Wasco Startet 23.Juni.2009 Del på Facebook Startet 23.Juni.2009 (redigert) Ser mange farkoster på sjøen, men kan ikke huske sist jeg såg en robåt som ble "rodd" Alle har påhengsmotor. Ser jo av og til noen som paddler, men en skikkelig gammeldags robåt som blir rodd med årer...det kan jeg ikke huske å ha sett på laaaaaaaange tider - i hvert fall ikke på disse kanter av landet. (med unntak av kapproing på 17 mai) Hvordan er det der dere bor? Ser dere noen som ror? Forøvrig ønsker jeg alle en flott St.Hans aften...nå stikker jeg på sjøen for å nyte det flotte været (og det blir ikke i robåt) Redigert 23.Juni.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
litt peiling Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Jeg og min kone "ror" jolla en tur nesten hverdag , dette pga. at det er gøy og at det er "litt" trening Kanskje en ide til finanskrisa......... Lage en overnattingsbåt som kun kan "ro`s" Sitér dette innlegget Link to post
treklogg Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Hender eg ser ein og annan som er ute å ror, men det er langt mellom dei. Ror av og til tur sjølv Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
BAN Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Ror ofte i ferskvann. Sjelden i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Ror vel litt stort sett hver gang vi er ute med båten. Litt kjekt å dra den i plan på den måten også. Forøvrig så skjønner jeg hvorfor du ikke ror noe særlig, BAN. Regner med at det er litt slitsomt å dra til seg planken med bare hover. Ref: BAN sin avatar. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Var på seminar på Solstrand Fjordhotel forrige uke. Der holder man tradisjonene i hevd ved å leie ut et par oselvere som kan roes så langt ut på Bjørnefjorden (og tilbake) man ønsker. Flottere syn enn en 50-fots tupperware gli forbi spør De meg! Men det er nok et skjelden syn å se at noen ror lenger ja... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
CB. Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Artig tråd Har vært ute rundt Sanspollen, Drøbak, Filtvedt, håøya, Gråøya, Dragsund i løpet av kvelden. Jeg så en familie i samme båt som deg. I kveld, ved Sætre, stille vann, alle kjørte pent og koste seg være seg snekke, pinnebåter eller passbåter. Alle var høflige, alle hilste, alle hadde god tid. Robåten lå og fisket i solnedgangen dog ingen iført svømmevester. Minner meg litt om de gode gamle dagene da alle hadde tid til hverandre. (lov å mimre litt) Vi kjørte på tomgang forbi, de viste frem fisken, hvittingen de hadde fått. Herlig. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hansi Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Så en som rodde på vei til Jomfruland i pinsen. Er ikke ofte en møter folk i en ekte robåt lenger dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 22. Juni klokken 20:45 observerte Hydrox en mann i robåt i dusavika utenfor Stavanger. Dette var et så sjeldent syn at jeg måtte vinke til ham i fra brovingen, mannen avsluttet sin slitsomme roing og vinket tilbake. Hmmmmm, når jeg tenker meg om så står det en oselvar på 22 fot i nasutet hjemme, gode gamle "Fela" bygget av Nikolai Søvik. Byggherren skal selv ha utrykket at dette var den flotteste oselvaren som hadde blitt bygget i hans verksted. Det ble til og med arrangert en regatta hvor den jeveste pokalen bar navnet "Fela Pokalen". Det hører med til historien at det ikke var "Fela" som stakk av med denne pokalen. Til gjengjeld har hun fylt opp en hylle i kjellerstuen med pokaler pluss alle de pokalene som ble fordelt til mannskap på ragattaer. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 (redigert) Redigert 24.Juni.2009 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Wasco Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Roing er nok i ferd med å bli historie.... Har gode minner fra egen barndom, da min far tok oss med på søndagstur i robåten.. Den gang var det stil, og på søndag skulle mann kle seg i "finklær". Så der satt jeg og min bror i våre beste klær, og min far i dress og hatt!!! Og redningsvest...det hadde vi aldri hørt om. Min mor var selvsagt ikke med....hun var hjemme og laget middag. Men dette begynner å bli en del år siden...snart 50 år, og mye har forandret seg på de årene. Noe til det bedre, noe til det verre Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
CB. Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Det med finstasen i robåt, da er vi nok i nærheten av Hardanger eller nordover. Jeg tror alle vi på østlandet og sørover har noe å lære. Noe må vi bruke disse damene til Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Seilersnobben Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Nei, det er jo ikke så mange som ror lenger. Vi har jo så dårlig tid ! Eller ? Selv har jeg ingen ekte gammeldags robåt, men kajak og jolle UTEN motor. RIB'en med påhenger som fulgte med båten kvittet jeg meg med og har nå noe som er tilpasset mitt behov - og mine prinsipper Det verste jeg vet av båtuvett nest etter hekksjøgeneraler er påhengerforsynte joller som barnevakt. "Okynneskörning" som svenskene så treffende kaller det. Lær ungene å ro, for pokker! Og hvorfor ikke å seile ? For noen somre siden lå vi i en idyllisk vik i Stockholms Skärgård da vi fant ut at vi manglet ingredienser til kakebaking til storebrors bursdag neste dag. To bestemte småjenter på 6 og 10 satte seg i optimisten med kurs for nærmeste skärgårdsbutik. Det var nesten vindstille og jeg husker ikke hvor mange timer de brukte på 4 nm, men de var mektig stolte da de kom tilbake. Og eggene var hele ! Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Noe må vi bruke disse damene til Når du sier damene,regner jeg med det er blondinene du sikter til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Kikket akkurat ut av kontorvinduet, og der kom det jaggu meg to karer roende forbi i en gammal velstelt færing! Så de finnes fortsatt ja, men jeg ser dem ikke hver dag for å si det slik... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
CB. Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Når du sier damene,regner jeg med det er blondinene du sikter til. Naturligvis. Nå kan de vaske opp mens jeg tar en tur inn til Drøbak og ser om de har en kald en Deilig vær i dag da dere Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Wasco Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Det med finstasen i robåt, da er vi nok i nærheten av Hardanger eller nordover. Jeg tror alle vi på østlandet og sørover har noe å lære. Ikke så verst gjettet...bare litt lenger sørover til Karmøya utenfor Haugesund. Dette med å kle seg i finstasen på søndager var nok ikke så vanlig på østlandet, heller ikke den gangen. Men slik skulle det være på disse kanter av landet, enten en gikk søndagstur eller var ute i robåt. Var det søndag, så var det søndag Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
johnson Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Ror selv jeg! er aktiv medlem i bergen roklubb og ror 2 ganger i uken + regattaer :D Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Wasco Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 hehe...men det teller ikke Vi snakker om gamle gode robåter, og ikke slike "planker" med årer Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
jumbo Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Jeg rodde endel før om somrene.. Mine besteforeldre hadde en sånn oransje askeladden-seilbåt. den var kjempegod å ro. Ser av og til en fering på sjøen. Det er alltid like koselig, savner egentlig det å ro.. ellers padlet jeg Dracoen noen meter her for noen uker siden.. men det teller vel kansje ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Ror ofte i ferskvann. Sjelden i sjøen. Roing er nok i ferd med å bli historie.... Neppe i ferd med å bli historie akkurat, selv om kanskje robåter og roing har blitt et sjeldnere syn på sjøen. Selv ror jeg alltid på vannet ved hytta vår på fjellet. Der er det som på mange andre vann ikke lov å bruke motor og sådan blir vel roing neppe historie. På sjøen bruker jeg som oftest motor, men det er da deilig av og til å la motoren forbli opptiltet på en av jollene og bare gli sakte utover en "speilblank kveldsfjord" og kun høre svake skvulp fra årene som går ned i vannet. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Tranen2 Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Å ro gode robåter gir en sjelden god sjøopplevelse - overgåes kun av kajakk... På hytta har vi en Pioner 15' - den er forferdelig å ro! Men det er ren terapi å ro, så jeg ror den likevel. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
NovaMalin Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Jeg ror gjerne gummijolla. Den er ganske god å ro pga. den oppblåsbare bunnen. Ungene digger å være med ut å ro! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
ivar Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Tror ikke roingen blir borte - men at det er mange nye båtfolk som ikke lærer seg roingens edle kunst. Årsaker til det er nok først og fremst at småbåtene som selges idag ikke lar seg ro - samt at påhengerne har blitt så driftssikre. Har etpar båtblader fra 70-tall/tidlig 80-tall, og der er roegenskapene vektlagt i tester av landstedsbåter som GH14, Askeladden 14 f.eks. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gurba Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Jeg pleier å ta gummijolla en tur alene med årer og kose meg. Deilig å ta en økt på 30 min og samtidig få sett litt langs land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.