Mew Startet 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2009 Skal gå til innkjøp av båt nå. Skal ta pant i båten også er den 701 cm, så pga den ene cm så krever banken at båten må være registert i skispregisteret. Jeg har ikke peiling på hva banken snakker om, det tror jeg ikke dem har selv heller. Nåværend eier vet heller ingen ting om dette. Fikk beskjed om å gå inn på www.nif-nor.no og skjekke om den er registert der, men siden eksistere jo ikke. Vis man googler det kommer man til Norges idretts forbund.... Så nå sitter jeg er og er LETTER oppgitt... Er det noen som kan lede meg inn på riktig spor? MVH Alexander Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 (redigert) Dette har vært oppe veldig mange ganger... f.eks https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21083 Hvis banken skal kunne ta pant i båten for at du skal få belånt den så er det viktig for banken at du har skjøte på båten, og da er en registrering i NOR nødvendig for at dette skal kunne gå i orden. Det er etter nye regler lov å registrere båter helt ned til 7 meter i skipsregisteret. Det er frivillig, men det er jo visse fordeler med det, sjøl om det kan diskuteres att og fram ang. akkurat det. Sikkert er det ihvertfall at banken nok vil ha deg til å registrere den hvis det er slik at du skal låne penger med pant i båt. Men som sagt, les denne tråden jeg linker til, og gjerne også noen flere slik at du vet hva det er snakk om. Edit: Et meget kjapt google søk etter Norsk Ordinært Skipsregister gav meg forresten denne: http://www.nis-nor.no/NOR.aspx Redigert 18.Juni.2009 av Maskinmeisteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Kan ikke forje eiger skrive båten ned med en cm. ? Prøv på nssr.no Redningsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Eller du kan sage av 5mm på baugen og akterstavet...så er du innenfor rammen av det lovlige.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Maskinmeisteren Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Kan ikke forje eiger skrive båten ned med en cm. ?Prøv på nssr.no Redningsselskapet. Er redd det ikke er snakk om helt det samme Skippy... Dette er småbåtregisteret, og er ikke godt nok som dokumentasjon for banker flest hvis de skal ta pant i eiendom. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Skal gå til innkjøp av båt nå. Skal ta pant i båten også er den 701 cm, så pga den ene cm så krever banken at båten må være registert i skispregisteret. Jeg har ikke peiling på hva banken snakker om, det tror jeg ikke dem har selv heller.MVH Alexander Vær glad den er 701 og ikke 699. Det er to viktige cm. Det er ikke fordi den er 701 at den må registreres, men derfor den kan registreres i skipsregisteret. Har du annet som du kan sette i pant, kan du hoppe over registreringen. Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Skal gå til innkjøp av båt nå. Skal ta pant i båten også er den 701 cm, så pga den ene cm så krever banken at båten må være registert i skispregisteret. Har du annet som du kan sette i pant, kan du hoppe over registreringen. Jeg la til grunn at han ikke hadde annen pant... ref. første innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Mew Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Hehe se her ja, slik er det med ny medlemmer :p Det er ikke bare meg som er intressert i båten, så tviler på at selger gidder å stresse med alt dette for å selge en 1996 modell daycriuser på 23 fot:( Sitér dette innlegget Link to post
Mew Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Vær glad den er 701 og ikke 699. Det er to viktige cm.Det er ikke fordi den er 701 at den må registreres, men derfor den kan registreres i skipsregisteret. Har du annet som du kan sette i pant, kan du hoppe over registreringen. Hadde den vært 699 hadde jeg sklidd utafor disse kravene fra banken Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Hadde den vært 699 hadde jeg sklidd utafor disse kravene fra banken Hvordan det? Sitér dette innlegget Link to post
Mew Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 (redigert) Nei det er jo som du selv sier under 700 cm KAN IKKE båten registres i skipsregistret. Altså kan jo heller ikke banken kreve at båten skal være registrert der. Ellers hadde det jo aldri vært mulig å få belånt en båt under 23 fot:) Redigert 18.Juni.2009 av Mew (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Hadde den vært 699 hadde jeg sklidd utafor disse kravene fra banken Hadde den vært 699 hadde det nok vært utelukket at du hadde fått lån på den vil jeg tippe! Eller i så fall at du måtte ha betalt en hel del mer i rente, for banken hadde ikke hatt sikkerhet for lånet. Det er jo bare å sjekke med de forskjellige "låneinstitusjonene" som opptrer i reklamene rundt om, så skjønner du nok fort hva det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Mew Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 (redigert) Det er overhodet ikke noe problem å få lån på båten i banken min, men renta blir ca. 1.5% høyere og MYE mindre papir arbeid :) Redigert 18.Juni.2009 av Mew (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Jeg lånte penger til båten min i den lokale banken. Den er ikke registrert i NOR. Men så ville banken også ha garanti på 2x lånebeløpet i fast eiendom for å kunne gi meg en gunstig rente Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.