Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).

880

Recommended Posts

1257346920000_20091104-070Stort_2895733708x708r.jpg

Skjøt i selvforsvar

Caluula/Oslo (ANB-NTB): De norske soldatene som i helgen skjøt og drepte to personer utenfor kysten av Somalia, fulgte alle regler.

Sitater:

Det slår Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) fast.

Landsbyleder Hareed Issa Omar i landsbyen Caluula nordøst i Somalia sier til nyhetsbyrået AP at de to som ble drept, var uskyldige sivile.

Talsmann for FOH, oberstløytnant John Espen Lien, sier Forsvaret ikke har noen mulighet for å vurdere om de drepte var fiskere eller pirater. Det er heller ikke av betydning, mener han.

– Det vi forholder oss til, er at vi ble beskutt. Da kunne vi skyte tilbake. Det er ingenting som tyder på at de norske styrkene har brutt gjeldende regler, sier Lien.

Skuddvekslingen fant sted natt til søndag da en gruppe norske soldater fra fregatten KNM «Fritjof Nansen» var på patrulje et stykke øst for landsbyen Caluula.

Soldatene var i ferd med å inspisere somaliske fiskebåter som lå ankret opp, da de ifølge Forsvaret ble beskutt fra en av båtene. Soldatene besvarte ilden og trakk seg deretter ut av området, opplyser Lien.

Landsbyleder Hareed Issa Omar hevder på sin side at det var nordmennene som skjøt først. Dermed står påstand mot påstand.

Den norske fregatten deltar i EUs Operasjon Atlanta, som er satt i verk for å bekjempe piratvirksomheten utenfor Somalia. Skipet befant seg onsdag nord for Somalia-kysten på eskorteoppdrag for Verdens matvareprogram (WFP)

John Harbour fra Operasjon Atlanta har fortalt at nordmennene ble nervøse da det plutselig ble løsnet skudd mot dem.

– Bordingsavdelingen besvarte ilden i selvforsvar. Dette var ikke uskyldige fiskere. De var væpnet med tunge maskingeværer og Kalasjnikov-rifler og hadde åpenbart ikke redelige hensikter, sier Harbour.

Ja det var ett hellsikes vær som kom, og det kom fort og sterk.

Min båt slet seg også, røk tampen fra bau til brygge.

Så bare springet bak og tampen bak holdt båten. til brygga.

Resultat båten vridde seg og klaska motoren i brygga og pullert og knuste og skrapet opp og slo biter ut av dekslet over motoren, samt deksel på stammen.

Motor var nedtiltet tilfelle frost.. og fjære var veldig lav på tidspunkt samt alt ble pressa langt inn av vind.

Så gear ble slått i bunn, tilten var rar/ujevn da jeg tilta den opp.

Om skrog har fått skade er uvist enda.

Har ikke helt full oversikt over skade enda.

Jeg viser til tidligere nyhetsinnlegg om denne saken:

12.000 i bot etter dødsulykke

Mannen ble selv skadet mens kona døde etter at en annen båt krasjet inn i dem. Mannen hadde ikke skyld i ulykken, men ble dømt til 12.000 kroner i bot for promillekjøring.

Og til jernia: Det er dessverre helt vanlig at "gamle" nyheter som alt er presentert i denne tråden, blir gjengitt på nytt. Om dette skyldes at enkelte ikke leser nyheter i tråden, eller ikke tar seg bryet med å sjekke om nyheten allerede er vist fra før, vet jeg ikke, men det er en mulig forklaring. Men jeg kommer ikke til å bekymre meg over dette slik at jeg får grå hår. :giggle:

Turoperatøren frifunnet

Blir ikke straffet for å ha gått nær en isbre som kalvet.

Sitater:

Den nederlandske turoperatøren «Oceanwide Expeditions BV», som eier et cruiseskip der 23 turister ble skadet da en Hornbreen kalvet på Svalbard i 2007, er frifunnet i Nord-Troms tingrett.

Aktor la ned påstand om at turoperatøren burde få ei foretaksstraff på 300 000 kroner.

Norske myndigheter har ikke lyktes i å få stevnet den russiske kapteinen som førte båten.

Retten finner det bevist at det var forbundet med fare å seile så nære brekanten.

– Risikoen for fare eller skader ved å seile MV Aleksey Maryshev så nært inntil brefronten som ble gjort, må anses betydelig. Rettens oppfatning er at han mer opptatt av å gi passasjerene en spektakulær eller nifs opplevelse enn sikkerheten, står det i dommen.

Samtidig konkluderer dommerne med at kapteinen i juridisk forstand har handlet på vegne av turoperatøren, og ilegger ham ikke straff.

Leter etter savnet mann utenfor Bjørnøya

En 20-årig mann har vært savnet siden lørdag kveld fra en tråler i Barentshavet.

Sitat:

Mannen forsvant fra tråleren K. Arctander, som ligger på åpent hav rundt 125 nautiske mil sørvest for Bjørnøya.

– Han skulle sitte på med den båten ut til en annen tråler for å jobbe. Han er sist sett lørdag ettermiddag, og mannskapet varslet om at han var savnet klokken 1 på natta, sier redningsleder Jakob Carlsen ved Hovedredningssentralen Nord-Norge til NTB.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...