Jump to content

Registrer/omregistrer båt.

Mew

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av båt nå. Skal ta pant i båten også er den 701 cm, så pga den ene cm så krever banken at båten må være registert i skispregisteret. Jeg har ikke peiling på hva banken snakker om, det tror jeg ikke dem har selv heller. Nåværend eier vet heller ingen ting om dette. Fikk beskjed om å gå inn på www.nif-nor.no og skjekke om den er registert der, men siden eksistere jo ikke. Vis man googler det kommer man til Norges idretts forbund....

Så nå sitter jeg er og er LETTER oppgitt...

Er det noen som kan lede meg inn på riktig spor?

MVH

Alexander

Dette har vært oppe veldig mange ganger... f.eks https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21083

Hvis banken skal kunne ta pant i båten for at du skal få belånt den så er det viktig for banken at du har skjøte på båten, og da er en registrering i NOR nødvendig for at dette skal kunne gå i orden. Det er etter nye regler lov å registrere båter helt ned til 7 meter i skipsregisteret. Det er frivillig, men det er jo visse fordeler med det, sjøl om det kan diskuteres att og fram ang. akkurat det.

Sikkert er det ihvertfall at banken nok vil ha deg til å registrere den hvis det er slik at du skal låne penger med pant i båt.

Men som sagt, les denne tråden jeg linker til, og gjerne også noen flere slik at du vet hva det er snakk om.

Edit: Et meget kjapt google søk etter Norsk Ordinært Skipsregister gav meg forresten denne: http://www.nis-nor.no/NOR.aspx

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)
Skal gå til innkjøp av båt nå. Skal ta pant i båten også er den 701 cm, så pga den ene cm så krever banken at båten må være registert i skispregisteret. Jeg har ikke peiling på hva banken snakker om, det tror jeg ikke dem har selv heller.

MVH

Alexander

Vær glad den er 701 og ikke 699. Det er to viktige cm.

Det er ikke fordi den er 701 at den registreres, men derfor den kan registreres i skipsregisteret.

Har du annet som du kan sette i pant, kan du hoppe over registreringen.

Skal gå til innkjøp av båt nå. Skal ta pant i båten også er den 701 cm, så pga den ene cm så krever banken at båten må være registert i skispregisteret.

Har du annet som du kan sette i pant, kan du hoppe over registreringen.

Jeg la til grunn at han ikke hadde annen pant... ref. første innlegg

Hadde den vært 699 hadde jeg sklidd utafor disse kravene fra banken :headbang:

Hadde den vært 699 hadde det nok vært utelukket at du hadde fått lån på den vil jeg tippe! Eller i så fall at du måtte ha betalt en hel del mer i rente, for banken hadde ikke hatt sikkerhet for lånet. Det er jo bare å sjekke med de forskjellige "låneinstitusjonene" som opptrer i reklamene rundt om, så skjønner du nok fort hva det er snakk om.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...