Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Thomas_h skrev for 1 time siden:

Står i avisen båten gikk ned pga storm. Hvor stor storm må det være for å senke en skute som det? 

 

Det kan umulig være stormen isolert sett som har senket en slik stor seilyacht på over 150 fot når langt mindre båter greide seg fint. Den drev ikke på land heller, men sank på 50 meters dyp der den lå for anker.

Et mulig scenario er at denne stormen kom brått på og at mannskapet ikke var forberedt og har hat div luker og dører stående oppe. Oppdatert på nyheter i dag sier kapteinen "we didn´t see it (stormen) coming"

 

Større yachter har ofte en "beach club" akter med jollegarasjer og div innenfor. Ofte er det nedgang til motorrom og annet teknisk lavt i disse rommene med vanntette dører.

Mang en 80-120 fots motoryacht har gått ned i relativt smult farvann pga at vannet dør i akterspeilet ved plattform har stått åpen.

 

Det har vært flere, relativt voldsomme lokale byger/ stormer i middelhavet i år.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

På AIS ser det ut som den slet seg og drev bort fra der den lå for anker. Fra den drev av til AIS sluttet å sende gikk det 6-7 minutter. Leste om øyenvitner som så at masta knakk. Dette var en mast på over 70 meter. Stort skadepotensiale bare i noe sånt? 

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Mulig vi ikke har lov til å debattere her, men jeg tror det nå spekuleres i at selve yachten var et katastrofalt farlig design, ved at masten/riggen (nest høyest i verden med ca 74-75 meter) hadde så stort vindfang at den bare ble lagt rett over sideveis av vinden - og derved gikk rett ned pga store åpninger.

 

Blir jo et helt vannvittig moment (kraft x arm) hvis vinden da får tak i en arm som er 75 meter lang.

 

image.png.bd4ccd3c69e0aa306d259693c42f3867.png

Link to post
Share on other sites

– Det var litt sjokk å våkne til en oppringning fra politiet

Annonse
 
 
Brann i elektrisk båt på Bø
 
BRANT PÅ BØ: Jarle Vikingstad fikk en brå start på fredag. Foto: Tore Roth Stranden
Åpne deleknapper for artikkelen
 30.08.24 12:44

Jarle Vikingstad i Smart Marine fikk en brå start på dagen.

 
 

KARMØY: Det er en sur eim som møter Haugesunds Avis på industriområdet på Bø. Brannvesenet er i ferd med å avslutte arbeidet i hallen, som ligger få meter nedenfor den lokale brannstasjonen på Nord-Karmøy. En «kortreist» brann.

Daglig leder Jarle Vikingstad, som driver en omfattende båtvirksomhet nord på Avaldsnes, er på stedet for å bistå politi og brannvesenet. Han tar seg tid til å fortelle om sin morgen til avisa.

– Det var litt sjokk å våkne til en oppringning fra politiet. Jeg sjekket Haugesunds Avis, og da skjønte jeg jo hva som hadde skjedd, sier Vikingstad.

Han kastet seg rundt og dro til arbeidsplassen.

– Heldigvis var ingen personer skadd.

 

Brann i elektrisk båt på Bø
 
KJØLING: Brannvesenet fyller hele batterirommet i båten med vann. Foto: Tore Roth Stranden

 

Vedlikeholdsjobb

Folkene som jobbet med båten er fra leverandøren av motorsystemet og skal ha vært trygt på hotellet da brannen brøt ut. De har holdt på med en vedlikeholdsjobb på den for en kunde.

– Leverandøren har satt kriseteam og vil kartlegge hva som har skjedd, sier den erfarne båtmannen.

Annonse

Vakthavende brannsjef Ole-Martin Nordstrand i Haugaland brann og redning er fremdeles ved Smart Marine i Bøvågen i 10.30-tiden.

Han fortalte tidligere om den dramatiske utrykningen.

 

Brann i elektrisk båt på Bø
 
RØYKDYKKER: Seks brannfolk ble sendt til sykehus og legevakt for kontroll etter røykeksponering. Selv etter brannen var slukket måtte de bruke røykdykkerutstyr. Foto: Tore Roth Stranden

De ble møtt av åpne flammer og svært mye røyk. Røykdykkere gikk inn, og etter hvert ble det klart at det blant annet brant i en elbåt. Om det var her brannen startet, kan ikke brannvesenet si noe om.

– Vi trakk ut mannskapene fra bygget da det ble kjent at det var en batteribrann. De som ble eksponert ble etter hvert sendt til sykehus eller legevakt for behandling, sier Nordstrand.

Totalt var det seks brannfolk som ble sendt avgårde til helsesjekk på sykehus eller legevakt, opplyser brannsjef Dag Botnen.

 

457619349_809450214688532_53728818808163
 
MYE RØYK: Dette bildet fra brannen har Haugaland brann og redning selv delt på Facebook. Foto: Haugaland brann og redning IKS

 

Utover røyken var det også skummelt for brannvesenet å gå inn i bygget.

– Da vi så at det var en rubbhall i metall, er man alltid redd for at temperaturen skal svekke metallet, sier Nordstrand.

Annonse

«Følte seg uvel»

Å sende brannfolk til helsesjekk etter batteribranner er rutine for brannvesenet.

Haugaland Brann og redning IKS har lagt ut en Facebook-oppdatering, hvor de beskriver litt mer om hva som skjedde i dag.

«Vanligvis gjøres helsesjekk av mannskapene med måleapparater på stedet, men i dette tilfellet var det mannskap som følte seg uvel, og vi valgte derfor å sende disse til sykehus for en grundigere helsesjekk», skriver de, og fortsetter:

«Vi er glade for å kunne rapportere at det per nå ser bra ut med mannskapet, selv om de har lette symptomer på eksponering. Generelt er all røyk fra branner giftig, men batteribranner innebærer en spesiell risiko på grunn av dannelsen av flussyre», skriver de.

 

Brann i elektrisk båt på Bø
 
VAKTHAVENDE BRANNSJEF: Ole-Martin Nordstrand i Haugaland brann og redning. Foto: Tore Roth Stranden

 

– All brannrøyk er giftig

Haugesunds Avis spurte Nordstrand om røyken da vi snakket med ham i 10.30-tiden:

– Generelt kan jeg si at all brannrøyk er giftig. All brannrøyk inneholder giftige gasser. Men når det er brann i batteri er det syre som gjør at gassen kan trenge gjennom bekledningen, og i kontakt med fuktighet dannes syre, sier Nordstrand.

Annonse

 

Brannvesenets råd til publikum om batteribrann

«Vi oppfordrer publikum til å unngå røykeksponering fra alle typer branner. Det er ingen spesiell fare i åpent landskap når det brenner i batteripakker, da gassene raskt tynnes ut. Hvis det brenner innendørs, bør du unngå unødvendig risiko og kontakte helsepersonell dersom du føler deg uvel.

Branner i batteripakker kan være svært vanskelige å slukke. Årsaken er at batteriet i seg selv inneholder alle nødvendige «ingredienser» for å brenne, uavhengig av tilførsel av oksygen eller varme utenfra. Vi anbefaler å fjerne brennbare gjenstander i nærheten og holde avstand.»

Kilde: Haugaland Brann og redning

Dermed ble rutinene for mannskapene som var eksponert at de måtte skifte klær, dusje og deretter dra på helsesjekk, opplyser han.

 

Brann i elektrisk båt på Bø
 
SIKRER BILDER: Brannvesenet hjalp politiet med bilder av båten. Foto: Tore Roth Stranden

– Må ligge i vann i flere dager

Haugaland Brann og redning fikk bistand fra kjemikaliedykkere fra Haugesund til å kapsle inn batteripakken. Dette ble gjort ved å fylle vann i båtens batterirom.

Innsatsleder Tor Arne Bjørnsen i politiet sier til Haugesunds Avis at det er for tidlig å slå fast hvor brannen har startet, og at dette kan ta dager.

 

Brann i elektrisk båt på Bø
 
SPERRET: Politiet har sperret av hallen. Før brannen var slukket ble innkjørselen til industriområdet sperret. Foto: Tore Roth Stranden

– Årsaken er at brannvesenet nå måtte fylle hele batterirommet i båten med vann, og batteriene må ligge under vann i flere dager framover før vi kan tømme det og undersøke hva som faktisk startet brannen.

– Hvorfor må det ligge så lenge i vann, Bjørnsen?

– Du kan sammenligne det med når det brenner i en elbil. Da blir også denne senket i vann og liggende noen dager for å hindre at det oppstår varmeutvikling og ny brann.

Annonse

Ifølge Bjørnsen blir båten – som til vanlig benyttes ved oppdrettsanlegg – drevet av fire 60 kilowatts litium-batterier.

– Nå vil selve hallen være sperret av, og brannvesenet vil sjekke båten flere ganger om dagen framover. Så snart de melder at faren er over, og de får tømt batterirommet for vann, vil nok kriminalteknikere ta turen for å undersøke videre, sier innsatslederen.

 

Brann i elektrisk båt på Bø
 
BISTO: Jarle Vikingstad bisto med det han kunne etter det begynte å brenne i ett av bedriftens mange bygg. Foto: Tore Roth Stranden

– «Svimen i håve»

Tilbake til den daglige lederen. Hva tenker han nå?

– Jeg vet ikke helt, jeg er litt «svimen i håve». Det er bare materielle skader. I tillegg til båten har hallen fått seg en kraftig «smell». Ellers så er det vann og sotskader på alt som er der inne. Oppi alt det galne, så har jo dette gått bra, forteller han lettet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...