Jump to content

Jeg har kjøpt ny båt (29ft tresnekke)

Dalton

Recommended Posts

Da har omsider tre-fotsyken rammet hos oss også, eller rettere sagt fem-fotsyken. Gamle Matilda blir byttet ut til fordel for denne staselige Fredrikstad-damen. 29 fot herlig treverk :yesnod: skal settes på Randsfjorden forhåpentligvis til søndag kveld. Det blir en spennende transport fra Fredrikstad og opp hit :eek: det skal bli deilig å endelig få båt det går an å overnatte i. Tror ikke vi har gledet meg så mye til noe, noen gang - verken jeg eller fruen.

02_-1826037651.jpg

02_-539303616.jpg

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Nei, å få henne opp i plan er nok noe optimistisk :lol: . Uansett så er det bedre med noen hester til overs, enn noen i manko. Hvordan er disse engelske dieslene, egentlig? Jeg har null kjennskap til båtmotorer med mer enn to sylindre, så tips om ting som bør sees ekstra etter o.l mottas med takk.

Hvordan er disse engelske dieslene, egentlig?

Tror dette skal være ganske OK motorer. Men de er jo gamle da, så ting skjer jo... Har hørt om flere med starterproblemer, Lucas starterene er ikke alltid like gode. Ellers så lekker motoren som regel litt olje, som de fleste engelske motorer gjør. Men alt i alt helt OK motorer. Rimelige deler også visstnok. Om du skulle få bruk for noe da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Endelig, etter mye om og men, er nybåten på plass.

imgp0883_small.jpg

Her tar hun av...

imgp0886_small.jpg

Baugen i hekken??? :crazy:

imgp0888_small.jpg

Nå nærmer det seg...

imgp0892_small.jpg

Endelig på bilen... Det var ikke akkurat god plass.

imgp0895_small.jpg

Hjemme på Randsfjorden (Klokka er 03:52 :sleep: )

Ja, og det etter en nokså nervepirrende tur retur Fredrikstad. Jeg burde kanskje laget en ny tråd, men det er en liten ting jeg lurer på: Det sitter et instrument i båten som det står "DepthSounder" på. Bildet er dårlig, jeg beklager det. Skal i båten i kveld, så da skal jeg skaffe mer data og bedre bilder. Anyway- instrumentet har en roterende skive med et par røde LED's på, slik at når den snurrer, "tegner" den en strek. Ut ifra navnet er det vel en slags sonar til dybdemåling. noen som har sett noe lignende? (Det er dingsen til venstre i bildet)

nytt_bilde_edited.jpg

Ligner litt på Seafarer, men uten det digitale displayet. Sjekket litt mer i båten, men glemte å ta bilder. Det er ikke tilkoblet noen form for svinger, så det har nok ikke vært i bruk på en stund. Skal lete etter svinger-kabel i morgen. Morro å utforske ny båt :yesnod: Ekkoloddet som sitter montert ombord er en Humminbird CVR1000. Fargeskjerm av CRT-typen... ikke helt nytt det heller, men fungerer fint. Noen ideer om tankmåler-montering på gammel sylindrisk dieseltank? Funker Biltema-målerne greit? Trenger noen nye instrumenter etterhvert, men er litt usikker på om Biltema er plassen å handle. Mye billigere enn f.eks. Faria, men duger de? Turtelleren funker ikke. Hvordan er dette laget på en BMC dieselmotor? Hvor henter den signalene sine fra? Reversgiret er veldig rustent utenpå. Finnes det noe "lurium" som fjerner overflaterust uten å måtte børste, slipe, pusse altfor mye? Vel, det var vel alt for i kveld, kommer nok flere spørsmål etterhvert.

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...