Jump to content

Er det noen som ror lenger?

Wasco

Recommended Posts

Lurer på om det i bølgen av økologisk tenkning, fokus på sunhet og helse og ikke minst finanskrisen, snart kommer større familiebåter som drives med årer....

Tenk dere en 30 fots båt med 3 sett årer, hvor mor og far, barn og barnebarn kan ro mens bestemor sitter akter og slår takten som på de gamle greske og romerske krigsskipene. (Hvem har ikke sett BenHur)

Dermed slår en tre fluer i en smekk.... :yesnod:

1. Ingen forurensning

2. Trim for hele familien

3. Ingen utgifter til drivstoff

4. Ingen utgifter til innkjøp og vedlikehold av dyre motorer

Skal bli spennende å se utviklingen :flag:

• 1 år senere...

Hmmmmm, når jeg tenker meg om så står det en oselvar på 22 fot i nasutet hjemme, gode gamle "Fela" bygget av Nikolai Søvik. Byggherren skal selv ha utrykket at dette var den flotteste oselvaren som hadde blitt bygget i hans verksted.

Hei Hydrox! Dette er jo en sensasjon! Nikolai er jo nokså ukjent, men overgikk visst den mer kjente broren Alfred. Er "Fela" stadig i stand? Vet Oselvarklubben e. l. om den?

Selv har jeg en 25 fots oselver bygd 1919 av Nils Søvik , faren til Nikolai og Alfred. Den har vi telt og sovelemmer til, og kan sette påhengs i brønn når det trengs. Har brukt den til langturer gjennom mange år. Spririgg. Og sideror!

Roing er nok i ferd med å bli historie....

- men det bør vi prøve å gjøre noe med! Som nevnt har jeg en stor oselver jeg bruker flittig, og en halvromsfæring (halvrom er et lite ekstra rom mellom ro-rommene ; gir svært rommelig roplass) Færing - eller kanskje helst en liten seksæring ca 21 fot, mer rommelig og ordentlig fartøy - er mer anvendelig enn store robåter på over 24 fot. Og motorbrønn, for motoren er faktisk oppfunnet, og med en slik får man rodd og seilt mer enn uten, for man kan dra avsted selv om det blåser friskt.

Å ro gode robåter gir en sjelden god sjøopplevelse - overgåes kun av kajakk...

På hytta har vi en Pioner 15' - den er forferdelig å ro! Men det er ren terapi å ro, så jeg ror den likevel.

Derfor bør det lages en grei, lettrodd plastrobåt; Rana båtfabrikk er i ferd med å utvikle en på 14 fot, skal ikke veie mer enn 90 kg.

Derfor bør det lages en grei, lettrodd plastrobåt; Rana båtfabrikk er i ferd med å utvikle en på 14 fot, skal ikke veie mer enn 90 kg.

Det finnes da? Øien 14 , Terhi 385 Crescent har vel en model og det finnes en del finske båter som f.eks Suvi 460 i produksjon/salg for å nevne noen i farten

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fatter ror mye. Ute mellom Kråkerøy og Hvaler. Blir stadig praiet av motorbåter som tilbyr slep. men takker alltid nei. Er 73 år og har god tid, "ferien" tar jo aldrig slutt og tar hver tur som en treningstur. Liker å holde seg i form, løp halvmaraton i fjor. Har motorbåt også, men bruker den aldri. Brukes bare til og fra vinteropplag.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Det finnes da? Øien 14 , Terhi 385 Crescent har vel en model og det finnes en del finske båter som f.eks Suvi 460 i produksjon/salg for å nevne noen i farten

Nei, dette er båter som først og fremst er lettrodde i reklamen! For dårlig stevnskarp foran, nesten ikke stevnskarp bak, gale proporsjoner på sittestillingen, dårlige årefester.

Det må lages en båt som er minst like god i utformingen som de tradisjonelle, norske trebåtene - men gjerne enda mer velformede over vann enn de fleste av disse (unntak: Nordlandsbåter av den gamle krumstevningstypen, gamle Midt-Vestlandsbåter)

Jeg måtte selge min Eikeli rosjekte ifjor på grunn av helseproblemer. Til da hadde jeg mange fine turer på Farrisvannet ved Larvik.

Det nytter ikke med så små båter i sjøen. Sitte å ro på de j... hekksjøene fra uvettige båtførere blir jeg bare mannevond av, så jeg valgte et roligere miljø. Det ble 7 år med mange fine turer.

bilde_012.jpg

Jeg måtte selge min Eikeli rosjekte ifjor på grunn av helseproblemer. Til da hadde jeg mange fine turer på Farrisvannet ved Larvik.

Det nytter ikke med så små båter i sjøen. Sitte å ro på de j... hekksjøene fra uvettige båtførere blir jeg bare mannevond av, så jeg valgte et roligere miljø. Det ble 7 år med mange fine turer.

bilde_012.jpg

Dette er en fin båt! Se nærmere på stevnskarpene; trenger sjøen skånsomt til siden og ned. Seilte båten bra med spririggen?

Ror man utenom juli, er det atskillig roligere i øygarden ("skjærgården")enn i fellesferien. Dessuten er det en del steder rundt i øyene der "hekksjøgeneralene" ikke kan sette opp farten.

Senest idag var vi rundt i Randesund øst for Kristiansand med vår store oselver og to barnebarn. Men denne turen kunne vi bare gjøre fordi vi har motorbrønn (trygt og effektivt) og kan bruke påhengs innimellom.

Båten fungerer rett og slett som motorbåt når det trengs. Noen sier det er "juks" - juks av hva??

Seilte båten bra med spririggen?

Men denne turen kunne vi bare gjøre fordi vi har motorbrønn (trygt og effektivt) og kan bruke påhengs innimellom.

Båten fungerer rett og slett som motorbåt når det trengs. Noen sier det er "juks" - juks av hva??

Den var fin å seile på lens. Men dårlig på kryss, det var bare forferdelig spennende. (mulig jeg er litt nervøs når vannet ligger nesten opp på ripen). Det var ikke mulig å få høyde, kanskje ikke så rart bare med stråkjøl.

Du vet den seiler bra bare på årene, så noen kluter hjelper jo på farten.

Det er ikke noe galt i å følge utviklingen å sette på motor ved behov. Det har også noe med sikkerhet å gjøre.

Men det er koselig å ro langs strandkanten å se på vannet som leker med fjæra, og solskyggene som lager figurer på bunnen. Høre på bølgeskvulpet i skroget og i fjæra. Fulekvitret bare forsterker opplevelsen av den abselutte tilfredshet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...