Ask Startet 13.Juni.2009 Del på Facebook Startet 13.Juni.2009 Hei Treng vi eigentleg sjøfuglar? Kvem saknar t.d. geirfuglen som blei utrydda på 1800-talet? (No meinar ikkje eg at alle sjøfuglar skal utryddast.) Av negative ting er sjøvsagt støy og skit, men det verste er at dei fører til ferdselsforbod. Sistnevnte er sjølvsagt ikkje fuglane sin feil men likevel. Eg ser sjølvsagt at somme sjøfuglar virkar som renovasjonsvesen, men ser få andre føremonar. Er det andre føremonar med sjøfugl? Ask Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Som medlem i jordens herskerskapning må jeg si det dukker opp mange viktige spørsmål som vi må ta stilling til. Eg trur vi hadde klart oss uten sjøfuglar eg, men det blir jo en hekkans jobb å utrydde dei bare for å prøva. Kanskje vi burde fange de to siste og ta vare på dei i tilfelle det itje gjekk? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Trenger vi egentlig fritidsbåter? De støyer, koster penger og fører til ulykker? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Er det bare en spøk eller??Hva er vel båtlivet uten terna som stuper i sjøen like ved frokostbordet en blikkstille solfylt morgen,eller tjelden som tripper i fjæra like ved.Dette er jo halve gleden med båt,minst. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Hva med å utrydde alle rovdyr/fugler på land? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Eller knerte alle de jæ*** i plastskall/treskall som i utgangspunktet ikke er født til å klare seg på vannet? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
sotra Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Hvis ferdselforbudet plager deg, så tror eg du har større problemer en sjøfugl. Og til deg og andre som meiner at man må utrydde, skyte fugl fordi dei plager deg bør oppsøke noe som man kaller for psykolog. Har vi egentlig brukt for deg? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 (redigert) Usikker om jeg skal ta denne tråden seriøs... Om det er andre fordeler med sjøfugl? Reagerer på spørsmålsstillingen - hvorfor alltid tenke fordeler for oss kontra naturen. Vi er en del av naturen. Som fuglene, fiskene, dyrene og plantene. Denne balansen er overordnet alt når det gjelder viktighet og hva en skal kjempe for. Nobelprisvinner Albert Schwitzer hadde et livsmotto: "Ærefrykt for livet" Selvsagt trenger vi sjøfuglene (mer usikker om de trenger oss). Kan en tenke seg en båttur en fin sommerdag uten å se og høre sjøfugl? Det blir som en del av selve livet blir borte. At de kan føre til ferdselsforbud? OK, greit det. ÄNGLAMARK Evert Taube Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill Jorden vi ärvde och lunden den gröna Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill Låt dem få leva, de är ju så sköna Låt barnen dansa som änglar kring lönn och alm Leka "titt ut" mellan blommande grenar Låt fåglar leva och sjunga för oss sin psalm Låt fiskar simma kring bryggor och stenar Sluta att utrota skogarnas alla djur Låt örnen flyga, låt rådjuren löpa Låt sista älven som brusar i vår natur Brusa alltjämt mellan fjäril och gran och fur Redigert 13.Juni.2009 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
logget av Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Hva mener du? Var det ikke alvor? Søren der dreit jeg meg ut i mitt forrige innlegg gitt. Puh. leser nå og ser ut fra de siste innleggene at det var alvor allikevel. Takk og pris. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Maken til dumme innlegg som det Ask legger ut her skal man vel lete lenge etter. Mannen må jo lide av solstikk eller andre alvorlige ting? Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Dette må være noe av det dummeste jeg har hørt,og sett på trykk! Hvem tror du det er som forurenser jorda mest,sjøfuglene eller menneskene? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Ut i fra et filosofisk perspektiv er det et interessant spørsmål tråtstarter stiller. Det har vært gjort noen forsøk på dette opp igjennom tiden, og felles for disse er at det får ringvirkninger når vi mennesker tukler med naturen. Et konkret eksempel er i fra Kina. Der var de ekstremt plaget med småfugl som spiste av avlingene. De satte derfor igang masse utryddelse av denne fuglen, men når fuglene var borte så ble de ekstremt plaget med insekter. Vi vet også at det er mange arter som er utdødd uten at vi mennesker har grepet inn. hvilken konsekvens vi får om sjøfugl blir utryddet vet jeg ikke, men det finnes sikkert mye kunnskap om dette blandt forskerne. Jeg er av den oppfatningen at man bør tukle minst mulig med naturen, som regel så får det konsekvenser man ikke aner rekkevidden av. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Uansett innleggets tvilsomme innhold er det ingen grunn til å ta på vei, selv om jeg ærlig må innrømme at mine første tanker gikk til familien. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Hva hadde sjølivet vært uten sjøfuglene??? Å si at sjøfuglene lager "støy" er fullstendig missforstått. Det er helt andre elementer som lager "støy" på sjøen...men det skal jeg ikke komme mer inn på. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mouche Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 http://www.youtube.com/watch?v=Z6byH31rcAg Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hegra Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Spøk eller ikke.Hegren er som kjent en sjøfugl så jeg følte meg truet. Var det alvor kan kanskje Ole Petter hjelpe Ask med noen omkoblinger Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Må være enig med Wasco at hvis det er "støy" å høre på sjøfuglene, da er man havnet på gal plass her i livet. Bor 40m. i fra sjøen og "nyter" heldigvis ennå skrikene til måkene, ternene og tjelden. Kan ikke være en oppriktig båtmann som startet denne tråden? Der er andre støykilder og "forurensninger" som gjør båtlivet atskillig utriveligere enn noen måkeskrik. Hva skulle vel "Sørlandet" på sommeren ha vært uten sjøfuglene? Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Sjøfuglene er en viktig del av næringskjeden. Uten dem mister man en viktig link mellom hav og land. En utrydding av sjøfuglene vil sannsynligvis føre til massedød blandt andre arter. Svaret til trådstarter er derfor: JA! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 ..., men det verste er at dei fører til ferdselsforbod. Sistnevnte er sjølvsagt ikkje fuglane sin feil men likevel. Ja, vi trenger sjøfugl. Den er en del av det biologiske mangfoldet og økosystemet. Men når det kommer til forbud mot ferdsel for mennesker på grunn av hekkende fugler, da bør det ringe en bjelle. Jeg kan forstå at små holmer og skjær kan bli fredet for å gi ro for hekkende fugler, men når man forbyr folk å gå i land på store øyer der det har vært mennesker og dyr i generasjoner, og i et område der det knapt finnes andre holmer og øyer som kan tilby rekreasjon for mennesker, har man etter min mening gått langt over streken. Faktisk har det noen steder vist seg at etter at et forbud mot ilandstigning ble vedtatt på grunn av sjøfugler som hekker, har flere egg blitt ødelagt og/eller fjernet fra reirene ettersom mink og rev da har fått fritt spillerom. Og at mink og rev skyr mennesker til en viss grad, bør vel ikke være noen hemmelighet. Storfe og sau holdt også mink og rev borte til en viss grad. Men sant skal sies, en del ornitologer og dyrevenner(og fanatikere) har heldigvis innsett at en del av fredningspolitikken har vært svært mislykket enkelte steder. Men det betyr dessverre ikke at fuglereservatene i disse områdene har blitt opphevet. For min del kunne godt Nordmarka og Sørmarka utenfor Oslo vært fredet. Det er vel dyr og fugler som formerer seg der også og som kan trenge ro? Og hva med å utplassere ulv, bjørn og jerv i disse områdene? Men jeg vil anta at det ikke hadde gått upåaktet hen... Sitér dette innlegget Link to post
Tommelise Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Jeg syns fugler er fint å se på. Ville ikke vært de foruten enten det er sjøfugler eller annen type fugl. Det er deilig å våkne opp til fuglekvitter om morgenen. Og det er deilig å være på sjøen å se sjøfuglene som dykker etter fisk eller flyr høyt i det blå. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Så er vel også fuglene en del av matkjeden til oss mennesker, bare i tilfelle trådstarter trodde menneskematen ble maskinert i noen dreiemaskiner på bakrommet hos Rema 1000. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 En ting som slår meg er de relativt store endringer som har funnet sted i skjærgården hva angår fugler. I min barndom var det nesten ikke noe ærfugl å se, bortsett fra på utsiden av Jomfruland, nå er de overalt. Endene hadde vi en del av før de er nesten helt borte. Svanene var ukjent i skjærgården (hos meg) til de dukket opp på 70-tallet - nå er de mange og plagsomme/truende. Hegrene så vi aldri før nå har de blitt vanlige. Noe færre måker, langt færre terner og tjeld. Personlig kan jeg ikke tenke meg sommer i skjærgården uten måkeskrik! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nike Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Kan ikke ta dette på alvor... Naturen er i ein konstant balane og fjerner man ett ledd vet man ikke hvilke følger dette får for andre ledd og muligens for oss selv til slutt. Jo mindre innblanding fra menneske desto bedre klarer naturen seg. Det finnes utallige eksempel på katastrofale resultat etter innblandinger fra menneske. La oss ikke leke herre over naturen... til det er vi altfor inkompetente Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Jeg kan ikke annet enn undres...: Hvor tett i nøtta går det egentlig an å bli? Enten dette er alvor eller tull så er det ille begge deler synes jeg. Er det tull så vil jeg kalle det forsøpling av et ellers (tidvis ihvertfall) meget bra forum. Er det alvor så tenker jeg mitt... Sitér dette innlegget Link to post
upperten Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Hei Ask Det er vel mer relevant å snu litt på flisa her. Trenger naturen (samt svært mange av oss andre) egentlig Ask ! Bortsett fra at "homo sapiens" , som jo du også er et eksemplar av, forsøppler kloden så det holder ; hvilke andre "føremoner" er det med deg da ? Mvh. upperten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.