Jump to content

12 volts strømforsyning til stasjonær pc, hvor kan det handles?


M/S Bastard

Recommended Posts

Filosofin i Ebonita när det gäller detta är att en bra tystgående kvalitetsinverter (Mastervolt 500W) förser ett 230V dator-nät med ström.

Denna inverter drivs via ett 75A relä av 12 V som matas via huvudströmbrytare, så att jag kan slå från den när jag vill spara ström och så att jag vet att den inte står och går när jag inte är i båten.

Från detta nät matas alla data- och elektronikprylar som vill ha 230V.

Det blir ju med tiden ganska många sådana, och detta ger en enkel lösning med rimligt små förluster.

Ytterligare fördel är att det blir s k UPS ström av god kvalitet på detta nät, dvs ingen dip när hustrun startar dammsugaren som går på huvudinvertern.

Ej heller något kortavbrott när man drar landströmskabelen som den stora invertern ger.

 

Sedan finns det några få prylar som egentligen normalt också skulle drivas med 230V men som jag vill ha gående H24 även när huvudströmmen är avslagen i båten, t ex IP-kamera och router, men till dom har jag installerat individuella DC/DC converters som man ju kan köpa för små pengar på Ebay.

Dessa DC/DC konverters matas då från en skena som har ström oberoende av huvudströmbrytare.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, ebonita. Det er sikkert flott, det. Men nå har jeg to dingser som trenger en skvett med garantert 12,0 V. Resten av elektronikken er fornøyd med 10- 30 V. Da tar jeg ikke runden om batterispenning og opp til 220 V. For så å transformere ned til 12,0 V igjen. For også disse omformerene tilhørende skjerm og PC, som så skal transformere fra 220- og ned til 12,0 V går varme, de har et tap. Og jeg har vel en følelse av at Mastervolt-løsningen prismessig vil være 10-gangen i forhold til Mascot. Som i seg selv ikke er kjent for å være spesielt rimelig.

 

Det vi trenger av 220 V går på landstrøm eller aggregat.

Link to post
Share on other sites

Filosofin i Ebonita när det gäller detta är att en bra tystgående kvalitetsinverter (Mastervolt 500W) förser ett 230V dator-nät med ström.

:fishing:

Har noe tilsvarende. 300W Sinus inverter på ett nett for elektronikk og landstrøm/strømaggregat på det andre nettet.

Men som flere hevder her, for en enkelt PC blir det litt kraftkrevende å kjøre spenningen opp og ned.

Link to post
Share on other sites

Her er et rimelig alternativ til den fra Elfa som jeg synes var veldig dyr: http://www.aliexpress.com/item/DC-DC-Converter-Boost-Buck-Module-Step-Up-Step-Down-Module-090409/551017863.html

 

Det finnes et utall slike på disse sidene. Under 30 dollar og med fri shipping så smyger en også 200 kr grensa. For å gi konstant 12V ut med innspenning mellom f.eks 11 og 15V må det være såkalt 'buck boost' som kan konvertere spenning både opp og ned.

Link to post
Share on other sites

@
Fantino: Var litt usikker på om den meldingen var til meg. Jeg skal lage meg en båt-PC basert på batteridrift basert på et Intel DQ77KB hovedkort med en strømsparende i3 prosessor. Det jeg er ute etter, er en eller annen form for PSU som gir den spenningen hovedkortet trenger fra 12 V-anlegget i båten min.

 

Jeg har ikke fått hovedkortet/kabinettet ennå. Når jeg får det, ser jeg vel kanskje tydeligere hva jeg trenger. Men jeg setter pris på alle mulige tips.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

@celzeron: Tja, hva kaller du prosjektet mitt? Er litt spent selv på å se hvor mye fart det er i oppsettet mitt. Men 2,8 GHz 2-kjerne Ivy-prosessor må jo klare noen småting...?

 

Gleder meg skikkelig til å se hva jeg kan få til.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Det kortet er et mini-ITX kort, så da burde feks denne PSUen passe bra, forutsatt at 160W er nok effekt. Det kommer jo litt an på hvor mye stæsj du henger på kortet.

 

http://www.aliexpress.com/item/160W-DC-DC-Power-Supply-With-ITPS-For-Car-PC/595852685.html

 

Redigert: fikk opp feil kort på søket (DQ77CP).. DQ77KB skal ifølge denne dokumentasjonen ha 19V inn: http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/product-briefs/desktop-board-dq77kb-executive-brief.pdf

 

Da kan du egentlig bruke feks denne saken og bare få tak i rett plugg feks på Clas Ohlsson: http://www.aliexpress.com/item/250W-20A-Boost-Buck-Converter-Step-Up-Step-Down-Module-5-5V-28V-to-1V-24V/677735912.html

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Her er et rimelig alternativ til den fra Elfa som jeg synes var veldig dyr: http://www.aliexpress.com/item/DC-DC-Converter-Boost-Buck-Module-Step-Up-Step-Down-Module-090409/551017863.html

 

Det finnes et utall slike på disse sidene. Under 30 dollar og med fri shipping så smyger en også 200 kr grensa. For å gi konstant 12V ut med innspenning mellom f.eks 11 og 15V må det være såkalt 'buck boost' som kan konvertere spenning både opp og ned.

 

Da var DC/DC-dingsen i hus for USD 23. Tok tre uker, helt ok. Test: Batterispenning på 12,78 volt inn, 12,04 volt ut. Helt perfekt. Takker for info.!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...