kjetika Startet 24.Juni.2009 Del på Facebook Startet 24.Juni.2009 Hei Oljetrykkslampa lyser! Skal gå over det elektriske. Av en eller annen grunn er dette den eneste ledningen jeg ikke har byttet ennå..... Men hvor sannsynlig er det at selve giveren er gåen? Pleier disse å bli ødelagt? Hva hvis det er jording/gods feil? Hvordan løser man det? Eller kan det være at oljekjøleren er tett/har dette noen innvirkning på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Men hvor sannsynlig er det at selve giveren er gåen? Pleier disse å bli ødelagt? Ja.Hva hvis det er jording/gods feil? Hvordan løser man det? Fikser det, dvs ny ledning. Eller kan det være at oljekjøleren er tett/har dette noen innvirkning på dette? Nei Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 napp av ledningen til giveren hvis lampa slukker er det giver eller så har du ikke olje trykk, den jorder i giver så det trur jeg ikke du har problemer. min sluttet virke i vinter men den lyste ikke i hele tatt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Har nå tatt ut giver, renset og byttet ledning. Fremdeles lyser den. Denne giveren sitter på toppen av en adapter som er skrudd på mellom oljefilter og feste til oljefilter på blokka. Den er kledd med en gummihette og sitter på toppen av denne adapteren. I alle brukermanualer jeg har sett så er det avbildet trykkgiver som er skrudd direkte inn i blokka som på en bil. Denne er også helt lik som på en bil, uten denne gummihetten. Kan jeg da bare gå til anskaffelse av en sånn bilgiver? (Billigere og ikke minst lettere å få tak i!) Eventuelt: hva kan være årsaken til at jeg ikke har oljetrykk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Du sier at lampa lyser hele tiden. Betyr det at den også lyser når du går på turtall, eller er det kun på tomgang. Lampa mi begynner også å lyse svakt når jeg går ned fra hastighet til tomgang (varm olje) Trykket dropper da fra 4BAR til drøyt 1BAR. Lampa burde vel strengt tatt ikke gløde ved såpass oljetrykk, fordi giveren skal slå ut ved 0,6BAR mener jeg å huske? Har aldrig brydd meg noe om det. Det er trykket ved marsjturtall som er viktig. Skaff deg en oljetrykksmåler slik at du ser tendensene tidlig og har handlingsrom for å gjøre noe. Ei oljetrykkslampe alene som slår ut på 0,6 BAR forteller deg kun at motoren din har havarert om den begynner å lyse under marsjfart. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_O Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Jeg har en helt ordinær giver kjøpt på en bildelebutikk til min AQ130. Den har fungert utmerket i mange år. Mener det ikke er noen forskjell på oljetrykket i en bil enn i en båt. A Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Lampa lyser hele tiden, dog sterkere ved høyere turtall. Det tror jeg bare er pga "større ladekapsitet" (av mangel på de riktige ordene) på batteriet. Tenker jeg går til anskaffelse av en ordinær giver, og i samme slengen skaffer meg en adapter for å kontrollere trykket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 ta av ledning på giver start opp da skal den ikke lyse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 (redigert) ta av ledning på giver Det er greit, men da vet han ikke om han har oljetrykk eller ikke. Å vite om man har oljetrykk er viktig for en del av oss... Redigert 26.Juni.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Da er giver byttet men den lyser ennå. Den er riktignok svakere enn før, men den lyser fremdeles. Hva kan det være nå da? Oljepumpa? Eller er det bare at oljetrykket er tilstrekkelig, men lavt, til at lampa lyser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 hvis lampa lyser på grunn av lavt oljetrykk så er trykket for lavt og skadelig og kjøre med Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 HVordan skal jeg fikse det da?? Hva er galt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Før du begynner å gjøre noe drastisk, ta og monter en oljetrykkmåler (Manometer) Det vil fortelle deg om du har et farlig lavt oljetrykk. Når idiotlampa lyser, forteller det deg kun at nå har du havarert motoren din. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
AQ140A Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 (redigert) Hei. Bare for info, tilfelle det kan være noe slikt med deg. Jeg også fikk dette problemet. Det viste seg imidlertid at ledningene på oljelampen og laddelampen er krysset, slik at enden på visen her er at jeg har ett laddeproblem ikke oljetrykksproblem. Redigert fordi teksten kunne virke litt ondskapsfull. sorry. Redigert 28.Juni.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Prøv og start når giveren er ute blir noe klin men kommer det olje så er det i hvertfall trykk.Går jo ann og kjøpe sånn billig på foreks Biltema og en billig klokke og se hva denne viser da Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 hmmmm......jeg har et ladeproblem i tillegg!! Ladelampa lyser den å! (tenkte å ta en ting av gangen...!) Jeg har koblet den rett på 61 polen, men tror kanskje dette er feil. Har lest en plass at den med fordel kan kobles MELLOM punktene i stedet. Og akkurat nå husker jeg ikke om den ble koblet til før jeg oppdaget oljetrkksproblemet eller ikke. Uansett skal jeg trykkteste oljen med et manometer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Fikset!! Trykket har vært der hele tiden det! Jeg har målt med manometer og har 4 bars trykk. Men lampa lyser fremdeles. Men før trykket er opparbeidet (før jeg starter motoren) skinner den som reine julekvelden, men synker raskt til et svakt rødlig lys. Regner med at den vil justere seg hvis trykket endrer seg, så jeg må følge med på hvor sterkt den lyser. Noen som har det samme? Jeg tror det originalt satt en B20 motor (kanskje en B18 også!) fra den var ny. Kan det ha noe å si? Giveren er sikkert helt lik og trykket er vel sånn omtrent det samme, så det skulle vel ikke være noen forskjell på det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Hallo da mennsker!!? Det nr007 sa var jo akkurat for og finne ut om giveren var defekt eller ikke! Lampa skal IKKE lyse. Nr 007 har nemlig en aq 145. Og si at ting er totalt havarert når lampa begynner og lyse er en sannhet med komplikasjoner, for lampen begynner og blinke svakt lenge før oljetrykket er vekk.....snever tankegang dette her.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 jeg HAR trykk, 4 bar. jeg har byttet giver to ganger, altså har jeg tre givere og alle viser det samme resultatet. Hvis lampa gir fra seg et svakt lys vet jeg ihvertfall at lampa virker og at jeg må følge med på endringer i lysstyrke. Hvis det ikke er lys der må jeg vel sjekke at lampa faktisk lyser innimellom.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Du brukte ikke gjengeteip når du satte inn bryteren, du skrudde den rett inn metall mot metall, ikke sant ? Bryteren jorder mot blokka. Med gjengeteip har du isolert bryteren fra blokka og den vil ikke slukke eller eventuelt ha dårlig jord - lyse lit... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 har ikke brukt gjengetape. Den jorder rett mot godset. Men jeg tror jeg skal sjekke alle koblinger uansett. Kan være noe dårlig forbindelse eller noe... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.