CarlOtto Startet 25.Juni.2009 Del på Facebook Startet 25.Juni.2009 Hei hei ! Min lokale butikk frister meg til med gode priser på Honda 30hk og Tohatsu 30 (4takt). Honda'en kan jeg få 2-3000kr billigere, men jeg er ikke sikker på hva jeg skal velge.. Honda er jo "best" på å lage motorer, men Hondaen har bare forgassene mens de nye Tohatsu'ene har elektronisk innsprøytning(EFI). Det høres jo veldig bra ut Har lest i en test at Tohatsu'ene er knapt raskest.. Men vet ikke om 1-2 knop ekstra er viktigere enn Honda-kvalitet. Kanskje er Tohatsu blitt bedre enn det ryktet de hadde før (10-15år siden da jeg drev på med båt før i tiden..) Testen er her: http://www.tohatsu.no/fileadmin/tohatsu.se...inet20-25hk.pdf Så jeg har et luksusproblem! Har lyst til å bestille motor i morgen. Skal jeg gå for en Tohatsu....eller en "trygg" og lydstille Honda? CarlOtto Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Hvis du har tillit til Nissan så kan du vel også ta sjansen på Tohatsu? Har selv en 18hk to-takter Tohatsu og ikke hatt noen form for problemer med den motoren på de seks sesongene jeg har hatt den. Gjort alt vedlikehold selv sågar! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Nissan har da ikke lenger noe å gjøre med Tohatsu. Det er Mercury/Quicksilver som eier Tohatsuuuuuu Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Nissan har da ikke lenger noe å gjøre med Tohatsu. Det er Mercury/Quicksilver som eier Tohatsuuuuuu Beklager, men det er fortsatt feil! De største eierne i Tohatsu er; Mitsui Fudosan Co., Ltd. Asahi Mutual Life Insurance Co. Mizuho Bank, Ltd. President Mitsuru Kaneko Director / General Manager, Administration/Financial Department Hiroaki Yanai Director / General Manager, Marine Sales Department Hiroshi Wakabayashi Director / General Manager, Engineering Department Mitsuo Hirose Director / Plant Manager, Komagane/Saitama Tsuneo Tanaka Auditor Sadao Tsuruta Auditor Masayoshi Ueno Auditor Yutaka Sekine Høres veldig japansk ut etter det jeg kan skjønne! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 (redigert) Ville uten tvil ha valgt Tohatsu med Efi system. I dette tilfelle mener jeg Tohatsu er sikreste. Redigert 25.Juni.2009 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skipsbygger Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Sats ikkje på gammel teknologi, da går verden bakover! Kjøp Tohatsu å kos deg med fin gange å mye lavere forbruk Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Honda har suverene motorer. Tipper de bruker mindre drivstoff og er stillere enn alternativet. Bedre aluminiumskvalitet som gjør det mulig å reparere motoren etter 20, uten å dra av bolter teller også noe. Har hatt begge merker (eldre modeller) og er ikke i tvil. Honda er best på omtrent alle områder. Forgassere er ingen ulempe.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Hadde tidligere en Honda 40-hk forgassermotor. Problemfritt i alle år. Tohatsu-motoren er sikkert bra, med holder en knapp på Honda-kvaliteten. Spesielt over tid. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Honda, bedre aluminiumkvalitet Jaja vet ikke jeg, mekket kun på 70 talls 10 hk, og der var det bare å dra av enne bolten etter den andre ;les de knakk i tur og orden.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 har hatt både Honda og Tohatsu. Tohatsuen var 2 T. Begge motorene fungerte feilfritt de årene jeg hadde de. Tohatsus nye 4 T har jeg ikke kjennskap til. Tipper det blir hipp som happ hva du velger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Forgassere er ingen ulempe.. Et firma hjemme byttet ut sin 90HK Honda forgassermotor til en 08 90hk EFI. Den nye motoren bruker mer bensin... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
skipsbygger Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Ja da Honda har bygget gode motorer i mange år de, men står valget melom forgasser å EFI som det gjør her, er det lite vits å lure. Da blir det Tohatsu. Som selfølgelig går billigere enn Hondaen. Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post Share on other sites More sharing options...
skipsbygger Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Et firma hjemme byttet ut sin 90HK Honda forgassermotor til en 08 90hk EFI. Den nye motoren bruker mer bensin... Vist dette kan dokomenteres har altså motor industrien utviklet ein miljø motor som forurenser meir, det er vel å dra synsinga litt langt kara..... Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Tipper de bruker mindre drivstoff og er stillere enn alternativet. Honda er best på omtrent alle områder. Nåja... Honda vinner ikke alle tester de stiller opp i, for å si det sånn. Hverken på økonomi eller lydnivå. Ref siste test av 75-80Hk i båtliv hvor Honda BF75 ligger på jumboplass. Suzuki var best med Evinrude E-tec på andreplass, fulgt av Yamaha, og Mercury Optimax. Honda deler jumboplassen med Mercury F80. Så å velge mellom Honda og Tohatsu er vel som å velge mellom pest og kolera kanskje... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Nå er det slik at dette kan dokumenteres side opp og ned. Les tester som er 2-4 år gamle . Test av 50hkère viser at Honda var stillest og brukte minst drivstoff selv om mange av konkurentene hadde innsprøyting. Årsaken til innsprøyting er i hovedsak relatert til reduserte produksjonskostnader og bedre kaldstartfunksjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Les tester som er 2-4 år gamle Dette er relevant om du skal kjøpe en brukt motor. Alle fabrikantene kommer med nye modeller og finjustert elektronikk ganske jevn. Det er bra konkurranse i det markedet. Å se på gamle tester hvis du skal kjøpe ny bil er ganske fåfengt synes jeg. Man må teste mot de siste modellene fra konkurentene. Honda har i flere år vært kjent for å ha "gamle" motorer sammenlignet med de andre. At man kan finne en 4 år gammel test hvor Honda var på topp er derfor ingen umulighet. De har jo vært nye og best en gang de også. De kan sikkert komme dit igjen. Men det er heller ikke relevant for en som skal kjøpe NÅ. Da må man se hva som gjelder i øyeblikket. Det kan selvsagt også variere med motorstørrelsen, slik at Honda for alt jeg vet kan være best i 25Hk klassen. Selv om jeg tviler Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Det må jo være en grunn til at Honda har gått over til innsprøytingssystem PGM-FI på sine nyeste motorer. Forgassernotorer er vel nå over og ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Forgassernotorer er vel nå over og ut. Ihvertfall i denne del av verden. Piratene i Somalia bruker nok fortsatt forgasser motorer.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 ja ,og de ser da ut til å fungere utmerket. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Nåja.. de må jo hele tiden praie oljetankere for å fylle tanken, så direkte økonomiske i drift kan de vel ikke være... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 (redigert) Sats ikkje på gammel teknologi, da går verden bakover! Kjøp Tohatsu å kos deg med fin gange å mye lavere forbruk Kan du vise til tester som viser at Tohatsuen bruker mye mindre bensin? Uansett, på en 30hk 4T så blir nok bensinutgiftene relativt moderate uansett hva man velger... Det er vel ingen automatikk i at EFI _alltid_ bruker mindre bensin enn forgasser? Selv om EFI har potensiale til å bruke mindre , fordi den kan måle ut bensinen mer nøyaktig. Kommer jo an på hvor godt mappingen fungerer. Heller ikke alltid nytt er bedre - av og til går vi baklengs inn i framtida (Tenker ikke spesifikt på Honda vs Tohatsu/forgasser vs EFI her) Redigert 26.Juni.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Det trenger jo ikke å være en ulempe å kjøpe en motor som har vært produsert i mange år og har veldokumentert kvalitet. Tohatsuen er nyutviklet og lite utprøvd. Men for all del jeg har nå en ny 150 hkèr med innsprøyting og har intet imot moderne teknikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CarlOtto Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 (redigert) Hei ! Takk for mange meninger og gode tilbakemeldinger. Jeg har nå bestemt meg og bestilt motor. Det ble en ny Honda 30hk med "full pakke" (BF30LRTW). Det vil si kontrollboks, el.start, turteller, power trim og tilt. http://www.kellox.no/index.php?id=9004 Siden Honda'en ble 6000kr billigere enn Tohatsu'en og siden det "bare er Honda som er Honda" som en kar sa så ble det Honda denne gang :) Har aldri hatt flett ny motor før, så dette skal bli spennende. CarlOtto Redigert 26.Juni.2009 av CarlOtto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Gratulerer og lykke til. Du blir garantert fornøyd og sikkert sjokkert over hvor lite drivstoff denne motoren bruker. Nesten ingen fare for uventede driftstans og du slipper å koble til merkeavhengig diagnoseverktøy om noe skulle oppstå om 20 år. Du er nå garantet et trygd og rimelig motorhold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CarlOtto Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Gratulerer og lykke til. Du blir garantert fornøyd og sikkert sjokkert over hvor lite drivstoff denne motoren bruker. Nesten ingen fare for uventede driftstans og du slipper å koble til merkeavhengig diagnoseverktøy om noe skulle oppstå om 20 år. Du er nå garantet et trygd og rimelig motorhold. Takk for det Ja jeg er veldig spent på dette med drivstoff-forbruket, samt hvor rolig og stille den nye motoren kommer til å gå. Kan poste noen bilder og erfaringer her om noen uker når jeg har fått motoren montert, innkjørt og fått fylt mine første tanker med bensin. CarlOtto Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.