Jump to content

Må 4takter være større enn 2takter for å få samme effekt?

Bendixx

Recommended Posts

Hei :flag: , er det noen som har erfaring med firtaktere kontra totaktere? Jeg har en 60 hk. Johnson fra 92 som går helt perfekt og passer godt til båten min (Nordkapp 17 Prince), men har lyst på en firtakter som går litt bedre på tomgang (for den gjør vel det?) for jeg driver en del med dorging. Spørsmålet mitt er om jeg må ha en større firtakter for å få samme effekt på båten som med motoren jeg har i dag. Firtakteren er vel en del tyngere og litt latere kanskje?

Så lenge antall HK/kW (målt på propellakslingen) er det samme, er motorene i stand til å gjøre stort sett det samme arbeidet i toppfart. Hvordan de oppfører seg under aks vil variere, men ikke nødvendigvis avhenge av om de er 2 eller 4-takt.

Test av 60-hestere: http://www.klikk.no/motor/baat/article316128.ece

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

La oss si at firetakteren og totakteren har nøyaktig samme effekt på propellen. Firetakteren veier kanskje 80 kg mer? enn totakteren. Det vil jo være det samme som om det skulle være en ekstra gubbe på 80 kg. ombord i båten med totakteren. Påstanden min blir derfor at firetakteren må ha noen flere hester enn totakteren for å utligne denne vektforskjellen.

En 4t er betydelig tyngre i vekt !!!Bernt

Det vektargumentet har vært oppe utallige ganger før, og blitt motbevist hver gang!!!!!!!

Nettopp i 60-hk klassen er vel der hvor 2T og 4T er mest like i vekt - de letteste 4T er vel på ca 110kg, ubetydelig tyngre enn en 2T. (Mens Suzukis gamle DF60 på 154kg var betydelig tyngre enn de andre - blir nå erstattet av en ny modell)

Effekten er vell den samme, forskjellen blir jo at 2 taktern er mere turtallsvillig enn 4 taktern

De fleste 2T har anbefalt topp turtall på rundt 5500, de fleste 4T gjerne 500 o/min høyere. En 4T har oftest en flatere momentkurve - sterkere på bunn og drar lenger på topp. Mens 2-takteren oftest har mye mer punch i mellomregisteret.

Det viktigste er uansett at motoren passer til båten (både vek- og effektmessig)

Til trådstarter, hvis du driver mye med dorging så har jo 4T sine fortrinn, men tør ikke tippe hvordan den båten vil funke med en 4T på hekken, fartsmessig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

gi noen eksempler på 2-taktere som veier 80kg mindre enn tilsvarende 4-takter

tja, hvis man tar en kortstammet 2-syl 80-talls Johnson uten power trim, så veier vel ikke den mer enn litt over 80 kg. Nesten 80kg lettere enn overnevnte Suzuki DF60.

(uansett en litt søkt sammenligning.. :cheers: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei Bendixx

Selv byttet jeg til 4T og en av grunnene var dorging.

MEN selv på helt sakte fart så kan dette gå litt for fort (alt etter hva en fisker etter)

OBS nå har jeg et bigfoot gear med STOR /GROV propell så kansje derfor litt god fart på sakte fart.

Derfor synes jeg det er mye bedre med en liten motor til dorging.

De nye 4T småmotorene har jo nøyaktig samme vekt som 2T ( sjekket 4 og 6hk mercury)

Uansett så er et bytte til 4T gunstig på alle måter, lavere forbruk og mye mere stille ved gang.

PS: har selv en 17fots båt og jeg skulle gjerne byttet min 4hk 2T i en 6hk 4T dette fordi jeg synes 4hk har litt for lite effekt. ( noen som vet om disse 4hk 2T 92mod. kan gjøres om til større ? )

Mvh Beertrip

Ser at Evnrude e-tec 60 er ca. 50 kg. lettere enn f.eks. Suzuki DF 60

Evinrude 60hk veier vel rundt 110 kg, Yamaha 60hk 4T veier vel rundt det samme. Dagens Suzuki 60hk veier vel 150-160 kg, det er en gammal modell som kom på slutten av 80tallet, den blir erstatta av en ny modell til neste år som veier 103 kg. Så jevnt over er det ingen vektforskjell mellom 2 og 4 takt lengre.

Det kommer imidlertid litt an på hvilke modeller man sammenligner, da motorfabrikatene ofte bruker samme motor til flere ulike effektuttak. F. eks. et Yamah sin 50hk samme motor som 60 hken, 60hken får da bedre effekt/vekt forhold osv.........

Dagens Suzuki 60hk veier vel 150-160 kg, det er en gammal modell som kom på slutten av 80tallet, den blir erstatta av en ny modell til neste år som veier 103 kg.

på slutten av 80 tallet var det nok 2T for alle penga hos Suzuki. Mener den kan ha kommet i 97-98...?

En 4t er betydelig tyngre i vekt !!Bernt
La oss si at firetakteren og totakteren har nøyaktig samme effekt på propellen. Firetakteren veier kanskje 80 kg mer? enn totakteren. Det vil jo være det samme som om det skulle være en ekstra gubbe på 80 kg. ombord i båten med totakteren. Påstanden min blir derfor at firetakteren må ha noen flere hester enn totakteren for å utligne denne vektforskjellen.

Begg disse innleggene er i dag en feilaktig myte og gamle fordommer fra den gang dette var delvis sant. I dag på de nyeste 4-takterne er det nesten ikke vektforskjeller mot 2T og det er bare noen av de eldre 4T modellene som fremdeles selges som er veldig tunge. Den nye 60 hesteren som kommer fra Suzuki er vel ikke bare "like lett" men faktisk lettere en dagens 2T og allerede tidlig på 2000-tallet kom Suzuki med en 140-hester (4T) som er bare 9 kg tyngre enn 2-takteren Evinrude E-tec på 130 Hk (altså har denne 4-takteren 7,7 % mer hestekrefter, mens 2-takteren bare veier 4,8 % mindre). 4-takteren til Suzuki på 140 Hk har altså et bedre vekt/effektforhold enn 2-takteren på 130 Hk fra Evinrude selv om forskjellen er liten. Da har også 4-takteren over 20% større slagvolum på over 2 liter mot 2-takterens 1,7.

Redigert av Helge (see edit history)

Mener jeg leste på nettet en plass, test av gammel mot ny motor med samme hk antall, at den nye akset bedre, gikk fortere og brukte mindre bensin.

Kan desverre ikke huske hvor jeg leste dette.

Verden går fremover. Dersom du mener du har nok fart, kjøp samme antall hk. Da vil den sikkert gå litt fortere som en bonus.

Jeg er for litt oppgradering av hk antall, det er behagelig å ha stor motor og ligge i plan med lite pådrag.

Lydmessig komfortgevinst.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...