Jump to content

Hvorfor kjøper noen helt ny trebåt?

Wasco

Recommended Posts

Litt filosofering en vakker søndag formiddag, før jeg legger ut på sjøen i min gamle gode tresnekke...

Det jeg lurer på er hvilke argumenter som ligger til grunn for å betale 325 000 kr for ei ny tresnekke, når du kan få ei nydelig gammel for 25 000....

For all del, jeg håper inderlig at det er noen som kjøper nye, ellers vil jo en fantastisk trebygger-tradisjon dø ut. Men altså...hva er argumente for å bruke så mye mer penger på en ny, når du kan få en brukt for en brøkdel av prisen?

Kan forstå argumentasjonen hvis det er spørsmål om en stor båt med masse eletronikk og mekanikk. Men ei lita snekke er jo ei snekke...enten den koster 325 000 eller 25 000....

Denne koster 325 000

snekke_a.jpg

Denne koster 25 000

snekke_b.jpg

Det er vel et spørsmål om penger?

Kan vel bare snu spørsmålet på hodet.

Om 300' ikke er mye penger for deg (eller en annen person), hvorfor skal man i det hele tatt kjøpe en brukt båt, uten garanti, med mulige mangler, og kanskje ikke med de spesifikasjoner man ønsker, når man unngår alt dette med å bare betale litt mer?

Du skriver " så mye mer penger", ergo så er 300' mye for deg. Det er også mye for meg. Men kjenner folk som absolutt ikke ser på 300' som mye penger. Og forleden, da jeg var på båttur, så møtte jeg på en russer i 86 fots "cabin cruiser". Rimelig sikker på at han -aldri- ville vurdert å kjøpe en brukt båt.

Svaret på spørsmålet ditt, bunner vel ut i hvilket utgangspunkt man har økonomisk.

Det jeg lurer på er hvilke argumenter som ligger til grunn for å betale 325 000 kr for ei ny tresnekke, når du kan få ei nydelig gammel for 25 000....

Samme som at noen kjøpt Mercedes 500SLK med kompressor og andre kjøper bil med 1,6 l (som meg selv). Hvis du har mye penger, lite tid til vedlikehold, så kjøper du bare en ny en.

Jeg har en kunde (med fler millioner enn jeg har tusenlapper) som kjøpte ei hytte bare for å få tak i taksteinen og de gamle rutene. Resten ble skrotet :-)

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Motoren koster sikker en del mer, og er selvsagt ny...kjøper det argumentet.

Men på en annen side, så er det vel knapt noen motorer som er mer slitesterke en de gamle Sabbene eller Marnaene som sitter i de gamle snekkene.....de er jo uslitelige.

At noen har så mye penger at de ikke vet hvor de skal gjøre av dem er en annen sak.

Men det jeg mener er at folk som er på jakt etter ei snekke vanligvis ikke tilhører denne kategorien..

Et banalt eksempel....Du er i butikken og skal kjøpe et brød til 25 kr. Ved sidenav dette brøde ligger det et annen brød som koster 325 kr!! Da bør det brødet til 325 være betydelig mye bedre en det til 25!! Og hvor mange ville kjøp brødet til 325...

Har man lyst til å kjøpe en snekke for å bruke og kose seg i mange mange år kjøper man selvfølgelig en ny.

De som ikke vet hva det innebærer av plunder og heft å eie en gammel sliten trebåt kjøper det.

Jeg begriper ikke hvorfor folk bruker 25000 på en gammel slitt snekke som krever konstant vedlikehold, motorstopp/havari, en gang eller to under vann i året, elektrisk anlegg som spaghetti, lukt av mye gammel moro osv.

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
At noen har så mye penger at de ikke vet hvor de skal gjøre av dem er en annen sak.

Men det jeg mener er at folk som er på jakt etter ei snekke vanligvis ikke tilhører denne kategorien..

Nja, vil nå faktisk påstå at på på steder som Tjøme/Vasser, Kragerø og Blindleia så har alle "med respekt for seg selv" og stor hytte også et eller annet møbel liggende og duppe i en bøye eller langs brygga, hører liksom med. Om de bruker disse møblene? Tja, kanskje en gang eller to i løpet av sesongen når de skal i champagneselskap hos sine venner Preben og Sofie Helene!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg begriper ikke hvorfor folk bruker 25000 på en gammel slitt snekke som krever konstant vedlikehold, motorstopp/havari, en gang eller to under vann i året, elektrisk anlegg som spaghetti, lukt av mye gammel moro osv.

Det var da voldsomt!!!

Betalte 25 000 for båten min og har ikke hatt mottorhavari, har eller ikke sunket en eneste gang... og det elektrikse anlegget på ei snekke er vel ikke det mest avanerte å ha overblikket over...

Men selvsagt er det fult mulig å kjøpe katta i sekken.....

Ja, hvorfor kjøpe nytt når man kan kjøpe brukt! Det er å hive pengene på sjøen... Det dreier seg kanskje bare ikke om penger, men heller hvilke verdier som settes høyest. Er det selve sjølivet og omgivelsen som prioriteres der båten er mer et redskap eller hjelpemiddel for å få omsatt nytelsen. Eller ligger verdien i spenningen og nytelsen av å legge sin sjel i en ny "uberørt gjenstand" som betyr minst like mye som å være tilstede i sjølivets omgivelser. Begge verdier gir oss kanskje enda mer, men for noen er det helt sikkert ikke problematisk å overta de gamle sankthansbålenes sjel som ligger ute på Finn... Som med alt annet, -det ene er vel like bra som det andre... Tenk hvilken julaften det er å hente en heeelt ny båt! Ihvertfall en heeelt ny motor uten VHF og mobildekning. Og ikke minst en heeelt ny trebåt.

Konklusjonen blir vell...ikke overaskende...at vi er ulike :yesnod:

Da jeg overtok den båten jeg nå har var den 58 år gammel. For meg føltes det nesten andektig.

Særlig når jeg vet at han jeg kjøpte båten av har hatt den i nesten 40 av disse årene. Når jeg også vet at den ble bygget som fiskebåt og at far til forrige eier var hjelpemann på denne båten helt fra den var ny. Jeg har snakket med han som bygget båten og kjenner båtens historie fra a til å

For meg var det en mye større opplevelse en om jeg hadde fått en ny båt.

Trebåtfolk snakker ofte om at båten har "sjel." For meg er ikke dette en klisje, det er virkelighet. En båt som har en historie har sjel...det kan dessverre ikke sies om nye båter.

Men som sagt...vi er ulike og takk for det :flag:

Redigert av Wasco (see edit history)

Jeg har en 34 år gammel båt, og er fornøyd med det. Likevel, hadde jeg hatt muligheten, ser jeg ikke bort fra at jeg hade kjøpt en helt ny båt. Nytt er nytt, og det er en egen følelse med det, enten det er båt eller bil. Men det blir nok lenge til jeg har muligheten til å kjøpe nytt, med mindre jeg skal tilbake til 14-15 fotere. Uansett, den følelsen du har når du henter en ny bil eller båt går fort over. Man venner seg til det meste, også det som er fint og flott...så vil man ha noe annet. Gjerne større, nyere, flottere...

Det er nå bra at noen kjøper nytt, ellers hadde vi alle seilt i veteranbåter til slutt :yesnod:

Kjøpte ny båt denne gangen som en direkte konsekvens av den forrige båten. Ble nok litt lurt på den, ja :lol:

Undervurderte hvor mye arbeid og penger som måtte til for å få en gammel, "nersarva" båt ship shape.

Da den var ferdig var jeg lei hele driten, og kjøpte ny :lol: :lol: :lol:

Er vel ikke noen økonomisk genistrek, men det var deilig med noe nytt....sa brura

Guest Avmønstret#
Men folkens! Se på forskjellen mellom linjene på de to snekkene. Den nederste er et plagiat, sikkert fra 70 - 80 tallet.

Den øverste er en tro kopi. Den er bare - vakker.

Og jeg som syns den nederste var mye mer vellykket, mer harmonisk skjerm med to vinduer i siden og bordene i skroget holder en vakker og jevn bue hele veien.

På "nybåten" så flater bordene ut og "ned" frem mot baugen, stygt syns jeg. Og fasongen på vinskjermen, med tre ruter, stygt. Og til sist syns jeg skjermen på "nybåten" virker for lav og går for lavt ned på sidene.

Jeg syns "nybåten" ser mislykket ut ifht. "gamlebåten". Om nybåten er en tro kopi så vil jeg si at utviklingen frem til "gamlebåten" ble bygd var positiv med tanke på utseendet.

I bunn og grunn helt uenig med deg :sweat::wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...