Jump to content

Bysse i cockpit eller forkabin - hva er best?

Frivakt

Recommended Posts

Har bysse i nede under dekk. I tillegg vask og kjøleskap ute. Vurderer også å montere et gassbluss ved siden av vasken, over kjøleskapet ute. Kjekt å kunne koke kaffen nede om morgenen og så steike egg og bacon ute til "brunch"..... Sikkert fordeler og ulemper med begge de skisserte løsningene, og jeg gir deg derfor denne tredje muligheten.

Jeg syns det er en fordel at byssa er oppe i båten og ikke nede. :smiley: Viss man ser på en litt eldre Scand Baltic f.eks så er byssa oppe, men på nyere moddeler så er byssa flyttet ned i cabinen. God mat er viktig på sjøen, og da er det også viktig at kokken ikke trenger og være "isloert" fra de andre og at han/hun har en trivelig "arbeidsplass". Ikke skyt meg viss noen føler seg truffet.

Redigert av Masserarti (see edit history)

Jeg syns det er best å ha den oppe. Fordi:

1. Stekeos

2. Tilgjengelighet. Den er nærmere når man skal ha ei skive, eller koke litt kaffe på kvelden.

3. Slipper å vekke unger etc hvis man roter nedi rundt der de sover.

En ting jeg aldri har skjønt er mange båter(fjord 880 ex) har byssa i AC. Sove på kjøkkenet????? Virker tungvint å re opp hele tiden.

Redigert av Tonic (see edit history)

Vi har byssa nede, og er fornøyd med det. Vi synes det er deilig å slippe å stå i solsteika å lage mat, og å spise. Mye svalere nede i båten. Har luke i taket, så stekeos og varme fra matlaging er så og si fraværende. Matlaging underveis blir det lite av hos oss, da blir det noe enkelt i tilfelle. Vil vi spise ute så tar vi med maten på land.

Er noen klare fordeler med begge løsningene.( motorbåt)

Bysse nede- Bedre plass i den mest sosiale delen av båten . Fredligere plass for å kokkelere under hamn. Slippe å stå på utstilling mens en kokkelerer.

Dissfordel. Ofte dårlig utlufting. Usosialt. Stjeler plass for sidekabin etc.

Bysse oppe. Sosialt. Bedre utlufting. Enklere å koke under fart.

- Stjeler plass runt sosiale plass- Blir ofte stående med varme panner midt i "motorveien" både for mannskap og unger.

Ser fordeler med begge løsninger, må vere opp til den enkelte å velge.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Kommer selvsagt an på hvilken båt det er snakk om, en lukket bakveggbåt er annerledes enn en snekke med kalesje , åpen kalesje og trekk i blussa osv, jeg steker bacon nede i Elwaroen men har ventilatoren i gang og luka på gløtt, og plages ikke av matos, men kokes krabbe gjør jeg heller det på land.

Er ikke tilhenger av løsninger der stoler skal vippes osv for å finne kokeapperat, at det er praktisk og tilrettelagt er for meg vel så viktig som hvor byssa er, har hatt begge deler, og kan godt tenke meg bysse og spiseplass under dekk igjen.

En ting jeg aldri har skjønt er mange båter(fjord 880 ex) har byssa i AC. Sove på kjøkkenet????? Virker tungvint å re opp hele tiden.

Jeg var også litt skeptisk til dette da jeg handlet båt. Men har ikke angret ett sekund på det. Byssa i Fjord'en er stor og romslig, og utlufting er det godt med. Det er et ganske stort vindu rett over kokeapparatet som kan åpnes på vid gap. Samtidig som det er god åpning ut i cockpit. Er helt greit å være sosial med de som sitter oppe også.

Vi bruker ikke akterkabinen til å sove i. Det er en mye bedre køye i forkabinen, som alltid er oppredd.

Akterkabinen brukes kun når vi har med gjester.

Vi har byssa nede, og er fornøyd med det. Vi synes det er deilig å slippe å stå i solsteika å lage mat, og å spise. Mye svalere nede i båten. Har luke i taket, så stekeos og varme fra matlaging er så og si fraværende. Matlaging underveis blir det lite av hos oss, da blir det noe enkelt i tilfelle. Vil vi spise ute så tar vi med maten på land.

Er av akkurat samme oppfatning. Har hatt båt med pantryet ute under kalsejen også. Og synes det kan bli vel varmt å lage mat der på solrike dager.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...