Jump to content

D6-310 stoppet på St.Hans


mhemil

Recommended Posts

Fikk kolla maskinen på min D6 350 i helgen ,,samt 3 ganger til i dag. dette skjer kun ved skikkelig pådrag + at turtallet blir redusert, i mitt tilfelle virker det som problemet ligger i forfilteret til diesel. skal ringe forhandler i morgen og diskutere videre.

 

Det samme skjedde med min D6, da var det forfilteret som var tett. Byttet filter, alt ok

Quicksilver

Link to post

Jeg mener bestemt at motoren(e) ikke skal stoppe ved en systemfeil. Skal kun gå i nødmodus, dvs ca 1500 omdr. Så lenge motoren får luft og diesel så skal den gå, hvis det da ikke er noe vitalt mekanisk.

Samme alarmtype, dvs som er sakset ut fra manualen over, fikk jeg da jeg hadde tettte filtre, rødt på display + lyd, som forsvant etter restart, men som kom tilbake etter en tids kjøring.

 

Jeg slo av lyd alarmen og prøvde å fortsette med det resultat at turtallet på ene motoren begynte å variere. Typisk tette filtre. Skiftet filtre og alt OK.

Link to post
Aha - Russerdiesel :wink::lol:

Nå, nå, trekk ikke forhastede konklusjoner! :discuss: he, he! Det var kanskje en problemstilling før i tida, men ikke nå.

Har akkurat fått verifisert at dieselen som leveres her i området er farget diesel svovelfri og ikke MGO. Svovelinnholdet er visst nok redusert fra 500 ppm til 50 ppm i den fargende dieselen. Dieselen er rafinert på Mongstad!

 

Leverandøren kunne også opplyse om, uten å bli provosert til å si det, at en stor skyssbåt i området benytter Omega 903 som tilsetning. Erfaringa med dette tilsetningsstoffet er 300 grader!! lavere eksos temperatur og at dysene holdt mye lengere.

 

Han sa også at smøreevnen er dårligere nå en det den var før i tida, men det viste vi vel fra før av!

Link to post

Hei Kildal, er motoren din en 2006 modell solgt ny det året, og nye injectorer blir byttet på reklamasjonretten?

 

Har selv en 2006 modell, tatt i bruk førstegang i januar i år, med garantibeviset datert 15 januar 2009. Forhandler er konkurs, og litt usikker på mine rettigheter videre med tanke på motor.

Link to post

Da har jeg ny status på problemet. I kveld klarte jeg endelig å få en fra kar fra VP til å kjøre full diagnose av maskinen, ca 3 uker etter hendelsen. Han gjennomgikk alle systemer, inkl. alle tidligere kjente problemer for D6, men kunne ikke finne noen feil. Alle sensorer og diagnosetester var 100% ok. Gir/turtall/sjalting/temperaturer/spenning/trykk/bus/ osv osv osv. Meldingen "kolla motoren" var slettet siden jeg har startet og stoppet motoren mer enn 5 ganger siden hendelsen. Jeg skal installere C2 softwaren som tar vare på disse meldingene seinere, men det tar ca. to timer så jeg tar det ved en seinere anledning. Når det gjelder de forskjellige motor systemene, som flere har antydet at kunne være årsaken i denne tråden, så kunne VP's representant bekrefte at mitt problem ikke skyltes drivstofftilførsel, kjølevæske, lufttilførsel el. Som tidligere sagt har jeg byttet alle filtere osv. slik at denne buggen er av elektrisk/elektronisk art - som forventet.

 

Vel, da antar jeg at alt er in good shape, og dersom problemet skulle gjenta seg vil vi forhåpentligvis finne noe i EVC C2 loggen.

Link to post

Ja, men spørsmålet jeg sitter med er jo likevel hvorfor dette skjedde. Hadde det vært en permanent feil som vi fant ut av og kunne utbedre ville det kanskje være mer betryggende. Men, jeg får bare glemme saken - så godt det lar seg gjøre - og tenke på at jeg har en relativt ny maskin som er veldig bra - for det er den virkelig.

Link to post

Motoren er registret hos volvo, men garantitiden gikk ut i april 2009 ettersom volvo aldri gav mer en 3 år garanti fra motor forlot fabrikken (forlot fabrikk april 2006) uavhengig av om den var solgt videre til forbruker før eller etter disse 3 årene. Angående 5 års reklamasjon, måtte jeg spørre en jurist som hadde peiling på slike saker ettersom saken var den den er, mener jeg alikavel har 5 års reklamasjon ettersom motooren er solgt til forbruker i Norge, men så er jo spørsmålet, begynnte de 5 åra og rulle i 2006, eller nå når motor ble kjøpt av forbruker i januar 2009... Dette for jeg vel ikke svar på før jeg evt trenger hjelp med motor, har uannsett også skrevet motorhavariforsikring, men der har jeg også noe å få avklart, ettersom verdien avskrives med 5% per år inntil 50%, og motoren er registrert som 2006 modell noe den også er, men igjen, den ble førstegang tatt i bruk januar 2009 :confused::cryin::sailing:

Link to post
Motoren er registret hos volvo, men garantitiden gikk ut i april 2009 ettersom volvo aldri gav mer en 3 år garanti fra motor forlot fabrikken (forlot fabrikk april 2006) uavhengig av om den var solgt videre til forbruker før eller etter disse 3 årene. Angående 5 års reklamasjon, måtte jeg spørre en jurist som hadde peiling på slike saker ettersom saken var den den er, mener jeg alikavel har 5 års reklamasjon ettersom motooren er solgt til forbruker i Norge, men så er jo spørsmålet, begynnte de 5 åra og rulle i 2006, eller nå når motor ble kjøpt av forbruker i januar 2009... Dette for jeg vel ikke svar på før jeg evt trenger hjelp med motor, har uannsett også skrevet motorhavariforsikring, men der har jeg også noe å få avklart, ettersom verdien avskrives med 5% per år inntil 50%, og motoren er registrert som 2006 modell noe den også er, men igjen, den ble førstegang tatt i bruk januar 2009 :confused::cryin::sailing:

Hvis du har kjøpt båten i Norge er det vel 5 års reklamasjonsfrist som gjelder?

Link to post
Hvis du har kjøpt båten i Norge er det vel 5 års reklamasjonsfrist som gjelder?

 

I følge norsk kjøpslov er det kjøptidspunktet som gjelder. Det betyr at selv om om motoren har stått på lager i 3 år (fra 2006) og du kjøper båt og motor i 2009, er det henholdsvis 2 år (garanti) og 5 år (fabrikasjonsfeil) fra kjøpsdato som gjelder. Forutsetningen er at motor selges som ny (dvs. ikke brukt i demobåt eller tilsvarende).

 

Dette er noe både forhandler og norsk distributør (Volvo Penta Norge) må forholde seg til.

 

Hvis motor selges som brukt, gjelder tidspunktet for når motor ble først tatt i bruk.

 

/Øystein

Link to post
Normale Volvo regler er at Garanti/Reklamasjon løper i fra når båten tas i bruk. Men hvis forhandler har brukt båten som demobåt så gjelder nok ikke dette.

Ifølge kontrakten solgt som demobåt, prøvde å få dette forandret til utstilling siden båten aldri hadde vært på sjø ohg motor bare hadde 1/2 time på telleren i forbindelse med innkjøring av frostvæske på systemet før lagring.

 

Men uannsett motoren ble førstegang registrert hos volvo nå i januar,via garantiseddelen.

Link to post
I følge norsk kjøpslov er det kjøptidspunktet som gjelder. Det betyr at selv om om motoren har stått på lager i 3 år (fra 2006) og du kjøper båt og motor i 2009, er det henholdsvis 2 år (garanti) og 5 år (fabrikasjonsfeil) fra kjøpsdato som gjelder. Forutsetningen er at motor selges som ny (dvs. ikke brukt i demobåt eller tilsvarende).

 

Ja det var akkurat det da, i kontrakten står det solgt som demobåt, jeg reagerte på dette da den aldri hadde vært brukt til det men snarere utstilling i værste fall, båten hadde aldri vært på sjø og motor ingen gangtid, jeg prøvde å få det forandret til utstilling før handelen ble gjennomført, men selger såg ikke problemet og ville ikke forandre, men, men, er vel innfunnet med at toget er gått uannsett iallefall inntil det evt, måtte oppstå problemer :wink:

Link to post

Så du mener jeg har en god sak angående reklamasjoner i fremdeles 4,5 år frem i tid, selv om garanti ifølge volvo var avsluttet april i år (ders 3 års regel :crazy: ) :confused:

 

En annen ting (avsporer hvist denne tråden helt nå :lol: )

 

De første servicer ble utført av forhandler som solgte og nå er konkurs, det nermer seg neste service, og har fått bekreftet av forhandle som jeg i ettertid vil forholde meg via at en fint kan utføre service selv, dersom det kan dokumenteres, dvs med kvitteringer av "deler" :confused: Da jeg fortalde jeg var maskinist av yrke var det iallefall ikke problem... Men i boken står det jo ettertrykkelig at service skal utføres av autorisert volvoforhandler, hva er deres syn på dette, skal - skal ikke... dersom jeg alikevel ikke når frem med en fremtidig reklamasjon, vil jeg jo gjøre jobben selv for fremtiden, men visst det kan ødelegge nettopp for dette er det vel ikke en god ide'... Mange motforestillinger her gitt :rolleyes:

Link to post

VP gir 1 års garanti på sine motorer. Om man kan dokumentere at service er utført på autorisert verksted forlenges garantien til 2 år.

 

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-..._protection.htm

 

Etter garantitiden er man dekket av forbrukerkjøpsloven - men merk at bevisbyrden er noe større ved reklamasjon enn garantiarbeide.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...