bjornas Startet 26.Juni.2009 Del på Facebook Startet 26.Juni.2009 Det er varmt for tiden.... Min svarte Zodiac FC 530 ligger oppblåst i hagen. Har lagt merke til at når jeg går hjemmefra om morgenen, har den falt litt sammen. Men når jeg kommer hjem om ettermiddagen, så er den nesten like oppblåst som da jeg blåste den opp selv. Båten ligger litt "eksponert" for sol og varme. Det kan virke som om lufttrykket i pontongene øker om dagen og at luft slipper gjennom overtrykksventilene - og så detter alt sammen om kvelden og natten og heten forsvinner. Er det noen som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Capitaine Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Varm luft utvider seg i motsetning til kald luft. Det er blant annet derfor det benyttes ladeluftkjøler/intercooler på en del turbodieselmotorer. Man kjøler da ned luften slik at den trekker seg sammen. Det blir da plass til mer luft i sylindrene, og høyere effekt enn uten intercooler oppnås. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Vet forsåvidt det, men da snakker vi jo om mye høyere temperaturer enn en (svart) båt som står eksponert for ca 30 grader Celsius..? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
NilsPils Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Dersom luften oppvarmes ca 30 grader, hvilket bør være fullt mulig i sola, ville trykket øke med rundt 10% dersom volumet hadde vært konstant. Nå er jo ikke volumet helt konstant fordi gummien er elastisk og utvider seg, men vi snakker nok likevel om en merkbar trykkøkning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Nei, vi gjør ikke det. For når Capitain snakker om en intercooler er det jo lufta som blir sugd inn i sylinderen det er snakk om, og den holder jo normal omgivelsestemperatur. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Min kommetar var ikke til deg Nils, men til bjornas. Forøvrig er det et lett regnestykke med tilstandsligningen for ideelle gasser: (P1 x V1)/ T1 = (P2 x V2)/ T2 Trykk før og etter kan vi anse som konstant dermet kan vi forkorte bort P1 og P2. Da blir det lett å se hvordan volumet endrer seg når temperaturen endrer seg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Capitaine Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 For når Capitain snakker om en intercooler er det jo lufta som blir sugd inn i sylinderen det er snakk om, og den holder jo normal omgivelsestemperatur. Vel, det du sier her, er nok ikke riktig. Ladeluftkjøleren kjøler ned luften etter at turboen har komprimert luften da denne komprimeringen utvikler varme. Men for å ikke spore av; det du opplever med gummibåten er helt normalt. Her er det vanlige fysiske lover som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Det er selvsagt sant Capt. Jeg skal ikke argumentere mot det du sier, men når turboen har øket trykket på innsungningslufta og temperaturen har steget skal jo intercooleren kjøle lufta igjen. Som en grov antagelse sa jeg da at det dreier seg om omgivelsestemperatur og mente da etter kjøleren. Men det er mulig jeg tar feil? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
CSL Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Er helt normalt at pontongene er litt slappere om morgenen, hvertfall i disse soldager. Ser det samme på min Zodiac 9 man. Om jeg er i båten på morgenen, når det er duggete og sola enda ikke har tatt tak, så er pontongene litt slappere, enn når jeg er der midt på dagen og båten steker i sola. Sto til og med i instruksjonsboken på båten at dette er normalt, husker ikke helt hvor mye det varierte med. Sto også at det kunne være greit å fylle luft når temperaturen var nærmere det kalde punktet på døgnet. Dette for å unngå at trykket blir for lite når det er "kaldt". Er visstnok bedre med for mye luft enn for lite, da lite luft kan være skadelig når båten gynger / man kjører, og har du overtrykksventiler er det jo ikke noe farlig å pumpe i vei Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Espen C Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Henter frem denne tråden igjen. Ser at min Suzumar som ligger på verandaen er helt slapp og ubrukelig, men i solsteken i går var den hard, så jeg lurer på om jeg kan fylle den opp når den er slapp uten fare for at det blir for mye luft når det blir varmt ute? Bør man ha trykkmåler eller er det bare å pumpe på med fotpumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Det slår definitivt ut, har samme erfaring. Samt at etter å ha fått bil med dekktrykkovervåking så er det fascinerende å se hvor mye trykk endrer seg fra morgenkalde dekk til lett lunka - opp mot 20%. Hvis du pumper opp i en omgang er det lurt å la jolla akklimatisere seg et døgn da selve kompresjonen gir varme som igjen gir trykkfall når lufta kjøles ned igjen. Rent praktisk tenker jeg at jolla bør være noenlunde spenstig ved den laveste temperaturen den brukes ved så en justering av trykk på morgenkvisten burde være greit. De har en spec for trykk og det finnes vel pumpe med manometer men jeg har ikke selv vært så avansert. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Leste at Highfield pumpet opp sine noen av sine ribber til 7 ganger anbefalt trykk, uten at tubene ble skadet. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Ikke helt ukjent fenomen at joller i tropene går i fullstendig oppløsning på grunn av for høyt trykk når de blir forlatt på land på varme dager. Litt ugreit å måtte svømme tilbake til moderskipet når jolla har delt seg. Men dette er nok ikke noe som skjer med fabrikknye båter, de jeg har sett var på god vei ut av dette liv fra før av. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 scamπ skrev 1 time siden: Leste at Highfield pumpet opp sine noen av sine ribber til 7 ganger anbefalt trykk, uten at tubene ble skadet. Det var voldsomt...tror jeg ville avstå fra det... Men å pumpe den skikkelig opp når det er kaldt, er en god ide... Trykkøkningen den får i solsteiken tåler den fint... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Jeg mener at fotpumpa som følger med (i hvertfall Zodiac sine) kan du trygt pumpe det du klarer, om du veier < 80 kg. Men gjør du det en kjølig natt, og så kommer sola, er det fare for overtrykk. Noen RIB'er har muligens overtrykksventil, og det finnes manometre som passer så du får føling med hva som er 'hardt nok'. Bruksanvisningen har instruks om riktig trykk, og prosedyre, når RIB'en er ferdig pumpet skal veggene mellom pontongene ha like stort trykk på begge sider, og være trykket til en midtstilling. De er jo koniske, så når du begynner å fylle et kammer buler kon'en inn i neste kammer, når du pumper neste kammer skal det da trykke kon'en noe tilbake. Tror det skal være 200 Pa økning fra kammer til kammer, så for hvert kammer du pumper, trykkes den første kon'en enda mer tilbake. Jeg har måttet lappe en gang fordi jeg kjørte med for lavt trykk, vibrerte bak og revnet, aldri hat skade pga overtrykk.., men det går vel på levetiden løs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.