Jump to content

Prosjekt: Bella Arrow


Arrow

Recommended Posts

bilde_08_050.jpg

 

Gjorde mitt livs største tabbe da jeg lagde forsterkning i gulvet. Fikk sveiset greit, og gjorde noen kjappe skruehull med elektroden mens jeg var i gang. Var sikker på at plata var vanlig rustfritt stål, men det viser seg å være inconell, noe som er komplett umulig å borre i, så jeg måtte til med metallfres for å få til boltehulla siden jeg ikke kan sveise imot glassfiberen. Tredagers jobb med 6 hull...hmmm

 

Bjelkene på bilde er forsterkning som er boltet fast i gulvforsterkningen. Så jeg satser på at dette skal holde, men man vet aldri når man får på godt med kilo bakpå.

Link to post
Share on other sites

bilde_08_088.jpg

 

Er fremdeles mye som gjennstår her på bilde, men kommer litt oppdaterte bilder etterhvert. Den er mer eller mindre ferdig.

 

Har hatt en prøvetur: problem 1, motoren er tung, så fenderlista ligger å plasker i vannet, men det er vel et kjent "problem".

2, ved gasspådrag starter båten å woble fra side til side, og det er like før jeg blir kasta ut av båten.

3, litt feilplassering av vekt.

 

Har fått en del tips etter at jeg var på fjorden for test.

 

Nå skal jeg lage alu lift/brakett, blir ferdig med den i morgen antar jeg.

Kommer til å heve motoren omtrent 10 cm og flytter den 2-4cm til styrbord,

setter batteriet på styrbord side. Får låne en 21" og en 24" stålpropell, så får vi se hva som skjer.

 

Lagde min første "nosecone, med lavt vannintak i dag. håper den fungerer som den skal. Brukte aluminiums epoxy og aluplater. Slipte og støpter rett på aluminiumen på undervanshuset.

Link to post
Share on other sites

bilde_08_102.jpg

 

Lagde meg en gass/gir konsoll. Den orginal passa dårlig siden den hadde uttak av kablene i bunnen, samt at kablene blei veldig trange fordi de var nødt til å ligge i ring bak i båten. Nå kan jeg strekke kablene fram og i en fin rund bue i båten, og få inntaket av kablene forfra.

Synes den blei litt tøff med to spaker (litt upraktisk, men er jo en vanesak)

Har bygd konsollen inn, og trekt utsiden med "sky" .

Link to post
Share on other sites

bilde_08_108.jpg

 

Ferdigtrekt instumentpanel, mangler noen fine skruer å feste panelet med og en kopp i midten av rattet, så er det klart. Har forløpig kunn koblet lys i instrumentene, men snart er det full fres i de :)

Fikk tak i orginale instrumenter, er visst egentlig svindyre.

Link to post
Share on other sites

Hvor har du plassert batteri og tanken? Ser ut som at tanken ligger i baugen?

 

Nå er forresten baatportalen oppe igjen , så du kan få tak i han arrow-duden der. (Det har du kanskje gjort allerede?)

 

Smart forresten med den "spoileren" foran akterspeilet, kan sikkert spare deg for endel trøbbel

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei! batteriet sitter på venstreside bak, og tanken midt under brønnen. Men blir nok å flytte batteriet til høyre.

Satser på at vingen bak vil fungerebra når jeg får et par stykker til i båten, hehe.

.

Fikk ferdig motorbraketen i dag. så det blir test med orginal propell i morra.

Proppgiret ligger 5cm under bunn av båten, og motoren er flyttet ca 14cm bakover, og 4cm til høyre.

Dette er forhåpentligvis ganske likt det johnmatriks på båtportalen har gjort, men det vil jo vise seg om jeg har gått på ei skikkelig blemme, hehe:)

 

Fungerer ikke detta, veit jeg om et billig båtprosjekt til salgs;) hehe, neida...

 

 

Er det noen som har en 21" stålprop som passer 75hk 99mod mercury til salgs?

skulle egentlig låne av en kompis, men han har lånt de bort å får ikke tak i han som lånte... typisk

 

kommer snart noen oppdaterte bilder, men må bare få båten til å fungere optimalt før jeg gjør istand resten, og knipser litt.

 

Har forresten forelska meg litt i offshoreklassen 3-B, noen som har noe erfaring derfra?

Kunne gjerne tenkt å ha et litt langvarig prosjekt og bygd en v- båt i vinter, prøvd å tatt lisensen til våren, og kjørt litt løp... :)

 

Men det blir nok ei snekke neste sommer, og da er nok bellan til salgs:) :sailing:

Redigert av Arrow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var testkjøringa unnagjort etter motorflytting, unngikk wobling av noen stor grad, og båten gjorde ikke annet enn å hoppe lit ved tilting, og forholdt seg rolig ved lav tilt og bra gasspådrag. Mitt store aber er at jeg foreløpig kunn har orginalpropell med 19" stigning, og den bare slurer når jeg tilter noe sørlig. Motoren står nå i Cleaver/chopper posisjon, og jeg får dermed ikke noe særlig løft, men båten oppførte seg forholdsvis kultivert og det gikk over all forventning egentlig., helt til jeg mistet kjølevannet, og motorern stoppa. :nonod:

 

Er det noen som har peil på om Mercury 75hk 99mod har en overheat termostat som kutter ved for høy temp?

 

Jeg har fortsatt komp i motoren, og den har ikke skjært seg etter det jeg kan skjønne.

 

Fikk startet den på land etterpå, og satte vannslange rett mot vanninntaket, men fikk ikke noe liv i kjølinga.

 

Jeg antar det er impelleren som har tatt kvelden, er sikkert ikke byttet siden motoren var ny kan jeg tenke meg.

Hvor sitter impelleren? :wflag: , antar det skal være mulig å få bytta den uten større problemer...

 

Trenger litt tilbakemelding om noen har vært borti noe lignende?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...