kjetika Startet 19.Juni.2009 Del på Facebook Startet 19.Juni.2009 Hei Endelig er båten på vannet men motoren går varm. Temperatur måleren beveger seg sakt over hele skalaen på tomgang. Det renner konstant litt vann ut av slangen i ferskvannsbeholderen. Når temp giver er et stykke inne på rødt område stopper den, når jeg da øker fra 900 omdr til ca 1100 omdr koker den over. Det virker som om fjæra i trykkventilen på lokket er veldig løs/lett. Kan dette være et problem? Jeg fjernet noe skit fra lokket og "hylsa" der hvor pakningen på lokket treffer beholderen. Det var både salt og annet skit der. Jeg har ennå ikke kontrollert termostaten siden giveren stopper etterhvert. Det skal jeg gjøre! Så et tips i en annen tråd at det kan være lekkasje i rørene, det må jeg kontrollere! Noe annet jeg bør se etter? (Bør jeg kontrollere det jeg har skrevet her?) Båten er kjøpt i våres, motoren kom på en pall, og jeg har selv montert den. Forrige eier har kjøpt den så det er vanskelig å si noe om historikken på motoren. PS: skulle gjerne vist noen bilder også, men klarer ikke å få mine jpeg bilder opp. Får en feilmelding om at de er i ugyldig format!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 gå over hele kjølesystemet inkl termostaten rens oljekjøleren og sjekk om den får sjøvann via impellern - bytt impeller - sjekk huset til vannpumpa/impellern - er det slitekant etc kan den suge dårlig + om halvmånen er grei Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 øker fra 900 omdr til ca 1100 omdr koker den over. Slik du beskriver dette så kommer det kompressjonstrykk inn i kjølesystem gjennom en liten sprekk. Enten sylindervegg, topp/bunn på sylinderforinger, topp, eller mest vanlig = topppakning. Håper selger er mulig å snakke med.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Takk for raske svar. Jeg er av den optimistiske typen så alle svar er gode svar.... Impeller ble byttet rett før jeg satt den ut. Den gamle så ganske grei ut, men jeg byttet den likevel. Uansett tror jeg den får sjøvann siden det pipler litt vann ut av lokket til sjøvannsfilteret (gammel pakning). er det slitekant etc kan den suge dårlig+ om halvmånen er grei Hvor skal evt denne slitekanten være? Hvordan vurderer jeg halvmånen? Til Sæbø: Jeg skal teste det med omdreiningene litt mer før jeg er helt sikker... men å bytte pakning er kanskje en grei ting. Da får jeg samtidig sett meg litt rundt (sprekker høres dyrt ut!) Hvordan kan jeg måle temp på kjølevæske? (For å finne ut hva som er normal temp på giver.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Du har ikke luft i systemet bare da,prøv og ha lokke på kjølingen oppe en stund,og etterfylle etter hvert.Kan blitt mye luft nedi der når du fylte på væske Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sneila Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Normal driftstemperatur på ferskvannskjøling skal ligge på 80-85 grd. Halvmånen sjekker du ved å se at den sitter mellom inn og utløp i impellerhuset. Den skal være akurat stor nok til å presse ned vingen på impelleren. Er du sikker på at den får saltvann? Sjekk mengden vann i eksosen. Om det ikke er mangel på sjøvann som er årsaken, så er det nok mest sannsynlig som sæbø sier. Sprekk/lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 At den får saltvann er jeg HELT sikker på Jeg hadde en lekkasje i eksosslangen som jeg nå har tettet. Det fosset inn vann!! Når jeg byttet impelleren så var ikke det noe problem den var lett å få inn og den satt greit (den satt fast!). Det så greit ut, men jeg undersøkte ikke så nøye da, men den får sjøvann! Da er jeg redd jeg må sjekke toppakningen. Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 hm... hvis det er lekkasje i toppakningen, vil det ikke da også kanskje komme vann inn i olja? Oljen ser fin ut, det sjekket jeg i går. Tar jeg helt feil eller...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Ikke nødvendigvis. Spørs hvor lekkasjen er (mellom olje og vann, olje og sylinder eller sylinder og vann). Hos deg er lekkasjen tydeligvis mellom sylinder og vann, mens den fortsatt holder tett til oljesiden. Ingen ulempe det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 hm... hvis det er lekkasje i toppakningen, vil det ikke da også kanskje komme vann inn i olja? Oljen ser fin ut, det sjekket jeg i går. Tar jeg helt feil eller...? Jepp Ikke nødvendigvis. Spørs hvor lekkasjen er (mellom olje og vann, olje og sylinder eller sylinder og vann). Hos deg er lekkasjen tydeligvis mellom sylinder og vann, mens den fortsatt holder tett til oljesiden. Ingen ulempe det... Nemlig Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 vel... jeg bøyer meg i støvet for overmakten. Det virker som de fleste mener jeg må bytte pakning. Da gjør jeg det og skal samtidig kontrollere for sprekker. Noe annet jeg bør være obs på? Bruker litt tid på dette siden jeg ikke får gjort noe i båten før til søndag. Hvis det er flerer tips og triks så kom med dem..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Du bør jo sjekke sirkulasjonen av ferskvann også da, før du evt tar av toppen, Har vært borti at vannpumper slurer på akselen, det hjelper lite med god saltvannssirkulasjon hvis ferskvannet står stille Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Da er sirkulasjonspumpen kontrollert og den virker fin. Får pumpet vann og kan høre at den "suger". Termostaten virker ok. Det er stemplet 82 grader på den, og det er jo innenfor den marginen som er nevnt tidligere i tråden. Da gjenstår det bare å bytte toppakningen. Håper det er det som må til. Jeg har byttet impeller tidligere i våres. Men nå ser jeg at det drypper litt fra huset den er montert i. Regner med at det ikke er noe problem? Ikke store lekkasjen. Jeg skal i samme moment bytte registerreima. Noen tips for å få denne riktig på plass første gang?? (her er det vel snakk om timing?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Jeg sliter fremdeles med at den koker, men det som er rart at den er ikke konsistent!! Jeg tok av varmeveksleren for å se. Den var full av gjørme og røret til oljekjøleren var tett. Kjøleribbene var også fulle av gjørme. Nå er det rengjort og jeg skal gå over resten av systemet før jeg monterer igjen. Imidlertid var jeg litt uheldig og knakk innfestingen til det røret som går fra impeller til silen. Den er festet med to skruer og den ene delen er revet av. Noen som vet hva slags middel jeg kan bruke for å lime/sveise dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oddes Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 (redigert) Har nylig hatt samme problemet, og da viste det seg at det var tæring på toppen. Det var den eksosporten som ligger nærmest hekken som var tæret. Måtte ta av toppen og få det sveiset. Redigert 3.Juli.2009 av oddes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Lån eller kjøp deg en kompresjons tester og mål komp på motor for du gjør noe annet;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Da har jeg prøvd alt som er foreslått her, noe gjorde utslag, men ikke godt nok. Jeg tok av varmeveksler og fant ut at den var full av gjørme. Den nederste utgangen i veksleren var helt "grodd" igjen. Nå er den spylt og montert igjen og det kan se ut som om den nå ikke går varm. Jeg kjørte den i ca 20 min i går og nålen var ikke i værheten av "farlig område" på instrumentet, som det har vært tidligere. Men jeg var litt uheldig da jeg skulle ta den av! Jeg knakk av en liten plastikkbit fra den delen som silen sitter i. Jeg forsøkte å lime den igjen, som eneste alternativ. Det er innfestingen til sjøvannet, og her lekker det nå vann. Motoren får kjølevann, men det står en tynn stråle ut av dette område, så det er ikke noe videre bra å kjøre med. Jeg er nå på jakt etter en ny plastikkdel til varmeveksleren. Hvor kan jeg få tak i dette? Er det noen som har en defekt varmeveksler å selge? Noen som vet hvem jeg kan kontakte/ringe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinung_ Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 (redigert) Finn delenummeret på delen du mangler her. Finn deretter delen på http://www.marineparts.no/ eller på http://norpart.no/. Norpart er etter min erfaring en god del billigere. Ihvertfall på smådeler, men nettsiden deres er noe uoversiktlig. Redigert 7.Juli.2009 av Sveinung_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 fant dele nr på marinparts, men ikke noe silhus i de to andre butikkene.... Her er linken til Finn.no Det blir ikke store båtsommeren uten den..... Har du eller noen du kjenner en tilsvarende så gi meg et lite så blir jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hilton Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 kjøpte den delen for noen uker siden på padda i oslo... kostet 1290 kroner eller noe... dele nr de hadde på den var 831909. lasa kan skaffe den også hvis du ringer dit... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Lån eller kjøp deg en kompresjons tester og mål komp på motor for du gjør noe annet;) Hvis du tenker på å ta komp.test for å finne ut om toppakningen er gåen så er det bortkastet. Du aner ikkje om den eventuelle forskjellen mellom sylindrene er lekk ventiler,fjører,sprekk i topp eller blokk eller toppakning. Beste måten å sjekke om kompresjon forsvinner ut i kjølesystemet er å trykkteste kjølesystemet og sjekke etter trykkvariasjoner med motor igang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Har nå bestilt silhus fra Framnes mek i Sandefjord. Ca 1100,- ble det sagt på telefon. Beste måten å sjekke om kompresjon forsvinner ut i kjølesystemet er å trykkteste kjølesystemet og sjekke etter trykkvariasjoner med motor igang. Hvordan kan jeg trykkteste kjølesystemet da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Hvordan kan jeg trykkteste kjølesystemet da? Har ikke biltema fått slikt utstyr nå? Under spesialverktøy om jeg ikke husker helt feil. I prinsipp en anordning du bytter et sted, slik at du kan pumpe luft inn i systemet. Så har du et manometer du følger med på om trykket synker over en gitt tid. Ellers om silhuset ditt er ødelagt, kjøp nytt. Har prøvd tusen forskjellige ting, og det ble aldri tett. Bytt det like godt først som sist. Redigert: Biltema art nr: 19-1297 Redigert 9.Juli.2009 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar Aas Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Har du noe tlf nr dit? Trenger den delen jeg og... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 tlf nr til Framnæs Maritime i Sandefjord er 33428400. Med frakt kom det på 1289,-. Dyrt for en plastikkdel, men ikke verst sett i forhold til andre marine deler..... Den kom med nye skruer i tillegg. De andre var nesten rustet i stykker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.