Jump to content

Tett WC .. Hva gjør vi?


Kløna

Recommended Posts

Byttet alle gasslangene nå i vår og TESS tok ca. halv pris

Nå var det vel ikke slanger for gass det var snakk om her, men septikslanger som skal være gasstette for å hindre drittlukt i å trenge seg ut. Men helt enig når det gjelder Tess som proffbutikk med kvalitetsprodukter, kjøper selv stort sett alt av slanger (og kileremmer) hos Tess.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
.... Men helt enig når det gjelder Tess som proffbutikk med kvalitetsprodukter, kjøper selv stort sett alt av slanger (og kileremmer) hos Tess.

Beklager avsporingen Lars, men det var som du bekrefter over,

- kvalitetsprodukter OG gode priser hos TESS, -

som jeg forsøkte å understreke med gasslangene som eksempel.

Jeg har også tidligere kjøpt septikkslanger der,

så jeg kan jo spore tilbake med den opplysningen.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Jeg byttet alt av gassslanger for noen hundrelapper.

Beklager hvis jeg satte deg på nok noen vedlikeholds-ideer nå, BårdK.... :lipseal:

Hundre- og tusenlapper går bra, det er bare båtpenger. Det er værre med all tiden det tar, samt usikkerheten forbundet med at alt jeg gjør av slikt er første gang - men det betyr selvsalgt også økt kunnskap om båten.

 

Ellers var TESS både proffe og rimelige når de laget en mer funksjonell slange fra gassbeholderen til gassbeholder bøtta for meg. Den originale gjorde det nesten til en halvdagsjobb å bytte gassbeholder. På nyere versjoner regner jeg med at det er valgt en smartere løsning.

Link to post

Når det gjelder urinstein i toalettslangene - det er ikke mulig å få løsnet noe av dette hvis man kommer til med ei eller annen tang (f.eks. vannpumpetang) og klemmer litt forsiktig her og der på slangen? Man får selvfølgelig ikke gjort dette på tilkoblingsmuffene, men kanskje det kunne være en "nødhjelp"?

(som dere skjønner har jeg heldigvis vært forskånet fra dette så langt...) :cool:

Link to post

Urinstein kan bli et temmelig tykt lag etter hvert. Om du har nok av det, og du forsøker å knuse det fra utsiden, vil det antagelig sette seg fast i kuleventilen (hvor det også kan være en temmelig mye).

Bildet under viser hvordan slangene i min båt så ut når jeg kjøpte den. Når jeg byttet slangene, fikk jeg fjernet urinsteinen fra kuleventilene mekanisk og jeg har ikke hatt problemer i etterkant.

 

RSL

 

bilde004.jpg

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Låner tråden litt (jeg også)...

 

Fikk montert ny septikktank i fjor i syrefast. Jeg er plaget med lukt, både innvendig og utvendig(!) etter dette. Tanken skal etter sigende ha vært trykktestet, uten at jeg gjorde det selv før montering.

 

Den innvendige først: Her har jeg et par teorier og tiltak å prøve ut. Jeg sjekker selvsagt alle slaget og fester. I tillegg finnes en inspeksjonsluke (diam ca 15-20 cm), hvis lokk har får få skruer. Dette er "prime suspect". Her kommer jeg til å lage flere skrufester, og i tillegg legger jeg på tetningsstoff (akryl el.l. silikon) på begge sider av pakningen.

Spørsmål-1: Bør det være spesialpaktning for septik? Jeg mener, eler det speisalpakninger på samme måte som vi har spesialslanger (luktfrie)? Og vil silikon eller akryl være ok som paknings-suplement?

 

 

Så til utvendig lukt. Jeg har all grunn til å tro at luftingen er ok, men skal dobbelsjekke det også. Sanitærveske er også en faktor, men nå har jeg lagt i så mye at det bør være nok. Men så oppdaget jeg en sak når jeg åpnet inspeksjonsluka - tanken lar seg ikke tømme helt! Åpenbart er ikke "sugerøret" helt i bunnen.

Spørsmål-2: Dette med at det ligger noen liter "gammel" kloakk igjen i tanken til enhver tid - vil det kunne forverre sitasjonen? Nesten til enhver tid vil det jo være væske i noe omfang i tanken. Gjør det da noe at jeg aldri for tømt den helt? Blir liksom det "gamle" enda verre fordi jeg ikke får tømt helt? Vil det som lukter verst alltid ligge nederst, og dermed bare lukte verre og verre over tid?

Link to post

Da var slangen byttet og det var rent ekstatisk å pumpe etterpå :lol: . Egentlig burde dette være en enkel jobb, men disse slangene er ikke lette å bøye og dersom slangehullene i skottene hadde vært smartere plassert hadde det gått mye enklere. Tror ikke det er kommet urinstein i tanken da det var gammelt dopapir i inngangen til septikktanken. Pumpa ser også ut til å virke fint. Så problemet burde være løst for denne gang. Fra nå av skal vi være rause med vannet når vi pumper og helle edikk i en gang i uken.

Link to post
Låner denne litt :flag:

 

Jeg syntes toalettet vårt "flusher" veldig lite vann (saltvann) til skåla. Hva er anbefalt slangetykkelse på vann inntaket :confused:

 

Sjekk filtert som står på montert ved pumpen, det sitter under en liten luke under vasken (venstre side) på badet, hadde samme problemet på min

helt til jeg fikk renset opp i dette filter.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
  • 1 måned senere...
1 Så, selvfølgelig er det de snille aerobe bakteriene vi ønsker i tanken. For å få de til å trives, må vi sørge for tilgang av luft til tanken via en lufteslange som er ganske grov, gjerne 1" - 1,5" diameter. Da trives disse bakteriene og utkonkurrerer de som lager lukt.

 

 

 

2 De nye biologiske sanitærvæskene har slike stoffer. Green Viking er et slik produkt, men det finnes også andre som er merket biologiske og hvor etiketten går i grønt.

1 Jeg tviler på at lufteslangen i Scand Classic er 1"-1,5" og da er jo heller ikke kobling hverken på skrog eller i tank det. Jeg forestiller meg at dette kanskje er 5/8" eller 1/2" kanskje. vil det hjelpe å bytte slangen og sette overganger til koblingen eller må man bytte koblingen også?

 

2 Hvor får man kjøpt Green Viking.

Hvordan er det med den væsken som er til tanken på Porta Potti?

Er den grei å bruke?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hei!

I denne tråden var det en del "dritt" historier, forslag til forbedringer og diverse. Jeg hadde for noen år siden, en Sea Ray, hvor man pumpet til septiktanken, og derfra ut skutesiden. Men 4 "banditter" ombord, som ikke altid hørte på kapteinen med hva som skulle og IKKE skulle i do, ble det en del stake jobber :puke:

 

På ferie ute i havgapet, tettet den hersens tanken seg igjen, og jeg ventet til kl 23.00 med å begynne jobben ( da var de 4 lagt..) Trakk ut tømmerøret fra septiktanken til pumpen og startet stakejobben. Vel, dette gikk forsåvidt greit, men uansett hva jeg prøvde, så var det klumper som lå inne i septiktanken, som hele tiden plugget hullet, slik at jeg ikke fikk ut noen ting... Mens man holder på med dette, renner det alltid ut noe dritt, så det luktet noe inn i det heite helv.....

 

SÅ på kvelden ble gode råd dyre.... Helte 1 liter klorin rett i tanken og stakte i vei, men med samme resultat. Helte da 1 liter Domestos og stakte videre..... Vel, det siste skulle jeg IKKE ha gjort. Kl var ca 03.00, og jeg hadde plassert do slangen oppetter siden i maskinrommet, da det kom fossende kloakk opp av røret :cryin: Det veltet/sprutet ut over meg, alt verktøyet, inne i maskinrommet ++++ SATAN for et søl.... Vel koblet slangen til pumpen og "hasta lavista", fikk tømt resten av septiken på sjøen........

 

SÅ en blanding av klor og Domestos var IKKE å anbefale.... :smash:

 

Kom meg i seng ca 05.00, barna våknet 06.30, det ble en laaaaaang dag......

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Etter råd fra BP's medlemmer tømte jeg en kopp med 35 % eddik i toalettet, og lot det stå over natten. Etter to slike behandlinger var urinsteinen borte!

Urinstein er en kalkforbindelse, og eddik som er en syre, løser opp kalk. Men det beste er å ha en skvett slik 35% husholdningseddig i skålen med jevne mellomrom slik at tilstopping med urinstein hindres. Etter at jeg begynte med dette, har aldri noen av slangene i avløpsystemet grodd igjen (hva de imidlertid gjorde en gang i Grebbestad med nesten 30oC varme, fikk en drittjobb da!)

 

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

live webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Urinstein er en kalkforbindelse, og eddik som er en syre, løser opp kalk. Men det beste er å ha en skvett slik 35% husholdningseddig i skålen med jevne mellomrom slik at tilstopping med urinstein hindres. Etter at jeg begynte med dette, har aldri noen av slangene i avløpsystemet grodd igjen

 

Etter råd fra LarsH har jeg også benyttet en skvett 35% eddik jevnlig i sommer.

 

Resultat: Ikke antydning til problemer av noe slag :smash::flag:

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har et godt råd å komme med i denne forbindelse. Det gjelder når dassen er tett av for mye papir eller av for harde bommelommer.

 

Jeg tok ombord en sånn sak som man (før løsemidlene ble oppfunnet) brukte til å pumpe opp avløpet i vaskene. En sånn pinne med belg i enden. Kommer ikke på hva det heter i farten.

Når dassen da gikk tett og vannet steg i skåla, så satte jeg denne her greia nedi og trykket og drog forsiktig mens jeg kjørte pumpa. Utrolig effektivt og helt uten løsemidler eller verktøy forøvrig. Bare pass på å ikke trykke for hardt slik at belgen vrenger seg. Da kan det fort bli ugreit å stå bøyd over skåla.

 

Med et par do-demonteringer i fjor sommer friskt i minne, så ble denne gamle oppfinnelsen straks en god venn i nøden :wink:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Neste gang lur du henne ta de ut selv :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 9 måneder senere...

1 Jeg tviler på at lufteslangen i Scand Classic er 1"-1,5" og da er jo heller ikke kobling hverken på skrog eller i tank det. Jeg forestiller meg at dette kanskje er 5/8" eller 1/2" kanskje. vil det hjelpe å bytte slangen og sette overganger til koblingen eller må man bytte koblingen også?

 

2 Hvor får man kjøpt Green Viking?

 

væsken som er til tanken på Porta Potti...

Er den grei å bruke?

Vet ikke om dette var dumme spørsmål men de er i allefall ikke besvart...

 

Green Viking kan jeg nå svare på.

Det får man i alle fall hos Maritim

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...