Jump to content

Tyversikring av båt og forebyggende tiltak


Batdilla

Recommended Posts

Å?? Vennligst forklar. Bortsett fra at Euro kursen er noe forskjellig fra det tidspunktet hvor jeg postet det du referer til (1 år siden), ser jeg ikke noe feil med regnestykket. Legg merke til at det er ikke svenske kroner - SEK - som er utgangspunktet - det er en annen valuta - SKK.

<{POST_SNAPBACK}>

Bare å bøye seg i støvet, slik går det når en leser med halve hjernen utkoblet - og den andre halvdelen på ferie. Hvordan gikk det med Antilumpen?

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne er litt fin, mener jeg har sett den til ca 3 lapper

 

http://www.nokia.no/phones/enhancements/ob...amera/index.php

 

Nokia Observation Camera sender et bilde til den MMS-kompatible telefonen din eller til e-postadressen din(*). Du kan også få tilsendt bilder automatisk når kameraet oppdager en bevegelse, eller med forhåndsangitte mellomrom OG temperatur og lyd.

Link to post
Share on other sites

Finns det noen alarmer som kan ringe meg opp ved for mye vann i båten :confused: Jeg stoler ikke 100% på lensepumper. Forholdsvis rimelig sak er ønskelig

Noe av det rimeligste blir vel å ha nivåvakt i kjølen og koble denne til den enkle GSM alarmen som er tipset om litt lengre opp i tråden. Nivåvakt behøver ikke koste all verdens, enten ny eller brukt. GSM enheten behøver heller ikke koste all verdens. En brukt mobil til dette formålet får du tak i for en slikk og ingenting. Enten via Marked her på baatplassen (Garantert mange medlemmer som har en passende telefon til overs som bare ligger og slenger), via bruktbørsen på Hardware.no, GiBud.no, QXL.no eller Ebay.co.uk. Eneste kravene til mob'en er vel at den virker, lader følger med, at den ikke er låst til leverandør og at den har hurtigtast funksjon hvor man kan ringe et på forhånd innlagt nummer ved å trykke en bestemt tast. De øvrige komponentene du trenger bør ikke komme på mange kronene. Ser vi bort fra nivåvakten til kjølen, bør hele prosjektet være innen rekkevidde for en par-tre hundrelapper og litt egeninnsats med loddebolten.
Link to post
Share on other sites

...Bare å bøye seg i støvet, slik går det når en leser med halve hjernen utkoblet - og den andre halvdelen på ferie. 

 

...Hvordan gikk det med Antilumpen?

He, he... - hjernen i opplag... :wink:

 

Antilumpen ligger foreløpig pent i esken. Sammen med en stadig voksende haug tilbehør. Ser stadig vekk ting som blir kjekt å ha når jeg engang får begynt med anlegget. Men jeg har ikke fått gjort noen oppkobling ennå. Rett og slett fordi det er ganske mye å sette seg inn i før lumpen er klar til bruk. Lumpen er enormt fleksibel og avansert, men den er ikke enkel å sette opp. Den må programmeres via PC og før man kan begynne denne programmeringen, er det ganske mye å sette seg inn i. Den relativt høye brukerterskelen er eneste grunnen til at denne ikke koster 3-4 ganger mer. Med nyinnkjøpt P37 er det liksom ikke tiden for å bruke masse tid på lumpen akkurat nå. Det ligger heller ann til vinterkos til vinteren igjen. Kommer uansett tilbake med fyldig rapport her i forumet når jeg engang får begynt på lumpen.

 

Edit: Ahh - nå ser jeg at lumpen også har kommet med mulighet for kommunikasjon mot navigasjon - AntiLump, men siden med info om dette later til å glimre med sitt fravær :headbang:.

Link to post
Share on other sites

2) Kabin med dør. Hvordan er praksis fra selskapene her? Må kabinen være utrustet med låsbar dør for at selskapene skal dekke det som evt. går tapt fra kabinen ved tyveri?

 

3) Hvordan stiller det seg ved evt. tyveri fra en låsbar kabin hvor døra er lukket men ikke låst? Har sett en del lar dører til kabinen være ulåst ut fra tanken om at vil de inn, så kommer de inn uansett, men det blir mindre ødeleggelser hvis dør til kabinen ikke er låst.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde innbrudd i avlåst kabin i fjord høst. Tyvene hadde benyttet brekkjern på skyvedørene og skadene på døra var relativt omfattende. Jeg nevnte for forsikringsselskapet at etter dette vil jeg ikke mer låse døra. Inn kommer de uansett. Selskapet sa at hvis jeg lot døra stå ulåst var dette brudd på betingelsene og jeg ville få avkortning ved innbrudd. Men, istedenfor å låse med originallås anbefalte selskapet at jeg benyttet en sykkellås eller tilsvarende. Da kunne tyvene relativt enkelt kutte wiren og man unlot å få dørene ødelagt. Døren var fortsatt låst slik at man oppfyllte forsikringsvilkårene. Jeg benytter nå sykkellås. I tillegg har jeg montert Track Guard og Clas Olsons tyverialarm med magnetutløser og IR detektor. Koster omlag kr 300,- totalt så vidt jeg husker. Så langt har jeg opplevd 'en falsk alarm. Regner med at det var sol/skygge som utløste denne. Etter dette prøver jeg alltid å huske på å trekke for allt som finnes av gardiner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Noe av det rimeligste blir vel å ha nivåvakt i kjølen og koble denne til den enkle GSM alarmen som er tipset om litt lengre opp i tråden. Nivåvakt behøver ikke koste all verdens, enten ny eller brukt. GSM enheten behøver heller ikke koste all verdens. En brukt mobil til dette formålet får du tak i for en slikk og ingenting. Enten via Marked her på baatplassen (Garantert mange medlemmer som har en passende telefon ...............................

<{POST_SNAPBACK}>

Med forholdsvis rimelig så er jeg ikke veldig knipen. Rundt 2-3 lapper for et godt og trygt opplegg.

Jeg har trebåt og har ikke da sansen for noe hjemmemekka opplegg.

Nivåvakt som bare kbles til en setral som ringer opp er ok, gjerne med mulighet for andre sensorer

Link to post
Share on other sites

Til dere som er interessert i nyeste tilskudd på AntiLump stammen - GT47 med mulighet også for GPS/posisjonsangivelse, sidene er nå operative. Jeg kontaktet Dusan som driver firmaet og gjorde oppmerksom på at linkene deres ikke virket. Dette er nå ordnet. Dusan fortalte at det vil bli lagt ut mer info og detaljer om GT47 i løpet av kort tid. Jeg ba om å få tilsendt dette. Skal prøve å gi et signal i denne tråden når jeg mottar mer info om GT47.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Søk så finner du egen tråd her om denne alarmen og flere andre , kjøpte den hos Maritim til halv pris nå . Koster 750- nå uten noen kontakter eller sirener ,kommer på noen kroner mere når du kjøper magnet kontakter og sirener .Den er billig også kan du kobble mye på den , alt fra lensevakt og tempraturer til div alarm soner . Søk her på BP så finner du endel om denna og andre , lurer du på noe mer så sender du meg en IM så skal jeg svare så godt jeg kan .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute for en "snok" i båthavnen to dager etter en j...hadde tatt en titt invendig i båten min på egenhand.Sommeren 05.

En kar med rar vinkel i kne kom bort får å spørre om jeg hadde noe verktøy å låne vekk, jeg ble rimelig raskt litt småfrekk og lite sosial med karen som fortsatte å prate om et eller annet :puke: . I sammtalen hadde jeg ikke pratet noe om intrengeren i min båt , men da tullingen spurte om hva jeg ville gjøre om jeg tokk en "tyv" på fesken i båten min?

Da fattet jeg snart at her har jeg med en lavpannet figur å gjøre så her måtte lista legges lavere.

Jeg ga et klart signal om at jeg hadde vil "fantasi" og at en tur ut fjorden etter båten men uten vannski og svømmetur tilbake hadde kunne hjelpe på sinnet,da ruslet han.

liten stund etterpå på nabobrygga prøvde idioten å lirke opp en sjakkel på en låsekjetting som sørget for låsing av en gummibåt med 9.9hk.Dette lykkes han med å få opp siden en hadde fått lånt en skiftnøkkel i bytte med en forklaring om at han hadde mistet nøkkelen i sjøen.

Den dagen hadde han lite flaks pga. Politibåten sirklert rudt brygga, så han kom ikke så langt da jeg melte i fra til dem.

Min konklusjon er at slike folk er så frekke at dem driter i om noen ser dem. Tenk selv om du holder på men noe i båten ,så er det ingen som spørr om hva du driver med.

En annen ting hva er vitsen med å la utstyr som ekkolodd etc. som lett kan stjeles står igjen i båten etter du har brukt båten.

Gjør båten minst mulig attraktiv,la ting være ulåst å ta med ting hjem.Lås båten fast i brygga med en solid lås slik at det ser plundrete ut å rappe båten.

Da går Snoken kansje vidre...

Jeg har også laget meg en finulig startsperre slik at dem ikke får motor i gang.Da begynner båten å bli lite intresang i tillegg ser dem ting er tatt bort.

Alarm er sikkert greit men jeg nekter å bruke penger på dette pga. lange fingre.I så fall tar det tid før du er i båten? Reagerer folk på en alarm?

i tillegg er tullingen vekk når du kommer garantert.

Redigert av Nautofil (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg løfter denne tråden for å få tips for valg av alarm til båt.

 

Jeg ønsker først og fremst en ren innbruddsalarm (uten GSM-modul eller andre funksjoner) og er fristet til å gå for Defa 821XG med bevegelsessensor. Noen som har erfaring med denne ombord i båt?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...