Jump to content

Oljing innvendig i trebåt

tollef

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 73 år gammel åpen tresjekte som jeg har skrapt ned innvendig. Det jeg lurer på er hva slags olje/lakk jeg skal bruke til finishen. Naboen sier jeg skal bruke det samme som utvendig (benarolje), mens en annen har sagt at man kun bør bruke olje som ikke lager "hard" overflate for at treverket skal puste. Uansett skal jeg grunne med samme produkt som utvendig, rå linolje og balsmanterpenting, men er altså i tvil om jeg skal avslutte med benar eller ikke. Synspunkter mottas med takk.

Er ikke poenget med rå linolje at det ikke skal tørke? Brukte det uansett i fjor med utmerket resultat, men da avsluttet jeg jo med benar etter å ha tørket bort overskytende med ei fille slik at benaren festa seg ordentlig. Båten er nesten like fin som da jeg satt den ut i fjor. Halvblanda linolja med balsamterpenting, etter anbefaling fra svenske Trebåtsakuten m. fl. Men skjønner godt at det kan bli klissete uten annen finish. Owatrol D1 er notert. Hva med benar tynnet ca. 50/50? Vil ikke det oppføre seg omtrent som d1? Har nemlig benar liggende.

Min erfaring er god med bare rå linolje innvendig. Tørk bort alt overflødig og gi det litt tid, så blir overflaten tørr og fin! Du kan også bruke kinesisk treolje, trekker veldig godt inn og oksiderer/ tørker fortere/tidligere enn rå linolje, men dyrere. Kan jo også avslutte med kokt linoje for å få en hinne, dette synes jeg har blitt litt seigt og klissete, og har vært mest fornøyd med bare rå!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...