Jump to content

Tykkelse på kabel til ankervinsj.


sveinh04

Recommended Posts

Jeg har inntrykk av at mange kjøper så tjukk kabel som mulig til ankervinsjen sin. Gjerne 50mm2 som både er uhåndterlig og dyr. Blir ikke dette som å skyte spurv med kanon? Hva er egentlig nødvendig? Har sjekket det litt ut i kabelkalkulatoren, men vet ikke hva som er tillatt spenningsfall på ankervinsj. Hva mener dere?

Redigert av sveinh04 (see edit history)

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Hva som er "tillat" spenningsfall her er vel irrellevant. Spørsmålet er vel heller hvor lav effekt du godtar at vinsjen din gir. Såsant du ikke har så tynne ledninger at de begynner å brenne.

 

Jeg målte strømmen i ledningene mine her om dagen til 90-95A. Tror det er 16mm2 jeg har. På polene målte jeg 12,2V og på motoren målte jeg 10.8V. Det synes jeg er for mye så jeg skal bytte til 35 tenkte jeg. Til overmål var denne målingen utført når jeg kjørte på tauet ubelastet. Når ankeret sitter begynner den virkelig å jobbe.

 

Jeg synes det er akseptabelt med mer spenningsfall på vinsjen enn feks generatorer av flere årsaker.

Link to post
Share on other sites

I manualen står det at den skal være 16mm2(!). I butikken sa de 21mm2. Det stemmer også sånn tålig i kabelkalkulatoren. Men jeg kjøpte 50mm2 uten å ha noen spes grunn annet enn at jeg falt for presset :sweat:

Hva er det som gjør at vi båtfolk til stadighet skyter spurv med kanon?

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

.......Jeg målte strømmen i ledningene mine her om dagen til 90-95A. Tror det er 16mm2 jeg har. På polene målte jeg 12,2V og på motoren målte jeg 10.8V. ......

 

Dette er interessante tall - og dessverre nokså typiske!

 

Med 2,4 volt spenningsfall slik som her og 100 amp i kablene, går ca 240 watt "tapt", dvs 240 watt går opp i varme i kablene istedenfor å komme vinsjen til nytte. Tapet blir enda større nå ankeret sitter fast og du virkelig kunne ha bruk for denne effekten . . . .

 

Med å øke tverrsnittet til f.eks 35 mm2 som du nevner bør den tapte effekten kunne reduseres til det halve :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I manualen står det at den skal være 16mm2(!). I butikken sa de 21mm2. Det stemmer også sånn tålig i kabelkalkulatoren. Men jeg kjøpte 50mm2 uten å ha noen spes grunn annet enn at jeg falt for presset :sweat:

Hva er det som gjør at vi båtfolk til stadighet skyter spurv med kanon?

Størrelsen på ankervinsjen er avgjørende. Det svaret som jeg la inn ovenfor, er for båt større enn 25 for. "Engbo Maxi".

Engbo Midi (opp til 25 fot) annbefaler de (opp til 4 mtr) 35 mm2 - videre for lengre avstander, å gå opp til neste standar.

Engbo Mini ( opp til 20 fot) - (opp til 4 mtr) 25 mm2 - videre for lengre avstander, å gå opp til neste standard.

Link to post
Share on other sites

Sikringen er på 80A, det er Quick 1000. Jeg stolte ikke helt på den manualen og tenkte det var like greit å bruke 50mm2. Gidder ikke å lure på det liksom. Men det er sikkert i drøyeste laget, men samtidig er det kjipt med varme kabler og spenningsfall.

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...