Jump to content

12 volts strømforsyning til stasjonær pc, hvor kan det handles?


M/S Bastard

Recommended Posts

Jeg har en stasjonær pc stående som jeg ikke bruker, og nå lurer jeg på om den ikke skal monteres i båten.

Vil gjerne ha 12 volts forsyning til denne i stedet for og bruke inverter.

 

Pc skal brukes som plotter og til internett i hovedsak.

Husker ikke helt spec på pc, men den er av nyere dato med 1,2 gig cpu 2 gig ram

 

Bærbar pc er ikke tema.

Link to post
Share on other sites

En annen mulighet er å kjøpe en omformer (f.eks. fra Clas Ohlson). Den ene laptopen min har 15V 4A strømkrav. Plugger bare rett fra sig.tenneruttak gjennom omformeren og rett i PC'en. Jeg tror denne omformeren kostet rundt 500 kroner. Den går nå på andre året, funker perfekt.

Link to post
Share on other sites

ATX power supply eller tilsvarende som Frøken Fryd foreslår gir det som trengs. Med 12V terminaler inn, gjør power supply resten, dvs. alle andre spenninger pc'en krever. Krever ikke mer enn 4-6 skruer for å bytte fra original PS. Er mer skeptisk til om hovedkort etc. tåler fuktigheten. Nå spiller det jo litt rolle i hvilken båt, og hvor du skal plassere den da, men om dette er en boks du likevel skal avskrive så er det jo bare å gå i gang :smiley:

Link to post
Share on other sites

Huff, Hulda falt i samme hølet!

Helt nede i hølet var du da ikke :smiley: Det går utmerket å kjøpe en tilstrekkelig stor modifisert sinus inverter fra CO og bruke den eksisterende strømforsyningen, men det forsvinner jo en masse strøm i varierende virkningsgrad rundt både konvertering fra 12V DC til 220V AC og ned igjen. Men det gjør det muligens med en del "direkte" convertere også?

Link to post
Share on other sites

ATX power supply eller tilsvarende som Frøken Fryd foreslår gir det som trengs. Med 12V terminaler inn, gjør power supply resten, dvs. Er mer skeptisk til om hovedkort etc. tåler fuktigheten. Nå spiller det jo litt rolle i hvilken båt, og hvor du skal plassere den da, men om dette er en boks du likevel skal avskrive så er det jo bare å gå i gang :smiley:

 

Ja. derfor vil jeg sette inn en slik sak.

Blir litt spennende og se hva en slik sak trekker av strøm

 

Tror ikke fuktighet vil bli ett stort problem da kabinettet vil bli stående i kabin, under en benk.

Kabinen er tørr året rundt

Om komponenter ryker etterhvert spiller ikke så stor rolle, pc komponter er rimelig og bytte ut.

 

Bærbar er ikke ett tema.

Link to post
Share on other sites

På en stasjonær PC, er det noe annet enn strømforsyningen/trafo som trenger 220V inn? Det er vel stort sett fra 12V og nedover som er nødvendig. Har skrudd mange PC'er i min tid, men alt av harddisker osv går på 12V eller mindre.

 

Omformes alle de ulike spenningene direkte fra 220V, eller transformeres det først fra 220V veksel til 12V likestrøm, for deretter å fordele til de andre spenningene.Det finnes jo en del strøm-eksperter på dette forumet som kanskje kan finne ut det.

Da skulle det vel være mulig å gå inn med 12V likestrøm etter trafo på en vanlig strømforsyning?

 

Bare en tanke jeg har hatt.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser det er flere som kjøper 12V tv apparater, de har ofte vga inngang. Bare vær obs på at disse skjermene ikke kan dimmes ned! Det samme gjelder nok normale pc skjermer. En marine skjerm med dimmer koster endel mer men har også bedre ramme for innfelt montering.

Ser at Seatronic kjører en grei pris på en tv, men sjekk oppløsningen på vga inngangen og vurder om dette er bildeformatet for deg, ved splittet skjerm (to kartbilder) kan widescreen fungere bra!

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er grei, bestilte en like greit jeg.

Skulle du alikevel finne den så er jeg fortsatt intressert.

 

Har lurt på om jeg skulle ha en slik trackball musetype.

Tastatur ville vært kjekt og ha så lite som mulig

 

Disse tingene vil jeg helst ha trådløst

 

Tar gjerne imot tips på dette også, helst rimelige saker da :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da skal jeg snart montere strømforsyningen i pc´n

Bestilte like gjerne med konsoll til strømkortet

 

datamaskin1.jpg

 

datamaskin2.jpg

 

datamaskin3.jpg

 

Kabler for og koble imellom strømforsyning og hovedkort fulgte selvsagt med.

Forsendelsen tok bare 5 dager fra Usa og hjem på døren med UPS :smiley:

 

Selv om frakten utgjorde like mye som selve strømforsyningen :rolleyes:

 

Uansett rimeligere enn en skikkelig inverter med ren sinus

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Kommer helt an på hva slags hovedkort du ser for deg (ATX, mini-ATX/ITX, pico og hva de nå heter alle sammen).

 

En slik universalstrømforsyning vil kunne brukes i mange tilfeller: http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator-for-laptop,-120W/38-1383

 

Men hvorfor handle i Norge? Et raskt søk på "car computer psu" (og evt. inkluder type hovedkort) på ebay eller alibaba/aliexpress så får du opp plenty strømforsyninger til pene priser/gratis/rimelig shipping osv:

 

http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=car+computer+psu&catId=&initiative_id=SB_20140120141218

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=psu+for+car+computer&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR11.TRC1.A0.Xcar+computer+psu&_nkw=car+computer+psu&_sacat=0

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle trenger jeg å stabilisere el.anlegget i båtens spenning som kan variere fra 12,xx volt opp til 14,70 volt. Jeg har en PC-skjerm som skal ha 12,0 V. I tillegg må denne omformeren kunne drifte en Eee laptop som også skal ha 12,0 V som Det fikser ikke omformeren til Clas Ohlson. Er det noen av de andre omformerene som gjør det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...