Jump to content

motor AQ145A går varm og tømmer seg for kjølevæske


kjetika

Recommended Posts

Hei

Endelig er båten på vannet men motoren går varm.

Temperatur måleren beveger seg sakt over hele skalaen på tomgang.

Det renner konstant litt vann ut av slangen i ferskvannsbeholderen.

 

Når temp giver er et stykke inne på rødt område stopper den, når jeg da øker fra 900 omdr til ca 1100 omdr koker den over.

 

Det virker som om fjæra i trykkventilen på lokket er veldig løs/lett. Kan dette være et problem?

Jeg fjernet noe skit fra lokket og "hylsa" der hvor pakningen på lokket treffer beholderen. Det var både salt og annet skit der.

 

Jeg har ennå ikke kontrollert termostaten siden giveren stopper etterhvert. Det skal jeg gjøre!

Så et tips i en annen tråd at det kan være lekkasje i rørene, det må jeg kontrollere!

 

Noe annet jeg bør se etter? (Bør jeg kontrollere det jeg har skrevet her?)

 

Båten er kjøpt i våres, motoren kom på en pall, og jeg har selv montert den. Forrige eier har kjøpt den så det er vanskelig å si noe om historikken på motoren.

 

PS: skulle gjerne vist noen bilder også, men klarer ikke å få mine jpeg bilder opp. Får en feilmelding om at de er i ugyldig format!!!!

Link to post
Share on other sites

øker fra 900 omdr til ca 1100 omdr koker den over.

 

Slik du beskriver dette så kommer det kompressjonstrykk inn i kjølesystem gjennom en liten sprekk.

Enten sylindervegg, topp/bunn på sylinderforinger, topp, eller mest vanlig = topppakning. :sad:

Håper selger er mulig å snakke med.... :nonod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk for raske svar. Jeg er av den optimistiske typen så alle svar er gode svar....

Impeller ble byttet rett før jeg satt den ut. Den gamle så ganske grei ut, men jeg byttet den likevel. Uansett tror jeg den får sjøvann siden det pipler litt vann ut av lokket til sjøvannsfilteret (gammel pakning).

 

er det slitekant etc kan den suge dårlig

+ om halvmånen er grei

Hvor skal evt denne slitekanten være?

Hvordan vurderer jeg halvmånen?

 

Til Sæbø:

Jeg skal teste det med omdreiningene litt mer før jeg er helt sikker...

men å bytte pakning er kanskje en grei ting. Da får jeg samtidig sett meg litt rundt (sprekker høres dyrt ut!)

 

Hvordan kan jeg måle temp på kjølevæske? (For å finne ut hva som er normal temp på giver.)

Link to post
Share on other sites

Normal driftstemperatur på ferskvannskjøling skal ligge på 80-85 grd. Halvmånen sjekker du ved å se at den sitter mellom inn og utløp i impellerhuset. Den skal være akurat stor nok til å presse ned vingen på impelleren. Er du sikker på at den får saltvann? Sjekk mengden vann i eksosen. Om det ikke er mangel på sjøvann som er årsaken, så er det nok mest sannsynlig som sæbø sier. Sprekk/lekkasje.

Link to post
Share on other sites

At den får saltvann er jeg HELT sikker på :yesnod:

Jeg hadde en lekkasje i eksosslangen som jeg nå har tettet. Det fosset inn vann!!

 

Når jeg byttet impelleren så var ikke det noe problem den var lett å få inn og den satt greit (den satt fast!). Det så greit ut, men jeg undersøkte ikke så nøye da, men den får sjøvann!

 

Da er jeg redd jeg må sjekke toppakningen.

 

Takker for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Spørs hvor lekkasjen er (mellom olje og vann, olje og sylinder eller sylinder og vann). Hos deg er lekkasjen tydeligvis mellom sylinder og vann, mens den fortsatt holder tett til oljesiden. Ingen ulempe det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hm... hvis det er lekkasje i toppakningen, vil det ikke da også kanskje komme vann inn i olja?

 

Oljen ser fin ut, det sjekket jeg i går.

Tar jeg helt feil eller...?

 

Jepp

 

 

Ikke nødvendigvis. Spørs hvor lekkasjen er (mellom olje og vann, olje og sylinder eller sylinder og vann). Hos deg er lekkasjen tydeligvis mellom sylinder og vann, mens den fortsatt holder tett til oljesiden. Ingen ulempe det...

 

Nemlig :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

vel... jeg bøyer meg i støvet for overmakten. Det virker som de fleste mener jeg må bytte pakning. Da gjør jeg det og skal samtidig kontrollere for sprekker.

 

Noe annet jeg bør være obs på?

 

Bruker litt tid på dette siden jeg ikke får gjort noe i båten før til søndag. Hvis det er flerer tips og triks så kom med dem.....

Link to post
Share on other sites

Da er sirkulasjonspumpen kontrollert og den virker fin. Får pumpet vann og kan høre at den "suger".

 

Termostaten virker ok. Det er stemplet 82 grader på den, og det er jo innenfor den marginen som er nevnt tidligere i tråden.

 

Da gjenstår det bare å bytte toppakningen. Håper det er det som må til.

 

Jeg har byttet impeller tidligere i våres. Men nå ser jeg at det drypper litt fra huset den er montert i. Regner med at det ikke er noe problem? Ikke store lekkasjen.

 

Jeg skal i samme moment bytte registerreima. Noen tips for å få denne riktig på plass første gang?? (her er det vel snakk om timing?)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg sliter fremdeles med at den koker, men det som er rart at den er ikke konsistent!!

 

Jeg tok av varmeveksleren for å se. Den var full av gjørme og røret til oljekjøleren var tett. Kjøleribbene var også fulle av gjørme. Nå er det rengjort og jeg skal gå over resten av systemet før jeg monterer igjen.

 

Imidlertid var jeg litt uheldig og knakk innfestingen til det røret som går fra impeller til silen. Den er festet med to skruer og den ene delen er revet av.

Noen som vet hva slags middel jeg kan bruke for å lime/sveise dette?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd alt som er foreslått her, noe gjorde utslag, men ikke godt nok.

Jeg tok av varmeveksler og fant ut at den var full av gjørme. Den nederste utgangen i veksleren var helt "grodd" igjen. Nå er den spylt og montert igjen og det kan se ut som om den nå ikke går varm.

Jeg kjørte den i ca 20 min i går og nålen var ikke i værheten av "farlig område" på instrumentet, som det har vært tidligere.

 

Men jeg var litt uheldig da jeg skulle ta den av!

Jeg knakk av en liten plastikkbit fra den delen som silen sitter i. Jeg forsøkte å lime den igjen, som eneste alternativ. Det er innfestingen til sjøvannet, og her lekker det nå vann. Motoren får kjølevann, men det står en tynn stråle ut av dette område, så det er ikke noe videre bra å kjøre med.

 

Jeg er nå på jakt etter en ny plastikkdel til varmeveksleren.

Hvor kan jeg få tak i dette?

Er det noen som har en defekt varmeveksler å selge?

Noen som vet hvem jeg kan kontakte/ringe?

Link to post
Share on other sites

Lån eller kjøp deg en kompresjons tester og mål komp på motor for du gjør noe annet;)

 

Hvis du tenker på å ta komp.test for å finne ut om toppakningen er gåen så er det bortkastet. Du aner ikkje om den eventuelle forskjellen mellom sylindrene er lekk ventiler,fjører,sprekk i topp eller blokk eller toppakning.

 

Beste måten å sjekke om kompresjon forsvinner ut i kjølesystemet er å trykkteste kjølesystemet og sjekke etter trykkvariasjoner med motor igang.

Link to post
Share on other sites

Har nå bestilt silhus fra Framnes mek i Sandefjord. Ca 1100,- ble det sagt på telefon.

 

 

Beste måten å sjekke om kompresjon forsvinner ut i kjølesystemet er å trykkteste kjølesystemet og sjekke etter trykkvariasjoner med motor igang.

Hvordan kan jeg trykkteste kjølesystemet da?

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan jeg trykkteste kjølesystemet da?

Har ikke biltema fått slikt utstyr nå? Under spesialverktøy om jeg ikke husker helt feil. I prinsipp en anordning du bytter et sted, slik at du kan pumpe luft inn i systemet. Så har du et manometer du følger med på om trykket synker over en gitt tid.

 

Ellers om silhuset ditt er ødelagt, kjøp nytt. Har prøvd tusen forskjellige ting, og det ble aldri tett. Bytt det like godt først som sist.

 

Redigert: Biltema art nr: 19-1297

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...