Zappa_no Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Du kan lese ut feilmeldinger selv. Det står instruksjon om dette i brukerhåndboka. Du følger en viss prosedyre - så får du et antall blink i svar som forteller hva feilen er. Blinkene kommer i multidispilayet alle D motorene er levert med (det runde instrumentet som sjekker alle varsel lamper i ring når du slår på tenninga) Her er det nok meg som blander meg litt inn blant gutta med stor motor , på D3 er det ingen slik funksjon for litt mer "avanserte" feil som feil på luftinntak (turbogeometri) eller feil trykk i dieselpumpe. Disse kommer bare opp med "FEL". Det er et antall feillamper på Vann i drivstoff, høy temp osv, men om ingen av disse passer, kommer den bare opp med "FEL" og ingen mulighet til å lese ut feil videre. Dette også i følge boka til D3'n Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 D3 har mini EVC. Denne tråden handler om en D6 med full EVC Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 En tidligere kollega har en D6 350 som stoppet når han dro båten opp i plan og motoren var ikke skikkelig gjennomvarm. Det var lavt kjølevæskenivå. Stoppet den på grunn av lavt kjøleveskenivå At du får en alarm...ja det er fint, At motoren går i nødmodus....greit nok men ikke nødvendig, At motoren stopper grunnet lavt nivå på kjøleveske er helt bak mål. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 synes du skal lage motorer jeg SF. Du har jo så mange tanker om hvordan ting ikke skal være Jeg er ikke 100% sikker på om motoren stoppet eller ikke - men han fikk i hvertfall feilmelding - og han måtte restarte maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Ja kanskje jeg skulle vært leid ut til VP som konsulent, særdeles god timerate selvsagt I bilen min (Japansk fabrikat og i den forrige som var Tysk) får jeg en liten varsellampe når kjøleveske nivå er lavt, jeg kan selv velge å etterfylle i dag eller i morgen eller når det måtte passe. Skulle tatt seg ut om motoren på min bil stoppet mitt på Auotbahn fordi det var en halv desiliter for lite veske på kjølesystemet. Selv om den etter hvert begynte å bli varm så ville jeg selvsagt ha beskjed men aksepterer ikke at den bare stopper. Redigert 24.Juni.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
MajorAndy Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Volvos største problem er ikke deres motorer, men at de ikke reagerer og kommenterer i bl.a. dette forum. Tænk hvilken effekt det ville have, hvis en kompent Volvo-ingeniør kommenterede og rettede fejlopfattelser hver gang disse tråde kørte. Det kunne gør os som brugere klogere på vores motoror, fjerne al "synsningen", befri folk som Bitteliten og mig fra at være Volvo-ambassadører og Volvo kunne ganske givet lære en masse om deres produkter. Dette er den største fejl, Volvo begår! Andy Redigert 24.Juni.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Dette er den største fejl, Volvo begår! Det er jeg fundamentalt enig i Andy. Det er rett og slett en katastrofe for Volvo at de i sin passivitet tillater å få sitt omdømme svært svekket. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Du kan lese ut feilmeldinger selv. Det står instruksjon om dette i brukerhåndboka. Du følger en viss prosedyre - så får du et antall blink i svar som forteller hva feilen er. Blinkene kommer i multidispilayet alle D motorene er levert med (det runde instrumentet som sjekker alle varsel lamper i ring når du slår på tenninga) Jeg har ikke dette displayet. Fom. 2007 vises disse digitalt i et kombiinstrument på BMB. Sitér dette innlegget Link to post
Jå9 Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 ...Det finnes motorprodusenter (uten å nevne navn) som velger å la motoren gå i nødmodus i steden for å stoppe den ... Suzuki DF115 f.eks. . Hvis motoren stopper istedenfor å gå i nødmodus kan det fort bli en annen type nødmodus... Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Det var denne feilmeldingen jeg fikk opp, sakset fra manualen, dvs. en samle feil for alle andre unknown errors....... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Da skjedde det, selvfølgelig på St.Hans. Vi putret i 5 knop, og plutselig, uten noen varsler stoppet motoren, 2007 modell D6-310. Ingen beskjeder i EVC panelet. Prøvde å starte på nytt, og båten gikk i ca 1 minutt før den stoppet igjen. Fortsatt ingen beskjeder i panel. Pga. mye trafikk, bølger og relativt kort avstand til land var dette ingen fornøyelig situasjon med mange ombord, også barn. Tredje gangen den stoppet fikk jeg warning "Kolla maskinen" i panelet. Av med tenningen og start igjen. Kjørte litt lenger, fortsatt på tomgang, og fikk en fjerde stopp. Hadde det samme med min d6 310. Var bare å skru av hoved strøm en stund og på igjen. Har fungert prikkfritt i 50 timer etter dette . Rare greier. Bitteliten: Det er godt mulig at dette er beskrevet i manualen, mine uttalelser er basert på hva som her ble skrevet av de som har både D6 og manual. Selv har jeg ingen av delene. Du nevner selv en bekjent hvor motoren stoppet pga. lavt kjølevannsnivå. Nå var det vist ikke sikker motoren stoppet likvel. Innledningsvis skriver trådstarter at motoren stoppet uten varsler/feilmeldinger, men du mener altså det likevel er mulig å hente frem aktuell feilmeling bare tenningen ikke slås av og man leser i manualen. OK, så sier vi det. Selv om det er slik er det likevel et unødvendig skjørt system som krever stor sinnsro og tilgjengelig manual når maskinen stopper. Kan displayet vise "Kolla maskinen" burde det også kunne stå: Tett filter, tett innsug eller lignende. At motoren stanser på indikasjoner som ikke gir akutt fare for havari ved singel installasjon i båt er det ikke noe lurt. Er slett ikke noen VP hater, har hatt VP tidligere og kan komme til å ha VP igjen, men D-serien har tilsynelatende noen særegenheter som VP ikke har noe lyst å snakke om... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Og dette gir motorkutt , feilen er så "alvorlig" at volvo ber bruker restartemotoren og håpe at det forsvinner av seg selv og gjør det ikke det, ja da ringer du oss. Men å stoppe motoren slik at du ligger uten fremdrift, det synes VP er greit for denne generelle alarmen. Da har de ikke nødmodus i ordets rette forstand. Her er det "er du i tvil så stopp motoren" som gjelder. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
oslofjord Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Suzuki påhengere piper og demper farten automatisk hvis den er i tvil....slik at man ikke mister all motorkraft på et kritisk sted. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Min D6-350 stopper ikke pga for lite kjøleveske. Det indikeres kun med en orange varsel lampe i displayet. Når det skjer tar man selvføælgelig opp boka og sjekker, og man finner fort ut at, ja nettopp, at kjøleveskenivået er for lavt! Det nevnes tidligere i tråden at motoren stopper ved tett filter. Muligens kan det skje hvis filtret blir 100% tett plutselig. Også her har VP en alarm som går på for lavt trykk til injektorer og man vil også merke det på variabelt turtall, da førtst på marsj turtall. Ved tett filter kommer en rød varselmelding og "sjekk motor". Også her kan man enkelt lese av boka hva som er feil. Motoren går heller ikke her i nødmodus har jeg erfart! Det kan være en god ide å sjekke de enkleste ting først før en roper "ulv"! Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Bare så det er klart, D6 gjør også dette for kjente feil, f.eks hvis: - sjøvannstrykket er for lavt - ladetrykkstemperaturen for høy - for lite kjølevæske, for lavt trykk, for høyt trykk - dieseltilførsel, temperatur - for lite olje - eksostemperatur - osv. osv..... Manualen lister en lang rekke feilmeldinger der motoren reagerer med å redusere turtallet. Problemet er at i mitt og andres tilfelle inngår feilmeldingen i kategorien "alle andre feil". Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Kankje en SW bug? Software er sjelden eller aldri fullkommen. Bare spør Bill Gates Skjønner at jeg i eventuell ny båt med nye motorer bør ha 2 tilgjenglige, bare i tilfelle stans. Selv gamle FM og Sleipner var jo mer til å stole på en nymotens motorer. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Bare så det er klart, D6 gjør også dette for kjente feil, f.eks hvis:- Og dette er jo slik det bør være. Men rart at denne "Miscellaneous fault" feilmeldingen gir motorkutt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
MajorAndy Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Der har jo været problemer med styreboksene til D-serien. Måske er det "hjernen" og ikke "musklerne" der er problemet her? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Jeg har ikke dette displayet. Fom. 2007 vises disse digitalt i et kombiinstrument på BMB. Vil det si at Bavaria ikke bruker VP's standard instrumenter? Omtrent slikt ser mitt ut På noen modeller har jeg sett at det er et info display nederst på turtelleren og at man har en separat bryter å hente ut info på. og da ser det slik ut Available data: – Remaining distance 1, 4) – Engine hours – Engine rpm – Trip distance 1, 4) – Coolant temp – Voltage – Depth with alarm 1) – Boost pressure – Trip fuel 4) – Surface water temp 1) – Average fuel rate 4) – Alarms and warnings – Fuel level 2) – Service alarms – Rudder position 2) – Trip time 4) – Average Fuel economy 1, 4) – Trim position 3) – Instant fuel rate 4) – Instant fuel economy 1, 4) – Oil pressure 5) – Water tank level 2) – Boat speed 1) Bitteliten: Det er godt mulig at dette er beskrevet i manualen, mine uttalelser er basert på hva som her ble skrevet av de som har både D6 og manual.Selv har jeg ingen av delene. Innledningsvis skriver trådstarter at motoren stoppet uten varsler/feilmeldinger, men du mener altså det likevel er mulig å hente frem aktuell feilmeling bare tenningen ikke slås av og man leser i manualen. Jeg forutsetter faktisk at den som både uttalelser seg om de aktuelle motorene har litt mer kunnskap enn bare å lese det andre skriver. Og at den som bruker motorene har lest bruksanvisningen. Mulig det er for mye forlangt. Det KAN jo faktisk være brukerfeil eller en helt naturlig forklaring - som et tett filter. Det høres veldig rart ut at motoren stopper helt uten forvarsel og noen som helst alarm Selv da min D4 var "hjernedød" kom det feilmeldinger i displayet når den ikke startet - men bare kimet. Jeg hadde også blitt usikker om motoren hadde stoppet helt uten forklaring. Dette handler ikke om å forsvare VP som kanskje noen tror. Tvert i mot er jeg en av de største skeptikerne til hvordan VP håndterer injektor saken i Norge og denne tråden er et av resultatene av deres unnfallenhet og manglende kommunikasjon. Dog er jeg opptatt av å sette ting i rett perspektiv, og på dette forumet virker det som om enkelte roper Å GUD ENDA EN D SERIE FEIL så fort en motor får hikke. Da starter spekulasjonene om hva dette kan være. Det KAN være et alvorlig problem med den aktuelle motoren - eller det KAN være en bagatell bruker selv har ansvar for. Redigert 24.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Dog er jeg opptatt av å sette ting i rett perspektiv, og på dette forumet virker det som om enkelte roper Å GUD ENDA EN D SERIE FEIL så fort en motor får hikke. Da starter spekulasjonene om hva dette kan være. Det KAN være et alvorlig problem med den aktuelle motoren - eller det KAN være en bagatell bruker selv har ansvar for. Nettopp! Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 På noen modeller har jeg sett at det er et info display nederst på turtelleren og at man har en separat bryter å hente ut info på.Det er dette jeg har. Det KAN være et alvorlig problem med den aktuelle motoren - eller det KAN være en bagatell bruker selv har ansvar for. Det trenger forøvrig ikke være noen av disse to nevnte alternativene, men jeg er interessert i å høre hva du mener om det siste utsagnet. Motoren har vært på service, alle filtre, impeller, reimer osv er byttet. Dessuten ville en av disse standard feilene blitt varslet med fornuftig tilbakemelding. Feilkoden jeg fikk (den ene av de 4 gangene) var under kategorien "alle andre feil". Er det noe mer jeg som bruker kunne gjort for å hindre denne type stopp? Selv er jeg ganske sikker på at det ikke er det. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Har du i det heile kiket ned til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Er det noe mer jeg som bruker kunne gjort for å hindre denne type stopp? Selv er jeg ganske sikker på at det ikke er det. Jeg ville drenert dieselfilteret og sett om dieselen er OK og at det ikke er vann eller andre urenheter. Vet ikke om din båt har grovfilter før motoren. Det er et filter på den manuelle pumpa på motoren som kan dreneres. et dieselfilter kan raskt tette seg igjen. Jeg kjenner ikke dine vedlikeholdsrutiner på motoren så det er vanskelig å si hva mer du kan gjøre. Om det er en ekektronisk feil er det uansett vanskelig å finne ut av det selv med mindre man ser løse ledninger. Jeg monterte kuleventiler på racor filtrene på forrige båt for å gjøre det enklere å sjekke dieselen. På NordWesten er det standard. På det displayet ditt kan du lese ut feilmeldinger - det står i spesifikasjonen til VP som jeg postet over og det står antakelig mer om det i instruksjonsboka di. Feilmeldingen kommer enten som tekst eller som en tallkode du kan lese ut av instruksjonsboka. Du skriver at du har den siste EVC versjonen med varig feil logg. Har du fått mekaniker til å sjekke motoren med VODIA maskinen sin? Redigert 24.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 SITAT; Ikke overdriv betydningen av denne feilen her for hele D serien Det er solgt mange tusen D motorer - de aller fleste går aldeles utmerket. Ikke glem at VP har opp i mot 80-90% markedsandel i en del båtsegmenter i Norge. Da er det flere VP motorer som får feil sammenlignet med andre motorer. At D serien har en alvorlig feil i injektorene (som bare skjærer seg når de går på norsk diesel - først og fremst på VESTLANDET... Svar: HAHAHA , at vp er ein motor med mindre feil enn andre er berre piss preikk, har jobbet masse med båt motorer, å det er heil klart at det er vp og mercruser som har flest feil. Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
BårdK Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.