Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

Fyll,spetakkel og havsnød

Politiet på Sunnmøre puster ut etter nok ei hard natt på jobb.

 

Sitat:

 

En mann reiste ut fra Norddal med båt og skulle til Valldal lørdag kveld. Men han gikk tom for drivstoff midtfjords. Tollepinnene funket heller ikke, så han ventet en stund på å drive til land.

- Han ventet hele natta, men etter hvert ble han lei og ringte politiet. Vi kontaktet ei ferje som tok ham med til Stranda i 08 tiden, sier operasjonslederen.

Link to post

Økende antall skipsulykker

Tallet på skipsulykker i norske farvann øker. Bare i første halvår i år er det registrert 98 ulykker med norske skip.

 

Dette bør vel ikke komme som en overraskelse på noen da antallet navigasjonsulykker på verdensbasis har økt med 200 % de siste 5 til 6 årene. Etter min mening må fokuset tilbake til operativ sikkerhet med trygg navigasjon hvor brovakten skal brukes til det og ikke papirarbeid. Videre må det tilstrebes god utkikk og godt sjømannskap, og hviletidsbestemmelser må overholdes og kanskje også bli strengere.

 

Dessuten må skipene bemannes forsvarlig. Slik det er nå setter enkelte, både myndigheter, rederier, sjøfolk, klasseselskaper osv., likhetstegn mellom flest mulig permer og sikkerhet. Må må bort fra fokus på dette som jeg kaller "papirsikkerhet". "Papirsikkerheten" er null verdt så lenge den operative sikkerheten kommer i bakgrunnen og drukner i et eneste stort skjemavelde, og det gjør den.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Letingen etter savnet mann fortsetter

Letingen etter den savnede Sauda-mannen vil bli gjenopptatt i Saudafjorden ved 8-tiden mandag morgen. Mannen gikk ombord i båten onsdag forrige uke.

 

Sitat:

 

Letingen ble avsluttet klokka 03.30 natt til mandag på grunn av tett tåke. Politiet frykter at mannens båt har gått ned.

 

Mannen, som er i midten av 40-årene, gikk onsdag ut med sin 34 fot store cabin cruiser av typen Flipper. Siden den gang har ingen hatt kontakt med ham. En venn av mannen fant lørdag morgen en jolle drivende ved Sollandsnes i Saudafjorden. Han mener at jollen stammer fra vennens båt. Det er også funnet vrakrester i fjorden.

 

– Vi kan knytte jollen til den savnedes båt, men vi vet foreløpig ikke om vrakrestene stammer fra båten, sier operasjonsleder ved Haugaland og Sunnhordland politidistrikt Torger Stødle til Aftenbladet.

Link to post

Vel, folkens...

En advarsel til dere som har et naust med innredning som ikke er helt i overenstemmelse med lovverket.

Nå må dere enten henge opp ugjennomsiktige gardiner, eller male igjen vinduene.

For nå har nemlig kommunale kontrolører lov å se inn gjennom vinduene i naustet ditt...

http://www.dagbladet.no/2009/09/21/nyheter...eksjon/8218593/

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Oppdatering av nyhetsinnlegg nr. 6328:

 

Funn i Sauda-området hvor mann er savnet

Norge:Sauda (NTB): Det er gjort funn i et område i Sauda hvor en mann i 40-årene ble meldt savnet søndag. Politiet har tilkalt dykkere for å delta i søket etter mannen.

 

Sitat:

 

Redningsmannskaper har siden klokken 8 mandag søkt etter mannen som søndag ble meldt savnet i Sauda etter at han sist ble sett onsdag. Ved 11-tiden mandag gjorde mannskapene observasjoner i området Djupevik, men vil foreløpig ikke røpe hva slags funn det er snakk om.

Link to post

Ref. nyhetsinnlegg nr. 6319:

 

Avslutter etterforskning av ulykkesflåte

Norge:Knarvik (NTB): Politiet innhenter dokumentasjon etter flåteuhellet i Fedje i helgen, men har så langt ikke funnet noe som tilsier reaksjon mot eierne. Trolig blir saken henlagt.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

– Saken vil bli henlagt hvis vår konklusjon blir at det ikke er noen feil på konstruksjonen og at uhellet rett og slett skyldes at det var for mange om bord. Så langt er det ingenting som tyder på at eierne har gjort noe galt, sier politioverbetjent Kjell-Idar Vangberg ved Nordhordland lensmannskontor til NTB.

 

– Flåten ligger ikke innunder krav om sertifikat. Eier av en slik «ferje» har selvsagt et objektivt ansvar for at den skal være i forsvarlig stand, men det er fullt lovlig å ha en slik ubemannet farkost. Det er opp til brukerne å påse at den ikke overlesses, sier politioverbetjenten.

Link to post

Oppdatering av nyhetsinnlegg nr. 6328 og 6330:

 

Funnet omkommet i Saudafjorden

En mann er funnet omkommet i Saudafjorden, sammen med båten.

 

Sitat:

 

- Klokken 14.08 ble båt og en omkommet lokalisert på 15-20 meters dyp i Djupevik i Saudafjorden, sier operasjonsleder Trond Friberg ved Haugaland og Sunnhordland politidistrikt.

 

Den omkomne er tatt opp av vannet, men er foreløpig ikke identifisert.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

H.M. Kongens Fortjenestemedalje tildelt KNBF’s generalsekretær

 

fortjenestemedalje1.jpg

 

Generalsekretær Jan H. Syvertsen ble tildelt H.M. Kongens Fortjenestemedalje

under feiringen av 40-års jubileet til Nordisk Båtråd i Bergen 19. september.

 

Lars H. :flag:

:cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Politiet vil ha båtregister

Mange av båtene i båthavner er ikke registrerte, noe som skaper problemer for politiet, forteller politiførstebetjent Frank Opdahl til amta.no

 

Sitat:

 

- Finner vi en båt som ligger i fjæresteinene, eller på en eller annen måte er fortøyd i en båthavn uten registreringsnummer, er det nesten umulig å spore opp eieren. Vi vet også at enkelte båter blir smuglet over grensen, og disse registreres sjelden, sier Opdahl, som i forbifarten nevner en seilbåt som nylig dukket opp i Drøbaksundet. En seilbåt uten registreringsnummer.

 

- Når politiet, eller andre, må ut å ta seg av disse båtene, koster det selvsagt penger. Når vi ikke finner eierne, blir det selvsagt umulig å sende regningen til noen bestemt adresse, sier Opdahl.

 

– Båter bør registreres

Mange båteiere lar være å registrere båtene sine. Det skaper problemer ikke minst for politiet.

 

Som sikkert flere kjenner til, var det Bondevik2-regjeringen som opphevet det obligatoriske småbåtregisteret. Det var ingen årlig kostnad for å stå i det registeret. Men etter at det ble privatisert, og da NSSR ble tildelt det nye frivillige småbåtregisteret, ble det innført årlig avgift på kr 100,- som i år ble økt til kr 175,-. Det statlige småbåtregisteret klarte seg i tillegg med en mindre stab for å administrere det enn hva NSSR gjør. Flere forsikringsselskaper krever medlemskap i NSSR sitt småbåtregister for i det hele tatt å få tegne forsikring.

Link to post

Nokas-båt» på sjøen igjen - grunnstøtte i Telemark

VG Nett) Fiskeskøyta «Gamle Henningsvær», som ble brukt i forbindelse med Nokas-ranet i 2004, gikk på grunn.

1253711246096_726.jpg

Gamle Henningsvær» fikk en sentral rolle i Nokas-ranet da brannvesenet i Drammen overraskende fant våpen og annet ransutsyr i båten.

 

Funnet skulle vise seg å være en bevismessig skattkiste for politiet ettersom åtte av de 13 tiltalte kunne knyttes med DNA til ransutstyr som ble funnet. Blant annet ble DNA-spor fra David Toska funnet på finlandshette i bag om bord i «Gamle Henningsvær».

 

Grunnstøtte

 

Fire år etter «Gamle Henningsvær» ble en sentral del av Nokas-saken, er den igjen ute på sjøen.

 

Uten at det har gått så bra.

 

Ved 11.30-tiden onsdag formiddag grunnstøtte nemlig båten utenfor Galeiodden nær Kragerø sentrum, skriver Telemarksavisa.

Link to post

Båttyv hadde for tykke armer for håndjern

 

Mens politiet slet med å tre håndjernene over båttyvens to enorme klubber, stakk de tre andre mistenkte av.

Tre netter på rad har en bande stjålet påhengsmotorer i Nordhordland og Gulen. Natt til torsdag ble en polskregistrert bil, som var fylt med motorer, stoppet av politiet på Brekke like ved Instefjord. Fire personer satt i bilen, men politiet fikk kun has på en av dem. Årsaken til det er av den utradisjonelle sorten: hendene hans var for tykke for håndjernene.

 

De tre andre som satt i bilen stakk av gårde mens de to politibetjentene fiklet med å tre håndjernene over mannens to enorme klubber.

 

– Klokken er rundt tre på natten og det er bekmørkt. Vi konsentrerer oss først om å ta sjåføren, men når vi skal ta håndjern på mannen er armene for store. Jeg har aldri sett på maken, sier politiførstebetjent Arne Bendiksen ved Gulen, Masfjorden og Solund lensmannsdistrikt til Bergensavisens nettutgave.

 

– Dette er første gangen jeg har opplevd at håndjernene ikke passer. Det var en røslig kar, sier Bendiksen.

 

Til slutt klarte politiet å lirke håndjernene over mannens armer ved å ta i bruk det ytterste hakket.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Ny skipsulykke ved Langesund

 

 

(VG Nett) Et lasteskip kolliderte i en fjellvegg ved Langesund torsdag kveld i området der Full City forliste i juli.

Det nederlandske skipet «Marit» blir nå slept inn til Herøya etter å ha kollidert med en fjellvegg, melder Kystvarket. Skipet kolliderte i en fjellvegg mellom Brevik og Statellet ved Langesund i Telemark.

 

- Skipet kom borti en fjellvegg. Det slepes inn til Herøya nå, sier vakthavende i Kystverket, Arvid Hugo Kråkenes, til VG Nett.

 

- Vi har fått melding om at en lastebåt har gått på grunn, den er slept opp til Herøya, det er ingen lekkasje og ingen forurensing. Vi fikk melding 19.21. av Telemark politidistrikt, sier sier Eric Willassen fra redningssentralen i Sør-Norge

 

Alt skal ha gått bra med mannskapet.

 

- Det er relativt udramatisk, sier Willasen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...