Jump to content

Gjengeteip på kraner og gjennomføringer, hvor mye er nok?

Spinnaker

Recommended Posts

Her er en video som viser litt mer nærbilde av selve pakkingen. Legg merke til hvordan han drar ut hampen og drar den mellom fingrene for å få bort klumper og ugjevnheter, det er vel det som er litt av trikset med å bruke hamp. Den viser også hvordan man greit fjerner hamp som stikker ut etter montering. Blir liksom litt mer fagmessig og litt "style" over det da :yesnod:

https://www.youtube.com/watch?v=bFXgwO9qszY

Og her er en grundig tysker, de kødder du ikke med :giggle:

https://www.youtube.com/watch?v=bSzjt0MZdMY

Legg merke til at han "rufser opp" gjengene litt med et baugfilblad før han legger på hamp, det er for at hampen ikke skal skli med rundt i gjengene når man begynner å skru.

Takk for gode linker og gode tips.

Dette så jo forsåvidt lettfattelig ut, kjekt med tipset om å glatte ut hampen først!

Ser at i de drar til med rørtang, dette er vel ikke så enkelt på en skroggjennomføring? Ser for meg at jeg ikke har lyst til å rive og slite i en gjennomføring som er ferdig skrudd inn med noe silikon og størknet. Samtidig er det lite mothold på en slik gjennomføring, hva gjør dere? Legger mindre hamp og pasta på slik at det fungerer å skru nesten for hånd?

Eller går det greit å vri litt på en størknet ferdigmontert gjennomføring?

En herdet ferdigmontert gjennomføring tåler endel.

Noen gjennomføringer har to vorter i utløpet så en kan stikke inn et flattjern så en kan

holde i mot med en skiftnøkkel, krever en hjelpemann.

Med hamp og Permatex er en Garantert at det blir tett, og en kan justere litt.

Jeg bruker å vente med den siste omdreiningen helt til jeg er klar for siste tilpasningen,

da slipper jeg å skru "bakveien" for å justere.

Etter at det er tørket sitter det dønn fast.

Skal en løsne en slik oppkobling, er trikset å varme litt så løsner det lett.

Litt mindre griseri er "pakkesalve" eller som gamlerørleggeren gjorde ( på tidlig 50 tall )

etter hampen var på la han på en skikkelig spyttklyse og gni den godt inn i hampen (vann går også).

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei!

Da jeg begynte å arbeide på båtbyggeri i 1984 så brukte vi hamp å permatex på stusser som skulle ha kraner og slangenippeler. På skrog gjenomføringen en sikaflex fugemasse å det fungerer helt fint.

For en som ikke er helt vant til å bruke hamp så ville jeg brukt en vannbestandig tettemasse, altså den samme som du bruker på selve gjennomføringen.

I dag blir det brukt kun Simson fugemasse på båtfabrikkene så langt jeg vet. (Jeg jobber i brangsjen enda)

NB. Husk å legge fugemasse på riktig side av koplingen så ikke kuleventilen blir full av Simson !

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hei alle.

Ser at noen anbefaler å anvende stry/hamp sammen med Loctite 577. Det skal ikke gjøres. 577 skal alltid anvendes alene og kun på metallgjenger. Stry/hamp kan kombineres med Permatex (eller tidligere Permatex som nå heter Loctite 5923).

Alternativet til teip/hamp kan være Loctite 55 gjengetråd. Den legges på kryss og tvers på handelen og er justerbar (en kvart omdreining) etter montering. Har selv anvendt 577 på skroggjennomføring. Her er mangen alternativer, men noen av løsningenen må ikke kombineres.

Loctites tråd er varmebestandig og lett å legge på.

På skroggjennomføringer setter jeg inn gjenomføringene med en god pølse sika eller tec 7 under flensen og skrur mutteren godt til. Det holder som mothold når krana skal på hvis det er herdet først.

På såpass grove messinggjenger uten større trykk slik som det her er snakk om gnir jeg litt sika inn i gjengene på begge delene og skrur passe godt til. kan også åpnes litt igjen hvis man vil prøve det for å lage et skille som bremser galvanisk tæring, men jeg tviler på at man klarer å bryte den elektriske forbindelsen.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...