Jump to content

Prosjekt: Bella Arrow


Arrow

Recommended Posts

bilde_08_208.jpg

 

Nye festeannordningen på akterspeilet. 2stk alubjelker, og 2 stk svart lakkerte stål firkantrør.

Ser også et lite glimt av "mininosecone, med det lave vannintaket. Fikk det til å fungere ganske så bra, men når impelleren ikke vil suge vann, er jo inntak av vann uansett ingen vits.

Link to post
Share on other sites

Har du montert en vanntrykksmåler? Hvis ikke, gjør det omgående. Koster ikke så mange hundre kronene. Er helt uvurderlig når du hever motoren.

Meget enkel montering, er bare en nippel som skrus inn i toppdekselet i steden for blindpluggen, og ett tynt vannrør i plastikk som trekkes fram til instrumentet. Jeg kjøpte ett Teleflex Morse-instrument, som er billig og bra. Med ett halv øye på den redder du motoren neste gang.

 

Når det gjelder 21" stålpropell kan du sjekke Hill Marine. Ron Hill er en gammel racingguru innen propeller. Jeg kjøpte selv en 11x21 Cleaver til en Dalla Pieta 16' m/50Hk jeg pusset opp. Flott propell til veldig bra pris.

 

Siden du har 75hk må du nok kanskje ha 22-23", men send dem en mail. De har mange flere varianter enn de viser på sidene sine. Hvis du noterer ned data om nøyaktig turtall og maks fart på originalproppellen din kan de beregne hva som passer din båt. Alternativt kan du sjekke med Winrace, men da koster propellen 2-3 ganger mer.

Link to post
Share on other sites

Impeller sitter vel i undervannshuset. I alle fall slik det har vært på mine påhengere. Den største en 50 HK.

 

Jeg måtte demontere hele undervannshuset for å skifte impelleren. Tåpelig tungvindt...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte demontere hele undervannshuset for å skifte impelleren. Tåpelig tungvindt...

 

Tro meg når jeg sier at det vil være mere tungvint å skru seg nedover fra toppen.... :cool:

 

Skifte impeller på en påhenger med mindre skruene har korrodert fast er vel en halv til en times jobb. 5-6 bolter og løsne giraksel. Helt grei skruing synes nå jeg.

Link to post
Share on other sites

He he... Jeg tror deg.

 

Uansett er det tåpelig tungvindt. I alle fall i den gamle Jonson motoren min. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan lage et "lokk" i siden på stammen som kan løsnes med noen skruer, og deretter dra ut impeller slik som i andre motorer...

 

Det å måtte løsne skruene, for så å dra ned hele undervannshuset, løsne aksling osv - og til slutt reversere dette - er tungvindt.

 

Spesielt når man skal både holde vekten av undervannshuset, sikte inn akslingen riktig - og skru et par skruer samtidig...

 

Way off topic, men verdt det ;-)

 

PS: Bella'n begynner å bli pen den nå ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei! takker for bra tilbakemeldinger:)

 

Blindpluggen? har ikke fått satt meg så veldig inn i detta enda, men sitter den på stammedekselet, eller i nærheten av der kjølevannet kommer ut? Men dette hørtes hvertfall ut som en bra plan. sitte å vri hue hele tiden for å sjekke om en har kjølevann er en dårlig deal i lengden...:)

 

Har vært inne å sett på hill marin, og de har nok mye bra, men jeg må få kobla instrumentene og div.

 

Etter det jeg har skjønt erd et en smal sak å skifte impelleren. Får vel gjort det i løpet av dagen, viss jeg får tak i en. Drar på ferie til søndag, og båten skulle egentlig vært ferdig. Den skal hvertfall med til sørlandet :fishing:

 

Takker så mye for båt komplimentet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Blindpluggen? har ikke fått satt meg så veldig inn i detta enda, men sitter den på stammedekselet, eller i nærheten av der kjølevannet kommer ut?

 

Her er ett bilde av min motor, Mercury 50, antar din 75 er rimelig lik.

Ser du den bronsenippelen som stikker ut på sylindertoppen rett over øverste tennplugg, med en tynn plastslange på?

Hvis du sjekker på din motor vil jeg tippe det sitter en svart plugg med sekskanthode du bare kan skru ut. På innsiden sirkulerer kjølevannet.

Sammen med Morse-instrumentet følger det med ett antall nippler til forskjelige motorer bl.a ett par som passer Mercury avhengig av om du vil ha den rett ut eller i 90-graders vinkel. Jeg har brukt den siste.

Vannrøret stripser du bare sammen med den elektriske kabelen framover til førerplassen. Bak på intrumentet sitter en tilsvarende nippel slangen skal inn på. Det er alt.

Dette fikser du lett.

094.jpg

 

Hvis du ser under den nederste pluggen sitter det en føler som går til en vanntemperatur-måler. Det kan du hoppe over, bare unødvendig. Så lenge impeller er OK og du har vanntrykk på måleren, vil ikke temperaturen bli så høy at du får noe utslag på denne. Men guttungen skulle ha max antall instrumenter på speedbåten, så da ble det temp-måler også :cool: Fant ut i ettertid at den ikke hadde noen hensikt. Skal du ha temp-måler som skal ha noe for seg må du ha eksostemp-måler, men de er svindyre. Og så lenge du har vanntrykk og ikke eksperimenterer med magre blandinger i racing-sammenheng vil det heller ikke ha noen hensikt. Bruk pengene på bensin i stedenfor :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Genialt :smiley: Jeg satt på do å tenkte i stad, hvor denna blindepluggen var og når du sa toppdekselet, tenkte jeg at det sikkert var et av plastdekslene på toppen av motoren, men selvsagt var det toppdekselet på selve motorblokka du mente.

 

I denne stund rødmer jeg, og er litt flau over å være turbinmekaniker :blush:

Link to post
Share on other sites

Hehe! antagli:)

 

Men nå var jobben med impelleren gjort, å den var helt strøken, men derimot splinten som låser impelleren til proppakslingen var rusta bort, så det virker som impelleren sto stille, og akslinge spant som en gal. Men har fått lagd ny låsesplint, og det fungerte fint. Trøkker på med kjølevann nå. Får antagli prøvd en tur i morra igjen, med en skikkelig stålpropell. Krysser fingra... :flag:

 

Prøver å få lagd til en rør fra nippelen på topplokket, og med en slange som hobnduras beskrev, så får jeg se hva jeg får tak i av trykkmåler.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var ferien snart over å bellan er til vurderes solgt.

 

Har kjørt med 13 1/2 - 24" ballistic i sommer, og det går godt, litt varierende wobling. Men hadde trengt å få motoren enda høyere på akterspeilet så hadde jeg antagli fått de siste 5-10 knopa greit. Har ikke turtallet, men ved omtrent 3/4 gass har jeg omkring 46knop,hadde da en baki for litt ballast. jeg satser ikke på å tøye grensa noe lenger enn det med så høyt plassert motor, woblinga kom plutsli kan man si ...hehe

 

 

Håper egentlig på å få bytta til meg en kortstamma 50hk, så jeg kan få rigga båten til V-50klassen.

Men det tar mye tid å drive med båtsport, så snekkelivet er nok mer innenfor rekkevidde.

 

Bare å ta kontakt viss det er noen som vil kjøpe:

Selges samla, eller hver for seg...

Redigert av Arrow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...