Jump to content

Tyversikring av båt og forebyggende tiltak

Batdilla

Recommended Posts

Dett blir skikkelig o.t men jeg klarer ikke dy meg. Det første jeg tenker på når jeg hører AntiLump er dette:

Smått om senn våknet Nasse Nøff. Med det samme han slo øynene opp, sa han: "Oi!" Så føyde han tappert til: "Javel." Og så, enda litt mer modig: "Akkurat." Likevel følte han seg ikke særlig modig, for det ordet som hele tiden surret omkring i hodet hans var Heffalumper.

Hvordan så en heffalump ut, mon tro? Var den Farlig vill? Kom den virkelig hvis man plystret på den? Og hvorledes kom den? Likte den griser? Og hvis heffalumpen likte griser, spilte det da noen rolle hva slags gris man var? Sett nå at heffalumpen var Farlig for Griser, mon tro om det da hjalp hvis grisen hadde en bestefar som het ADGANG F.

Nøff fant ikke svaret på noen av disse spørsmålene...og en time fra nå skulle han møte sin første heffalump!

Huh? Gronsk-pyk?

Jeg blir bare mer og mer imponert over AntiLump. Kan nå med rimelig sikkerhet si at AntiLump (På størrelse med en dongle, for de som måtte vite hva det er) sammen med en dedikert mobiltelefon og givere/varslingshorn er alt man trenger for et komplett alarmanlegg som kjører ring rundt anlegg til 5-6000 når det gjelder funksjonalitet. Og i tillegg til selve alarmdelen, kan man også overvåke en masse andre ting og uavhengig styre 4 forskjellige outputs via egen mobil. Man kan avlytte det som blir overvåket. Man kan sjekke status på batteriet i systemet, alle hendelser blir logget og disse kan man sjekke via egen mobil, man kan sette opp en rekke forskjellige telefonnumre som skal varsles ved forskjellige betingelser, tilgang utenfra kan settes opp så bare bestemte telefoner kan få aksess, osv. Helt rått. Jeg blir ordløs, og det er ikke ofte. Hadde de bare svart på mailen min nå, så.

Er også imponert over hva denne lump kan. Ser at man kan benytte en enkel TV fjernkontroll til programmering, men man kan også bruke bærbar PC til dette ser jeg. De har mange forslag til bruksområder i hus og biler til industri, men nevner ikke båt. Er dette fordi de ikke har tenkt på dette eller tåler kanskje ikke elektronikken det fuktige miljø. Min nåværende enkle alarm sentral er ikk ehermetisk lukket og denne har foreløpig ikke tat noe skade av innemiljø i båten som jeg holder så tørt som mulig.

Mulighet for temperatur kontroll som visstnok skal være innebygget og microfon inni deres IR sensor høres jo snaksy ut. Det eneste som mangler er mulighet for å skremme tyver med tilsnakk via mobilen og sirene/horn høytaler.

Kunne også vært interessert i denne da jeg både har IR sensor, sirene, og passende Eriksson mobil liggende. Men jeg bor 13 mil unna båten. Jeg måtte da event. alliere meg med en som var villige til å stå opp midt i natten og ta med seg balltreet.

Er også imponert over hva denne lump kan.

Ja, ikke sant det er rått med alle anvendelsesområdene?

...men nevner ikke båt. Er dette fordi de ikke har tenkt på dette eller tåler kanskje ikke elektronikken det fuktige miljø.

Vil ikke tro dette er noe stort problem. Det er bare å få tak i en kapsling med ønsket IP grad og bygge inn både lump'en og mobilen, så burde det være ute av verden.

...Men jeg bor 13 mil unna båten. Jeg måtte da event. alliere meg med en som var villige til å stå opp midt i natten og ta med seg balltreet.

Installer et digitalkamera, da vel. Så kan du koble dette til en av utgangene på lump'en og knipse bilder av f...skapet når du får varsel på din egen mobil. Sannsynligvis er lump'en kompatibel med hvilken som helst annen mobil også som følger den angitte standarden. I så fall går det sikkert ann å bruke en kamera mobil som GSM enhet sammen med lump'en og dermed åpner det seg en enkel mulighet til å ta bilder fra din egen mobil hvis du skulle få varsel på denne om at noe er på gang. He, he.. Ikke dum ide. Noe som har en billig kameramobil å selge?

Litt drømme tenkning her. man må jo så vidt jeg vet trykke på utløseren for og ta bilde eller sette tlf til selvutløsning, derimot et lite camera som aktiveres av en eller annen føler/innpuls kan man nok få til, finnes jo mange små såkalte spioncamerar å få kjøpt ikke så gal pris heller.

Men å få sendt det høres kostbart ut.

Uavhengig av lump og dongle mener jeg at det er 2 ting som er viktige:

1. Innstallere en eller annen form for alarm + sporingssystem med offisiell merking. Dette skremmer trolig tyven.

2. Systemet bør være FG-godkjent, i alle fall for båter med høy forsikring: Alarm (10%) + Sporingssystem (10%) vil gi totalt 20%=2600 kr i årlig rabatt for mitt vedkommende (Gjensidige).

Antar at ingen av systemene omtalt her er FG-godkjent da de i så fall pleier å avertere dette kraftig. Så, finnes det et FG-godkjent system med både alarm og sporingssystem som det er mulig å kjøpe med en "nedbetalingstid" på et par år, dvs. max. 5000-6000 kr?

Sjekket dette for et par måneder siden, og i Norge fantes det ikke FG godkjenning på dette området, men forsikringsselskapene gir rabatter ut fra "common sens".

Når det gjelder merking, merk gjerne for alarm for å få den preventive effekten, men sporingssystemer skal ikke merkes!!

• 1 år senere...

Hva med denne? GSM Alarm 12V med innebygget mobilenhet. Styres med SMS og du kan selv kontrollere status på inn/utganger, driftspenning etc. Den har færre innganger, men alarmgiverene i ett alarmanlegg settes vel opp i serie til en av portene. Den har også uttak til sirene og leveres med antenne og PC-kabel. Slik jeg forstår det trenger man ikke noen annen alarmsentral i tillegg til denne. Litt dyr kanskje? Samme butikken har rimelige magnetkontakter av god kvalitet samt kontaktmatte.

Bilde

Interessant. Synes ikke denne var så veldig dyr, når man ser hva som er inkludert. Her har man jo all logikken som skal til for å sende SMS melding ved en alarm. Signalene fra det som skal overvåkes kan man jo konstruere selv for en billig penge. Ikke er man avhengig av abonnement fra en leverandør av alarmtjenester heller. Legg til et kontantkort og man er oppe og går. Rent umiddelbart ser det ut som denne dekker behovene for et enkelt alarmanlegg som varsler via SMS. Som påpekt, er et lite minus antall innganger. Det er litt begrenset hvor mye kan kan overvåke. Det kan hende det er ønskelig å få spesifiserte meldinger som indikerer forskjell på: Innbrudd, vann i kjølen, brann, osv. Da ser det ut som denne kommer til kort. Men da gjelder det å gjøre en liten prioritering: Hva er mest sannsynlig/hva er man mest redd for? Vann i kjølen kan jo til dels forebygges, og til dels håndteres vha lensepumper o.a. Brann er vel også noe man primært må satse på å forebygge. Da koker det kanskje ned til at tyveri er det som er vanskeligst å forbygge/hindre og derav det man har størst behov for å få varsling på?

Videre kan man innvende at det tilsynelatende ikke finnes dedikerte utganger som man kan slå av og på via SMS fra egen mobil. F.eks. slå på varmtvann og kjøleskap en tid før man ankommer båten. Men dette er ikke noe absolutt krav for å kunne få til en vel fungerende ren overvåkingsenhet. Det er nevnt to releer i beskrivelsen, men det er litt uklart hvordan disse releene kan styres.

Hadde jeg ikke allerede anskaffet komponenter for å bygge egen sentral, hadde nok dette vært en sterk kandidat for mitt vedkommende.

Hadde jeg ikke allerede anskaffet komponenter for å bygge egen sentral, hadde nok dette vært en sterk kandidat for mitt vedkommende.

<{POST_SNAPBACK}>

Trenger vel ikke alarm du som har alle båtene i hagen? :lol::lol::lol:

Bare å ta en kikk ut av stuevinduet... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Trenger vel ikke alarm du som har alle båtene i hagen?

Å joda, i fremtiden, index, i fremtiden. Og såvidt jeg vet, er ikke tyvene avhengig av vann for å kunne stjele og ødelegge i båter :wink:. I tillegg til nevnte anlegg som er under prosjektering, har jeg også anskaffet midlertidig alarm som passer på i byggeperioden. Ikke noe sofistikert, men den hyler så man får vondt i ørene :eek:.

Hva med denne? GSM Alarm 12V med innebygget mobilenhet.

Jeg installerte en slik på hytta for to uker siden.

Den har to innganger samt to utganger som kan styres via SMS.

Man må ha tilgang til en PC med serieport for å sette den opp.

Den kan gå direkte på 12V, mener strømforbruket var 35mA.

Har fungert bra inntil siste døgn, men nå har fått flere alarm-meldinger som jeg antar er falske.

Helt sikker er jeg dog ikke, blir spennende å dra på hytta neste gang.... :eek:

Dedektorene som er brukt er 32-1627

Har doble sensorer og skal være spes. sikre mot falske alarmer.....

Står nå i standard setting, men kan også "programmeres" for å tillate små kjeledyr.

Får prøve denne settingen neste gang.

Disse dedektorene står altså inne i hytta med fortrukne gardiner. Ville ikke satset på tilsvarende i en båt...

...Da har du en sofistikert alarm!

Joda, ikke dum denne. Ideen med kondensator for å simulere trykk på tastene var bra. Har en haug moiltelefoner liggende som er tiltenkt ulike alarmprosjekter. Men da er man avhengig av at mobilen står konstant på lading, slik at man ikke risikerer at mob'en er tom når alarmen skal gå. Batteribackup bør ethvert anlegg ha, så da må man legge til noe slik. Får telefonen strøm via lader, blir jo mob'ens eget batteri en slags backup, i tilfelle nettspenningen forsvinner. En svakhet som er felles med alle anlegg hvor man benytter seg av kontantkort: Kortet må brukes/fylles opp med ikke altfor lange mellomrom, ellers så deaktiveres abonnementet. Usikker på om leverandørene opererer med ulike intervall, eller om det er likt. Men her er det absolutt mulig å gå skikkelig i fella, hvis man ikke husker på å "vedlikeholde" abonnementet. Når jeg kommer så langt, kommer jeg nok til å vurdere den billigste abonnenmentstypen, kontra kontantkort, for å unngå muligheten for at man glemmer av kontantkortet i lengre perioder - f.eks. over vinteren. Hvis man er utenfor dekning eller strømtom, vil man ligge tynt ann ved å stole på den anviste patenten. Da vil man ikke fange opp at noe ha skjedd når egen telefon kommer på nett/er ladet. Har man SMS varsling, vil i det minste meldingen komme fram, om enn noe sent i forhold til tidspunktet hvor varslingen ble iverksatt.

Hmm - men artig er "enkel gsm oppringer for alarm" uansett. Begynner ferie til helgen. Kanskje leke meg litt med denne her da?

Kortet må brukes/fylles opp med ikke altfor lange mellomrom, ellers så deaktiveres abonnementet. Usikker på om leverandørene opererer med ulike intervall, eller om det er likt. Men her er det absolutt mulig å gå skikkelig i fella, hvis man ikke husker på å "vedlikeholde" abonnementet.

Jeg har derfor benyttet et Tele2 scratch abonnement jeg hadde "liggende". Dette koster kun kr 5/mnd.

...Den har to innganger samt to utganger som kan styres via SMS.

Så man kan slå av og på utgangene via SMS også? Imponerende. Det øker bruksområdene betraktelig. Da må da prisen på denne være ganske rimelig. Hmm - da er eneste ankepunktet mitt antall innganger og utganger. Via tråden om Sunseeker 58 opp i flammar ser vi hvor nyttig det kan være med røykvarslere tilkoblet en alarmsentral, i tillegg til overvåking av innbrudd. Men responstiden fra den som eier alarmen vil vel være lik uansett hvilken av disse to hendelsene som inntreffer, så det har forsåvidt kun akademisk interesse å vite om man møter et innbrudd under utførelse eller en brann når man kommer til båten...

Med to innganger, kan man jo bygge opp logikken slik at man har kritiske varslinger på den ene inngangen og mindre kritiske varslinger på den andre inngangen. Kan man da få to separate SMS'er, avhengig av hvilke inngang som er trigget, Ingar?

Angående ulike alarmsensorer, har jeg bygget meg opp litt av et arsenal som jeg har anskaffet skikkelig billig via noen transaksjoner på http://www.ebay.co.uk/.

Ikke for å helle kaldt vann i blodet, men tror nok regneferdighetene har svikta litt her, ja.

Å?? Vennligst forklar. Bortsett fra at Euro kursen er noe forskjellig fra det tidspunktet hvor jeg postet det du referer til (1 år siden), ser jeg ikke noe feil med regnestykket. Legg merke til at det er ikke svenske kroner - SEK - som er utgangspunktet - det er en annen valuta - SKK.

Har alarm som aktiviseres av store spenningsfall (startforsøk på motoren) eller om noen tråkker på "matta" på dørken i cockpit. Forøvrig har jeg en kjekk liten sak fra Trackstar som ikke er større enn en fyrstikkeske. Dersom båten beveger seg mer enn 100 m fra båtplassen sendes det SMS med GPS-posisjonen til min mobil.

Er ikke to innganger litt lite når en først skal kjøpe en slik duppeditt?

Ikke nødvendigvis. Det kommer litt ann på hvor mye man vil legge ut for å få mange innganger. Med to inngang kan man gjøre det slik at kritiske ting (Innbrudd, brann, osv) er tilkoblet inngang 1. "Mindre kritiske" ting (Vann i kjølen, batterispenning, osv) kan man ha på inngang 2. Hvis man da får separat SMS melding for hver av de to inngangene, vil jeg tro man er et godt stykke på vei.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...