Jump to content

Oljetrykkslampa til AQ145A lyser konstant


kjetika

Recommended Posts

Hei

 

Oljetrykkslampa lyser!

 

Skal gå over det elektriske. Av en eller annen grunn er dette den eneste ledningen jeg ikke har byttet ennå.....

 

Men hvor sannsynlig er det at selve giveren er gåen? Pleier disse å bli ødelagt?

Hva hvis det er jording/gods feil? Hvordan løser man det?

 

Eller kan det være at oljekjøleren er tett/har dette noen innvirkning på dette?

Link to post
Share on other sites

Men hvor sannsynlig er det at selve giveren er gåen? Pleier disse å bli ødelagt? Ja.

Hva hvis det er jording/gods feil? Hvordan løser man det? Fikser det, dvs ny ledning.

Eller kan det være at oljekjøleren er tett/har dette noen innvirkning på dette? Nei

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har nå tatt ut giver, renset og byttet ledning. Fremdeles lyser den.

 

Denne giveren sitter på toppen av en adapter som er skrudd på mellom oljefilter og feste til oljefilter på blokka. Den er kledd med en gummihette og sitter på toppen av denne adapteren.

 

I alle brukermanualer jeg har sett så er det avbildet trykkgiver som er skrudd direkte inn i blokka som på en bil. Denne er også helt lik som på en bil, uten denne gummihetten.

 

Kan jeg da bare gå til anskaffelse av en sånn bilgiver? (Billigere og ikke minst lettere å få tak i!)

 

Eventuelt: hva kan være årsaken til at jeg ikke har oljetrykk?

Link to post
Share on other sites

Du sier at lampa lyser hele tiden. Betyr det at den også lyser når du går på turtall, eller er det kun på tomgang. Lampa mi begynner også å lyse svakt når jeg går ned fra hastighet til tomgang (varm olje) Trykket dropper da fra 4BAR til drøyt 1BAR. Lampa burde vel strengt tatt ikke gløde ved såpass oljetrykk, fordi giveren skal slå ut ved 0,6BAR mener jeg å huske? Har aldrig brydd meg noe om det. Det er trykket ved marsjturtall som er viktig. Skaff deg en oljetrykksmåler slik at du ser tendensene tidlig og har handlingsrom for å gjøre noe. Ei oljetrykkslampe alene som slår ut på 0,6 BAR forteller deg kun at motoren din har havarert om den begynner å lyse under marsjfart.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lampa lyser hele tiden, dog sterkere ved høyere turtall. Det tror jeg bare er pga "større ladekapsitet" (av mangel på de riktige ordene) på batteriet.

 

Tenker jeg går til anskaffelse av en ordinær giver, og i samme slengen skaffer meg en adapter for å kontrollere trykket.

Link to post
Share on other sites

Før du begynner å gjøre noe drastisk, ta og monter en oljetrykkmåler (Manometer) Det vil fortelle deg om du har et farlig lavt oljetrykk. Når idiotlampa lyser, forteller det deg kun at nå har du havarert motoren din.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bare for info, tilfelle det kan være noe slikt med deg.

 

Jeg også fikk dette problemet. Det viste seg imidlertid at ledningene på oljelampen og laddelampen er krysset, slik at enden på visen her er at jeg har ett laddeproblem ikke oljetrykksproblem.

 

Redigert fordi teksten kunne virke litt ondskapsfull. sorry.

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hmmmm......jeg har et ladeproblem i tillegg!! Ladelampa lyser den å! (tenkte å ta en ting av gangen...!)

Jeg har koblet den rett på 61 polen, men tror kanskje dette er feil. Har lest en plass at den med fordel kan kobles MELLOM punktene i stedet.

Og akkurat nå husker jeg ikke om den ble koblet til før jeg oppdaget oljetrkksproblemet eller ikke.

 

Uansett skal jeg trykkteste oljen med et manometer.

Link to post
Share on other sites

Fikset!!

 

Trykket har vært der hele tiden det!

Jeg har målt med manometer og har 4 bars trykk. Men lampa lyser fremdeles. Men før trykket er opparbeidet (før jeg starter motoren) skinner den som reine julekvelden, men synker raskt til et svakt rødlig lys. Regner med at den vil justere seg hvis trykket endrer seg, så jeg må følge med på hvor sterkt den lyser.

Noen som har det samme?

 

Jeg tror det originalt satt en B20 motor (kanskje en B18 også!) fra den var ny. Kan det ha noe å si?

Giveren er sikkert helt lik og trykket er vel sånn omtrent det samme, så det skulle vel ikke være noen forskjell på det?

Link to post
Share on other sites

Hallo da mennsker!!? Det nr007 sa var jo akkurat for og finne ut om giveren var defekt eller ikke! Lampa skal IKKE lyse. Nr 007 har nemlig en aq 145. Og si at ting er totalt havarert når lampa begynner og lyse er en sannhet med komplikasjoner, for lampen begynner og blinke svakt lenge før oljetrykket er vekk.....snever tankegang dette her....

Link to post
Share on other sites

jeg HAR trykk, 4 bar.

 

jeg har byttet giver to ganger, altså har jeg tre givere og alle viser det samme resultatet.

Hvis lampa gir fra seg et svakt lys vet jeg ihvertfall at lampa virker og at jeg må følge med på endringer i lysstyrke. Hvis det ikke er lys der må jeg vel sjekke at lampa faktisk lyser innimellom....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...