Jump to content

D6-310 stoppet på St.Hans

mhemil

Recommended Posts

Kjedelig når slike ting skjer, og man blir sittende igjenn med usikkerheten om det er noe galt. Må bare nok en gang :cryin::headbang: for at det ikke går an å skrive noe informativt i klartekst som kan veilede brukeren, når man likevel skal ha noen bokstaver i alarmteksten i systemet. Tekster som "kolla motoren" kunne man like godt spart seg for, for det skjønner vel ennhver idiot at det ikke er dassen som må sjekkes, når motoren har stoppet. Skulle nesten tro det var Windows.

hei. Da jeg fikk feilmeldingen "kolla motoren" var jeg i plan med båten ca 3000omdr. Jeg fikk bare alarm i displayet i turtelleren og en høy alarmlyd. Jeg så kjapt over alle instrumenter og alt så ok ut. stoppte motoren kikket om jeg kunne se noe uvanlig,men nei . alt var ok. restartet med hovedbryter og har kjørt ca 50 timer etter dette . Må bare få sagt til at desse D-motorene er noe av det beste jeg har kjørt og vært med i. Er mekaniker og har vært med en del båter med mange forskjellige motorer , men D-motorene Særlig D4 og D6 er noen veldig gode motorer. Må bare oppleves sier nå jeg.

God Båtsommer og håper alle får det fint på skjøen i feriene sine.

PS. skalldyrtreff her på HIDRA på Lørdag. :flag::cheers:

Bavaria 30 Sport 08 VP D6

Hjemmehavn " HIDRA"

Jeg forutsetter faktisk at den som både uttalelser seg om de aktuelle motorene har litt mer kunnskap enn bare å lese det andre skriver.

Du kan komme til å bli forbauset over hvor mye en kan finne ut ved bare å lese det andre skriver :yesnod:

Så det å respondere på det andre skriver om at en motor stopper uten påviselig årsak knyttet til en skjør elektronisk styring, det må etter din mening være forbeholdt de med inngående kunnskap om den aktuelle motoren. :puke:

Dette da i tråd med slik vanligvis er her på båtplassen.......:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Du får søke Ingar om anledning til et eget forum slik at de, som etter din mening har tilstrekkelig kunnskap om D-serien, kan drøfte saken på et tilstrekkelig høyt nivå :yesnod:

Sier det en gang til jeg: Basert på info fra D-serie eiere synes det absolutt som om D-serien har noen særegenheter som gir grunn til bekymring i forhold til hvorledes softwaren er konfigurert. Så kommer naturligvis den litt underlige konsekvensen av dysefeil i tillegg :wink:

Er nok riktig at det også skrives saker her som kan være feil, men nå er det slik at jeg ikke har slått fast hva som er galt., eller forsøkt...

Har imidlertid stil meg undrende til D-serien stanser uten feilmelding.

At den også tilsynelatende stanser basert på udefinert feil er i så fall en klar svakhet.

Har ikke tenkt å kjøpe en D6 for selv å teste dette ut.

Mener fortsatt det er anledning til å kommentere dette og andre tema, og å respondere på det som faktisk skrives her.

Det uten på forhånd dokumentert spiss kompetanse.

Er ikke dette et diskusjonsforum mon tro?

Hva er det jeg har kommentert i denne tråden som er galt??

Redigert av Johannes (see edit history)

Synes denne ned rakkingen av volvos marine produkter begynner og bli kjedsommelig, Nå er det bare sån at alle nye motorer har mye elektronikk, Dette er jo ikke montert for morro skyld, Nei det er for og tilfredstille myndighetenes avgiftskrav og sefølgelig for og få effektive motorer, Hvor mange enheter tror dere volvo selger world wide i løpet av et år og hvor mange av de salgene gjelder det norske markedet, Tro meg Volvo driter fullstendig i norge og all klagingen vår, Først må det fylles skikkelig diesel, ikke fra anlegg som bare blir brukt om sommeren, Hytte naboen vår i sverige jobber som reisende mekanikker hos en volvo penta forhandler, og det snodige er at han sier han er oftere i norge og reparerer en han er i sverige! Hvorfor det, Enten bruker vi motorene feil eller så driver volvo med faanskap ovenfor nordmennene, Men klage er vi flinke til! Har jo tross alt betalt flere hundre tusen for grønnklumpen, må jo virke da, hver gang man skal på tur,

Heia nordmenn :flag:

Norske båter er best!

Kanskje ei utfordring i Norge at vi har mange fler isfrie havner eller hvor båter ligger på sjøen (vannet som det sies) hele året?

Vi lever desverre ikke i en perfekt verden. Havarier /feilslag skjer på alle motorer. Motorer som representerer majoriteten i det norske markedet, må kanskje ta støyten for all elendigheta?

Kall meg gjerne naiv eller å sitte på en "fyrverkeribombe" som noen like å omtale "disse grønne klumpene" for, ref Båtmagasinets forum, men freske motorer er det og servicen er upåklagelig, har jeg erfart.

Har det pt flott ombord, i nydelig vær, og det nord for "moralsirkelen"!

Synes denne ned rakkingen av volvos marine produkter begynner og bli kjedsommelig, Nå er det bare sån at alle nye motorer har mye elektronikk, Dette er jo ikke montert for morro skyld, Nei det er for og tilfredstille myndighetenes avgiftskrav og sefølgelig for og få effektive motorer, Hvor mange enheter tror dere volvo selger world wide i løpet av et år og hvor mange av de salgene gjelder det norske markedet, Tro meg Volvo driter fullstendig i norge og all klagingen vår, Først må det fylles skikkelig diesel, ikke fra anlegg som bare blir brukt om sommeren, Hytte naboen vår i sverige jobber som reisende mekanikker hos en volvo penta forhandler, og det snodige er at han sier han er oftere i norge og reparerer en han er i sverige! Hvorfor det, Enten bruker vi motorene feil eller så driver volvo med faanskap ovenfor nordmennene, Men klage er vi flinke til! Har jo tross alt betalt flere hundre tusen for grønnklumpen, må jo virke da, hver gang man skal på tur,

Heia nordmenn :flag:

Hvis du forsøker å lese og forstå det som blir skrevet foregår det (minst) to diskusjoner. En mer teknisk vedr. hva feilene kan skyldes og en om VPs håndtering av problemene. For min del har jeg vært opptatt av sistnevnte og dersom det du skriver er riktig er det nok en grunn til ikke å kjøpe D4 eller D6.

Det var denne feilmeldingen jeg fikk opp, sakset fra manualen, dvs. en samle feil for alle andre unknown errors.......

evc_warning.jpg

mhemil: Er det riktig oppfattet at når du fikk denne feilmeldingen så stanset motoren?

Basert på at det etter "Reaction" ikke står noen ting skulle vel ikke dette hatt annen konsekvens enn nettopp feilmeldingen?

Er det listet opp hvilke feil som kan utløse denne generelle feilmeldingen?

Det kan synes som om styringsenheten har en "bug".

Hvis det var en sensor som indikerte/feilet slik at softwaren iht sin konfigurering skal stanse motoren skulle feilmeldingen vert en annen.

Med mindre VP klarer å stille diagnose burde du få anledning til å forsøke en ny styringsenhet.

Det kan jo også være feil i bryteren som tenningsnøkkelen opererer, eventuelt kabelstokken.

Da slik at styringsenheten faktisk får signal om å stoppe motoren.

Men et sted må man jo begynne....

En liten oppdatering. Benyttet båten i helgen. Ingen tegn til problemer. Motoren gikk som ei klokke, ca. 2 timer gangtid. Mistanken om at dette er en software evt. hardware feil med styringsenheten er nærliggende. VP skal etter planen komme denne uken for å ta en sjekk, men slike feil er som kjent vanskelig å finne.

En liten oppdatering. Benyttet båten i helgen. Ingen tegn til problemer. Motoren gikk som ei klokke, ca. 2 timer gangtid. Mistanken om at dette er en software evt. hardware feil med styringsenheten er nærliggende. VP skal etter planen komme denne uken for å ta en sjekk, men slike feil er som kjent vanskelig å finne.

Tror du har rett. Det du har beskrevet gir også meg samme følelse. Får håpe dette ikke tar for lang tid å diagnostisere - kjipt å oppleve midt i ferien. Lykke til!

Hei Bitteliten. Jeg har mast og mast på verkstedet, men sålangt uten hell. De har antakelig for mye å gjøre og for lite folk. Håper på en sjekk i løpet av denne uken da planen er å reise sørover om noen dager, men jeg har enda ikke maktet å få en bekreftende tid. Frustrerende.

Ingen symptomer eller åpenbare problemer med noen systemer annet enn det elektriske, f.eks. en hikke i styringsenheten. Vann eller luft i drivstofftilførselen kan det ha vært, men har nye filtere og ingen tegn eller meldinger som skulle tilsi dette. Kjølevæske? Motortemperaturen har vært riktig og stabil (ca. 85 °C) hele veien, mener du dette likevel kan føre bråstoppene uten noen fornuftig melding? Hvis giverne fungerer skulle jeg først fått melding om lite nivå eller lavt trykk og en reduskjon i turtall.

På min daglige sjekkliste står

reimer

olje

sjøvannsfilter

kjølevæskenivå

Dette sjekkes uavhengig av hva motoren forteller meg ved oppstart.

I tillegg sjekker jeg under/rundt motorene ofte også for å se eventuelle lekkasjer. Jeg drenerer Racor filtrene for å se om det er vann i dieselen. Har kuleventiler på filtrene så det kan gjøres uten verktøy.

Det elektriske er jeg lite inne og fikler på med mindre jeg ser at noe er løst som ikke har vært løst før.

Jeg har lite tro på en tilfeldig hikke i datastyringen. Er det en feil der kommer den tilbake tror jeg. Men det kan være en kabel som er litt løs eller som har hatt litt fukt på seg. Men da tror jeg feilen hadde kommet tilbake.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Fikk kolla maskinen på min D6 350 i helgen ,,samt 3 ganger til i dag. dette skjer kun ved skikkelig pådrag + at turtallet blir redusert, i mitt tilfelle virker det som problemet ligger i forfilteret til diesel. skal ringe forhandler i morgen og diskutere videre.

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...