Helge Startet 13.Juni.2009 Del på Facebook Startet 13.Juni.2009 For noen måneder siden kjøpte jeg enda en båt og denne gang med en 87/88-mod Yamaha 80 med autolube. Jeg har bare kjørt motoren noen få timer, men det nærmer seg nå sommerferie med mye hyppigere bruk av båtene (sistnevnte inkludert) og jeg må snart fylle på mer 2-taktsolje på 80-hesteren. Har lest diverse om blant annet blanding av 2-taktsoljer (ugunstig?) her på BP og har 2 spørsmål til ekspertene: 1. Det er vel slett ikke nødvendig å bruke Yamaha sin egen 2-T olje? Jeg har i flere år brukt andre 2-T oljer på den litt eldre Yamaha 40 hesteren uten autolube. Med andre 2-T oljer blir alt så mye enklere da jeg eksempelvis kan rusle opp på YX-stasjonen 50 meter ovenfor feriehuset. 2. Siden jeg ikke vet hvilken 2-T olje forrige eier av båten fyllte sist (han husket det ikke med sikkerhet selv)... bør jeg tømme ut den siste resten i autolubetanken og tilførselslanger før jeg fyller opp med ny olje? ...og ja, jeg har også lest BP-trådene om feil på autolube og enkelte som for sikkerhets skyld kobler ut systemet og heller oljen i bensintanken. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
chagall Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 For noen måneder siden kjøpte jeg enda en båt og denne gang med en 87/88-mod Yamaha 80 med autolube. Hei `Helge`, gratulerer med en ny/gammel båt og motor i flåten. Når det gjelder dine spørsmål vil jeg si at så lenge du får kjøpt en 2-taktsolje som er merket TC-W3 på din YX stasjon så tror jeg tilogmed YAMAHA godtar denne. Ellers hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å etterfylle vanlig 2-taktsolje for utenbordsmotorer på denne. p.s. Jeg er sikker på at du er klar over forskjellen på 2-taktsolje for mopeder kontra utenbordsmotorer. Ha en GOD SOMMER. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Blir litt forbanna på motorleverandører som kun anbefaler sin egen olje som koster mye mer en annen olje. Totakstolje er totaktsolje...samme rakkern hva hva som sies...kvaliteten er den samme uanstt merke Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 enig med chagall her. Har selv brukt Shell Aquarius de 10-12 siste årene på min 92 Yamaha 60. Eneste aberet med den er at den oser litt.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
o.b.lix Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Kanskje du kunne avsløre hva det er som er forskjellen for oss andre uvitende ? Luftkjølt motor vs saltvannskjølt - dvs forbrenningstemperaturen oljen er laget for (lengden på fibrene?) Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Utenbordsmotorer jobber under mye lavere temperatur enn "vanlige" motorer. Termostatene på min Yamaha åpner f.eks på 50 grader, mens normalt er vel 90-95 grader. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Mouche Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 1. Det er vel slett ikke nødvendig å bruke Yamaha sin egen 2-T olje? Nei, for så vidt jeg vet så produserer ikke Yamaha noen to-takts olje, men setter navnet sitt på en kanne med "annen manns produkt", svinger albuen over en prisliste og tar litt godt i slik at du og jeg skal bli litt fattigere, men tro at vi har kjøpt det beste som er og det eneste som duger for min motor! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
rago63 Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Jeg benytter Quicksilver sin olje. (Mercury) Syns denne er grei, og jeg betaler mye mindre for denne hos min forhandler i 4-liters kanner enn annen olje på bensinstasjoner og båtsjapper. Valvoline har jeg også brukt endel tidligere. Har hørt (Sett det skrevet her inne) at det ikke er heldig å drive med stadig blanding av forskjellige merker i automix systemer, dvs at du bør kun benytte et merke. Jeg vil ikke signere denne påstanden, men om du tar en telefon til Iver Strand hos Yamaha Norge, så får du sikkert rene ord for pengene.. Ellers stoler jeg på Auto-lube systemet til Yamaha. Bare pass på at det er det ikke går tomt og sjekk innimellom at det ikke er luftbobler i slangene. Mener også at Johnson/Evinrude hadde noe trøbbel med VRO-pumpene på noen tidlige motorserier med dette systemet.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Kanskje du kunne avsløre hva det er som er forskjellen for oss andre uvitende ? TC-W3 er en olje spesiellt beregnet for vannavkjølte utenbordsmotorer. Tc står for "two cycle" W står for "water cooled" og 3 tallet er så vidt jeg husker formelen. Som andre også nevner jobber en utenbordsmotor med vesentlig lavere temperatur enn for eks. en moped, så derfor er denne oljen utviklet. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) På tanken min står det "use Yamalube or eqvivalent brand with tcw3 certification" eller noe lignende. Det betyr at du kan bruke hva som helst så lenge den er TCW3 godkjent. Jeg bruker utelukkende olje fra YX kjøpt på Reginol Synes jeg tok i litt vel mye da jeg kjøpte 12 liter her om dagen. Tenkte at jeg har jo venner som bruker dette også så jeg kan jo ta med litt til de også når jeg først var der. Da jeg fylte opp tanken gikk det med 9,5 liter Edit: Og i bruksanvisningen står det at du skal ha på 2% olje på første tanken når den har stått lenge. Samtidig da følge med at du har forbruk fra autolube tanken før du kjører med ren bensin. Redigert 14.Juni.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Helge Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Har hørt (Sett det skrevet her inne) at det ikke er heldig å drive med stadig blanding av forskjellige merker i automix systemer, dvs at du bør kun benytte et merke. Der var akkurat det jeg også hadde fått med meg - enkeltes erfaring med at oljen klumpet seg (levret seg) tilsynelatende pga blanding av ulike oljer. Ellers er jeg selvsagt kjent med forskjellene mht 2-T olje og bruker olje der det står "outboard" (og gjerne en figur av en påhengsmotor på etiketten) Takk for tilbakemeldingene . Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mouche Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Der var akkurat det jeg også hadde fått med meg - enkeltes erfaring med at oljen klumpet seg (levret seg) tilsynelatende pga blanding av ulike oljer. Har femten års erfaring med seks forskjellige motorer med automatisk oljeblanding og har aldri opplevd dette problemet til tross for at jeg har blandet det jeg har kommet over av to-taktsoljer! Nå har dette riktignok vært det utskjelte VRO-systemet til OMC, men allikevel! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
rago63 Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 - enkeltes erfaring med at oljen klumpet seg (levret seg) tilsynelatende pga blanding av ulike oljer. -Er også redd for at dette er en myte som kan feste seg hvis den ikke kan bekreftes i fra et seriøst hold. Jeg vet som sagt ikke, men jeg finner det merkelig.... Mener å huske at dette var en "mekanikerforklartepåbakrommetsak" etter et havari ---- men jeg tror at hvis dette hadde hatt noe for seg, ville vel motorprodusentene påpekt disse forhold i fra starten av?......... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ivar Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Jeg har sett at olje har klumpet seg v/ blanding - men det var da Esso's gamle Aquaglide (rød farge , neppe TC-W3, kanskje ikke engang selvblandende..?) Noen gamle skvetter fadern hadde stående... Ellers kjenner jeg ikke til tilfeller der blanding av oljer har medført at de har klumpet seg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Dahhh.... blir det nok bare å etterfylle ny olje uten mer styr med tømming ja . Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Honduras Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Har kjørt flere motorer på Biltemas TCW3-olje i en årrekke uten problemer. I likhet med Yamaha produserer heller ikke BT olje, men kjøper det inn fra en av de større produsentene. På "bilolje" skal det være Statoil som er leverandør. Samme det, min Galant har ruslet over 400' på BT-olje, så det holder for meg... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Daffy Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Nå er det vel slik at disse Mitsubishiene går uansett? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Helge Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Var i går innom Biltema for å kjøpe noen ekspansjonsbolter samt ei stor teine (krabbeteine/hummerteine). Konstaterte da som Honduras har påpekt at Biltema sin outboard-olje er TCW3. Den er vel sikkert helt OK og 5-liters kannene var rimelige med like under 60 kr literen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
bluemarlin Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Jeg kjører kun Biltema sin olje, og har gjort det hele tiden bortsett fra en gang eller to jeg har måttet svinge innom Statoil på lørdags ettermiddag eller søndag fordi jeg har vært tom. Statoil og Biltema er samme oljen, bare at Biltema er billigere Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.