Jump to content

Fant hull i bunnen av nyinnkjøpt båt. (glassfiber)


Ronnymo

Recommended Posts

det kan godt hende at små båter ikke er så stive. har ikke veldig god kontroll på dette=) er det noen som har erfaring med dette her inne? hvor stivt bør det være? det må jo tåle litt hvertfall!

fint vær i dag , så skal begynne å pusse tenkte jeg.skal huske å ta bilder . slik at dere får se.! da er det litt lettere for dere å komme med tips.=)

 

så bilder kommer fortløpende i kveld en gang både flere bilder av båten og skader.

 

huff..håper dette fungerer frem til vinteren.(er meningen med en større oppussingsjobb da)

men vil barepå vannet i sommer først! =) :cheers:

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Ta ett par flasker byggskum å lag et par store klyser under mit på kjølen som går opp i mot det gulvet du sitter på så blir det stift.

det må jo være helt genialt!!!som en midlertidig løsning selvsagt.. men da må jeg igjen væøre nøye med lite vann i båten til envær tid. dette løsner vel ved vann osv. =)=)

 

 

tror faktisk jeg skal gjøre dette.! ingen som arresterer meg for dette?

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Byggskum har det med å ekspandere voldsomt, og sprenge ivei det som måtte være i veien. Så velger du den løsninga må du ha noe som holder imot for å unngå at skroget eller dørken får en annen form en ønskelig.

 

 

selvsagt..(har med meg en tømrer.. han får ta ansvar for dette:P )..

 

noen som har en annen løsning for midlertidig stivelse da?

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Du skal jo ikke fylle dobbelt bunn bare litt , da kan det fly ut i lengderetningen av båten, ser ikke noe problem i dette for i sommer.

 

Bernt

 

bare et par høyder her og der du mener? for å stive det :):) men problemet med dette blir vel at det blir ufattelig tungt ? trekker til seg vann?

 

dersom "plankene" er råtne , så må jo noe gjøres.. (ønsker ikke at dette skal sprekke ute på vannet...)

 

men dette er en stor jobb for en amatør som meg..og vanskelig å få noen til å gjøre dette...hmmf.. får liksom ikke returnert båten heller...

 

huff... :headbang:

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

ikke noe behov for å krisemaksimere her da! Kanskje båten har vært slik siden den var ny? Som sagt: Ta deg en tur og kjenn på andre båter, litt svikt er ikke unormalt på små lette båter. Og om det skulle være litt i mykeste laget et par steder: Legg inn noen klatter med skum slik Bernt forelår, dette veier nesten ingenting. Og hvis du ikke fyller helt ned i kjølen slik at skummet ikke står i vann vil det heller ikke trekke nevneverdig.

 

Og en annen ting, kanskje litt på siden: De sterkeste trærne er de som bøyer seg med vinden, de stive knekker. Så det er kanskje en mening med at den er "litt myk". Vanskelig å vurdere, når man ikke selv har kjent hvor myk egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

takk for godt besvart spørsmål, og vurdering!

 

ønsker bare ikke at båten min skal ligge på bunn av havet:P men det skal jo relativt mye til for at dette skjer....

driver å hører med folk rundt , og dersom noen andre rundt har erfaring med små "speedbåter" , kom gjerne med innslag om dere har en myk båt?.. og hvor mye den flexer dersom dere dytter på den..men skal kjenne litt etter jeg. =)

 

men jeg tørr å mene at glassfiber osv ikke skal bevege seg for mye , eller flexe for mye ? da sprekker det jo???eller tar jeg helt feil?

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

I og med at du har et hull, kanskje du kan måle tykkelsen på glassfiberen akkurat der? Stikke inn en ståltråd, og ha en på innsiden som ser når den kommer gjennom. Da får du jo en hvis peiling på hvor tynt/ tykt glassfiberen er der.

 

Hvis du bruker byggskum, sørg for å bruke en vanntett versjon. Finnes det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Greit nok at det er litt fleks i større flater, men her hørtes det mest ut som at det var et "mykt område" i bunnen.

 

Forresten , i Gromlingen min som er en tilsvarende type båt, (og som også er litt dårlig avstivet) så kjenner jeg ikke noe fleks i bunnen bare ved å trykke med hendene. (Men merker det godt i bølgene ja)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Her er til dere som ville ha noen bilder..først bilder av båten..skal ta bilder av skaden etterpå.

 

dscf7514.jpg

dscf7642.jpg

dscf7643.jpg

dscf7577.jpg

dscf7581.jpg

 

håper ikke jeg bryter noen regler nå? ..

 

dette er hvertfall båten..... så hvis noen har kjennskap til den..si ifra!!

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

fikk ikke tatt noen bilder av skaden i går..får se om jeg får gjort det i dag..=) :saint:

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Hvis du bruker byggskum, sørg for å bruke en vanntett versjon. Finnes det.

 

Det finnes ikke vanntette byggskum, heller ikke 2-komponente. Alle Polyurethanskum har cellevegger som vil slippe gjennom vann. Skummet tåler vannet, men er som sagt ikke tett. Legger du inn skum så legger du inn en "stiv svamp". Husk at denne "svampen" også limer seg til overflatene slik at den må pusses godt på overflaten før du skal gjøre avstivningsjobben med glassfiber.

 

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg fylte med skum, men er du på passelig med å ikke få vann der skummet er samt 100% sikker på at du skal gjøre en glassfiber jobb der til vinteren så vil det fungere en kort stund med skum. Det folk ikke tenker på er at ved en slik belastning som skummet her vil få så vil det smuldre opp og miste avstivningsegenskapene etter en stund. Da sitter du bare igjen med "svampen".

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

er noe jeg gjør galt her..hmm..ser ikke helt hva....

 

men men..prøver igjen..

 

 

driver å pusser ned båten nå. har snudd den på hodet..=)

 

har med meg en kompis slik at pussejobben skal gå fortere. og har fått en til å ordne med "støpingen" for meg. en som har gjort det en del ganger før..

 

men spørsmålet mitt nå..

 

fikk høre at epoxy var greit å bruke etter glassfiber. før primer og bunnstoff..

 

noen som har prøvd dette? eller vet om det går ann?

det vil jo også stive opp en del.. det er kun 1 meter midt under båten hvor bunn flekser. det er ikke noe avstivning i det hele tatt...derfor lurer jeg på bruken av epoxy...

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

er noe jeg gjør galt her..hmm..ser ikke helt hva....

 

men men..prøver igjen..

Når du bruker siter-knappen, bare ta med det som er høyst nødvendig, og slett resten

 

Epoxy hefter bedre og er sterkere i seg selv enn polyester. (Og er dyrere og mer helseskadelig å jobbe med) Glassfiberarmering må du bruke uansett - det er den som gir styrke. Hvis reparasjonen er av midlertidig karakter og du skal gjøre mer til vinteren, så ville jeg brukt polyester.

 

Eller kanskje du tenker på epoxy primer?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jeg tenkte etter å ha tettet hull osv med glassfiber, så bruke epoxy før primer og bunnstoff.

dette er for å få båten noe "stivere" og "sterkere".

 

så pusser ned den delen som er svak til glassfiberen , og bruker 1 millimeter lag epoxy der før primer og bunnstoff. det må jo bli noe sterkere av dette? er en meter midt på båten han flexer , som da må stives noe.

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Epoxy i seg selv gir ikke noe styrke, du må i såfall bruke glassfibermatte (beregnet for epoxy) for å avstive. Da kan du like godt bruke polyester, siden det er det resten av båten er bygget med.

'

 

huff..båten er så svak på midten..huff..aner snart ikke råd utenom å ta hele jobben nå ..men da får jeg ikke vært utpå i sommer :P meningen er å pusse ned hele båten til vinteren .. .

 

noen andre tips da?

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...