Jump to content

Gjengeteip på kraner og gjennomføringer, hvor mye er nok?

Spinnaker

Recommended Posts

Hvor mange runder med gjengeteip er passe? Vi snakker da om gjennomføringen til kloakken.

Eller er det andre ting som er bedre enn gjengeteip til dette formål?

En ting som er sikkert er at her skal det bli tett :smash:

På forhånd takk for info :seeya:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Flere maskinister henger seg på! Stry og permatex er vidundermiddelet, men ikke søl med permatexen... :crazy:

Har også brukt Loctite 577 en del, og det er jo OK nok til "innendørs" bruk. Ville nok ikke satset på det i forb. med en skroggjennomføring tror jeg, men det får jo være opp til hver enkelt.

Når du først spør ang. gjengeteip så vil jeg si at du kjenner det når du skrur til om det er passe eller for lite. Det skal være noe treighet i gjengene for å si det på den måten. Grove gjenger, mye teip... finere gjenger, mindre teip. Vanskelig å si noe om antall runder osv. for det kommer helt an på. Du kan evt. supplere med Loctite 577 i tillegg til teipen.

Stry og permatex er derimot uslåelig, og stry er ikke teip nei... det er hamptråder... eller "englehår". Permatex er et beklignende stoff som oser virkningsgrad med det samme du får det på fingrene eller på sengetøyet i båten. Du skjønner at dette virker når du ser det i bruk, for å si det enkelt!!! :lol:

Min erfaring er at

- du ikke bør bruke gjengetape der du kan få vibrasjoner (=overalt i båt)

- strye og Permatex er helt safe (men er noe griseri)

- Loctite 577 virker veldig bra i hjemmet, men jeg har ikke mye erfaring med det i båt enda. (Men det er det sikkert andre som har?)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har temperatur noe å si for hva man kan bruke? Skal bygge sentralvarmeanlegg.

Tror jeg ville ha unngått gjengetape på varme deler. Den har en tendens til å funke enda dårligere i forb. med varmt vann enn kaldt. Ser at noen sverger til gjengetape, og det er kanskje pga. at det er den enkleste og rimeligste måten å gjøre det på. Det er ikke alltid at "remamåten" er den beste, men det kommer naturligvis an på hvor nøye en er sjøl, og hvor lenge en vil at det skal gå før en får problemer med større eller mindre lekkasjer i systemet. Skal en lage varige koblinger så bør tettemiddelet være av god type som ikke blir dårligere med tiden.

sikkert noe riktig i det kritikerene til gjengeteip sier. men for meg er tett tett , og derfor bruker jeg gjengeteip på alt som flyter i slanger og rør. enda ikke oplevd at det ikke blir tett. men selvsagt er det viktig å ha riktig mengde på , surre riktig vei , rengjøre gjengene før st og ikke minst ikke skru inn for så å skru litt ut igjen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Har temperatur noe å si for hva man kan bruke? Skal bygge sentralvarmeanlegg.

I sentralvarmeanlegg kan gjengetape på avveie skape kaos og vannvittig dyre reparasjoner i varmeveksler.

Har brukt noe gjengetape i mitt varmeanlegg i heimen, men bare på steder der det ikke kan lage kaos.

Ellers tåler gjengetape varme fra varmtvann bra. Den tåler løsemidler, men i båten bruker jeg kun Permatex no 2 fra Loctite samt stry.

Hiver meg på her eg også, å min anbefalning er "Omnifit" ,flens tetting" Supert stoff, supert til alt tetting av gjenger over og under vann, også supert på maskina og ellers over alt eg måtte trenge tetting eller sikring av gjenger.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Når du bruker rørdeler av messing skal du ikke dra for hardt til. Det er fordi messing er ømfindtlig for spenningskorrosjon. Derfor bruker erfarne rørleggere å skru fast og deretter ca 1/4 omdreining tilbake. Det funker prima med strye og med Loctite, men er ikke å anbefale med gjengetape.

Det med spenningskorrosjon og messing er ikke bare teori. En gang endte jeg opp med en stoppekran som løsnet da jeg tok i den. Ikke bra! Sånt bør ikke forekomme med skroggjennomføringer (som helst ikke bør være i messing i det hele tatt).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

husk å surr gjengeteipen på riktig vei. dvs med klokken på vanlige reks gjenger . motsatt ved lings gjenger..

Og hvis noen lurer på hva dette betyr, så går jeg ut fra at det er høyre- (tysk: rechts), repektive venstre- (tysk: links) gjenger.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

I dette tilfellet er det ikke snakk om varmt vann, det er 1-1/2 toms kran med gjennomføring til tømming av kloakktanken. At gjengeteip må surres på rett vei var jeg ikke klar over, takk for det tipset.

Ellers er disse gjennomføringene i messing/forniklet messing, det ble valgt på nytt på denne båten siden de gamle så ut til å ha holdt seg godt i langt over 10 år. 316 er vel det optimale vil jeg tro?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

• 4 år senere...

Er det tradisjonell gjengetape du snakker om, så ville jeg aldri brukt det i båten min, mens gjengetråd fra Loctite hadde jeg ikke vært redd for å bruke.Tradisjonell gjengetape, er ikke beregnet for å f.eks. dra litt tilbake hvis du har dratt for langt, men hamp/gjengetråd kan man faktisk dra litt tilbake uten at det blir lekk. Jeg bruker ikke gjengetape på jobb heller.

For å svare på spørsmålet ditt Valvolainen:

Hvis du ikke har særlig erfaring med å bruke gjengetape (som du forsiktig antyder :smiley: ), bør du skaffe deg litt :giggle: Prøv følgende prosedyre. Legg på gjengetape til det blir for mye. Du merker at det blir for mye ved at gjengetapen "skyves foran" når du skrur delene sammen. Dette var altså for mye. Da kan du prøve deg frem med litt mindre til du kjenner at forbindelsen går passe treigt. Tell omdreininger. Hvis forbindelsen er lett å skru sammen med lite motstand har du tatt på for lite. Pass på når du legger på tapen at du strammer slik at den former seg etter gjengeprofilen og legger seg som et tynt lag over hele gjenga, også i bunn. Hold fittingsen i høyre hånd og taperullen i venstre mens du vrir fittingsen akkurat som når du skrur den inn, da blir det riktig vei også.

Ellers er det jo som en annen skriver lengre opp at det avhenger av hvor grove gjengene er og hvor mye klaring det er i gjengene.

At gjengetape ikke er det optimale på skroggjennomføringer er jeg enig i, men det var kanskje noe annet du skulle bruke det til :smiley: Min favoritt er god gammeldags hamp og Unilock e.l. (ikke permatex til dette).

Neida, det var på skroggjennomføringer.

Har handlet dass og septiktank, trenger etpar-tre gjennomføringer, hvorav to er under vann. Kjekt å gjøre det riktig. Kjøpte alt jeg trengte, og da fikk jeg med i posen en rull med gjengeteip.

Hamp, det er slik englehår?

Ruller du ut hampen på gjengene fra skroget og utover på gjengene til du kommer ytterst, for så å skrå tilbake 'mot skroget'? Så smøre inn sulamitten med unilock?

Som det antydes (med store bokstaver), jeg er rimelig fersk på tetning av rør.

Ruller du ut hampen på gjengene fra skroget og utover på gjengene til du kommer ytterst, for så å skrå tilbake 'mot skroget'? Så smøre inn sulamitten med unilock?

Noe i den duren ja. Men som med gjengetapen, pass på å legge den stramt og få hampen ned i bunn av gjengene. Ikke legg på for mye av gangen, heller flere runder. Hvis du legger på for mye vil det bli en klump som du bare skyver foran når du skrur sammen forbindelsen. Det å bruke hamp krever egentlig litt mer trening, men når du har gjort det noen ganger er det lekende lett det også :smiley:

Videoen Tom la inn viser det jo greit, men det har blitt linket til en annen video tidligere i en annen tråd som hadde litt bedre oppløsning og nærbilder. Søker du litt på lignende tråder så finner du den nok.

Lagt til: En ting til med hamp er jo at det er antagelig det billigste alternativet, og jeg har vondt for å tro at noe annet er bedre

Redigert av Komodo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...