Jump to content

Leder gamle kabler dårlig strøm?


Brumm

Recommended Posts

Gamle kabler leder vel ikke dårligere strøm enn nye ledninger, men det kan jo være at gamle ledninger leder strøm dårligere enn nye ledninger.

Er du sikker på at ikke elektronene i gamle kabler er korroderte og slitte og beveger seg langsommere enn nye elektroner? :lol::saint:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at det er første gang jeg leser om dårlige kabler, og regner med at det siktes til metallegenskapene. Det som en helt sikkert kan fastslå er at isolasjonen til kablene svekkes over tid og gjør etter hvert disse ugunstig å bruke.

 

Per

Link to post
Share on other sites

...Jeg snakket med en kar på universitetet i går og fikk tilsendt en link om det jeg mente heter STM mikroskop tidligere i tråden. Fremdeles OT men kanskje litt interessant for de som har generell kompetanse på forskjellige mikroskoper.

For det første er det meget få her på Bp som har særlige kunnskaper om STM, og spesiellt ombygget AFM (som linken din omtaler), og for det andre hevder du at du har sett strømmen flyte på elektron-nivå, innlegg #10 i denne strengen.

 

(Forøvrig jobbet jeg på samme seksjon på NTNU (tidl. NTH) med Fossheim, (som skrev den artikkelen du viser til), og var daglig ansvarlig for mikrosondelabben på Fysikk, med bl.a. både transmisjonsmikroskop (på uorganisk kjemi) og mikroanalysatoren (elektronmikroskop med spektrometre og faststoff-detektor. Beste oppløsning den gang var max 0,1 kubikk micron. De største molekylene har forøvrig en ca. størrelse på 1-10 nanometer, og atomene ligger i størrelsesorden 0,1 nanometer (= 10 i minus 10. meter). Elektronene er tilsvarende MYE mindre...

Men som tidl. nevt, dette er en total avsporing!)

 

På sporet igjen: Gamle kabler kan lede strømmen like godt, problemet KAN være at termineringene (koblingspunktene) blir dårligere og dermed gi forhøyet spenningsfall.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...