Jump to content

2004-modell 140 hk 4-takt Johnson har begynt å bruke olje


FredrikW

Recommended Posts

På hekken til båten vår henger det en Johnson 140 hk 4-takt fra 2004. Denne motoren er identisk med Suzukis DF140, bare med annen maling. Mot slutten av forrige sesong la jeg merke til at oljenivået minket på motoren. Måtte fylle i overkant av en halvliter olje for å få nivået opp til der det alltid har vært.

 

Har hittil i år brukt båten lite, kanskje 15-20 timer, men allerede har nivået sunket med rundt 20% på peilepinnen. Hvor i all verden blir det av olja? Har verken blårøyk ved oppstart eller oljefilm på vannet etter båten. En moderne 4-takt fra 2004 skal vel ikke bruke olje, så mitt spørsmål blir da om noen her har en formening om hva et slikt oljeforbruk kan skyldes?

Link to post

Første jeg tenker et at den forbrenner olje, så liiiiite at det ikke merkes i røyk.

Dog så går jo meste eksos via prop-navet her også, så om det er så lite så er ikke lett å se røyk/oljefilm på vannet.

Lekkasje.. ville nok vistes rundt om inni motoren, som igjen ville gitt film på vannet..

Tenker det er forbrenning jeg, så da er det vel, ventil-tettning, stempel/olje-ringer eller andre o-ring og pakninger.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Med såpass mye olje som forsvant i høst burde det ha blitt mye oljegris under motordekselet hvis det lakk ut, så jeg har også tenkt at olja må forsvinne inn i motoren og brennes. Er det i så fall skadelig for motoren at jeg fortsetter å bruke den, slik at den må på verkstet asap, eller går det greit å bruke den frem til høsten?

Link to post

Vil kanskje få noe koksing, det er jo ikke helt godt.

Tror det er såpass lite som evt forbrenner.. at det nok er ok å bruke.

Beste er nok at den går lettest mulig hverfall og ikke jobber mye veldig tungt.

Slik at den brenner mest mulig rein.

 

Men sjekk pluggene. Kan godt ta bilde av alle sammen og poste i tråden, så kan man ta en vurdering også av de.

Link to post

Det er jo ikke fristende å grise til motoren innvendig pga olje som forbrenner, så jeg får vel ta en telefon til aktuelle verksteder for å høre hvor lang ventetid de har. Skal prøve å få skrudd ut og fotografert pluggene en dag jeg har fri og været er bra. Nå øser regnet ned her :sad:

Link to post

Jeg har snakket med 2 forskjellige eiere av DF140, og begge motorer hadde skåret seg i en av sylindrene etter forholdsvis kort tid. Kanskje max uflaks, eller kanskje en svakhet? Sjekk pluggene, og ta gjerne en kompresjonstest. Hvis det er merkbart avvik på en av sylindrene er det nok på tide å skru litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hmmm, det hørtes IKKE bra ut! Tror nok det blir verkstedsbesøk på meg, for jeg har null kompetanse selv når det kommer til å skru motor. Men at sånne ting skal skje med såpass nye motorer er da utrolig kjipt. Det var nettopp for å slippe motorproblemer at jeg byttet ut den forrige båten (80-talls Draco) med en som har en moderne firetaktsmotor. Og så blir det altså NOK et grisedyrt verkstedsopphold hvor man er båtløs i ventetiden. Midt i beste sesong :headbang:

Link to post

Hvis du har henger til båten så kan det jo være en ide å opsøke et verksted som ikke ligger i Oslo-området. Selv kjøpte jeg båten på Kongsberg hos forhandler av bl.a. Suzuki biler og båtmotorer. Jeg har tatt båten tilbake dit for service og har fått top behandling/service!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Jeg har snakket med 2 forskjellige eiere av DF140, og begge motorer hadde skåret seg i en av sylindrene etter forholdsvis kort tid. Kanskje max uflaks, eller kanskje en svakhet? Sjekk pluggene, og ta gjerne en kompresjonstest. Hvis det er merkbart avvik på en av sylindrene er det nok på tide å skru litt...

Interessant opplysning, brodern har en "skrusuki" :wflag: df140

Dette skal legges på minnet.

Link to post

Alt handler nok om at motorene må brukes med fornuft. Fullggass på kald motor og kjøring på eller nær toppturtall er bannlyst hos meg. I sverige er man derfor mye flinkere til å anbefale jundene størst mulig motor. Kjøpte nettopp selv båt med 150hkèr på i Sverige. De anbefalte (største tillate) denne motoren til båten fordi alt ville fungere best slik.

Link to post
Alt handler nok om at motorene må brukes med fornuft.

 

Ja, og nettopp dette er den største ulempen med å kjøpe bruktbåt. Min båt var tre og et halvt år gammel da jeg kjøpte den, og den hadde hatt to eiere før meg. Da har man ingen garanti for hvordan de tidligere eierne har kjørt motoren.

 

Jeg innser vel etterhvert at det bare er å få balja til et verksted. Har noen her ett eller flere gode forslag til brukbare verksteder som er gode på Suzuki/Johnson her i Oslofjorden? Det beste ville vært et verksted som selv kan ta båten opp. I så fall kan jeg godt ta båten ut fjorden for å levere den til et verksted litt langt unna, og så ta buss eller tog tilbake til Oslo. Alle forslag mottas med stor takk :smiley:

Link to post

Har samme motor selv uten å ha opplevd noe som helst negativt. Tar selvsagt service og oljeskift etter hver sesong :smiley:.

 

Har tro på at det er uvettig bruk som har medført slitasje/skader her. Min teori er at det dermed ikke har noe med fabrikasjonsfeil e.l. å gjøre. Dette får du jo se når den åpnes.

 

Ellers må jeg si at dersom det kun er oljeforbruket og ikke ulyder, ujevn gange eller lignende, hadde jeg nok ikke latt sesongen blitt ødelagt av dette.

Jeg hadde kjørt, dog forsiktig, til det hadde vært naturlig å ta service/reparasjon.

Redigert av Andy (see edit history)
Link to post

Det skal nok være mulig å lese ut det samme på Johnson siden det er lik motor som Suzukien. Jeg spør fordi jeg er litt usikker selv. Jeg kjenner til at timetall og feilkoder kan leses. Dog det ligger ikke lagret feilkoder som ikke er varslet via instrumentering. Timetall kan man jo også lese via instruimentering og spesiell prosedyre foe avlesning. Vedrørende feilkoder så regner jeg med at et diagnoseapperat kan være behjelpelig til å finne mer spesifikk problemløsende informasjon. Hvilken sensor som gir feil signal ol. Dog dette at man kan lese ut så veldig mye historikk om kjøremønster/turtall ol tviler jeg på...

Link to post

Jobber med en som har en 115hk Suzuki 4-takt,han hadde service på motoren i går og han fikk se på pcn til servicemannen hvordan motoren var kjørt også hvor lenge den hadde vært kjørt på full gass,på denne motoren er alt elektronikk skiftet blant annet motorstyring og alt som var lagret på den gamle er tatt vare på akkurat på grunn av å kunne dokumentere bruk og vedlikehold av motoren.Kan fortelle deg en historie fra bilverden fra ett par år tilbake siden ,eier av en Nissan Skyline hadde levert bilen på verksted for utbedring han fikk mistanke om att bilen hadde blitt mer en prøvekjørt under verkstedopphold, han kjørte bilen hjem og koblet motoren til diagnose verktøyet på sin egen pc og kunne konstatere att bilen hadde vært griskjørt over lengre tidsrom mens bilen stod på verksted,hastighet og varighet på høye turtall var bare å skrive ut,du kan si att verkstedet la seg rimelig flat! dette sto også om i flere store aviser.

Link to post

Før jeg overtok båten ble den levert på et verksted for høstservice og full sjekk av motor med diagnoseprogram etc. Mekanikeren sa da at han kunne lese av hvor mye motoren var kjørt på forskjellige turtall, og på den måten få et inntykk av hvor hardt motoren var brukt. Etter service og sjekk sa han at alt var OK. I ettertid kan jeg dog ikke si at jeg stoler 100% på denne mekanikeren. Han sjekket motoren og kjørte høstservice på denne i september 2007, før båten ble satt i opplag på land.

 

Våren 2008 totalhavarerte giret etter kun 4 driftstimer. Båten ble da levert på et annet verksted (Oslo Marineservice), og de fant ganske kjapt ut at kast i propellaksel hadde resultert i to avslåtte tenner på foroverdrev. Tidligere eier hadde knerta propellen og byttet den ut med en ny, uten å sjekke propellaksel for kast… Ifølge Oslo Marineservice burde mekanikeren som tok høstservice og sjekket motoren oppdaget at det var kast i propellakselen.

 

På toppen av dette gikk det ikke mange driftstimene før motoren begynte å bli tregstartet, og til slutt startet den ikke i det hele tatt. Det viste seg at startmotoren hadde dødd og måtte byttes. Verkstedets teori var at forrige eier hadde kjørt starteren for hardt slik at den hadde gått alt for varm, ved for eksempel startproblemer grunnet lite strøm på startbatteri, problemer med drivstofftilførsel, tom tank eller lignende. Når en slik starter først er kjørt skikkelig varm er visstnok skaden alt gjort (de er visst litt underdimensjonert for å ta lite plass og fordi motorene de sitter i vanligvis er svært lettstartet), og den kommer i ettertid til å bli gradvis mer tungdrevet, inntil den til slutt ikke går rundt i det hele tatt.

 

Alt dette førte til at båten sto til sammen to og en halv måned på land forrige sesong (som var min første sesong med denne båten) i påvente av deler til gir og ny starter. Og nå kan det altså se ut som om motoren har begynt å bruke olje, så jeg begynner å føle at jeg har hatt min porsjon uflaks med denne båten. Og vel så dét… Hører ingen ulyder fra motoren, og den går pent og jevnt, og er som kjent bortimot lydløs på tomgang (bortsett fra den irriterende kjølestråleplaskingen :smiley: ). Hvis jeg ser at motoren fortsetter å bruke olje, og spesielt hvis det blir gradvis verre, får jeg vel bare få den til et verksted på nytt :headbang:

Link to post
Våren 2008 totalhavarerte giret etter kun 4 driftstimer. Båten ble da levert på et annet verksted (Oslo Marineservice), og de fant ganske kjapt ut at kast i propellaksel hadde resultert i to avslåtte tenner på foroverdrev. Tidligere eier hadde knerta propellen og byttet den ut med en ny, uten å sjekke propellaksel for kast… Ifølge Oslo Marineservice burde mekanikeren som tok høstservice og sjekket motoren oppdaget at det var kast i propellakselen.

...

Verkstedets teori var at forrige eier hadde kjørt starteren for hardt slik at den hadde gått alt for varm, ved for eksempel startproblemer grunnet lite strøm på startbatteri, problemer med drivstofftilførsel, tom tank eller lignende. Når en slik starter først er kjørt skikkelig varm er visstnok skaden alt gjort (de er visst litt underdimensjonert for å ta lite plass og fordi motorene de sitter i vanligvis er svært lettstartet), og den kommer i ettertid til å bli gradvis mer tungdrevet, inntil den til slutt ikke går rundt i det hele tatt.

Skjønner din frustrasjon FredrikW!

 

Her har du nok fått følgefeilene fordi forrige eier ikke har tenkt på konsekvenser av sin behandling av motoren.

Virker som han kan være typen som også har kunnet gi full gass straks motoren er startet, dette kan kanskje forklare oljeforbruket?

 

Ellers har jeg bitt meg merke i det du skriver om å ikke kjøre starteren for hardt. Nå har det aldri vært aktuelt, den har alltid startet med en gang, bortsett ved flatt batteri da.

 

Kjøpte selv brukt i 2004. Er sikker på at min DF140 også var kjørt hardt (forrige eier var bl.a. Norgesmester i gocart...), men tydeligvis har han behandlet motoren godt likevel (problemfri gange for meg i 6 sesonger nå).

Kanskje kan du reklamere, eller er det for sent? Ialle fall ønsker jeg deg all lykke til videre.

Link to post

Takker for det! Det blir vel vanskelig å kreve selger økonomisk for eventuell ny verkstedsrunde nå som jeg har brukt båten sikkert +100 timer siden jeg overtok den, så neste regning får jeg ta selv. Selvom mye etterhvert tyder på at forrige eier kanskje ikke har brukt motoren heeelt forsiktig. Vet ikke hva det vil koste å få sjekka motoren og tettet innvendig oljelekkasje, men 12-15 tusen kroner vil ikke overraske meg. Egentlig syntes jeg ikke at verkstedsregninga er det verste. Det verste er faren for at båten blir stående på land igjen midt i sesongen...

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...