Jump to content

Hva er reglene for bruk av signalflagg?

Wasco

Recommended Posts

Hehe...jo jeg viste jo at signalflaggene har en betydning...

Men det jeg lurte på var hvilken "betydning" det hadde når de ble brukt på den måten som de brukt på det bilde jeg lastet opp.

Men på sjøspeiderene side fikk jeg en informasjon jeg ikke kjente til. Nemlig at det ikke er tillatt for sivile fartøy å føre vimpel i nasjonalfargene!!!!!!!

Hadde en tråd tidligere hvor jeg spurte litt omkring flagging på båter. Da var det ingen som nevnte denne regelen :eek:

Takk for svar :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)

På bildet ditt ser det ut som de feirer enten levering av ny båt, eller dåpen. Du vil også se skip i havn på f.eks 17. mai fører stor flagging. Mener også at jeg så et bilde fra det nyss avholdte Hortentreffet hvor en båt førte full flagging, man ville vel gjøre stas på båt og treff - det er en meget god grunn til å føre full flagging.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Men på sjøspeiderene side fikk jeg en informasjon jeg ikke kjente til. Nemlig at det ikke er tillatt for sivile fartøy å føre vimpel i nasjonalfargene!!!!!!!

Hadde en tråd tidligere hvor jeg spurte litt omkring flagging på båter. Da var det ingen som nevnte denne regelen :eek:

Dette har vært oppe en gang eller tre tidligere. Bestemmelsen er en av de eldste gjeldende lovene i Norge, og den eneste som vedrører flagg (utover bestemmelsene om flaggets proporsjoner).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

...og jeg som hadde tenkt å henge en vimpel med nasjoalfargene i masten på på båten min... :blush::blush:

Godt jeg ikke gjorde det da...kunne jo risikere å bli stemplet som landkrabe

Men bare det faktum at jeg tenkte å gjøre det, avslører vel at jeg ikke har så veeeeeeeeldig lang fartstid :giggle:

Redigert av Wasco (see edit history)
Kan ikke se at det gjelder fargene rødt hvit og blått. Forbudet gjelder splitt.

Hvor står det noe om rødt, hvitt og blått? Loven er fra 1741.

Ingen Skipper, som fører noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib, enten det maatte føre Canoner eller ikke, ei heller nogen Kjøbmand eller Rheder deri, maa understaa sig enten i Søen, paa nogen indenlandsk Rhed eller Havn, eller og paa fremmede Kyster og Havne at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs med Split i, det være sig i hvad Slags Leilighed det være maatte, - - -; [under samme Straf] skal det være forbudt alle Skippere og Rhedere af noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib dertil at lade gjøre eller derved at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs, og om de dermed betræffes, skal de uden Forskaansel ansees, ligesom de dem virkelig havde misbrugt

"nogen" vimpel - eller kgl. Flag og Gjøs med Split i -> vimpel på den ene siden av "eller", flagg og gjøs med splitt i på den andre siden. Men de som er særlig interessert, kan jo ta spørsmålet opp med Utenriksdepartementet.

Syvende Kristiansand har jo også vist til den opprinnelige bakgrunnen for forbudet; og hensikten var at handelsfartøy (med eller uten kanoner) ikke skulle føre noe som kunne se ut som militære kommandosymboler. (Forbudet mot å føre Kgl. Flag må forresten også berøre danske Y.F.-flagg og f eks norske KNS-flagg, forresten :smiley: , med mindre hhv Folketinget og Stortinget skulle ha vedtatt endring av denne loven)

Men alt dette berører jo slett ikke signalflaggbruk.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det står da ganske tydelig i denne loven at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs med Split i

Dette må da ganske enkelt bety at det ikke er lov å føre vimpel...hverken i nasjonalfargene eller noen anne form for vimpel...

Hvis loven skal tolkes i sin ytterste konsekvens må det også bety at de som har en BP vimpel er lovbrytere :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...