Jump to content

Har kjøpt gammel trebåt, båtmerke er ukjent.

Antilan

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg en masse godt arbeid i form av en gammel trebåt. Den ble ervervet rett før helgen , men selger var usikker på hvilket merke den er av og hvem som har bygget den. Båten er 25 fot lang, to og en halv meter bred og der står en Sabb 22hk omtrent midtstilt i båten mot styrhus. Videre har den kobbersøm og fender- og kjøl-list av stål, styrhus og lugar i ett, motoren er 1972 modell og båten 1970 - 1972 mod. Den har gått mange år på Nordmøre så det er godt mulig at den er bygget på nordvestlandet. Den har eike-spant av kraftig utførelse og med 40 - 50 cm mellomrom, den stikker dypt i sjøen ca. en meter fra kjøl til vannlinje.

Er veldig nyskjerrig på båtmerke så hvis noen har en formening om hva det kan vere så setter jeg stor pris på tilbakemeldinger. Her følger noen bilder av båten:

24062009120.jpg

24062009121.jpg

24062009111.jpg

26062009123.jpg

Sjarkfiskar frå Sunnmøre

Hei. Det er fint. Dette er første trebåten min og jeg klør i fingrene etter å komme igang med pussing og flikking. Den ligger fantastisk i sjøen i forhold til de to plastsnekkene jeg har prøvd, dessuten synes jeg trebåter er finere og støyer litt mindre, men dette med støy kan nok variere litt. Har et par spørsmål angående vedlikehold:

Er det greit å bruke sikaflex til tetting bak lister på styrhus og lugar utvendig, eller er der stoff som er bedre?

Hva bruker man på tak på styrhus og lugar når disse er plastet med glassfiber, ser ut som der er epoxy eller lignende fra før.

Har et sår på utsiden av skråg på ca. 8 x 2 cm og en cm dypt en halvmeter over vannlinjen, hvordan fikser man dette?

Vil også takke for et flott forum med mye interessant lesing, setter stor pris på tilbakemeldinger!

Sjarkfiskar frå Sunnmøre

Med den baugen er jeg rimelig sikker på at du bør søke båtens opphav et sted på kysten av Møre og Romsdal! Et sted som faller meg inn er Tomrefjorden, men man bygget også lignende båter i distriktet rundt Vestnes.

Akterenden er vanskelig å få noe inntrykk av med de bildene du vedla; og jeg har vel en mistanke om at overbygget er forandret (noen ganger) siden båten var ny.

Dette var min "best guess" - lykke til med detektivarbeidet.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har grublet på merker som Skorgenes, Løvik, Brubekk, Tresfjord og Bjørkedal, men får det ikke helt til å stemme. Har hørt at spantene på båten er tykkere en det som er vanlig på trebåter bygget etter 1960 årene og det styrker litt teorien min om at det kan vere en ombygget fiskebåt eller sjark påmontert styrhus og lugar senere. Det er mulig å forestille seg båten uten påbygg med motorkasse midt i båten som på gamle sjarker fra nordvestlandet.

Jeg vil nok registrere båten i NSSR under navnet plattgatter, det er nok muligens det nærmeste jeg kommer båtmerke.

Sjarkfiskar frå Sunnmøre

Det har vært en del dikusjon på BP om dette med registrering av eldre båter, og vet ikke hva konklusjonen ble.

Men det heter vel at hvis en skal registrere eldre båter, skal en også kunne dokumentere historien helt tilbake til den ble bygget.

På meldinges-skjema skal en også fylle ut noe som heter CIN kode (skrognummer).... Finnes ikke noe slikt på min bår i hvert fall.

Det skal også utfylles "Fabrikat" Det er jo ikke så enkelt når en ikke kjenner historien til båten.

Det er tydelig at dette registeret er laget, først og fremst med tanke på nyere plastbåter :nonod:

For meg som bor i Molde og har sett en del båter fra Tresfjorden så kan jeg ikke si at jeg kjenner den igjen. Jeg har også eid/medeid noen Tresfjord båter også. Stevnen er ulikt alt jeg har sett av de fra den kanten. Noen plattgatter er det iallefall ikke! Og ikke alle båter som er tverr bak er gavelbåter. På ekte gavelbåter har speilet en tendens til og helle/ligge den del innover.

Men det blir jo bare gjetting. Hva med en Finnvik-sjark?

-Min båt er så liten og havet så stort.

Her var det mange interessante innspill, en plattgatter er slik jeg forstår det en trebåt som har tverr akterende, og jeg skjønner det slik at en gavelbåt har tverr hekk og at den går litt innover og det er nettopp det den gjør, det skimtes litt på dette bildet:

24062009118.jpg

Propellen sitter ca en meter innunder hekken, noe som gjør den veldig godt egnet til garn- og linefiske da det ikke så lett draes inn i propellen eller hekter seg i roret.

Jeg synes uansett at styrhuset har såpass god passform med båten ellers at jeg tviler på at det er påbygget senere, her er et bilde:

24062009110.jpg

Fortsetter jakten på historien bak båten ufortrødent, er veldig nyskjerrig på slike ting...

Sjarkfiskar frå Sunnmøre

Fortsetter jakten på historien bak båten ufortrødent, er veldig nyskjerrig på slike ting...

Å kjenne en gammel båts historie gjør at du blir glad i båten på en helt annen måte.

Heldigvis kjenner jeg historien, ned til minste detalje om båten min.

Fra den ble bygget i 1950 og frem til i dag.

Et av de store øyeblikkene for meg var da jeg fikk snakket med mannen som bygget båten :yesnod:

• 2 måneder senere...

tørr jeg påstå at denne båten er bygd i hardanger? nesten litt for mange detaljer som stemmer med min båt. min er riktignok kravell og bygd ca 10 år tidligere, (og mye som er gjort om oppigjennom tidene) men det er nesten litt for mange tilfeldigheter inn i bildet,hehe

har du noen bilder fra at du har vært på slipp, under dekk o.l.? sammenligne,hehe :blush:

Kan det være en Kjøpstad-båt?

Kan muligens stemme fordi både Kjøpstad og Tresfjord pleier å ha disse ekstra "slitekantene" oppe på fordekk ved baugen

26_-881402532.jpg

Når det er sagt, så savner jeg et bilde, eller to, fra innerskroget, hvor man kan se spantene / remmene. Det vil også kunne gi en pekepinn om opphavet.

:seeya:

N.B.: Angående Brødrene Kjøpstad båtbyggeri - se: Kjøpstad har jo vært medlem her på båtplassen

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takk for alle innlegg. Har lett etter bilder av forskjellige trebåter for å ha noe å sammenligne med, men har ikke funnet noe likt. Det tipset om Kjøpstad graver jeg videre på, så får jeg se hvor langt jeg kommer. Finnviksjark har jeg aldri hørt om, men undersøker alle ledetråder. Har uansett hatt utrolig mye glede av båten, den er utmerket å bruke både som fiskebåt og som turbåt og har skjønt til fulle nå hvor greit det er å bruke mesan-seilet. Den er også rimelig i drift, 1,5 - 2,5 liter pr. time ved 400 - 1200 omdr., over det vil den ha halvannen liter ekstra. Dessverre har det vert litt ruskete her på nordvestlandet siste måneden, så med familie som har et snev av sjøverk ved bølgehøyde over 50 cm blir det mest koseturer selv med litt kaffe og kjeks med umiskjennelig smak av sjø og makrell etter noen timer.

Dagen blir ikke helt den samme uten...

Ha en fin høst!

Sjarkfiskar frå Sunnmøre

Kan det være noe slektskap her...?

79_842334491.jpg

24062009121.jpg

I så fall er det en...79_1033758788.jpg

Du finner mere her: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18703679

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...