Jump to content

Leder gamle kabler dårlig strøm?


Brumm

Recommended Posts

Under akterdekket på båten er det skrudd fast 8 sukkerbiter i rekke med div kabler montert. Skiftet ut sukkerbitene i dag fordi de var nokså rustne. De står i et tidvis fuktig luftmiljø siden ankertauet ligger kveilet opp i samme rommet,

og luftingen der er ikke all verden.

Demonterte en og en kabel og klippet av en cm, strippet og satte så fast på ny og fresh sukkerbit.

Oppdaget etter strippingen at kobberet eller hva lederen er laget av var misfarget, ganske mørk, selv etter 1 cm bortklipping.

Tror dere disse kablene vil lede dårlig?

Redigert av Brumm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja. Korrosjon gir dårlig kontakt. og det hjelper ikke å kutte seg tilbake heller, vannet klarer å krype flere meter innover isolasjonen om det bare er vått nok. Skift til nye ledninger, og finn en type tette koplinger til de stedene du må ha dette. Hvis ikke kommer problemet garantert igjen og igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er overflaten på kordellene som er skadet (korodert). Dette gir dårlig kontakt - som igjen skaper et spenningsfall og varme med følgende tap.

 

Sukkerbiter er noe herk i båt! Moderne sukkerbiter, men "klemplate" er verst på dårlig kabel. Sukkerbiter hvor skruen klemmer direkte på kabelen er "bedre" da rotasjonen skraper bort litt av korosjonen.

 

Bytt kablene dersom du ikke kommer til "ren kobber" Spander en vanntett koblingsboks med rekkeklemmer og "hylser" på kabelendene. Husker kke hva disse hylsene heter, men de er påkrevet ved maritim installasjon.

Link to post
Share on other sites

Vil ikke tro at det spiller noen stor rolle, så lenge du har gjort ren tuppene du fester i sukkerbitene.

Kobberet inni hver enkelt kordel er jo like rent som før.

 

Mulig jeg tar feil siden andre mener det blir dårlig, men du kan jo sjekke ved å måle litt med multimeteret.

Link to post
Share on other sites

”Å bruke i båt” er vel alt etter som? - da noen båter har et miljø hvor bare IP 66 og EX kan overleve.

Termineringer kobber tinn kan gå til hel…te mens tinn mot tinn viker bra. Å ha kontroll på IP grad er uansett litt greit.

 

Jeg forsøkte å finne frisk kobber i en 15 meter lang landstrømledning her om dagen. Når jeg var kommet til midten gav jeg opp.

 

Overgangsmotstand er en ting, og ledeevne i kabel en annen ting. Elektronene beveger seg best på overflaten av metallene, og når overflaten på kordelene er rustet blir ledeevnen dårligere.

 

(Man kan faktisk se elektronene flyte på metalloverflaten i et mikroskop).

Link to post
Share on other sites

I denne sammenheng og sett i lys av at spenningsfall i båt normalt skyldes underdimensjonerte kabler og dårlige kontakter er nok dette litt OT. Men en kabel som krymper som følge av korrosjon vil følgelig lede strøm noe dårligere enn en frisk kabel.

 

Jeg har jo opplevd at lekkasje i isolasjon har brutt ned kabel slik at den minner om et knekkebrød når den bøyes. (Det knaser i kabelen).

 

Det med at elektronene kan observeres er bare litt fakta, og det er jo litt morsomt å ha sett det med egne øyne.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke svar på det jeg spurte om.

Jeg lurer veldig på hvor du har det fra at

Elektronene beveger seg best på overflaten av metallene

Dette strider nemlig radikalt med alt jeg har lært om elektronbevegelse i metaller ved frekvenser under radiofrekvenser. Jeg går ut fra som en selvfølge at vi snakker om likestrøm her.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at du må forholde deg til slike ting på grunn av ditt yrke på en annen måte enn hva jeg må, og jeg har derfor ikke satt meg så godt inn i denne materien. Hadde verken likestrøm eller vekselstrøm i tankene jeg.

 

Har neppe noen praktisk betydning i denne sammenhengen, men hvis du vil skrive om noe du kan så skal jeg lese det jeg. (Alltid interessert i å lære litt mer). :seeya:

Link to post
Share on other sites

Man kan jo dvele med forskjellige uttrykk som kommer deisende når man snakker om ting man ikke kan. Men det jeg så var vel ikke elektroner observert i et slikt mikroskop vi hadde på ungdomskolen.

 

Det er vel mer snakk om nanoteknologi og jeg mener mikroskopet het STM og visualiserte atomene og elektronene elektronisk. Italieneren som viste meg dette var like ustødig som meg i Engelsk, men jeg mener han ville frem til at man kunne tegne et bilde av elektronvandringen under overflaten også ved å endre på temperaturen i materialet etc.

 

Men jeg skal på Universitetet i Stavanger i dag, og skal spørre et par karer hvis jeg treffer på dem.

Link to post
Share on other sites

Man kan jo dvele med forskjellige uttrykk som kommer deisende når man snakker om ting man ikke kan. Men det jeg så var vel ikke elektroner observert i et slikt mikroskop vi hadde på ungdomskolen.

Det er vel mer snakk om nanoteknologi og jeg mener mikroskopet het STM og visualiserte atomene og elektronene elektronisk. Italieneren som viste meg dette var like ustødig som meg i Engelsk, men jeg mener han ville frem til at man kunne tegne et bilde av elektronvandringen under overflaten også ved å endre på temperaturen i materialet etc.

 

Antar at det du så på/i var et elektronmikroskop, antagelig SEM (Scanning Electrone Microscope) eventuelt TEM (Transmission Electron Microscope)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Scanning_electron_microscope

http://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_...tron_microscopy

 

Felles for de begge er at de bruker elektronstråle mot overflaten på objeketet for å få frem et forstørret bilde -

men vi er vel litt OT her.

 

Til trådstarter er vel svaret at å bytte ut kalber (og bytte til fortinende) og ellers velge de løsningeine som er envnt m.h.t kobling en relativt billig forsikring mot å få trøbbel.

Link to post
Share on other sites

Multicore-kabel som har trukket vann, blir korrodert og har mindre lederevne. I denne sammenhengen er ikke den minskede lederevner interessant. Den er mikroskopisk!

 

Det som er interessant er ledningsevnen i koblingspunktene i hver ende. Korroderte enkeltledere/kordeller får et lag som isolerer. DET er problemet her! Om du i en sukkerbit får vridd av korrosjonsbelegget så skjer det kun i de ytterste kordellene. Ergo får du ikke kontakt med HELE kabelen. Da vil f.eks. en 2,5 mm2 kabel kanskje bare virke som en 1 mm2 kabel med spenningsfall og brannfare som resultat.

 

Vanntrukkne kabler SKAL byttes.

 

Skin-effekten kan en se HELT bort ifra!

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

...(Man kan faktisk se elektronene flyte på metalloverflaten i et mikroskop).

Jasså?? :eek:

 

...Det med at elektronene kan observeres er bare litt fakta, og det er jo litt morsomt å ha sett det med egne øyne.

Akkurat DET har du IKKE gjordt!! Elektronene er "litt" mindre enn som så!

 

elektronmikroskop det da vel..... :giggle:

Det var LITT bedre. For med et opptisk mikroskop kan du neppe forstørre mere enn ca. 1800 ganger.

 

Antar at det du så på/i var et elektronmikroskop, antagelig SEM (Scanning Electrone Microscope) eventuelt TEM (Transmission Electron Microscope)

.

På en SEM ser du på overflaten; Setter du på et spektrometer kan du se fordelingen og konsentrasjonen av elementene i det periodiske system.

På en TEM "gjennomlyser" på prøven din...

I begge tilfeller står prøven i høyvacuum; Ca 10-5. Torr (10 i minus 5.) og da er det mange cm mellom hvert luftmolekyl!

Ikke uvanlig å "se" ned til 0,1 micron. (1000 Ångstrøm). Hvis jeg ikke husker HELT feil, må du øke forstørrelsen ytterligere 10 - 100 ganger for å se de største MOLEKYLENE... :saint:

 

...men vi er vel litt OT her.

Akkurat DET skal vi IKKE være uenige om!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Morsomgutten: Enig med deg, dårlig strøm skal man lete lenge etter, men det siktes kanskje til lav strøm??

 

Ellers så virker det som om diskusjoner om strøm fenger. Kanskje vi skulle møtes og diskutere det med bare nevene en gang?

 

Men vi sporer kanskje litt av fra det tråstarter begynte med, i den grad det måtte ha noen betydning.

 

Et råd til det opprinnelige spm er: Bytt ledningene. Sørg for å få flyttet koblingspunktene slik at de ikke står i et miljø som er så korrosivt.

 

Alternativt: Hvis du har ekstremt dårlig råd for tiden, f.eks. etter å ha brukt hele ferielønna på nye batterier og pils (som undertegnede) kan du klippe av litt av endene, avmantle og forsøke å fortinne endene før du setter på nye klemmer. Det går som regel hvis du pøser på med tinn eller ekstra fussmiddel slik at oksidbeleggett på kobberet "kokes"bort. Med denne nødløsningen kan du gjenopprette god kontakt. Som tidligere nevnt er antagelig ikke ledningsevnen vesentlig nedsatt (det har jeg forøvrig ikke greie på).

 

Rent bortsett fra det må jeg si det som fersk meddebbatant er imponerende å se hvor mye spisskompetanse som dukker opp i disse trådene. God lesning (for et kritisk øye). Får bare håpe at trådstarter har gittet å lese alle innleggene så langt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...