NickStrong Startet 19.Juni.2009 Del på Facebook Startet 19.Juni.2009 Har en skrue til startmotoren som løsner hele tiden. Noen tips til hvordan jeg kan få den til å sitte? Har prøvd med gjengeteip, det hjalp litt. Må jeg lage nye gjenger og hvordan gjør jeg det? Hvor får jeg tak i bolter som passer til de nye gjengene som kan brukes på båt? Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Prøv med lock-tite gjengelås. Om du må lage nye gjenger er det verktøy å få kjøpt til en billig penge. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Gjengetape er for å tette. For låsing, bruk Locktite - et "lim" spesielt til formålet. Fås i forskjellige styrker. Forutsetter at gjengene er i brukbar stand og at de er rene for olje osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ra Balder Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Høres ut som om du har dratt av gjengene i hullet, men kanskje er også bolten slitt. Er du heldig, er det nok å skaffe en ny bolt. Prøv det først. Er det gjengene i blokka som er gåene, bør du få tak i mekaniker som har og kan å omgås gjengetapper til å hjelpe deg. Ethvert bil-, båt- eller landbruksverksted bør kunne ordne det. De finner da også en ny bolt som passer i det nye hullet med nye gjenger. Du må også regne med å måtte borre opp hullet i starteren for å få en større bolt gjennom. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
ivar Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 ...eller så kan mekanikeren sette i en helicoil innsats, slik at man kan bruke den opprinnelige boltdimensjonen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ingar Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 For ordens skyld, Loctite (legg merke til skrivemåte, dette konkurrerer med Eberspächer og Securmark om det mest feilstavede på BP..) er et varemerke, men samme type produkt finnes 'overalt' fra forskjellige leverandører. Finnes på biltema også, dvs det er ikke lett å finne for de kaller det for Skruelås... http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83211 Sitér dette innlegget Link to post
NickStrong Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Takk for hjelp. Var å hentet litt skruelås på biltema nå og får se hvordan det fungerer. Jeg har prøvd å bytte til en ny bolt av samme type. Dra til ett verksted er jeg lite lysten på, mer interessert i hvordan man fikser det selv (er en gammel motor fra 75). Greit å lære seg slikt. Se om jeg får hentet meg ett slikt gjengeverktøy sett. Så de hadde det på biltema. Hvordan er prosessen da? Er det bare å skru gjengetappene inn i det eksisterende hullet eller må jeg borre først? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 mest feilstavede på BP..) er et varemerke, Manifoil? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 (redigert) Fdet mest feilstavede på BP..) Finnes på biltema.... Manifoil? biltema? Redigert 19.Juni.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hilmar 2 Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Prøvd med sprengskiver? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Dieselboy Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Hullet må borres, slik at rester av gamle gjenger er borte, tabell over bordim skal være med i slike sett, så gjenges det med en spesialtapp, tilpasset gjengedimensjonen. Deretter gjenges det inn en hylse (løse gjenger), denne kan med fordel låses med flytende gjengelåsing ....å vips har en orginadimensjon på det gjengete hullet. På jobb hos meg bruker vi løsgjenger av fabrikatet "Recoil". Fungerer utmerket, bruker dette framfor Helicoil. Løsgjenger bruker ofte på gjenstander fra nytt av, på enheter som er støpt, og som er beregnet på ofte demontering. Spesiellt på støpt aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
NickStrong Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Prøvd med sprengskiver? Hva er det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Prøvd med sprengskiver? Hva er det? Aka låseskive, fjærskive, etc... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Ingar Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Apropos sprengskive, noen som kan forklare hvordan en slik skive kan forhindre at skruen løsner? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Apropos sprengskive, noen som kan forklare hvordan en slik skive kan forhindre at skruen løsner? FUNCTION OF THE HELICAL SPRING LOCKWASHER Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2009 Del på Facebook Svart 20.Juni.2009 Spreng skive er en noe feilaktig oversettelse av "spring washer". Mange kaller det for spreng skive da orlyden i spreng og spring er mye lik. Mer riktig er "fjær skive". Den låser skrueforbindelsen ved at de skarpe kantene i skiven skjærer seg inn i skruehodets underside og i underlage og hindrer skruen i å skru seg ut. Det er forøvrig en rekke andre måter å låse en skrueforbindelse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2009 Del på Facebook Svart 20.Juni.2009 Kom over dette dokumentet fra Nasa. "A lockwasher of this type is useless for locking" (side 9) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2009 Del på Facebook Svart 20.Juni.2009 Som det står i teksten er skiven ofte laget av herdet stål. Hvor godt den skjærer seg inn i underlaget vil bla avhenge av hardheten i skruen og underlaget. De beskriver at når skruen er trekt til med riktig moment er skiven deformert lik en flat underlagsskive. Det er selvsagt riktig, men meningen er at den da har skjært seg litt inn i materialet i skruen og underlaget. Dette er som regel ikke av herdet stål. Det er ikke min erfaring at dette er en ubrukelig låsing, men det kommer selvsagt an på hvor god låsing man behøver i de ulike tilfeller. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.