Jump to content

2-taktsolje til en Yamaha 80 med autolube


Helge

Recommended Posts

For noen måneder siden kjøpte jeg enda en båt og denne gang med en 87/88-mod Yamaha 80 med autolube. Jeg har bare kjørt motoren noen få timer, men det nærmer seg nå sommerferie med mye hyppigere bruk av båtene (sistnevnte inkludert) og jeg må snart fylle på mer 2-taktsolje på 80-hesteren. Har lest diverse om blant annet blanding av 2-taktsoljer (ugunstig?) her på BP og har 2 spørsmål til ekspertene:

 

1. Det er vel slett ikke nødvendig å bruke Yamaha sin egen 2-T olje? Jeg har i flere år brukt andre 2-T oljer på den litt eldre Yamaha 40 hesteren uten autolube. Med andre 2-T oljer blir alt så mye enklere da jeg eksempelvis kan rusle opp på YX-stasjonen 50 meter ovenfor feriehuset.

 

2. Siden jeg ikke vet hvilken 2-T olje forrige eier av båten fyllte sist (han husket det ikke med sikkerhet selv)... bør jeg tømme ut den siste resten i autolubetanken og tilførselslanger før jeg fyller opp med ny olje?

 

...og ja, jeg har også lest BP-trådene om feil på autolube og enkelte som for sikkerhets skyld kobler ut systemet og heller oljen i bensintanken.

Link to post
For noen måneder siden kjøpte jeg enda en båt og denne gang med en 87/88-mod Yamaha 80 med autolube.

 

Hei `Helge`, gratulerer med en ny/gammel båt og motor i flåten. :flag:

Når det gjelder dine spørsmål vil jeg si at så lenge du får kjøpt en 2-taktsolje som er merket TC-W3 på din YX stasjon så tror jeg tilogmed YAMAHA godtar denne. :lol:

Ellers hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å etterfylle vanlig 2-taktsolje for utenbordsmotorer på denne.

p.s. Jeg er sikker på at du er klar over forskjellen på 2-taktsolje for mopeder kontra utenbordsmotorer. Ha en GOD SOMMER. :flag:

Link to post

enig med chagall her.

Har selv brukt Shell Aquarius de 10-12 siste årene på min 92 Yamaha 60. Eneste aberet med den er at den oser litt....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
1. Det er vel slett ikke nødvendig å bruke Yamaha sin egen 2-T olje?

 

Nei, for så vidt jeg vet så produserer ikke Yamaha noen to-takts olje, men setter navnet sitt på en kanne med "annen manns produkt", svinger albuen over en prisliste og tar litt godt i slik at du og jeg skal bli litt fattigere, men tro at vi har kjøpt det beste som er og det eneste som duger for min motor!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg benytter Quicksilver sin olje. (Mercury) Syns denne er grei, og jeg betaler mye mindre for denne hos min forhandler i 4-liters kanner enn annen olje på bensinstasjoner og båtsjapper. Valvoline har jeg også brukt endel tidligere.

 

Har hørt (Sett det skrevet her inne) at det ikke er heldig å drive med stadig blanding av forskjellige merker i automix systemer, dvs at du bør kun benytte et merke. Jeg vil ikke signere denne påstanden, men om du tar en telefon til Iver Strand hos Yamaha Norge, så får du sikkert rene ord for pengene.. :smash:

 

Ellers stoler jeg på Auto-lube systemet til Yamaha. Bare pass på at det er det ikke går tomt og sjekk innimellom at det ikke er luftbobler i slangene.

 

Mener også at Johnson/Evinrude hadde noe trøbbel med VRO-pumpene på noen tidlige motorserier med dette systemet....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Kanskje du kunne avsløre hva det er som er forskjellen for oss andre uvitende ?

 

TC-W3 er en olje spesiellt beregnet for vannavkjølte utenbordsmotorer. Tc står for "two cycle" W står for "water cooled" og 3 tallet er så vidt jeg husker formelen. Som andre også nevner jobber en utenbordsmotor med vesentlig lavere temperatur enn for eks. en moped, så derfor er denne oljen utviklet.

Link to post

På tanken min står det "use Yamalube or eqvivalent brand with tcw3 certification" eller noe lignende.

Det betyr at du kan bruke hva som helst så lenge den er TCW3 godkjent.

 

Jeg bruker utelukkende olje fra YX kjøpt på Reginol :smiley:

 

Synes jeg tok i litt vel mye da jeg kjøpte 12 liter her om dagen.

Tenkte at jeg har jo venner som bruker dette også så jeg kan jo ta med litt til de også når jeg først var der.

 

Da jeg fylte opp tanken gikk det med 9,5 liter :eek:

 

Edit:

Og i bruksanvisningen står det at du skal ha på 2% olje på første tanken når den har stått lenge.

Samtidig da følge med at du har forbruk fra autolube tanken før du kjører med ren bensin.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Har hørt (Sett det skrevet her inne) at det ikke er heldig å drive med stadig blanding av forskjellige merker i automix systemer, dvs at du bør kun benytte et merke.

Der var akkurat det jeg også hadde fått med meg - enkeltes erfaring med at oljen klumpet seg (levret seg) tilsynelatende pga blanding av ulike oljer.

 

Ellers er jeg selvsagt kjent med forskjellene mht 2-T olje og bruker olje der det står "outboard" (og gjerne en figur av en påhengsmotor på etiketten) :yesnod:

 

Takk for tilbakemeldingene :seeya:

 

.

Link to post
Der var akkurat det jeg også hadde fått med meg - enkeltes erfaring med at oljen klumpet seg (levret seg) tilsynelatende pga blanding av ulike oljer.

 

Har femten års erfaring med seks forskjellige motorer med automatisk oljeblanding og har aldri opplevd dette problemet til tross for at jeg har blandet det jeg har kommet over av to-taktsoljer! Nå har dette riktignok vært det utskjelte VRO-systemet til OMC, men allikevel! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
- enkeltes erfaring med at oljen klumpet seg (levret seg) tilsynelatende pga blanding av ulike oljer.

 

-Er også redd for at dette er en myte som kan feste seg hvis den ikke kan bekreftes i fra et seriøst hold. Jeg vet som sagt ikke, men jeg finner det merkelig.... Mener å huske at dette var en "mekanikerforklartepåbakrommetsak" etter et havari ---- men jeg tror at hvis dette hadde hatt noe for seg, ville vel motorprodusentene påpekt disse forhold i fra starten av?.........

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Jeg har sett at olje har klumpet seg v/ blanding - men det var da Esso's gamle Aquaglide (rød farge , neppe TC-W3, kanskje ikke engang selvblandende..?) Noen gamle skvetter fadern hadde stående...

 

Ellers kjenner jeg ikke til tilfeller der blanding av oljer har medført at de har klumpet seg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har kjørt flere motorer på Biltemas TCW3-olje i en årrekke uten problemer. I likhet med Yamaha produserer heller ikke BT olje, men kjøper det inn fra en av de større produsentene. På "bilolje" skal det være Statoil som er leverandør. Samme det, min Galant har ruslet over 400' på BT-olje, så det holder for meg...

Link to post

Nå er det vel slik at disse Mitsubishiene går uansett? :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Var i går innom Biltema for å kjøpe noen ekspansjonsbolter samt ei stor teine (krabbeteine/hummerteine). Konstaterte da som Honduras har påpekt at Biltema sin outboard-olje er TCW3. Den er vel sikkert helt OK og 5-liters kannene var rimelige med like under 60 kr literen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...