Jump to content

Gassgrill til båt, erfaringer?

Anonym

Recommended Posts

I diskusjonen om griller, er Cobb-grillen nevnt. En skrev:

"Jeg har en cobb. Veldig fornøyd med den til det meste, men den blir ikke varm nok til biff."

Dette trodde jeg også, helt til jeg sluttet å bruke de firkantete grillbrikettene og ebgynte å bruke de runde. Det ble så varmt, st plastikknotten på lokket smelta.

Jeg kjøpte mine i Wærmers Båtbu i Sandefjord, men jeg at de reklamerer for den runde briketten her også: http://www.zett.no/b%C3%A5t__til_salgs.html?objectId=1505950

Fordelene med Cobb-grillen er:

- Den er varm på 2 minutter (Da ryker det litt, så hvis du vil slippe røyken, tenner du den opp på dekk)

- Ikke tennvæske, altså mindre brannfare.

- Du kan bruke den ombord.

• 1 måned senere...
noen som vet sån ca hvor lenge en sån flaske varer.

og er det disse som biltema har.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=133243

Min flaske varte ca 15 ganger (470 gram). Har bare brukt den orginale campingaz-flasken. Vil vurdere å koble til båtens gassflaske neste år. Vet ikke om biltemaflasken passer. Skal sjekke neste gang jeg kjøper ny.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har hatt en stor rund Magma i mange år. Grillen er bra når det ikke blåser, men den blåser lett ut og slukker ombord hos meg.

For mange år siden hadde Weber en kulegrill som den som er nevnt over, men var laget spesielt for båt, slik at den kunne henges på pushpit ved hjelp av et spesielt feste, og den spesielle bøylen. Det var grillen sin det. Meget bra. rustet litt, så den varte bare 4 -5 sesonger. Jeg slet ut tre, men så ble de ikke produsert lenger, uvisst av hvilken grunn.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 6 år senere...

Drar opp denne tråden igjen jeg. er det noen som har noen gode erfaringer med en brukervennlig grill?

Har sett på denne Campingaz til 799,-fra marineshop, noen som har prøvd denne? bilde

Rask å montere, rask å demontere. Lett å holde ren og tar liten plass når sammenpakket (er også plass til gassbeholder i veska). Ikke grom nok til entrecote, men går til litt tynnere kjøtt, grønnsaker og pølser. Synes den er brukervennlig, men tenneren er litt "plastic-fantastic", så ta med en lighter i bakhånd. Beholderen under beskytter greit mot en bris, og fettet samler seg der. Synes den overall er verdt pengene.

Hei !

Grillen fungerer greit, den - men anti-stick -belegget gjør at den minste lille krusning på sjøen gjør at det du griller sklir avgårde... Vet at belegget gjør at den er enkel å gjøre ren (og det er virkelig enkelt), men den blir litt "masete" å holde på med ombord. Tar du den med deg i land vil jeg absolutt anbefale den.

Drar opp denne tråden igjen jeg. er det noen som har noen gode erfaringer med en brukervennlig grill?

Har sett på denne Campingaz til 799,-fra marineshop, noen som har prøvd denne? bilde

Forsøkte denne én gang, så ble den gitt bort.. Synes ikke den var i nærheten av varm nok. Har en Weber Q100 nå, og den er helt super.

Jeg har festet et syrefast rør, ca en meter høyt, på braketten til ankeret bak. På denne har jeg hengende en Magma med gassbokser. Bruker originale festestenger fra Magma og da kan jeg bare svinge grillen innover badeplattforma når jeg skal ha opp jolla og kjøre. Boksene varer i hvert fall til 15 - 20 grillinger. Funker utmerket, men er selvfølgelig ubrukelig hvis du foretrekker å grille på land.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...