Jump to content

Forfilter (CAV 296) ; hvordan fylle det?


midnat

Recommended Posts

Jeg har, i likhet med mange av dere, montert et Delphi CAV 296 forfilter i sjarken min. I sjarken står en 22 hK SABB. Før var det bare et glass der dritten samla seg, men etter et par uheldige episoder tenkte jeg at dette burde være gode greier.

 

Slik jeg har forstått det angir pilene på filteret inn- og utretning på filteret. I tilfelle stemmer det med hvordan jeg har montert det; da skal de riktige slangene være montert på riktig sted.

 

Mitt spørsmål er; hva gjør jeg nå? Når jeg tørner motoren regnet jeg med at fødepumpa ville begynne å suge diesel inn i filteret, men dette skjer ikke. Jeg har testet fødepumpa utenom filteret (koblet løse slanger til pumpa i den ene enden og et glass med diesel i den andre, og den spyttet diesel så det holdt). Jeg har også pumpet manuelt med fødepumpa for å se om det hjalp, men ingenting skjedde.

 

Spørsmålet mitt er: tenker jeg feil? Må man først fylle forfilteret med diesel for at pumpa skal klare å skape vakuum - eller hva kan være feil?

Link to post
Share on other sites

..... Spørsmålet mitt er: tenker jeg feil? Må man først fylle forfilteret med diesel for at pumpa skal klare å skape vakuum - eller hva kan være feil?

 

Du tenker helt rett!

Hvis du ikke har mulighet for å fylle filterhuset med "fall" fra tanken så kan det av og til bli litt problematisk å suge når filterhuset er fullt med luft . . . .

Hvis du ikke finner noen bedre løsning så kan det kanskje være en mulighet å benytte en av de 4 inngangene til "primining"?

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det vanlige er å montere filteret etter fødepumpa. Kan tenkes at ventilene i pumpa ikke er helt tette og da kan det bli problemer å få den til å suge ordentlig hvis det ikke er diesel i systemet. En løsning kan være å montere en slik ballong-pumpe som brukes på utenbordsmotorer, da mellom filteret og tanken.

Ang. retning på strømmen gjennom filteret så har dette vært gjenstand for endel diskusjon, de fleste er vel enige i at det er best å koble motsatt vei av pilene på lokket.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et CAV 296 som forfilter, og et originalt CAV296 på motoren som finfilter. Pumpa står mellom disse. Jeg har endt opp med å lufte kun på filteret til motoren, dvs pumpe manuelt på matepumpa til all luft kommer seg ut gjennom luftingen på det øverste filteret. Fungerer greit, med litt pumping. Men siden jeg skiftet til ny motor som ikke hadde matepumpe, har jeg nå montert en elektrisk matepumpe. Og da går luftingen som en lek: Slå på tenninga, luft, skru til, start! Utrolig enkelt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gjorde akkurat den samme prosedyren som deg på både cav filteret og finfilteret og har samme problemet.

Løsningen i år ble å bruke en liten manuell oljepumpe som jeg satte på hullet til lufteskruen.

"Primet"/sugde opp diesel i cav filteret. Deretter startet jeg motoren og lot den gå litt for å konstatere at det ikke lakk luft i cav filteret.

På finfilteret funket ikke måten. Burde/må nok fylles med diesel før det skrues på. Funker ikke med bare lufting og nikkepumpe på min yanmar.

Link to post
Share on other sites

de fleste er vel enige i at det er best å koble motsatt vei av pilene på lokket.

 

Jeg er ikke enig! Som nevnt tidligere så skiller filteret ut mer vann om dette blir presset gjennom filteret først, slik produsenten har konstruert det for! Dette fører til at de små vanndråpene blir presset sammen til større, og derved blir liggende igjen i vannutskilleren. Så det er en grunn til at filteret er merket slik det er...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig!

 

Jeg er heller ikke enig!

Dette av flere årsaker, men jeg skal nøye meg med å nevne to:

 

Når filteret er montert den "riktige" veien, dvs slik som pilene viser så vil flowen være utenfra og innover i filterinnsatsen. Den effektive overflaten på utsiden er vesentlig større enn den effektive overflaten på innsiden. Dvs hvis man kjører "feil vei" vil filteret fortere gå tett.

 

Den mest alvorlige siden er allikevel at når det er montert "riktig" så vil skitten bli liggende på utsiden av filteret, inne i filterhuset. Når man skifter filter er det alltid en viss fare for at man ikke får med seg den siste lille rest av skitt fra filterhuset; men det er ikke så alvorlig ettersom denne skitten allikevel vil bli liggende på utsiden av filtert, dvs på den "skitne siden".

Hvis man snur flowen feil vei er faren større for at gjenværende skittrester plutselig befinner seg på den "rene siden" av filterelementet.

 

Jeg tør heller ikke se helt bort fra at konstruktørene hos CAV og andre, faktisk har en viss peiling på hva de holder på med :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere så skiller filteret ut mer vann om dette blir presset gjennom filteret først
Dette er en kjent påstand som, så langt jeg vet, aldri er dokumentert på noen måte. På f.eks. Racor mener jeg at dieselen går 'mot pilene', altså først i glasset og deretter gjennom filterelementet.

 

Den effektive overflaten på utsiden er vesentlig større enn den effektive overflaten på innsiden. Dvs hvis man kjører "feil vei" vil filteret fortere gå tett.
Har også vært lansert tidligere, men hvordan kan overflaten være forskjellig på hver side av et papir?

 

Hvis man snur flowen feil vei er faren større for at gjenværende skittrester plutselig befinner seg på den "rene siden" av filterelementet.
Går fint å rense filteret slik at dette ikke innebærer noen risiko, er jo også noe man gjør kun én gang.

Ifm bytte av filterelementet er det mindre sjans for å forurense den 'rene siden' av elementet hvis flow'en er snudd.

 

Jeg tør heller ikke se helt bort fra at konstruktørene hos CAV og andre, faktisk har en viss peiling på hva de holder på med
For oss som driver med gamle Land Rovere er det ikke uvanlig å spørre seg om hva ingeniørene hos Lucas-Cav tenkte på når de konstruerte diverse innretninger..... :giggle:

 

Dersom man følger pilene på lokket vil all 'dritt' havne oppi selve filterinnsatsen. Uten at man har noen føling med hva som foregår, innholdet i glasset vil være like rent.

Har vært postet innlegg på forumet som beskriver hvordan folk har trodd filteret var som nytt siden det ikke hadde samlet seg noe forurensing i glasset.

 

Her er snitttegningen fra den tråden jeg linket til over: (Hvis man monterer ifølge pilene på lokket går dieselen inn ved 1 og ut ved 2.)

 

cav_split.gif

 

 

Nok en splitt-tegning, til venstre original strømningsretning, til høyre snudd:

 

cav_filter.gif

 

Her er lokket det snakkes om, det er altså to inntak og to uttak, begge gjør samme nytte. (Se bort ifra skissen med krana)

 

cav_filter.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jadda..og der sprakk glasset etter en litt for ivrig hobbymekaniker prøvde seg fram. Jeg tok av glasset for å fylle det med diesel, men det ble ikke tett etter å montert det på ny. En forferdelig lyd åpenbarte seg før hele skiten sprakk i filterholderen. Nytt glass bestilt, lurt å kjøle seg ned litt nå - hvis ikke hadde hele skiten blitt senket på Hustadvika.

Link to post
Share on other sites

Eg har CAV 296 forfilter, montert høgare enn tankane, og med kran mellom tank og filter. Til lufting brukar eg denne metoden:

 

Kranane frå tanken er i utgangspunktet stengde før filterskiftet. Når nytt filter, glas, lokk og botn er skrudd på plass, tek eg ut lufteskruen og plasserer ei lita trakt nedi holet. Så opnar eg den ledige innganen og brukar den som "lufteskrue". Fyller forsiktig på med diesel frå ei kanne i trakta og let glas og filter fyllast opp. Når diesel kjem ut den opne inngangen, skrur eg den igjen og stoppar prosessen. No er filteret så godt som fullt. Eit par trykk på matepumpa tek resten av lufta, før eg skrur igjen lufteskruen. Deretter er det berre å opna tankkranane og starta motoren.

 

Funkar kvar gong, men kanskje litt tungvint å stå med lita trakt og dieselkanne dersom ein må skifta i open og opprørt sjø. Har vurdert påhengspumpe, men vil ikkje det gi meir luft i systemet? Så er det dette med korleis dei taklar diesel... :confused:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vurdert påhengspumpe, men vil ikkje det gi meir luft i systemet? Så er det dette med korleis dei taklar diesel...

 

Jeg har sånn, funker brillefint. Ikke kjøp billigste du finner, og bytt etter noen år, så går dette problemfritt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg monterte et sliktt forfilter CAV 296 på min forrige sjekte. Fylte det ved å sette en manuell oljepumpe der hvor lufteskruen var. Når Filteret var fullt, så skrudde jeg på og igjen lufteskruen. Funket bra det.

 

skal monteretilsvarende på min "nye" båt som har en MD21 B. Bytter ut den gamle vannutskilleren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...