Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

Sorry @jotto for å ødelegge en god fake-story med fakta: :blush:

 

Bilder av utbrente EV er allerede publisert og diskutert i denne videoen.

 

Tror vi venter på granskningsrapporten før vi konkluderer årsaken, men branner som involverer Litiumbatterier (som brukes i El-biler og hybridbiler) er umulig å slukke. Brannen trenger ikke å starte i en EV / Hybrid.

 

Håper ikke noen av oss er ombord neste gang det skjer.

Jeg mener det uansett er riktig å adressere brannrisikoen med EV & Hybrider i lukkede rom som ferger og parkeringsanlegg heller enn å prøve late som om risikoen ikke eksisterer eller bortforklare den med falske eller misledende artikler.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Havarita said:

Jeg mener det uansett er riktig å adressere brannrisikoen med EV & Hybrider i lukkede rom som ferger og parkeringsanlegg heller enn å prøve late som om risikoen ikke eksisterer eller bortforklare den med falske eller misledende artikler.

Det er vel ingen som motsier at lithiumbatterier brenner godt når de brenner, men man reagerer vel mer på dette at hver gang noe brenner som er i nærheten av en elbil er det automatisk denne som startet brannen.

Linken din virket forresten ikke...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

@Thomas_h

Abonnementet på én avis åpner for førten andre aviser... 😉

Rått kopiert:

Gå til sidens hovedinnhold

Espen Zachariassen
small-positive.svg
MENY
 
 

Feil på båt fra Hydrolift kan endre sertifisering av småbåter i hele EU

brynis1%2B%25281%2529.png?chk=72F667
 
Båten, en Hydrolift X-27 SUV, produsert i Fredrikstad, etter havarieti fjor høst. Foto: Statens Havarikommisjon
Åpne deleknapper for artikkelen
25.08.23 17:16

Havarikommisjonen har gransket årsaken til at en hurtiggående fritidsbåt av typen Hydrolift X-27 SUV, produsert i Fredrikstad, kantret i fjor.

 For abonnenter

Konklusjonen er at båten var bygd med dårlige stabilitetsegenskaper. Havarikommisjonen mener Hydrolift testet båtens egenskaper på feil måte. Og at dette må få konsekvenser for hele bransjen.

I fjor høst kantret en Hydrolift X-27 SUV da kursdeltagere i et høyhastighetskurs skulle passere en bøye. Fartøyet kantret og ble liggende med skutebunnen opp med alle om bord i styrehuset. Disse ble reddet ut av båten. To ble fraktet til sykehus for behandling. Fartøyet ble senere berget.

Havarikommisjonen er normalt mest opptatt av yrkesfartøy, og ikke så ofte fritidsbåter, men bestemte seg altså for å granske denne ulykken. Rapporten foreligger nå, og den kommer med en rekke tilrådinger, både til produsenten Hydrolift AS, og til Sjøfartsdirektoratet.

 

brynis3.png?chk=FD7CD9
 
Båten har gjennomgått grundig testing av Statens Havarikommisjon. Foto: Statens Havarikommisjon

 

Tre av 16 båter har kantret

Havarikommisjonen fastslår at høyt tyngdepunkt og dårlig stabilitet, i kombinasjon med krengende moment fra masse- og hydrodynamiske krefter resulterte i at fartøyet kantret.

Rapporten viser at den dårlige stabiliteten utgjorde et sikkerhetsproblem for fartøytypen Hydrolift X-27 SUV. Tre av totalt 16 produserte båter har kantret. Produsenten har i ettertid midlertidig sikret at eksisterende fartøy ikke benyttes, men Havarikommisjonen tilrår produsenten å gjennomføre tiltak som sikrer fartøytypen gode stabilitetsegenskaper og Sjøfartsdirektoratet tilrås å gjennomføre en revisjon av produsenten.

 

brynis2.png?chk=8AFBD2
 
Bård Eker ønsker å fortsette produksjonen av båttypen som havarerte, men da med forbedringer i tråd med alle tester gjenomført i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og Statens HAvarikommisjon. Foto: Statens Havarikommisjon

Brukte feil metode

Den praksis produsenten benyttet på testene som ble gjennomført ved opprinnelig CE-merking av fritidsbåten, var etter Havarikommisjonens vurdering basert på feil plassering av personer om bord, og dermed en feil tolkning av standarden NS-EN ISO 12217-1:2017. Dette resulterte i at forutsetningene for CE-merkingen ikke var til stede. Havarikommisjonen mener at om testene hadde blitt gjennomført korrekt, ville resultatet gitt en klar indikasjon på fartøyets svake stabilitet.

VIDEO: Se Havarikommisjonens egen video her:

 

 
fb_videologo_150-50-50.dng
STATENS HAVARIKOMMISJONS UNDERSØKELSE AV FRITIDSBÅTEN MALMHELLA
En kombinasjon av høy hastighet inn i sving og fartsreduksjon som medførte en spinout og en påfølgende kantring, var hovedårsaken til hendelsen med fritidsbåten Malmhella, produsert av Hydrolift. Kantringen ville sannsynligvis ikke inntruffet om fartøyet hadde...
04:33
 
 
 

 

  1.  

Kantringen ville sannsynligvis ikke inntruffet om fartøyet hadde hatt gode stabilitetsegenskaper, skriver havarikommisjonen i sin rapport.

– Dette er et sikkerhetsproblem, og Sjøfartsdirektoratet tilrås å gjennomføre hyppigere kontroller i forbindelse med CE-merking av fritidsbåter som omsettes i Norge.

Havarikommisjonens rapport slår fast at Hydrolift AS har tolket regelverket for praktisk testing feil. Det er benyttet bagasjevekter som fiktivt kunne medvirke til at stabiliteten kunne bedres ved å plassere dem under båtens tyngdepunkt som fast ballast. Vektene blir da en forutsetning for å tilfredsstille standardens stabilitetskrav.

Sjøfartsdirektoratet tilrås å gjennomføre tiltak som sikrer riktig uttesting av fritidsbåter.

ISO-standarden er lite egnet

Havarikommisjonen mener dagens iso-standard for stabilitet som ligger til grunn for CE-merking av fritidsbåter er lite egnet for å vurdere hvordan dynamiske stabilitetsforhold innvirker på fartøy med høyt fartspotensial som X-27 SUV. I tillegg mener kommisjonen at standarden er mangelfull da den ikke stiller krav til en helhetlig kartlegging av statisk stabilitet, spesielt i forhold til krav om reststabilitet i ulike lastetilstander.

Havarikommisjonen fremmer totalt fem sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.

Dette er tilrådingene:

Statens havarikommisjon tilrår produsenten Hydrolift AS å gjennomføre tiltak som sikrer at fartøytypen X-27 SUV har gode stabilitetsegenskaper.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre revisjon av Hydrolift AS for å sikre nødvendig produksjonskontroll.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å øke hyppigheten av revisjoner mot produsenter med særlig fokus på stabilitet.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre tiltak som sikrer riktig uttesting av fritidsbåter som leveres med CE-merking.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre tiltak slik at regelverket til CE-merkede fritidsfartøy har nødvendige krav til grunnleggende god stabilitet.

Kan endre regelverket i hele EU

Avdelingsdirektør Dag Liseth i Statens Havarikommisjon sier til Fredriksstad Blad at anbefalingene i rapporten har potensial i seg til å endre regelverket for all sertifisering av fritidsbåter, ikke bare i Norge, men i hele EU.

Selv om vi tar utgangspunkt i en ulykke som har skjedd med en båt, så indikerer funnene våre at standarden er mangelfull. Det er et felles regelverk i EU for hvordan fritidsbåter testes og for ISO-standarden. Om en nasjon ser behov for endring av reglene må dette løftes opp på et internasjonalt nivå, og eventuelle endringer som vedtas vil gjelde i hele EU.

– Enkelt sagt mener vi det er et behov for større marginer i sertifiseringen av fritidsfartøy. Når det gjelder kommersielle fartøy kreves det alltid en god margin for hvor mye en båt tåler. Mens en liten åpen CE-merket fritidsbåt som er beregnet for fem personer kanskje ikke tåler mer enn akkurat vekten av fem personer, og står i fare for å kantre om den belastes med større vekt. Vi mener altså det er behov for bedre sikkerhetsmarginer, ikke bare for hurtiggående båter, men for alle typer fritidsbåter, sier Liseth.

 

En god prosess

 

 
 
 

Bård Eker i Hydrolift AS opplyser at alle de 16 båtene av denne typen nå er tatt ut av bruk. Og at det har vært en lang og konstruktiv prosess mellom hans selskap, Havarikommisjonen og Sjøfartsdirektoratet i etterkant av ulykken i fjor.

– Havarikommisjonen har levert en veldig god rapport. Vi mener fortsatt at vi har laget en veldig god båt. Men erkjenner at den krever større ferdigheter av fører enn andre båter vi har laget. Vi har kunder som har kjørt den i to år, og er veldig fornøyd, En av dem har gått med turister på Grønland under svært krevende forhold, uten problemer av noe slag. Men vi erkjenner at båten har litt for mye av tyngdepunktet litt for lavt på styrbord side. Dette har vi jobbet mye med å forbedre, i dialog med Sjøfartsdirektoratet. Nå har vi en løsning på plass, og regner med å kunne fortsette å produsere båten med alle sertifikater og godkjenninger som trengs, sier Eker.

 

Brukerfeil

Eker mener samtlige av de tre havariene med båttypen skyldes brukerfeil. Uten at han bruker det som unnskyldning.

– Jeg mener som sagt at Havarikommisjonen har gjort en veldig god jobb. Ikke minst er jeg enig i at regelverket trenger en gjennomgang og en fornyelse. Det er altfor stort rom for skjønn. Og dermed uenighet. Jeg tror mange båtbyggere skjelver litt i buksene etter å ha lest denne rapporten. Men jeg mener det er nødvendig med revisjon, for å få på plass mye tidligere regler. Det har vi sett, ikke bare i forbindelse med denne båttypen., men også i forbindelse med den elektriske byfergen, og med våre redningsbåter, sier Bård Eker.

– Skulle ikke vært på markedet

Kommunikasjonsrådgiver Marit Nilsen i Sjøfartsdirektoratet sier det er Produktkontrolloven og Fritidbåtforskriften som regulerer CE-merking og eventuelle brudd.

– Det er produsentens ansvar å kun sette båter på markedet som oppfyller krav til CE-merking. X27 besto ikke grunnleggende krav til stabilitet som gjelder for denne type båt og skulle derfor ikke vært satt på markedet.

 

–Hvordan følger direktoratet opp Hydrolift i etterkant?

– Sjøfartsdirektoratet har i tiden etter ulykken som førte til Havarikommisjonens gransking, vært i nær dialog med Hydrolift i forhold til korrigering av mangler for X27 (herunder mulige løsninger, tester o.l.) samt bruksforbud inntil mangler er korrigert. Det er varslet en gjennomgang av produsentens øvrige modeller.

Tar rådene alvorlig

– Hvordan følger direktoratet opp de fire rådene som er stilet til Sjøfartsdirektoratet?

– Havarikommisjonens tilrådninger tas alltid alvorlig. Det er allerede spilt inn endringsforslag til relevante internasjonale fora ift. de svakheter som er avdekket i noen av de harmoniserte standardene som er benyttet for X27, og denne produsenten følges særskilt opp.

–Hvilke konsekvenser kan rapporten potensielt få for CE-merking nasjonalt og internasjonalt?

Rapporten peker på forhold knyttet til vurdering av statisk og dynamisk stabilitet som er mangelfulle og/eller utydelige/vanskelige å forstå – noe som gir mulighet for læring og forbedring av regelverket, sier. Marit Nilsen.

---

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Er vel ikke mange land som godtar så dårlig merket utstyr som i røysa.

Cola flasker å tilsvarende, samt små blåser det er umuligt å se i mørket eller dårlig sikt.

 

Hadde en brukt dette i Danmark, hadde en ikke hatt igjen utstyr.

 

Få krav til skikkelige bøyer på utstyr.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Nå er det mange tyveriraid i Østfold. Rundt 20 båter har hatt uønsket besøk i Moss natt til i dag. Er plottere og motorinstrumenter som er tatt, Sikkert andre ting også.

https://www.nrk.no/ostfold/tyveriraid-pa-bathavn-i-moss-1.16822676

Flere saker i Moss avis. Har visst vært et skikkelig raid i Skjeberg også. Ca 40 bater skal være berørt der, ifølge avisen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...