Jump to content

Tyversikring av båt og forebyggende tiltak


Batdilla

Recommended Posts

Dette med tyverisikring av båt ble plutselig relevant også i vår båthavn. Trodde fram til nå at vi var forskånet for slik da havna er bevoktet hver natt, i tillegg har masse bebyggelse rundt og mange besøkende familier på dagtid som sitter og koser seg i havna. Den gang ei :yesnod:. 2 båteiere har nå hatt besøk av uvedkommende ombord. Det verste er at mens vi stod og diskuterte hendelsene i går kveld, kom det en figur, "av utenlandsk opprinnelse" med en framtoning av en slik art at de fleste båteierene fulgte vedkommende med argusøyne, rekende og stilte nattvakta en del spørsmål som utvilsomt bare var for å dekke over det faktum at vedkommende var ute for å snoke og kartlegge bevokningen. Tittet bl.a. ivrig inn i vaktbua for å se hva som fantes der. Bilen var registrert lokalt og i løpet av samtalen kom det klart fram at vedkommende utvilsom var kjent med gatenavn og lignende. Likevel presterte denne å si at påskuddet for å komme til havna først og fremst var for å se etter ledige rom til leie. I ei båthavn som er tydelig merket ved innkjøringen er en båthavn og samtidig blindvei??? Frekkheten lenge leve. Noen med stor nok båt til å kunne foreta kjølhaling?

 

Vel, jeg besluttet umiddelbart at prosjekt båtalarm må rykke opp på lista. Det første som slo meg, var hvordan forsikringsselskapene ser på dette med tyveri fra båt.

 

Hva bør man tenke på i forhold til forsikringsselskapene?

 

1) Cockpit med kalesje. Er dette pr. definisjon å anse som et avlåst område når kalesje er kneppet, slik at tyveri fra cockpit med kalesje blir dekket av selskapet? Eller må vi gå ut fra at cockpit med kalesje er usikkert område på samme måte som f.eks. dekket på båten og at vi må handle deretter når vi legger igjen ting?

 

2) Kabin med dør. Hvordan er praksis fra selskapene her? Må kabinen være utrustet med låsbar dør for at selskapene skal dekke det som evt. går tapt fra kabinen ved tyveri?

 

3) Hvordan stiller det seg ved evt. tyveri fra en låsbar kabin hvor døra er lukket men ikke låst? Har sett en del lar dører til kabinen være ulåst ut fra tanken om at vil de inn, så kommer de inn uansett, men det blir mindre ødeleggelser hvis dør til kabinen ikke er låst.

 

Så kunne jeg tenke meg en diskusjon rundt oppbyggingen av selve varslingsanlegget. Altså ikke selve sentralen, som evt. håndterere signalene og evt. setter igang horn og GSM varsling/GPS sporing, men den delen av anlegget som sørger for detektering av innbrudd. Den delen som overvåker og gir signal til alarmsentralen.

 

Nå kan man si det er dumt å diskutere slike detaljer her, for også uhederlige sjeler har tilgang til og kan lese dette forumet. Men jeg er av den tro at flertallet av båttyvene ikke leser baatplassen, og uansett tror jeg at de som har dette som profesjon, de tilegner seg nødvendig kunnskap og ferdigheter uten å behøve å lese om det på baatplassen. Jeg velger å tro at de fleste tyveriene enten er gjort av profesjonelle, eller så er det impuls som er lite eller dårlig planlagt. Jeg tror derfor det er mer å hente enn å tape på å utveksle litt kunnskap om emnet via en tråd i forumet i forebyggende øyemed. So here goes:

 

Hva bør et godt alarmanlegg overvåke/detektere, hva slags type givere er best og hva er viktige egenskaper ved anlegget for å gjøre det vanskelig for tyven?

 

Adkomst til mange båter skjer ofte via cockpit. Det fås alarm-matter som gir signal når de tråkkes på. Disse kan man f.eks. plassere under ei tradisjonell "Welcome on board" matte. Ofte er det benker med puter i cockpit hvor man kommer ombord ved å tråkke via en benk. Under puta på denne benken kan man plassere ei slik alarm-matte. Evt. at man dekker alle sannsynlige ombordstignings-punkter i cockpit med slike matter. Anlegget bør være slik at det overvåker forsøk på å sette mattene ut av spill ved enten å klippe ledningen eller å kortslutte den. Slike matter er det vel ikke annet enn fordeler med, så sant man lykkes med å skjule dem godt nok?

 

Videre finnes bevegelsesdetektorer. En av de største fordelene jeg ser med slike detektorer, er at hvis resten av anlegget er slik plassert at man ikke kommer til det uten å først utløse detektoren, og strømforsyningen til anlegget heller ikke lar seg tukle med, er vel dette den sikreste formen for overvåking. Den største ulempen er sannsynligvis faren for falske alarmer. Utløsing pga reflekser og sollys, blafrende kalesjer, o.l. Er disse detektorene mye utbredte? Hvilke erfaringer finnes med slike detektorer? Er slike detektorer greie å ha i cockpit, eller egner de seg bedre i kabinen hvor det ofte er litt mer skjermet og mindre muligheter for ting som kan gi falsk alarm?

 

Dører, vinduer og luker kan overvåkes med magnetbrytere som detekterer om noe åpnes. Som et minimum, bør vel alle åpninger som kan benyttes for å få adgang være utrustet med slike magnetbrytere. Er det ulemper å være klar over når det gjelder slike magnetbrytere? Tenker da ikke på innlysende ting som f.eks. falsk alarm p.g.a. vibrasjoner i kombinasjon med slark i hengsler o.l.

 

Finnes andre ting man bør overvåke med slike magnetbrytere? Tenker da på sannsynlige steder en tyv vil forsøke å ta seg inn i forbindelse med et innbrudd. Motorkasse/motorromsluke kanskje? Tenker da på i tilfelle tyven tar seg ned til motoren som et forsøk på å forbikoble tenningsnøkkelen og få igang motoren. Kanskje også overvåke adkomst til styretavle og det innvendige av dashbord, av samme årsak. Andre ting man bør overvåke med slike magnetbrytere?

 

En ting å være oppmerksom på når slike magnetbrytere monteres, er at de monteres slik at de ikke lar seg tukle med før etter at alarmen er utløst. Jeg har ikke selv forsøkt det, men ser for meg en viss mulighet for at man kan "lure" en magnetbryter hvis man har med seg en tilsvarende bryter og fører magnetdelen man har med seg inntil bryterdelene samtidig med at f.eks. døren som overvåkes åpnes. Dvs at man bruker en medbrakt magnet til å overlappe den som sitter montert på det som overvåkes. Vet noen om dette lar seg gjøre i praksis? Uansett er det sikkert smart å ta høyde for det ved montering. Alle sentraler er sikkert ikke utrustet slik at de overvåker tukling med ledningen. Det vil si at hvis man får tilgang til selve magnetbryteren, kan man enten klippe av ledningen til bryteren, eller stikke et egnet objekt igjennom ledningen slik at forbindelsen opprettholdes selv om magnetbryteren blir "åpnet" ved at magneten forsvinner når f.eks. døra åpnes.

 

Finnes andre typer detektorer som er hensiksmessige å ha i et alarmanlegg i en båt? Tenker da i første rekke på å kunne detektere innbrudd. Deteksjon av brann, vann, problemer med strøm/spenning er andre ting som er greit å ha via en sentral, men dette er en annen diskusjon. Så vidt jeg vet, finnes bl.a. detektorer for knusing av vinduer, detektorer for overvåking av trykk (Hvis man f.eks. belaster et punkt med vekt), detektorer for temperatursvingninger, osv. Andre typer detektorer?

 

Felles for alle slike type givere, er at de må ikke være slik plassert at de kan settes ut av spill ved enten å manipulere selve giveren, eller klippe av/kortslutte kabelen. Videre er det viktig at heller ikke selve sentralen er slik plassert at man kommer til denne før alarm er utløst. En annen viktig ting å tenke på, er strømforsyningen til alarmanlegget. Heller ikke strømforsyningen må være slik at den enkelt lar seg sette ut av spill. F.eks. må det ikke være slik lagt opp at man kan sette hele anlegget ut av spill ved å kortslutte en vilkårlig kurs og oppnå å knekke hovedsikringen og dermed legge hele båten død. Mange ting tilsier at det kan være en fordel om alarmanlegget er utrustet med egen strømforsyning, eller i det minste en backup som tar over i tilfelle den vanlige forsyningen faller ut.

 

Er det andre ting man bør tenke på når man ser på egenskapene til et bra alarmanlegg, hvis vi i første rekke ser på egenskapene fram til at en alarm er utløst? Som mange kanskje har gjettet, er mye av hensikten med dette innlegget å få bra input til å komponere mitt eget anlegg. Og - nei - jeg har ikke så bra innsikt i alarmanlegg fordi jeg er båttyv eller jobber i alarmbransjen, jeg har derimot en del års erfaring fra elektro og industriautomasjon og slike ting ramler naturlig inn når tankene begynner å svive rundt alarm... :lol:

 

Er det fordel å ha synlig merking av alarm, eller ikke?

 

Den primære hensikten med synlig merking av alarm, vil jeg tro er som avskrekkende effekt ovenfor tyver, samt å gjøre andre med redelige hensikter oppmerksom på at båten er utrustet med alarm. Men samtidig ser jeg for meg at en oppegående tyv vil kunne dra fordel av opplysningen om at båten er utrustet med alarm. Kanskje til og med hvilket fabrikat alarmen er av, hvis dette kan kjennes igjen på advarselskiltet, hvilket kanskje igjen forteller tyven hvilke komponenter anlegget består av og hvordan dette kan settes ut av spill. Hvis vi tenker på tyven, og ser bort fra de med redelige hensikter, er det bedre å ikke fortelle noen at båten er utrustet med alarm og dermed dra nytte av overraskelsesmomentet?

 

Ellers ble det nevnt en ting i går kveld som jeg syntes virket smart: Koble alarmanlegget til båtens horn, i tillegg til lanterneutrustningen slik at disse blinker med varslende lys ved utløst alarm.

 

Hva kan gjøres for å forebygge innbrudd i båten?

 

Ganske snart i løpet av samtalene i går kveld kom vi inn på dette med kameraovervåking i havna. Det skulle forundre meg mye om det ikke vil bli innhentet tilbud på kameraovervåking ganske snart. Kamera sammen med skilting vil jeg tro har en bra preventiv virkning. Videre diskuterte vi om vi skulle gjøre som andre steder - stenge av selve havneområdet med bom. Dette er det lite stemning for å gjøre for området brukes like mye av mennesker som ikke er båteiere til ren rekrasjon og kos. Det er lite ønskelig med tiltak som legger hindringer i veien for andre som er interesserte i hobbyen vår. Vi kom også inn på problemet med barn og ungdom som ikke vet forskjell på ditt og mitt. Dette har vi sett bl.a. gir seg utslag i en tilsynelatende populær sport som går ut på å "klenge" mest mulig på båtene når man skal tøffe seg ovenfor det andre kjønn. Dette blir selvsagt påtalt når det er helt klare tilfeller. Men så har man alle grensetilfellene hvor man ikke uten videre finner det naturlig å irettesette. Vi har også servicebrygger og annet som det er populært å bade i fra, eller løsne fortøyningen litt og dra på "liksomtur" et par meter fra brygga. Ikke noe stort problem i seg selv, og sjelden blir det reagert på slik en varm sommerdag hvor man driver i området og enten pusler med dugnad eller noe på båten. Men i går ble vi enige om å kjøre en strengere linje også på dagtid. Reagere ganske umiddelbart når det vises tegn på å ikke vite forskjell på ditt og mitt. Forsøke å sette en standard der det ikke er noen som helst tvil om at i havna er man aldri trygg når man driver med fantestreker, det være seg på dagtid med ubetjent vaktbu, eller på natta. Forhåpentligvis vil det virke avskrekkende slik at de samme ikke kommer igjen noen år senere når de har fått noen år til på baken og kanskje har andre hensikter.

 

For egen del, har jeg tydd til et enkelt, men kanskje effektivt middel: Kjøpte ei slik hagelanterne med innebygget solcellepanel, ribbet dette for unødvendige effekter som sokkel og diverse skjørt som er der for å gi et fin lysbilde utendørs slik at det bare er igjen selve glasskuppelen og en liten topp hvor selve panelet sitter, satte dette på ei fin messingskål som jeg kjøpte for en slikk og ingenting i en brukthandel og fikk ei alle tiders fin nattlykt som driver seg selv. Denne plasserte jeg i cockpit for å gi inntrykk av at båten er bebodd. En videreutvikling av denne løsningen, er å kjøpe flere slike lamper, røske ut selve solcellepanelet og plassere det et sted det får sollys på seg, lodde på en lang ledning fra batteriene i panelet til dioden som gir selve lyset, og få mulighet til å plassere lamper f.eks. også i kabinen og andre rom hvor det normalt ikke slipper inn nok sollys til å lade opp slike lamper. Selvsagt kan man også ha på litt av båtens belysning, hvis man har batteribank som tillater det, eller mulighet til landstrøm. Men alle har ikke det, og da kan tipset mitt være greit. På kjøpet får man da en avbruddssikker nattbelysning når båten er bebodd som ikke belaster batteribanken :eek:.

 

En annen sak som kan være verdt å tenke på, er at det kan være stor forskjell på en cockpit som er forlatt etter at man er ferdig med å bruke båten, og en cockpit hvor man f.eks. bare er en tur for å skaffe nye forsyninger. Hva tenker jeg på da? Jo, alle bladene, håndklær, leker, tomflasker, og annet som ligger og flyter. Dette vet sikkert også tyver å benytte seg av. Kanske det ikke er bare fordeler med å ha det helt strøkent til enhver tid?

 

Andre tydelige tegn på at en båt er forlatt og som enkelt kan unngås i en håndvending?

 

Ellers vil jeg tro et godt naboskap i en båthavn er forebyggende. Jeg tenker da på at flest mulig kjenner hverandre. For at noen i det hele tatt skal kunne reagere på at uvedkommende er iferd med å ta seg ombord i båten din, er første betingelse at vedkommende kjenner deg og dermed ser forskjell på vedkommende og uvedkommende. Hva kan vi gjøre med det? Prate med flest mulig i nærområdet rundt der båten ligger. Tenker da spesielt på kanskje de som ligger ved samme brygge, men dette er litt avhengig av hvor stort området er. Benytt enhver anledning til å slå av en prat med nye mennnesker med båt rundt deg. Sett deg en målsetting at så og så mange av de som ligger direkte i tilknytning til deg bør i det minste kjenne til ditt utseende, hva slags båt du har, og hvor den ligger. Det kan løses på mange måter, men de fleste har vel et eller flere prosjekter de kan skryte av, eller et problem som trenger løsning. Dugnader er også en fin anledning til å bli kjent med andre, og at andre blir kjent med deg. Det å tilby hjelp til den som trenger det kan også være en fin metode, ikke bare for å la andre vite om deg og båten, men også for kanskje å få nye venner og utvide kretsen av de som kan tenkes å kunne hjelpe deg en annen gang. Hjelp kan være så mangt. Det kan være så enkelt som å ta en telefon å varsle om en båt som begynner å bli mer full av vann enn det som sunt er. Telefonnummer finner man ofte på vaktlister. Eller ta imot tauet i f.eks. uthavn. Eller rett og slett generelt GPP (Generelt Piss Preik...) fordi dere har samme eller lignende båt.

 

Andre gode tips om forebyggende tiltak?

Link to post
Share on other sites

Du har vel vært inne på de fleste og beste forslagene selv.

Jeg monterte et alarm anlegg i egen bolig, hvor jeg hadde problem med av/på bryteren,

som var montert ute (nøkkelbryter). Jeg la kopplingen om et rele, slik at om en "gluping" skulle klippe ledningen, så falt ledningen, og alarmen gikk av.

 

:smiley:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Fant en detektor hos Elfa som muligens kan være en bra erstatter/supplement til magnetbrytere - sjokksensor for bl.a. beskyttelse av dører http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/4269.htm http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/7430.htm Aktuell på f.eks. kabindøra hvor man må bruke makt for å komme inn?

 

Fant også en annen interessant sensor - drakontakt. Kan være aktuell for å beskytte løse gjenstander i cockpit som f.eks. GPS o.l. http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/7430.htm

Link to post
Share on other sites

Har ikke alarm, men kunne tenkt meg en som var kombinert med vannstand alarm osv. med mulighet for oppringing!

 

Det diskuteres vakthold i Holmestrand også, men jeg mener det er borkastet med vakthold kun natterstid.

Det skjer mye på dagtid også!

 

Skal det være et poeng med vakthold bør det nesten være vakter i havnen døgnet rundt hele uka!

Dette bør skje på dugnad/frivillig basis da innleide vakter blir for dyrt!

Link to post
Share on other sites

Det viktige tror jeg er å forebygge.

Dvs å ha alarm-stickers samt blinkende lys-dioder.

Da er sannsynligheten stor for at de ubudene gjester går videre.

 

Om man i tillegg skal ha en alarm må det være en som ikke gir falske alarmer i tide og utide.

I så måte har jeg dårlig erfaring med sensorer som bygger på lyd/lys. (Infrarød, ultralyd, foto-celler etc.)

Har man teppe ombord er tråkke-matte på et strategisk sted definitivt det enkleste, rimeligste og ikke minst mest pålitelige.

Dører i båt er normalt av så spinkel utførelse at det er best å la dem stå ulåst. Meg bekjent krever ikke forsikrings-selskaper at dører er låst.

Vinduer tror jeg du kan se bort ifra, har iallfall aldri hørt om innbrudd i båt via vindus-knusing.

Link to post
Share on other sites

Heh. Nå fant jeg jammen en rimelig og enkel mulighet for å sende signaler fra båten til mobilen. Riktignok kreves en kompatibel Siemens telefon, men dette har sikkert mange, eller det kan kjøpes brukt for en billig penge. Ved hjelp av GSM alarm, alarminterface NXV GSM S2 til DKK 1449,- (NKR 1681,-) har man 2 uavhengige innganger som kan overvåkes. F.eks. en til alarmsløyfe og en til vannstand/strøm/spenning.

 

Bilde

 

1 Alarminterface Nextved GSM2

2 Mikrofon for indlytningsfunktion

3 Kabeltilslutning for alarmdetektorer,

4 Siemens mobiltelefon (medfølger ikke)

5 Tilslutning for original Siemens lader

Link to post
Share on other sites

Har båt-alarm.

Tre kretser hvorav en forsinket.

Når cabinluke åpnes, har man 7 sekunder på å finne bryteren og slå av.

Magnetkontakt sitter inne i lukegarasje, og kan ikke påvirkes utenfra.

Åpnes cockpitbenk eller akterplikt, går alarmen øyeblikkelig.

Jeg har ikke helt forstått hva jeg skal med startsperre.

Spett gjennom fallvinsjene kanskje?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Flere aktuelle produkter. Catcorner Sensor tracking alarm Catcorner 16 (DKK 399,-) - aktuell for å beskytte løse gjenstander i cockpit uten å være avhengig av tilkobling til et dedikert varslingsanlegg.

Bilde

 

Der fant jeg jammen en GSM boks som ikke er avhengig av annet enn et GSM kort og 12VDC for å kunne ringe opp mobilen ved alarm - til NKR 1995,- Normal pris er NKR 2395,- men enheten er nå nedsatt. Sammen med aktuell giver (vannstand/strøm/spenning) burde dette kunne bli en prisgunstig løsning for varsling til mobil. Magnetbrytere for overvåking av dører fås fra 54,- hos Elfa. Dvs. at for i overkant av 2000,- kan du få overvåking av døra inn til kabinen og varsling til egen mobil. Slettes ikke verst det. Kontaktmatte koster 198,- hos Clas Ohlson. Trådløs sender og mottaker for å slå av og på anlegget koster fra 578,- hos Elfa. Mer info om GSM boksen hos Nereides - her er prislisten over alarmenhetene.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tror dette med å forebygge er tingen, dvs skreme tyven videre på sin let etter noe og stjele,dette med kamera overvåkning er veldig effektivt, har noen kompiser som drver bilbutikk litt i utkanten, de var plaget med masse innbrudd og tyveri av biler.

De satte opp flere skilt med advarsel om overvåknig med kamera, resultat ikke skjedd noe siden da og det er vel nå 2 år siden.

Det tyvene ikke vet er om det i det hele tatt finns kamera eller hvor!! derfor tør de ikke.

 

Dette kan gjøres i havner og er en billig løsning.

 

Pluss at man har egen alarm på båten og låst til brygga, blir det vel mye pess og stor risk for tyven og prøve seg.

 

Merking er jo bevist er efikktivt, tyven går til neste båt uten alarm. du behøver ikke bruke de orginale, få noen til lage noen små  stickers til deg med f.eks HAR ALARM TØR DU TESTE DEN

Link to post
Share on other sites

Har alarm med 2 sl¿yfer, hvorav 1 forsinket. Med denne + kamera i havna OG nattevakt f¿ler jeg meg ganske sikker. Men bruker kjetting og hengelŒs i tillegg.... Gir billigere forsikring.

Du har nok gjort det du kan ja, pluss en sikker havn, synd at man må ty til så mange tiltak for å føle seg sikker :confused:

Link to post
Share on other sites

Nok en snasen og prisgunstig sak for handymannen: GSM-ALARM - søk på siden etter 'GSM-ALARM'. Koster NKR 800,-. I tillegg kreves en av de mobil telefonene som er oppgitt å være kompatible. Til denne kan man koble en input - f.eks. fra en alarmsentral, eller væskenivå i kjølsvinet. Når det blir signal på input'en, sendes automatisk en SMS til et angitt nummer. Man kan også sende en SMS fra sin egen mobil til systemet og be om status på input'en. Snasent. Videre er det en output på enheten som man kan styre via SMS fra sin egen mobil. F.eks. kan man slå på varmtvannsberederen og kjøleskapet et par timer før man ankommer båten slik at alt er klart. Eller man kan koble output'en til noe man vil skal skje når en alarm er utløst. F.eks. sette igang et kamera eller noe lignende. Har jeg en kompatibel mobil hjemme, kommer nok denne høyt opp på listen over ting til alarmanlegget mitt.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Båtdilla skriver

"En ting å være oppmerksom på når slike magnetbrytere monteres, er at de monteres slik at de ikke lar seg tukle med før etter at alarmen er utløst. Jeg har ikke selv forsøkt det, men ser for meg en viss mulighet for at man kan "lure" en magnetbryter hvis man har med seg en tilsvarende bryter og fører magnetdelen man har med seg inntil bryterdelene samtidig med at f.eks. døren som overvåkes åpnes. Dvs at man bruker en medbrakt magnet til å overlappe den som sitter montert på det som overvåkes. Vet noen om dette lar seg gjøre i praksis?"

 

Ikke for å lære opp noen uærlige sjeler, men med vanlige magnetkontakter er det enkelt å lure dem, ved å f.eks ta en kraftig magnet fra en høytaler og holde over der du tror magnetkontaken står, den løser ikke ut selv om du da åpner døra.

 

Høysikkerhets magnetkontakter (forspente med snudde magnet i mønster) finnes men er vel ikke vanlig i båt, tror jeg. (er ikke så mye større)

 

Har ellers samme oppfatning som Ingar, vanlige detektorer for innendørs bruk lager mye unødvendig bråk i båt, bruk tråkkematter og magnetkontakter!

 

Monter så lite utstyr som mulig på en slik måte at inntregning oppdages så fort som mulig!

Link to post
Share on other sites

Takker for vise ord fra Rabben. På min ferd etter noe som både er fleksibelt og prisgunstig, kom jeg over GSM Alarm AntiLump. Denne er rett og slett rå! Det er ikke til å tro alt man kan få til med en slik og en dedikert mobil telefon. Hvis ikke regneferdighetene mine svikter totalt, koster hovedenheten SKK5990,- = EURO150 = NKR 1250,- For det for man 8 inputs, 4 outputs og, ja les selv. Den forrige favoritten min rykket plutselig ned. En slik en MÅ jeg bare ha! Alt annet blir bare rådyr barnemat i forhold til mulighetene med denne!

Bilde

Link to post
Share on other sites

En enkel og billig sak. En Ericsson 868, 888, T10, T18 eller A1018 telefon, TVGA100 GSM Alarm controller til $75 (NKR 517,-) og nivåvakt eller en magnetbryter til et par lapper, og du har komplett anlegg i båten til 6-700,- som varsler deg på mobilen ved innbrudd eller lekkasje. Enklere og billigere kan det ikke bli. Kan evt. kombineres med eksisterende alarmanlegg eller et anlegg du bygger opp selv.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har ikke alarm i båten. Den står åpen med alt utstyr. Har en privat hamn med huset rett ovenfor(sitter og titter på båten nå!) og ser ikke vitsen med alarm i mit tilfelle. Bur på en liten plass og tror ikke eg har den båten eller det utstyret som er mest populært å stjele. Og om eg skulle vere bortreist er der altid naboer i nærheten, så en tyv vil bli merket...

 

Igrunn så tror eg at det er nok med et lite blikkende rødt lys på dashbordet sammen med et klistermerke med "ALARM". Dette er mer enn nok til at tyven tar en annen båt istendenfor.

Men dette hjelper ikke dersom alle gjør det slik!

 

Men hvordan er det i gjestehamner. Kan eg risikere tyver når eg ligger i en gjestehavn med mye folk midt på dagen når eg er borte fra båten?

 

Gleder meg til Halco`n kommer på sjøen. Da er det bare å låste døren på dekk....

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke alarm, men jeg har kostet på meg en sporingsenhet..... :flag:

 

Men de GSM enhetene som er nevnt over virker svært interessang. Skal orientere meg litt om dette, mange fine forslag her.

 

Nå har jeg ikke lest alle innleggene over, men finnes det ei "trykkmatte" som kan kobles til disse GSM enhetene? :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

...men finnes det ei "trykkmatte" som kan kobles til disse GSM enhetene?

Clas Ohlson har ei matte til 198,- og Maritim har to størrelser til noen kroner mer. Har ikke rukket å sjekke enda hvem som gir mest for pengene i form av størrelse. Har nettopp sendt ivei en mail med masse spørsmål til produsenten av AntiLump. Denne har jeg tro på! Spørsmålet er bare i hvor stor grad man fritt kan sette opp de forskjellige inn- og utgangene uavhengig av hverandre. Men det ser rått ut. 10 forskjellige timere kan brukes, masse inn- og utganger, slår over til power fra mobilen i tilfelle hovedpower svikter, osv. Temmelig gjennomtenkt og fleksibelt. Slik det ser ut foreløpig, kan det virke som AntiLump er alt man trenger, sammen med inputs og en passende mobil som passer sammen med AntiLump, for å få et komplett alarmanlegg med de fleste finesser. Og tar jeg ikke mye feil, kan man i tillegg ha egne innganger for nivå i kjølen, strøm/spenning på batterier, m.m. som varsles separat med egne meldinger. Og endatil utganger som kanskje kan styres separat av alarmfunksjonen. F.eks. slå på varmtvannsberederen (landstrøm) 4 timer før man ankommer. Slå på kjøleskapet 1 time før man ankommer. Osv. Kan ikke bli annet enn lekkert. Og det til en brøkdel av prisen på tilsvarende anlegg her til lands.
Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er 4 stykker som har indikert at de kan være interesserte i felleskjøp av alarm. Foreslår at de som er interesserte i noe slik bruker denne tråden til å avklare de praktiske forhold - hva man er på jakt etter, øvre prisgrense, o.l. - og ser om dere kan komme fram til noe. Et felleskjøp med 4 stykker samtidig burde da kvalifisere for litt avslag det. Selv så kommer jeg til å bygge meg opp mitt eget anlegg. Fikk et uåpnet anlegg gratis (!) fra en som var tvunget av kona til å foreta en opprydding i båtsakene sine. Dette kommer jeg til å bygge ut med RF trådløs av/på og GSM kommunikasjon via AntiLump, som det er linket til lengre opp. For de som er interesserte i AntiLump - jeg har ennå ikke fått noe svar på mailen jeg sendte dem i går.

Link to post
Share on other sites

Kunne muligens tenkt meg en  AntiLump, men hva er forsjellen på den og de andre duppedittene du har funnet?  

Den store forskjellen er at med de andre duppedittene, er det en eller to inn-/utganger som er forhåndsbestemte skal virke på en bestemt måte. I tilfellet AntiLump har man en masse inn- og utganger, det later til å være en omfattende sw som er skrevet spesielt med tanke på at løsningen skal være enormt fleksibel, og ut fra dette kan man få til nesten alt. En ørliten ulempe ser ut til å være at alt foregår på ASCII nivå, så det er ganske mange hundre verdier man kan fikle med som bestemmer hvordan ting skal virke. Litt høyere brukerterskel, men desto mer fleksibelt. Det er bare å ta en titt på alle manualene som er laget for løsningen. Man kan sette opp og kontrollere det utroligste. Og alt kan styres fra andre enden via en mobil man har med seg. Stort sett det meste kan avleses og styres fra andre enden. Og man kan få varslinger på det meste. Det er rent så det tar pusten fra en. Jeg har ihvertfall bestemt meg - en slik en må jeg bare ha!
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...