Jump to content

Skal kjøpe Honda eller Tohatsu 4takt i morgen :)


CarlOtto

Recommended Posts

Hei hei !

 

Min lokale butikk frister meg til med gode priser på Honda 30hk og Tohatsu 30 (4takt). Honda'en kan jeg få 2-3000kr billigere, men jeg er ikke sikker på hva jeg skal velge.. :nonod:

 

 

Honda er jo "best" på å lage motorer, men Hondaen har bare forgassene mens de nye Tohatsu'ene har elektronisk innsprøytning(EFI). Det høres jo veldig bra ut :smiley:

 

Har lest i en test at Tohatsu'ene er knapt raskest.. Men vet ikke om 1-2 knop ekstra er viktigere enn Honda-kvalitet. Kanskje er Tohatsu blitt bedre enn det ryktet de hadde før (10-15år siden da jeg drev på med båt før i tiden..)

Testen er her: http://www.tohatsu.no/fileadmin/tohatsu.se...inet20-25hk.pdf

 

 

Så jeg har et luksusproblem! Har lyst til å bestille motor i morgen. Skal jeg gå for en Tohatsu....eller en "trygg" og lydstille Honda?

 

 

CarlOtto

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tillit til Nissan så kan du vel også ta sjansen på Tohatsu? Har selv en 18hk to-takter Tohatsu og ikke hatt noen form for problemer med den motoren på de seks sesongene jeg har hatt den. Gjort alt vedlikehold selv sågar!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nissan har da ikke lenger noe å gjøre med Tohatsu.

 

Det er Mercury/Quicksilver som eier Tohatsuuuuuu

 

Beklager, men det er fortsatt feil!

 

De største eierne i Tohatsu er;

 

Mitsui Fudosan Co., Ltd.

Asahi Mutual Life Insurance Co.

Mizuho Bank, Ltd.

 

President

Mitsuru Kaneko

 

Director / General Manager, Administration/Financial Department

Hiroaki Yanai

 

Director / General Manager, Marine Sales Department

Hiroshi Wakabayashi

 

Director / General Manager, Engineering Department

Mitsuo Hirose

 

Director / Plant Manager, Komagane/Saitama

Tsuneo Tanaka

 

Auditor

Sadao Tsuruta

 

Auditor

Masayoshi Ueno

 

Auditor

Yutaka Sekine

 

Høres veldig japansk ut etter det jeg kan skjønne!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sats ikkje på gammel teknologi, da går verden bakover! Kjøp Tohatsu å kos deg med fin gange å mye lavere forbruk

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Honda har suverene motorer. Tipper de bruker mindre drivstoff og er stillere enn alternativet. Bedre aluminiumskvalitet som gjør det mulig å reparere motoren etter 20, uten å dra av bolter teller også noe. Har hatt begge merker (eldre modeller) og er ikke i tvil. Honda er best på omtrent alle områder. Forgassere er ingen ulempe..

Link to post
Share on other sites

Forgassere er ingen ulempe..

Et firma hjemme byttet ut sin 90HK Honda forgassermotor til en 08 90hk EFI. Den nye motoren bruker mer bensin...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja da Honda har bygget gode motorer i mange år de, men står valget melom forgasser å EFI som det gjør her, er det lite vits å lure.

Da blir det Tohatsu. Som selfølgelig går billigere enn Hondaen.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Et firma hjemme byttet ut sin 90HK Honda forgassermotor til en 08 90hk EFI. Den nye motoren bruker mer bensin...

 

Vist dette kan dokomenteres har altså motor industrien utviklet ein miljø motor som forurenser meir, det er vel å dra synsinga litt langt kara.....

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Tipper de bruker mindre drivstoff og er stillere enn alternativet.

Honda er best på omtrent alle områder.

 

Nåja... Honda vinner ikke alle tester de stiller opp i, for å si det sånn. Hverken på økonomi eller lydnivå.

Ref siste test av 75-80Hk i båtliv hvor Honda BF75 ligger på jumboplass. Suzuki var best med Evinrude E-tec på andreplass, fulgt av Yamaha, og Mercury Optimax. Honda deler jumboplassen med Mercury F80.

 

Så å velge mellom Honda og Tohatsu er vel som å velge mellom pest og kolera kanskje... :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at dette kan dokumenteres side opp og ned. Les tester som er 2-4 år gamle . Test av 50hkère viser at Honda var stillest og brukte minst drivstoff selv om mange av konkurentene hadde innsprøyting.

 

Årsaken til innsprøyting er i hovedsak relatert til reduserte produksjonskostnader og bedre kaldstartfunksjon.

Link to post
Share on other sites

Les tester som er 2-4 år gamle

 

Dette er relevant om du skal kjøpe en brukt motor.

Alle fabrikantene kommer med nye modeller og finjustert elektronikk ganske jevn. Det er bra konkurranse i det markedet. Å se på gamle tester hvis du skal kjøpe ny bil er ganske fåfengt synes jeg. Man må teste mot de siste modellene fra konkurentene.

 

Honda har i flere år vært kjent for å ha "gamle" motorer sammenlignet med de andre. At man kan finne en 4 år gammel test hvor Honda var på topp er derfor ingen umulighet. De har jo vært nye og best en gang de også. De kan sikkert komme dit igjen. Men det er heller ikke relevant for en som skal kjøpe NÅ. Da må man se hva som gjelder i øyeblikket.

Det kan selvsagt også variere med motorstørrelsen, slik at Honda for alt jeg vet kan være best i 25Hk klassen. Selv om jeg tviler :wink:

Link to post
Share on other sites

Sats ikkje på gammel teknologi, da går verden bakover! Kjøp Tohatsu å kos deg med fin gange å mye lavere forbruk

 

Kan du vise til tester som viser at Tohatsuen bruker mye mindre bensin?

Uansett, på en 30hk 4T så blir nok bensinutgiftene relativt moderate uansett hva man velger...

 

Det er vel ingen automatikk i at EFI _alltid_ bruker mindre bensin enn forgasser? Selv om EFI har potensiale til å bruke mindre , fordi den kan måle ut bensinen mer nøyaktig.

Kommer jo an på hvor godt mappingen fungerer.

 

Heller ikke alltid nytt er bedre - av og til går vi baklengs inn i framtida :lol:

(Tenker ikke spesifikt på Honda vs Tohatsu/forgasser vs EFI her)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Takk for mange meninger og gode tilbakemeldinger.

 

Jeg har nå bestemt meg og bestilt motor.

 

Det ble en ny Honda 30hk med "full pakke" (BF30LRTW). Det vil si kontrollboks, el.start, turteller, power trim og tilt.

 

http://www.kellox.no/index.php?id=9004

 

Siden Honda'en ble 6000kr billigere enn Tohatsu'en og siden det "bare er Honda som er Honda" som en kar sa så ble det Honda denne gang :) Har aldri hatt flett ny motor før, så dette skal bli spennende.

 

 

CarlOtto

Redigert av CarlOtto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer og lykke til. Du blir garantert fornøyd og sikkert sjokkert over hvor lite drivstoff denne motoren bruker. Nesten ingen fare for uventede driftstans og du slipper å koble til merkeavhengig diagnoseverktøy om noe skulle oppstå om 20 år. Du er nå garantet et trygd og rimelig motorhold.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer og lykke til. Du blir garantert fornøyd og sikkert sjokkert over hvor lite drivstoff denne motoren bruker. Nesten ingen fare for uventede driftstans og du slipper å koble til merkeavhengig diagnoseverktøy om noe skulle oppstå om 20 år. Du er nå garantet et trygd og rimelig motorhold.

 

Takk for det :smiley:

 

Ja jeg er veldig spent på dette med drivstoff-forbruket, samt hvor rolig og stille den nye motoren kommer til å gå. Kan poste noen bilder og erfaringer her om noen uker når jeg har fått motoren montert, innkjørt og fått fylt mine første tanker med bensin.

 

 

CarlOtto

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...