Frivakt Startet 16.Juni.2009 Del på Facebook Startet 16.Juni.2009 Noen båter har bysse i cockpit, mens andre har byssa i forkabinen. Dere som har feriert en del i båt; hva er fordelene og ulempene med de to variantene? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Du sier "cockpit", ergo snakker du om selbåt. Jeg har aldri hørt om noen som har bysse - hverken i forpiggen eller i cockpit. Hvor stor og hva slag båt? Redigert 16.Juni.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Du sier "cockpit", ergo snakker du om selbåt. Beklager forvirrende ordvalg! Jeg snakker om tursnekke, og skulle vel skrevet "styrekabin". Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Har bysse i nede under dekk. I tillegg vask og kjøleskap ute. Vurderer også å montere et gassbluss ved siden av vasken, over kjøleskapet ute. Kjekt å kunne koke kaffen nede om morgenen og så steike egg og bacon ute til "brunch"..... Sikkert fordeler og ulemper med begge de skisserte løsningene, og jeg gir deg derfor denne tredje muligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Etter min mening og erfaring, den bør ikke være nede i cabin.. Det skal stekes bacon til frokost ! Da er det greit å kunne rulle opp, eller ha kalesje nede ! Dessuten.. når middagen skal lages er det koseligere å ha hodet oppe.., der ute.., enn å bli han/hun som må stå der nede.. Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Er enig med Worry,stekos i cabinen er vel ikke det mest populäre. Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Jeg syns det er en fordel at byssa er oppe i båten og ikke nede. Viss man ser på en litt eldre Scand Baltic f.eks så er byssa oppe, men på nyere moddeler så er byssa flyttet ned i cabinen. God mat er viktig på sjøen, og da er det også viktig at kokken ikke trenger og være "isloert" fra de andre og at han/hun har en trivelig "arbeidsplass". Ikke skyt meg viss noen føler seg truffet. Redigert 16.Juni.2009 av Masserarti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Viss man ser på en litt eldre Scand Baltic f.eks så er byssa oppe, men på nyere moddeler så er byssa flyttet ned i cabinen. Jeg turte ikke nevne Balticen.. men det er en av grunnene til at jeg valgte Marexen fremfor Baltic.. men jeg ville ikke ha pepper for den kommentaren, så takk Masserarti Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hallo - Hvor skal byssa være? Dere som farer rundt med et vræl (eller Putt-Putt) i enden skal pinadø skape diskusjonstema, også der ingen spørsmål finnes. Byssa skal ikke være på broa. Da blir man fristet til å kokkelere, også mens det navigeres. Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Jeg syns det er best å ha den oppe. Fordi: 1. Stekeos 2. Tilgjengelighet. Den er nærmere når man skal ha ei skive, eller koke litt kaffe på kvelden. 3. Slipper å vekke unger etc hvis man roter nedi rundt der de sover. En ting jeg aldri har skjønt er mange båter(fjord 880 ex) har byssa i AC. Sove på kjøkkenet????? Virker tungvint å re opp hele tiden. Redigert 17.Juni.2009 av Tonic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Da blir man fristet til å kokkelere, også mens det navigeres. så hvis man har byssa i cabinen ved siden av senga.., så blir man fristet til å sove isteden for å kokkelere ? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Vi har byssa nede, og er fornøyd med det. Vi synes det er deilig å slippe å stå i solsteika å lage mat, og å spise. Mye svalere nede i båten. Har luke i taket, så stekeos og varme fra matlaging er så og si fraværende. Matlaging underveis blir det lite av hos oss, da blir det noe enkelt i tilfelle. Vil vi spise ute så tar vi med maten på land. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Jepp, postet i feil tråd Redigert 17.Juni.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Har du bomma litt på tråden nå eller ? Her er Rødspritapparat tråden Redigert 17.Juni.2009 av Masserarti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Er noen klare fordeler med begge løsningene.( motorbåt) Bysse nede- Bedre plass i den mest sosiale delen av båten . Fredligere plass for å kokkelere under hamn. Slippe å stå på utstilling mens en kokkelerer. Dissfordel. Ofte dårlig utlufting. Usosialt. Stjeler plass for sidekabin etc. Bysse oppe. Sosialt. Bedre utlufting. Enklere å koke under fart. - Stjeler plass runt sosiale plass- Blir ofte stående med varme panner midt i "motorveien" både for mannskap og unger. Ser fordeler med begge løsninger, må vere opp til den enkelte å velge. Redigert 17.Juni.2009 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Higre Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Kommer selvsagt an på hvilken båt det er snakk om, en lukket bakveggbåt er annerledes enn en snekke med kalesje , åpen kalesje og trekk i blussa osv, jeg steker bacon nede i Elwaroen men har ventilatoren i gang og luka på gløtt, og plages ikke av matos, men kokes krabbe gjør jeg heller det på land. Er ikke tilhenger av løsninger der stoler skal vippes osv for å finne kokeapperat, at det er praktisk og tilrettelagt er for meg vel så viktig som hvor byssa er, har hatt begge deler, og kan godt tenke meg bysse og spiseplass under dekk igjen. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Har hatt begge deler. Pantry nede iallefall med rødsprit (brannfarlig, os og lukt) Deilig å være oppe, se utover havet, havna eller damene og kokke`llere Og familien kan ligg å dra seg i sengene, mens far(eller mor lager frokost) Ser ikke en fordel med å ha det nede Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Oppe ! Solsialt og frisk luft, venner på land. Pils i solen. Har ingen problem med å navigere båten fordi om kjøleskap eller kokebluss er bak ryggen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Suzumar Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Helt klart oppe! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 En ting jeg aldri har skjønt er mange båter(fjord 880 ex) har byssa i AC. Sove på kjøkkenet????? Virker tungvint å re opp hele tiden. Jeg var også litt skeptisk til dette da jeg handlet båt. Men har ikke angret ett sekund på det. Byssa i Fjord'en er stor og romslig, og utlufting er det godt med. Det er et ganske stort vindu rett over kokeapparatet som kan åpnes på vid gap. Samtidig som det er god åpning ut i cockpit. Er helt greit å være sosial med de som sitter oppe også. Vi bruker ikke akterkabinen til å sove i. Det er en mye bedre køye i forkabinen, som alltid er oppredd. Akterkabinen brukes kun når vi har med gjester. Vi har byssa nede, og er fornøyd med det. Vi synes det er deilig å slippe å stå i solsteika å lage mat, og å spise. Mye svalere nede i båten. Har luke i taket, så stekeos og varme fra matlaging er så og si fraværende. Matlaging underveis blir det lite av hos oss, da blir det noe enkelt i tilfelle. Vil vi spise ute så tar vi med maten på land. Er av akkurat samme oppfatning. Har hatt båt med pantryet ute under kalsejen også. Og synes det kan bli vel varmt å lage mat der på solrike dager. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.