Jump to content

Problemer med Bmc Captain 1,5l Diesel

Quantum

Recommended Posts

Kjære båtvenner.

Nå trenger jeg hjelp. :yesnod:

Jeg har fått problemer med motoren, det startet med at den økte turtallet fra marsjfart 2700 omdr. med ca.200-300 omdr.med tydelig økt effekt for så å falle ned til 2700 igjen.

Tenkte det kunne være filterene, byttet disse og gjorde rent luftfilteret.Luftet motoren, startet opp og alt virket greit inntil motoren fikk normal arbeidstemp. ca. 75 grader, da begynte den å jage opp turtallet igjen for så og falle ned til det normale og etter en stund øke igjen.

Ga så på litt mer gass, men da stoppet motoren.Den ville ikke starte igjen før etter en halv time. den ruslet og gikk da en times tid på 1000 omdr. den ble stoppet og startet igjen uten problem.

Dagen etter prøvde jeg igjen å starte , det gjorde den men stoppet etter 5-10 sek.  :confused:

Men nå vil den ikke mer selv om jeg lufter den og gløder den(alle glødepluggene virker). Har også hatt føde pumpen ute og sjekket denne og renset silen ,alt virker greit. Hva kan dette være? Noen som har erfart noe lignende eller har noen gode ideer?

Takknemlig for alle ideer og forslag.

Trond

(som er helt rådløs og deppa)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Kjære båtvenner.

Nå trenger jeg hjelp. :yesnod:

Jeg har fått problemer med motoren, det startet med at den økte turtallet fra marsjfart 2700 omdr. med ca.200-300 omdr.med tydelig økt effekt for så å falle ned til 2700 igjen.

Tenkte det kunne være filterene, byttet disse og gjorde rent luftfilteret.Luftet motoren, startet opp og alt virket greit inntil motoren fikk normal arbeidstemp. ca. 75 grader, da begynte den å jage opp turtallet igjen for så og falle ned til det normale og etter en stund øke igjen.

Ga så på litt mer gass, men da stoppet motoren.Den ville ikke starte igjen før etter en halv time. den ruslet og gikk da en times tid på 1000 omdr. den ble stoppet og startet igjen uten problem.

Dagen etter prøvde jeg igjen å starte , det gjorde den men stoppet etter 5-10 sek.  :confused:

Men nå vil den ikke mer selv om jeg lufter den og gløder den(alle glødepluggene virker). Har også hatt føde pumpen ute og sjekket denne og renset silen ,alt virker greit. Hva kan dette være? Noen som har erfart noe lignende eller har noen gode ideer?

Takknemlig for alle ideer og forslag.

Trond

(som er helt rådløs og deppa)

Sjekk turtallsregulator og høytrykkspumpen! jeg hadde nettopp problemer med min Yanmar. Den ville ikke gå under 1200omd og jaget en del. Armen fra regulatoren til dieselpumpen måtte justeres, og problemet var løst! Har du forresten sjekket dieselen for vann?

Jeg har også sjekket for vann i dieselen men den er helt ok . Har ingen problemer når den gikk med turtallet i noe som helst område , bare ved belastning fra ca, 2000 omdr. og oppover da den øker og faller med ca. 200-300 omdr. med 1. minuts intervaller.

Men nå vil den heller ikke starte. Lurer på om fødepumpa kan være slitt  eller pumper ujevnt har vurdert å bytte til en elektrisk men har ikke funnet noen som har dette ennå.

trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Jeg har også sjekket for vann i dieselen men den er helt ok . Har ingen problemer når den gikk med turtallet i noe som helst område , bare ved belastning fra ca, 2000 omdr. og oppover da den øker og faller med ca. 200-300 omdr. med 1. minuts intervaller.

Men nå vil den heller ikke starte. Lurer på om fødepumpa kan være slitt  eller pumper ujevnt har vurdert å bytte til en elektrisk men har ikke funnet noen som har dette ennå.

trond

Hei Trond!

Har ikke Torshov Rekvisita en pumpe du kan bruke??

På Chevrolet Tahoe, den forrige typen jeg hadde (1998) var det elektrisk fødepumpe, så Bergheim har den sikkert på lager.  Den koster vel sikkert litt, men det det er jo til båten.  tlf.: 22576500.

Vi snakkes. :sailing:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

trond

Hei!

Det burde vel være mulig å se et eller annet på fødepumpen hvis den er slitt. I følge deletegningen som ligger i tekniske artikler hos http://www.kingsmarine.no, så ser det jo ut som pumpen kan splittes helt. De har sikkert ny pumpe også, evt rep. sett. Burde være bedre å fikse den originale enn å bygge om til elektrisk pumpe. Det tar ikke lange tiden å få tilsendt deler i posten heller, hvis det ikke er noen i nærområdet som selger en pumpe du kan bruke. Har du prøvd Jahre Diesel f. eks?

Det står jo en del sjekkpunkter i feilsøkingskjemaet også, men ikke akkurat noe om ditt problem. det nærmeste er vel noe om minimumstrykk på fødepumpe:

29. Leverer fødepumpen trykk over 0.37 kplcm ?  JA: Sjekk 13, NEI: Overhal eller forny fødepumpen.

Hei

Vet ikke så mye om den motoren som du har, men en del eldre BMC motorer hadde

en Venturie (for å lage undertrykk til regulatoren) på innsugsmanifolden, denne var

forbundet med regulatoren via en slange. Inne i regulatoren sitter en membran, som

blir påvirket av undertrykket fra Venturien på manifolden. Har vært ute for slike symtomer

som du beskriver ved feil på eller defekt membran.

Som sagt, jeg vet ikke om din motor er regulert med dette systemet.

Mvh

Embla

Beklager sen tilbakemelding ,men en travel dag på jobb og plikter i heimen pluss at den nye kallesjen fra Alf Hansen dukket opp på posten i dag. Den satt som støpt. Kom på dagen til avtalt tid og var flott utført etter mine ønsker. Dyr men verdt sin pris(det er jo til båten ,Pirus) En stor glede oppe i all annen bedrøvlighet :flag:

Men til saken. Det ser ikke ut til å være så ille allikevel. Har idag snakket med Kings Marine og bestilt ny fødepumpe og fått mange gode tips av Sven (hyggelig fyr). Dette vil bli sjekket ut når pumpen kommer.

Snakket også med Jahre Diesel og de kan eventuelt justere og overhale dieselpumpa og dysene om en ukes tid. Tar det grundig med det samme. :wink:

Takker for alle svar så langt ,rapport kommer senere.

Er nå klar for å reise til Ed i Sverige på fest i helga,lenge planlagt tur. Vi snakkes der Pirus over noen  :drink: :drink:

God båthelg til alle dere andre :smiley:

Trond

Vårt prosjekt:

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

:lol:

ODA er frisk igjen.

Var ute og prøvekjørte i kveld etter flere dagers mekking. Feilen var en kombinasjon av en ventil i fødepumpen som var løs og hadde vridd seg slik at motoren fikk ujevn diesel tilførsel , samt at det hadde gått av et skall på glasset til vannutskilleren ved pakkningen mellom dette og filteret ,her kom det inn ørlite luft.

Har også gått over hele diesel tilførslen og strammet skjøter og rengjordt alle rør og slanger. Fødepumpa er byttet, likeså glasset i vannutskillern samt nye slangeklemmer både her og i kjølekretsen. Startet opp på tirsdag og etter litt lufting kom den like lett som før :lol:

Har også justert regulatoren i dieselpumpa og tomgangshastigheten. Men etter en stund oppdaget jeg en lekasje i impellerpumpa. :lol:

Da var det bare å begynne å skru igjen da. Onsdagen gikk med for skaffe deler (simmering)og montere det hele på plass igjen.

Men nå er alt i sin skjønneste orden.

Takker for alle svar.

Nå fortjener jeg en  :wink: før :wink:

God båthelg til alle sammen.

Trond

Vårt prosjekt:

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Det hørtes bra ut Trond. Den lykkes som ikke gir seg.... Men du vet, den som har en engelskmann eller to i kjølsvinet har kun skjelden store problemer :wink:. Så da blir det helgetur på deg og Gudrun da.  Kanskje vi ser hverandre.

Med mine nærsynte øyne "glanset" jeg over på Oda for et par dager siden.  Det var litt av en kalesje du hadde fått laget. Stashy.  Den bør du jo ta bilde av å legge inn her slik at andre kan få se vidunderet.

Ha en avslappende helg uten motortanker.... :wink:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 5 år senere...

BMC captain motorer gis bort

Kart

Beskrivelse

Jeg har to motorer. En 1.8 og en 1.5 disse gis bort mot avhenting. Motorene kastes på dynga den 16ende august.

Kontakt

Navn Anders fosså

Epost Send epost

Telefon 98849056

Mobil 98849056

Ønsker ikke kontakt med telefonselgere

Adresse olav nilssonsgate 54

4009 Stavanger

Referanse 18555835

Pris

Gis bort!

Bruk betalingsgarantien

Info

Hovedkategori Bil-, MC- og båttilbehør

Underkategori Båttilbehør

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18555835

Redigert av baatman1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...