Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).

880

Recommended Posts

Robåt nesten kløyvd i to - En roer var trolig centimeter fra døden da han ble truffet av en seilbåt. Bærum roklubb frykter fart og alkohol på sjøen kan føre til flere ulykker.

Sitat:

Siden seilbåten kjørte med motor, hadde den vikeplikt for robåten.

Her er det nok noen som bør ta en titt på sjøveisregel nr. 43:

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

Køyrde båten på land - Politiet fekk laurdag morgon inn ei melding om at to menn i 30-åra var sakna utanfor Bulandet i Askvoll kommune.

Sitat:

Dei hadde vore på ein utestad på Hærland, og skulle køyre båten sin heim att. Men heim kom dei ikkje.

Dei to mennene hadde køyrt båten på land, og var nedkjølte då hjelpemannskapen kom fram.

– Det var store skadar på båten. Dei to er no på veg til sentralsjukehuset i Førde, opplyser Biesmans.

Nansen, Capitane.

Jeg er klar over det. Jeg har bare kopiert overskriften fra artikkelen, og i den stod det vitterlig "Hansen" og ikke "Nansen". Det er korrigert nå av Nrk.

For øvrig leser jeg normalt sett ikke korrektur på overskrifter og innhold som jeg linker til, og ei heller garanterer jeg for sannhetsgehalten i slike linker. Men det hender jeg skriver en kommentar om at en link kan inneholde skrivefeil og halvsannheter når det gjelder innhold før jeg poster den aktuelle linken her på forumet.

Vel, R43 gjelder for lanterneføring og dermed nattseilas. En robåt kan ferdes hvor som helst på dagtid. Denskal selvsagt etter beste evne holde av veien for ferger, ets. Men maskindrevne båter må ta omsyn til at en robåt ikke har fart nok til å komme seg unna i enkelte situasjoner. Det tilsier godt sjømannsskap og er foreskrevet i R2

Jeg foreslår at vi diskuterer dette i tråden under, ref. mine innlegg nr. 26 og 44 der, og ikke i denne:

Vikepliktdiskusjon; motorbåt og kajakk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...