Jump to content

Polar 22 - elendig til å bakke - Er noe feil?


Honduras

Recommended Posts

Har nå fått noen timer i min "nye" 1970 Polar 22. Motor er en Marna 12Hk med fast gir/ 3-blads propell.

Framover er det ikke noe problem, drar fint fra tomgang og alt er fint. Propellen ser helt fin ut.

 

Når jeg legger i bakken skjer det omtrent ingenting. Hvis jeg siger fram på tomgang mot brygga, bør jeg legge inn bakken 10-15 meter før for å få stoppe siget. Dersom jeg har vind og bølger inn bakfra frykter jeg at jeg kan få problemer med å bakke i det hele tatt.

 

Framover får jeg kontant reaksjon når jeg gir gass, mens akterover er det eneste som skjer at motoren ruser opp. Ikke noe mer grep enn på tomgang.

 

Er det noen med erfaring fra Polar og Marna som kan bekrefte at de er så dårlige, eller om dette er feil. Har ikke funnet noen tegninger av girkassa og vet ikke om det er kone ringer eller ren klokobling i giret. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Her er noe feil. Vår har riktignok vridbar propell. Men den går nesten like fort bakover som framover :wink: 21 fot tresnekke.

 

Det må være en løs forbindelse et sted. Manglende kile på aksling eller lignende.....Ring til Marna

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Hørtes rart ut ja. Og du har selvfølgelig ikke vribart anlegg? Hm har ikke hørt om før faktisk.

På vår Polar 20 fungerer det kontant når vi slår bakk.

På vår gamle tresnekke med Marna ( 3-6) hadde vi vribart anlegg. som var genialt. hadde mer problemer med Marna`n en med det vribare anlegget

 

Sjekk om aksle går rundt når du slår bakk..

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

HAAAA.... fant feilen, og hvilken idiotisk feil det var.

 

Som nevt er dette en båt jeg kjøpte nå i våres, og har tøffet en del fremover, og planlagt bakkingene i god tid. I helga skulle jeg under bunnlemmene en tur, og skrudde løs den som girsjalteren går gjennom. Og det var da jeg fant feilen etter litt "fekkling"... De som har montert bunnlemmene har ikke skjært hakket langt nok bakover. Når jeg fjernet bunnlemmen kunne jeg dra spaken ett par-tre cm lenger bakover, giret kom i skikkelig inngrep og båten bakker nå som en drøm..

 

At det går ann.... :crazy:

 

to minutter med nikkesaga var alt som skulle til.... :cool:

 

Lurer på hvor mange tidligere eiere som har slitt med dårlig bakk... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...