Jump to content

D6-310 stoppet på St.Hans


mhemil

Recommended Posts

Men bevisbyrden er ikke kundens. VP må evt. dokumentere at kunde har gjort noe galt og derfor ville jeg ha vært forsiktig med å gjøre mye service selv, uten å på forhand ha sjekket hvilke implikasjoner det vil. Når det gjelder bil har vel flere importører forsøkt å forlange at merkeverksted skal utføre service, mens forbrukermyndighetene har avvist det.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bil har vel flere importører forsøkt å forlange at merkeverksted skal utføre service, mens forbrukermyndighetene har avvist det.

 

Dette stemmer. Det har endatil vært rettsak som har konkludert med at forhandler/importør/produsent ikke kan kreve at man benytter merkeverksted. Men de kan kreve at man benytter autorisert verksted så lenge man er innenfor garanti- og reklamasjonstid. Men hvor grensen går for hva man selv kan gjøre, er litt uklar. Noen mener at det er OK å skifte lyspærer på bilen selv. :giggle: Og andre igjen, inkludert meg selv, mener at man også kan skifte olje og -filter på motor selv, både for bil og båt, såfremt man "dokumenterer" dette med kvitteringer. Dieselfilter, zinkanoder og utskifting av kjølevæske på ferskvannsdelen på en båtmotor bør man etter mening også kunne bytte selv. Det er jo ikke akkurat rakettvitenskap dette arbeidet, men dog viktig.

Link to post
Share on other sites

De første servicer ble utført av forhandler som solgte og nå er konkurs, det nermer seg neste service, og har fått bekreftet av forhandle som jeg i ettertid vil forholde meg via at en fint kan utføre service selv, dersom det kan dokumenteres, dvs med kvitteringer av "deler" :confused: Da jeg fortalde jeg var maskinist av yrke var det iallefall ikke problem... Men i boken står det jo ettertrykkelig at service skal utføres av autorisert volvoforhandler, hva er deres syn på dette, skal - skal ikke... dersom jeg alikevel ikke når frem med en fremtidig reklamasjon, vil jeg jo gjøre jobben selv for fremtiden, men visst det kan ødelegge nettopp for dette er det vel ikke en god ide'...

 

Som yrkesutøvende maskinist med gyldig sertifkat, er det grunn til å anta at du er langt bedre kvalifisert enn en båtmotormekaniker, såfremt ikke båtmotormekanikeren også er utdannet maskinist med ikke utløpt sertifikat. Hvem har vel ikke observert båtmotormekanikeren med cola-flasken i baklommen og tomt blikk... :giggle: Beklager, dette kan oppfattes som stigmatiserende, men jeg måtte bare få det ut. Det er også mange flinke båtmotormekanikere. :smiley: Uansett, dersom det skulle oppstå problemer og en påfølgende tvist etter at du selv har utført arbeid på din motor, vil jeg tro du hadde stått veldig sterkt om du ved en eventuell rettstvist viste frem ditt maskinistserifikat og fortalte at du arbeider på passasjerfartøy hvor sikkerheten står i høysetet.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Garantiseddel er ikke forfalsket, motoren hadde aldri vært registrert før jeg kjøpte nå i januar, den har jeg klarert med volvo. men de har en maksbegrensning på 3 år garanti fra motor forlater fabrikk, så siden det var en "gammel" motor, produsert april 2006, var det altså bare vel 4 mnd igjen av garanti når jeg kjøpte i januar og garantiseddelen ble utfyllt og innsendt.

 

Volvo syntes vi har for gode beskyttelseordninger her i norge, og vil vel uannsett prøve å sno seg unna i enhver situasjon der det kan være mulig. Men blir det kluss, vil jeg selvfølgelig sette på prøve 5 års reklamsjon, i fra leveringsdato produktet ble tatt i bruk av meg som førsteforbruker januar 2009. (henviser til garantibeviset)

Link to post
Share on other sites

Skjønner mer av saken nå, men dersom vi snakker injektorproblematikk står du uansett sterkt. En kombinasjon av kjent feil og uklart tidspunkt for når reklamasjonsretten begynte å løpe tilsier det. Uansett har du vel god tid hva angår reklamasjonsfristen og VP må da snart få ordnet dette.

Link to post
Share on other sites

Volvo syntes vi har for gode beskyttelseordninger her i norge, ..... vil jeg selvfølgelig sette på prøve 5 års reklamsjon, i fra leveringsdato ...

Det er jo interessant hvis du har rett i at VP eventuelt bevisst tilsidesetter deler av den norske Forbrukerkjøpsloven for eget forgodtbefinnende.

Jeg antar ganske sikkert at VP har jurister rundt seg, -også på norsk juss, og den norske kjøpslovgivningen spesielt,

og da burde de være klar over at det foreligger høyesterettsavgjørelser som allerede legger føringer på fortolkningene.

Hva Forbrukerkjøpsloven innebærer av rettigheter for deg, kan du leseHER. .

Ta også en titt HER.

 

Det er riktig at norske forbrukere har bedre garanti- og reklamasjonsrettigheter enn mange land vi kan sammenligne oss med (blant annet Sverige), men dette er valg VP må legge inn i sine markedsstrategier og prissetting når de beveger seg inn i et marked hvor de er underlagt andre juridiske termer enn i sitt hjemmemarked.

 

Det er mulig at VP forholder seg til sin egen fortolkning av garanti- og reklasjonsrettigheter og avventer en rettsak dersom- og når den kommer. For meg virker det som om de sitter på en tikkende bombe (les D6... :giggle: ).

Skulle en rettssak rundt garanti- og reklamasjonsrettigheter og VP D-motor dukke opp, vil den uansett skape presedens for køen av både gamle og nye klagesaker på D-motorene i Norge.

For D-motoreierne vil derfor en avgjørelse bli anvendt som norm for bedømmelse av hvordan Forbrukerkjøpsloven

tolker fremtidige tilsvarende tvister rundt D-motorer og hvordan VP må forholde seg til dette på det norske markedet.

Det skal derfor bli særdeles interessant å følge den første saken som dukker opp, enten denne vil dreie seg om garantitid, reklamasjonsrett, kjente injektorfeil som dukker opp etter 5-års-dato eller for eksempel hvorvidt man har byttet oljefilteret selv og av den grunn nektes reklamasjonsrett i rettighetstiden.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorhavariforsikring som kjøpes som tillegg, dekker i inntil 8 år og stiller ingen krav om fabrikasjonsfeil.

 

De første servicer ble utført av forhandler som solgte og nå er konkurs, det nermer seg neste service, og har fått bekreftet av forhandle som jeg i ettertid vil forholde meg via at en fint kan utføre service selv, dersom det kan dokumenteres, dvs med kvitteringer av "deler" :confused:

 

Har sjekket det samme med lokal VP forhandler og også VP Norge. De bekrefter at dersom service er utført etter forskriftene og orginaldeler er brukt (inkl.olje) stilles det ingen krav om at merkeverksted er brukt for at norsk forbrukerkjøpslov skal gjelde (ei heller garanti - slike jeg forsto det). Men nå snakker vi årlig standard service - selvsagt ikke reperasjoner.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... kommer fram til at dette er fabrikasjonsfeil, vil vel en forsikring med unntak for fabrikasjonsfeil ha liten verdi for en motor som er over fem år gammel.........

Så vidt jeg vet, unntar de fleste forsikringer alt som angår fabrikasjonsfeil i sine vilkår.

Årsaken er at dette ansvaret allerede er ment å være regulert i Forbrukerkjøpsloven.

En forsikring gjelder der hvor Forbrukerkjøpsloven ikke virker, som for eksempel etter de 5 lovregulerte reklamasjonsårene, eller for årsaksforhold i de 5 første årene som ikke er dekket av garanti- og reklamasjonsrettigheter.

 

Uansett er det vilkårene i forsikringsavtalen som styrer dine rettigheter hos forsikringsselskapet, og disse kan igjen variere fra selskap til selskap. For eksempel dekker ikke alle utenlandske selskaper juridisk hjelp, noe jeg vet flere båteiere har brent seg på.

Derfor ville jeg sjekket grundig ut hva selskapene har av unntak og hvilke vilkår som faktisk gjelder opp mot å forsikre en D-motor spesielt. En annen ting er hva forsikringsselskapene har fått med seg av informasjon rundt D-motorproblematikken. Et scenarie er at det ikke er lenge til de første selskapene legger inn noen ekstra linjer i vilkårssettene hvor D-motorer i visse sammenhenger er unntatt dekning rundt det forsikringsselskapene mener er VP`s ansvar, men som VP ikke vil dekke. Forsikringsselskapene er jo generelt sett flinke til sånt...

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... og deretter kreve regress fra VP.

Det interessante ved en slik vinkling er om et forsikringsselskap møter VP i rettsalen for å få belyst sitt regresskrav,

da et regresskrav uansett vil ta utgangspunkt i at dette er VP`s ansvar ut fra Forbrukerkjøpsloven.

Det er ikke uvanlig at forsikringsselskapene velger å kjøre rettsak i tvistesaker i juridiske gråsoner,

nettopp for å oppklare og skape juridisk presedens og forutsigbarhet for dem selv og kundene i forhold til fremtidige tilsvarende saker.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Volvo syntes vi har for gode beskyttelseordninger her i norge, og vil vel uannsett prøve å sno seg unna i enhver situasjon der det kan være mulig. Men blir det kluss, vil jeg selvfølgelig sette på prøve 5 års reklamsjon, i fra leveringsdato produktet ble tatt i bruk av meg som førsteforbruker januar 2009. (henviser til garantibeviset)

 

Nå er det gudskjelov norsk lov som gjelder i Norge og ikke hva Volvo måtte mene til enhver tid. Du har fem års reklamasjonsrett og en garanti kan aldri gi deg dårligere rettigheter enn Forbrukerkjøpsloven, kun bedre/komme i tillegg til denne så her er det bare å stå på krava! Så vidt jeg vet så har du dessuten fem års reklamasjonsrett selv om varen du har kjøpt er brukt/demo.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/...amasjonsreglene

 

Gjelder det for bil så gjelder det også for båt/motor vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

... og orginaldeler er brukt (inkl.olje) stilles det ingen krav om at merkeverksted er brukt for at norsk forbrukerkjøpslov skal gjelde ....

Strengt tatt stilles det heller ikke krav til at originale deler eller original olje skal benyttes for at dine rettigheter i Forbrukerkjøpsloven skal gjelde, forutsatt at spesifikasjoner, service- og intervaller ellers er fulgt.

VP er tydeligvis også her på kant med norsk rettspraksis.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strengt tatt stilles det heller ikke krav til at originale deler eller original olje skal benyttes for at dine rettigheter i Forbrukerkjøpsloven skal gjelde, forutsatt at spesifikasjoner, service- og intervaller ellers er fulgt.

VP er tydeligvis også her på kant med norsk rettspraksis.

 

 

Helt korrekt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk i like måte, jeg har 30 timer siden hendelsen, og motoren er fantastisk. Etter ferieturen er jeg også veldig overrasket over det lave dieselforbruket. I løpet av ferien krysset jeg Gule Humpen i litt urolig sjø, og skjønner poenget til de som sverger til 2 motorer pga. sikkerhet. Ikke mange meterne mellom den grønne staken og fjellet og jeg tør ikke tenke på hva som ville skje med motorstopp akkurat der. -Det gjør at jeg mest sannsynlig går utenfor neste gang det blåser litt i området rundt Väcker fyr.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var i Mandal forrige helg, og på vei hjem fikk jeg igjen meldingen og alarm " kolla motoren" . ingenting galt å se så jeg startet opp igjen og kjørte hjem. Ringte volvoforhandler i stavanger og fortalte . fikk beskjed at det ikke var farlig så lenge meldingen forsvant igjen og at det var 110 timer siden jeg fikk mld. forrige gang. Men måtte ringe om det kom igjen . snåle greier. :rolleyes:

Var ivertfall gøy i Mandal :cheers:

Bavaria 30 Sport 08 VP D6

 

Hjemmehavn " HIDRA"

Link to post
Share on other sites

Mine to grønne har malt som to kjelne katter med stabilitet og pålitelighet helt siden kjøp påsken. Iferien er det tilbakelagt opp mot 500 nm, fra Larvik - Mandal- Koster, og tilbake til Risør og hjem til Larvik.

Feilmelding med påfølgende automatisk avstenging av bb motor fikk jeg ved bakking inn i båsen i havna siste dag i ferien. Etter å ha slått opp i brukerveiledningen ble jeg ikke klokere. Det stod at det var bare å starte igjen og om feilmeldingen var bort så var det bare å kjøre videre. Det er gjort og alt fungerer perfekt. Ved henv. til Framnes maritime fikk jeg beskjed om at denne feilmeldingen med rimelig stor sikkerhet var forårsaket av signalene fra girschifteren. Jeg har vekslet for fort, og dermed fått feilmelding og stopp.

Bank i bordet.... De grønne er foreløbig to pålitelige kammerater som er overaskende nøysome i kosten. :yesnod:

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Mine to grønne har malt som to kjelne katter med stabilitet og pålitelighet helt siden kjøp påsken. Iferien er det tilbakelagt opp mot 500 nm, fra Larvik - Mandal- Koster, og tilbake til Risør og hjem til Larvik.

 

Kunne vært interessant å vite om du benytter diesel tilsetning? Kunne også ha vært interessant å vite om du har sjekket dine veivhus filtere og hva du eventuelt har opplevd med disse?

 

Det er hyggelig å høre at dine 2 grønne kjelne katter maler fint!

Kan ikke si annet jeg heller med mine 2 grønne D6ere. Har tilbakelagt 1555 NM i løpet av ferien(79 motortimer) og eneste alarm var en gul powertrim alarm med dertil drev inn i hekken (-6). Alarmen forsvant etter restart av motor.

Har forstått det slik at dette er en ganske vanlig alarm med sannsynlig feil på en sensor som står plassert innvendig i hekken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...