mhemil Startet 23.Juni.2009 Del på Facebook Startet 23.Juni.2009 Da skjedde det, selvfølgelig på St.Hans. Vi putret i 5 knop, og plutselig, uten noen varsler stoppet motoren, 2007 modell D6-310. Ingen beskjeder i EVC panelet. Prøvde å starte på nytt, og båten gikk i ca 1 minutt før den stoppet igjen. Fortsatt ingen beskjeder i panel. Pga. mye trafikk, bølger og relativt kort avstand til land var dette ingen fornøyelig situasjon med mange ombord, også barn. Tredje gangen den stoppet fikk jeg warning "Kolla maskinen" i panelet. Av med tenningen og start igjen. Kjørte litt lenger, fortsatt på tomgang, og fikk en fjerde stopp. Samme prosedyre, av med tenningen, på med tenningen, og i mellomtiden hadde jeg opprettet kontakt med redningsskøyta. Etter den fjerde gangen fikk vi imidlertid ikke flere stopp, og vi kunne gå de siste 20 min hjem til havn for egen maskin. Hadde båten i plan og ingen flere stopp eller feilmeldinger. Kort summert: 1. Stop (ingen melding) - tomgang 2. Stop (ingen melding) - litt gass pådrag, ca. 6 knop 3. Stop ("kolla maskinen") - litt gass pådrag. 4. Stop (ingen melding) - 7 knop Etter dette kjørte jeg 20 min hjem, hadde båten lenge i 22 knop uten problemer. Nå kjære BP venner. Hva er dette ? (Serviceheftet selvfølgelig fulgt til punkt og prikke. Tenker med grøss og gru på hva om dette hadde skjedd, nær land, f.eks. over Gule Humpen i litt ruskevær. Ser nesten ut som om jeg må slå meg sammen med hylekoret til D-maskinene. Slikt skal da ikke forekomme?) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Har vært mye greier med disse motorene og kjedelig for de som er ute og koser seg med å oppleve slikt. En kan få frysninger på ryggen av mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Kolla maskinen høres for meg ut som svensk og betyr...."se på maskinen" Høres ikke akkurat ut som du i det hele tatt kikket ned i maskinrommet under denne hendelsen. Hva dette er for noe må gudene vite, men når elektronikk får hikke så lønner det seg ofte å resette. Skru av hovedbryter i båten slik at maskinen er strømløs i ca. 15 sekunder og så prøve igjen. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Skremmende lesning Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Hidravasen Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Hadde det samme med min d6 310. Var bare å skru av hoved strøm en stund og på igjen. Har fungert prikkfritt i 50 timer etter dette . Rare greier. Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Det kan f.eks være et filter som er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Iblant lurer jeg på om ikke disse nymotens data-overvåkete motorene trenger ENDA mer kompetanse fra dem som kjører dem. "Før-i-tia", da sjekka du olja og diselen, og humpet hjem, men "Nå-for-tia" så er det datamaskinen som bestemmer om motoren skal kjøre eller ei, selv om alt annet enn en sensor er i orden. Har nesten lyst til å sikre meg en av Yanmars siste analoge motorer og konservere den i garasjen til jeg trenger den :-) Håper du finner en feil. Med det mener jeg at det føles bedre å ha funnet en feil, enn at motoren av en eller annen grunn fungerer igjen, uten noen reparsjon. Snakker da erfaringsmessig fra elektronikk/data verdenen der dette dessverre er et velkjent fenomen, kalt "vakkelfeil". Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 (redigert) Kjedelig sak. Det som jeg synes er mest betenkelig med slike hendelser er at motoren stanser så snart det er en slik feilmelding og at ikke operatør enkelt kan overstyre systemet. Dersom valget er å risikere å ofre motoren for å redde båt og mannskap så synes jeg at dette er et valg som båtføreren skal ha. Det var en hendelsen for få år siden da en av Hurtigrutene havnet i fjæresteinene grunnet motorkutt. Hendelsen var alvorlig og kunne ha fått mye mer tragisk utfall enn det den fikk. I ettertid viste det seg at problemet var tett sjøvannsinntak og at motorvern stoppet motoren for å unngå overoppheting. Maskinisten hadde ingen metode for å overkjøre systemet, hadde han hatt det kunne de trygt gått for egen maskin ut på dypere vann og fått slep ombord. Helt hull i hode Dette med å resette systemet ved å kutte hovedbryteren på strømen hjelper vell ikke om feilsignalet ligger der fortsatt. Redigert 24.Juni.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
sundancer31 Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Ta en grundig titt på forfilteret ditt. Stod stengekrana helt oppe?. Hvis denne ikke står helt oppe og befinner seg før forfilteret kan det oppstå vakuum i filteret. Du vil høre det hvis du drenerer filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Det KAN ha vært blokkering av kjølevannsinntak (eks plastpose) og at "elektronikken" senset dette og stoppet motoren. Etter noen stopper forsvinner plastposen av seg selv og alt er normalt. Bare en tanke... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
litt peiling Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Kjøpe noe annet enn Volvo Sitér dette innlegget Link to post
Jå9 Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Tror nok det er mange som vil tenke seg om både to og tre ganger før de kjøper en båt med en D-motor fra Volvo Penta. Når det er sagt så har vel alt fokuset på injektorproblemene også ført til at alle andre feil/mangler blir bedre lagt merke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 (redigert) Dette med å resette systemet ved å kutte hovedbryteren på strømen hjelper vell ikke om feilsignalet ligger der fortsatt. EVC systemet sletter alle feilmeldinger når motoren slås av - dvs nøkkelen vris til venstre. Om feilen fortsatt er der når motoren starter igjen kommer meldingen tilbake. Ikke overdriv betydningen av denne feilen her for hele D serien Det er solgt mange tusen D motorer - de aller fleste går aldeles utmerket. Ikke glem at VP har opp i mot 80-90% markedsandel i en del båtsegmenter i Norge. Da er det flere VP motorer som får feil sammenlignet med andre motorer. At D serien har en alvorlig feil i injektorene (som bare skjærer seg når de går på norsk diesel - først og fremst på vestlandet) betyr ikke at det er mange andre feil på D motorene. Også skal vi ikke se bort i fra at alle feil hypes en anelse her inne der alle kan lese alles erfaringer. Datastyring er mer sårbart fordi feil som før ble ignorert inntill de førte til stor skade nå varsles av sensorer som stopper båten. Det kan være mange ting. Jegvar irritert over datastyring i fjor sommer da vårt elektronisk styrte agregat stoppet gjentatte ganger etter ca 10 sekunders drift. Jeg trodde først det var en datafeil - men det viste seg at Göta Älv hadde tettet igjen sjøvannsinntaket. Da var det jo greit at elektronikken stoppet agregatetet før det gikk varmt med alvorlig skade som følge. Det som er frustrerende er at vi ikke forstår hva som er feilen. Det gir en forståelig usikkerhet. Men feilen har som regel en mekanisk/fysisk forklaring. Men det kan også være datafeil. Hjernen til ene motoren min på forrige båt tok kvelden en høstdag. Og jeg har bekjente som har fått feilmedlinger pga en løs kabel. Redigert 24.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Litt trøst: 1) Det gikk bra 2) Det kan være en bagatell som du finner ut av og derfor ikke skjer igjen 3) Det kan være injektorproblematikk og du får de temmelig sannsynlig problemfrie nye injektorene og er kvitt problemet Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Om dette er injektorer så er det i så fall et underlig symptom på det. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Kjedelig sak. Det som jeg synes er mest betenkelig med slike hendelser er at motoren stanser så snart det er en slik feilmelding og at ikke operatør enkelt kan overstyre systemet. Dersom valget er å risikere å ofre motoren for å redde båt og mannskap så synes jeg at dette er et valg som båtføreren skal ha. Det var en hendelsen for få år siden da en av Hurtigrutene havnet i fjæresteinene grunnet motorkutt. Hendelsen var alvorlig og kunne ha fått mye mer tragisk utfall enn det den fikk. I ettertid viste det seg at problemet var tett sjøvannsinntak og at motorvern stoppet motoren for å unngå overoppheting. Maskinisten hadde ingen metode for å overkjøre systemet, hadde han hatt det kunne de trygt gått for egen maskin ut på dypere vann og fått slep ombord. Helt hull i hode Dette med å resette systemet ved å kutte hovedbryteren på strømen hjelper vell ikke om feilsignalet ligger der fortsatt. Nettopp, ligger du farlig nær klipper og skjær i litt vind og sjø burde valget mellom motor, versus båt og mennesker være forholdsvis greit. Datastyring er mer sårbart fordi feil som før ble ignorert inntill de førte til stor skade nå varsles av sensorer som stopper båten. Det kan være mange ting. Jegvar irritert over datastyring i fjor sommer da vårt elektronisk styrte agregat stoppet gjentatte ganger etter ca 10 sekunders drift. Jeg trodde først det var en datafeil - men det viste seg at Göta Älv hadde tettet igjen sjøvannsinntaket. Da var det jo greit at elektronikken stoppet agregatetet før det gikk varmt med alvorlig skade som følge. Dette kan som sagt bli litt for intelligent, liker ikke tanken på at Ctrl+Alt+Del blir en del av båtlivet. Fint med sensorer og varslere, men må motoren stoppe umiddelbart? Kanskje kapteinen på skuta kunne få føre båten til tryggere farvann for en del av disse hendelsene. En bilmotor stopper ikke selv om det er problemer - den varsler og gir beskjed om at den bør kjøres forsiktig til service. Dette selv om en stopp med bil er relativt ukomplisert sammenliknet med båt. Hvis mekaniker ikke finner feil, at alle eventuelle feilkoder er slettet fra EVC, må jeg si at jeg er langt fra komfortabel med situasjonen. Bekymringen vil ligge der i ferien og slik skal det vel ikke være. Det var derfor jeg kjøpte ny motor, nettopp for å slippe denne bekymringen........ Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Datastyring er mer sårbart fordi feil som før ble ignorert inntill de førte til stor skade nå varsles av sensorer som stopper båten. Tja, det kan løses mer elegant. De finnes motorprodusenter (uten å nevne navn) som velger å la motoren gå i nødmodus i steden for å stoppe den. I nødmodus går motoren fremdeles men med redusert kraft (den jeg tenker på gir da maks 1500 rpm). Alarm uler og indikatorer viser hva som kan være feil men det er opp til fører å velge om han/hun skal stoppe motoren eller gå til land for redusert fart. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mhemil Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Hadde det samme med min d6 310. Var bare å skru av hoved strøm en stund og på igjen. Har fungert prikkfritt i 50 timer etter dette . Rare greier. Du har også BMB. Tilfeldighet eller ikke? Det er nok et litt for tynt datagrunnlag til å kunne hevde dette. Er det flere som har opplevd noe tilsvarende? Første jeg tenkte på var luft i systemet. Hvilke typiske problemer fanges opp med "fornuftige" feilmeldinger på EVC? - vann i diesel - luft i diesel - blokkert kjølevannsinntak - ødelagt impeller osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 (redigert) Dette kan som sagt bli litt for intelligent, liker ikke tanken på at Ctrl+Alt+Del blir en del av båtlivet. Fint med sensorer og varslere, men må motoren stoppe umiddelbart? Kanskje kapteinen på skuta kunne få føre båten til tryggere farvann for en del av disse hendelsene. En bilmotor stopper ikke selv om det er problemer - den varsler og gir beskjed om at den bør kjøres forsiktig til service. Dette selv om en stopp med bil er relativt ukomplisert sammenliknet med båt. Da må du kjøpe deg en gammel motor uten elektronisk styring. Selv KAD 33 og KAD 300 har elektronisk styring. Forskjellen på D serien er common rail som er elektronisk styrt. Har du EVC display slik at du kan lese ut feilkoder? Forsøkte du å lese ut feilkoder da motoren stoppet første gang? SF: Også VP går i nødmodus. Det står i instruksjonsboken hvilke feil som motoren stopper på og hvilke den fortsetter på med redusert turtall. Jeg og andre D eiere har vært i samme situasjon som deg - har fått feilmeldinger som har blitt borte - og mekaniker finner ingen feil. På mine motorer ble software oppdatert i fjor sommer til en EVC med permanent feil logg - dvs at alle gamle feil lagres der. Tror den heter EVC C2. Redigert 24.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Har du EVC display slik at du kan lese ut feilkoder? Forsøkte du å lese ut feilkoder da motoren stoppet første gang? Det er dessverre ikke alltid slik at feilkoder vises i display for oiss brukere. Jeg hadde noen problemer med min lille D3 i mai. Da stod det kun "FEL" i display, ingen annen feilkode. Men i minnet (som var oppgradert i fjor sommer på samme måte som Bitteliten sitt) stod det feilkoder som mekaniker kunne lese ut. Egentlig litt leit at vi ikke kan få lest ut feilkoder selv, slik at vi i alle fall kan få litt mer indikasjon på hva som er i veien. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 (redigert) 1. Stop (ingen melding) - tomgang 2. Stop (ingen melding) - litt gass pådrag, ca. 6 knop 3. Stop ("kolla maskinen") - litt gass pådrag. 4. Stop (ingen melding) - 7 knop Her har jeg ingen erfaring, men mitt råtips når det gjelder "kolla maskinen" i pkt. 3, så kan dette være en følgefeil som følge av problemene forut. F.eks. soting eller annet fordi ikke alt gikk som det skulle. PÅ min forrige bil var det f.eks. slik (dere kjenner den gule lampe med motorsymbol som kommer på flere og flere bilmodeller?). Redigert 24.Juni.2009 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 (redigert) Egentlig litt leit at vi ikke kan få lest ut feilkoder selv, slik at vi i alle fall kan få litt mer indikasjon på hva som er i veien. Du kan lese ut feilmeldinger selv. Det står instruksjon om dette i brukerhåndboka. Du følger en viss prosedyre - så får du et antall blink i svar som forteller hva feilen er. Blinkene kommer i multidispilayet alle D motorene er levert med (det runde instrumentet som sjekker alle varsel lamper i ring når du slår på tenninga) For å ta de elementære tingene jeg ville sjekket: 1. Sjekk kjølevæskenivå. Det er vel kjent at de er følsomme for lavt kjølevæaskenivå. Windy tipset meg om det da vi hentet vår W37 i 2006. 2. Sjekk sjøvannsfilter og at du ikke har hatt maneter eller slam som tetter igjen dette 3. Sjekk oljen 4. Sjekk alle reimer 5. Sjekk sjøvannsinntaket på drevet Dette er de standard tingene jeg alltid sjekker på motoren regelmessig - dvs før eller etter hver gang motoren har vært i bruk. Sjekkene loggføres alltid i loggboka. En tidligere kollega har en D6 350 som stoppet når han dro båten opp i plan og motoren var ikke skikkelig gjennomvarm. Det var lavt kjølevæskenivå. Redigert 24.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
christpa Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Har hatt samme typoe feil med VP D3 160. Luftfilteret som satt i denne hadde ingen "bæring" på baksiden slik at det trakk seg sammen og ble dratt inn mot "innsuget" på motoren. Dette resulterte i feilmelding "check engine" og enten stopp eller nødmodus. Fikk nytt filter på garanti. Tilsvarende problem dukket opp senere, da viste det seg at det var montert et for lite forfilter fra båtprodusent. Dette ble skiftet og software oppdatert. Etter dette har den gått som en klokke. Men det er ikke spesielt festlig når slikt skjer. Første gang var vi midt mellom Strømstad og Koster, på sommerferie. Alt var selvfølgelig stengt.. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Synes muligheten, eller mangel på mulighet, til å lese av hva som er galt med VPs D-serie er litt pussig. Hvis det riktig at enkelte sensorer stopper motoren uten at en får melding av hvilken sensor/motordel som utløser problemet da er det en særdeles slett design av et sentralt og viktig system. Å få opp en melding som sier "Check engine" når motoren stopper..... Det virker nesten utrolig, motoren har da f.eks. en sensor som registrer lavt kjølevann, for lavt sugetrykk eller hva det måtte være. Så stopper motoren slik at eier kan starte feilsøking på lykke og fromme. Sier det igjen, virker noe pussig Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 (redigert) Synes muligheten, eller mangel på mulighet, til å lese av hva som er galt med VPs D-serie er litt pussig. Les instruksjonsboken før man dømmer nor og ned. Det står en del ting der. Man kan lese av feilkoder Redigert 24.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.