Jump to content

varm BMC 36hk i Joda 24.


fanntomas

Recommended Posts

Har en bmc 36 hk i en Joda 24.

Denne har ligget rundt 95 grader på mye gass, og her en dag spratt den over 100, men fort tilbake til 95, og så til over 100 igjen, dette skjedde flere ganger.

Har brukt systemrens på ferskvannssiden, og borret et hull 110mm i veggen bak motoren, slik at det kommer extra luft der.

Men enda så ligger den mellom 95 og hundre grader. Har ikke turt å kjøre på mye gass enda, for å se om den kommer over 100.

Når båten har ligget stille et par timer etter en kjøre tur, er motoren varmere under kjøring etter pausen. Dette tyder på at den varme lufta ikke kommer ut av motorrommet!

Hva kan jeg gjøre???

Link to post
Share on other sites

cimg2085.jpg

 

Legger til at når jeg tar av slangen fra ferskvannstanken i den andre enden (der pila peker), så kommer det glovarmt vann ut fra motoren der slangen er skrudd på, sikkert pga. vakuum. Mens vannet i ferskvannstanken er kaldt! Dette etter bare 3-4 minutters gange på motoren. Er dette riktig?

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger til at når jeg tar av slangen fra ferskvannstanken i den andre enden (der pila peker), så kommer det glovarmt vann ut fra motoren der slangen er skrudd på, sikkert pga. vakuum. Mens vannet i ferskvannstanken er kaldt! Dette etter bare 3-4 minutters gange på motoren. Er dette riktig?

Det høres vel riktig ut. Termostaten holder seg vel stengt til riktig temperatur er oppnådd og det tar nok noen minutter. For det blir vel varmt etterhvert? Men BMC skal vel ha en driftstemp på ca 85 grader om jeg ikke husker feil. har du prøvd å bytte termostat? Hvis du har kjølerør under båten og disse er stoffet og/eller grodd på kan du også få dårligere kjøling.

Link to post
Share on other sites

Virker som om termostaten din ikke åpner ved rett temperatur. Hvis varmeveksleren er så kald at du fint kan holde på denne når resten av motoren er varm tyder det på at ferskvannet i motoren ikke sirkulerer gjennom varmeveksleren.

 

Termostaten skal åpne på 82 grader. Temperaturgiveren sitter nede under termostaten og måler temperaturen på ferskvannet som sirkulerer rundt motorblokken.

Redigert av Eppa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke kjølerør nei, har også sjekket innsugningssilen på utsiden av båten, og den var rein.

Bestilte termostat på 77 grader hos KD Trading i går, så får prøve det. Hvor sitter kjøleren på saltvannsiden, eller hvordan ser den ut??Eller er dette den samme som på ferskvannsiden, varmeveksleren?

Sant det ja, at ikke kjølevannet blir varmt med en gang før termostaten åpner. Har kjørt systemrens igjennom ferskvannssiden, men kansje ikke det har blitt helt åpent fordet! Kjølevannet blir varmt etterhvert ja, så det er ihvertfall sirkulasjon, men hvor mye vet jeg ikke!

Har også renset luftfilteret i tynner. Motoren går litt fortere på tomgang når jeg har kjørt en stund, og den har blitt varm, tyder kansje på lite luft, en dieselmotor kan vel nesten kveles ved mangel på luft??

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok.. jøss for en jobb du gjør :-) Det er bra, da får jeg sjekke denne og se åssen den ser ut. Vet du om den bare er å dra rett ut, ikke skrudd fast på innsiden ellerno? Kan være den sitter litt, i og med at det har tuslet noen tusen liter saltvann der tidligere, nå har jeg båten i ferskvann!

 

Når motoren går på tomgang, er det ikke all verdens vann som kommer i sjøvannsfilteret, men dette skal vel ikke gå fullt uansett turtall kansje??

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sylinderen i varmeveksleren er kun festet med slangeklemmer på gummimansjettene. Sitter ikke fast, men om du ønsker å ta ut denne for kontroll må du ha plass i motorrommet til å dra kjølesylinderen ut. Du må alså ha minst like lang plass foran eller bak en av gummimansjettene som mellom ytterpunktene av disse.

 

Men jeg har ikke så stor tro på at det er her problemet ditt ligger. Hvis du har kjølevann ut sammen med eksosen har du også vann gjennom varmeveksleren. Ikke gjør noe med varmeveksleren før du har fått kontrollert og eventuelt skiftet termostaten.

 

Men om du ikke har kjølevann med eksosen har du lokalisert problemet. Da er det kanskje impelleren som er problemet.

 

Det du også kan kontrollere er om vannpumpen for ferskvannet fungerer. Har skiftet min to ganger.Den sitter i front av motoren og blir dratt rundt av samme drivreim som går til dynamoen. Hvis ikke denne virker sirkulerer ikke ferskvannet og du har ikke kjøling på motoren.

 

Sjekk opp og fjern feilkildene en for en. :smiley:

Link to post
Share on other sites

ok. Tenker jeg bytter termostaten. Har allrede bestilt termostat som åpner ved 77 grader, men motoren holder vel en litt varmere temperatur uansett vil jeg tru. Har ferskvannspumpa samme prinsippet som sjøvannspumpa? Med impeller og det hele? Jeg har montert helt ny jabsco sjøvannspumpe for et par uker siden, så den er helt i orden.

Link to post
Share on other sites

Noen som har kjennskap til Joda 24 oppbyggning?.

Jeg lurer nemlig på å lage et 110mm hull helt bak i motorrommet,nesten oppunder dørken på styrbord side, for å få mere lufttilgang.

Dieseltanken ligger under førersete, så der borrer jeg ikke, men bak tanken på en måte. Det blir på andre siden av skilleveggen i forhold til tanken. Er det noen fare ved å borre der? Ikke noe standard "komponenter" som ligger innenfor der tru? Vanntanken min ligger på babord side, og kabler har jeg kontroll på.

Link to post
Share on other sites

Prinsippet er for såvidt det samme, men ferskvannspumpen er en integrert del av motoren. Skal ikke være nødvendig å gjøre noe med denne noen gang så fremt den ikke blir ødelagt.

 

Prøv å skift termostaten siden du allerede har bestilt denne. Når du har åpnet termostathuset kan du kinne motoren litt og se om ferskvannet blir pumpet rundt av ferskvannspumpen.

 

Men skal jeg tippe satser jeg 100 kroner på at problemet er løst med ny termostat.

Link to post
Share on other sites

Har liten eller ingen tro på at lydisoleringen gjør at motoren blir så varm. Har du en løs motorkasse du kan ta av eller ligger motoren under dørken?

 

Kan du ta av motorkassen eller åpne en luke i dørken kan du fort finne ut om isoleringen er problemet. Kjør motoren med åpen luke eller uten motorkasse. Blir motoren fortsatt alt for varm har du iallefall funnet ut hva det ikke er.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg gjort, og da sank temperaturen med 5 grader, lå på 90 ca. Vanligvis 95.

Men jeg syns det er litt for mye og. Hjelper det ikke å bytte termostat, så får jeg vurdere og sette inn en vifte som blåser kald luft inn.

eller om det hjelper å lage noen hull her og der!

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag tok jeg ut den gamle termostaten som sto i. Den var på 76 grader, samme som jeg har bestilt. Forrige eier påsto den var på 85 :-(

Puttet den i en kjele med vann, og da steketermometeret viste mellom 75 og 80 begynte termostaten og åpne seg, så da regner jeg med at termostaten er i orden, men jeg bytter den alikevel.

Har tatt ut messingrøret fra varmeveksleren, og alle hullene var åpne og ganske reine så det ut til, men det var et tynt grønt lag utvendig stedvis på messingrøret, så jeg har skylt det i diesel, så skal montere det i mårra igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ser at dette er en gammel tråd, men jeg har en lignende case med en Hanto 24. Den blir alt for varm, dvs. 90-95 grader. Har enda ikke byttet termostat, selv om jeg har kjøpt nytt. Problemet er at det er mye "gugge" i systemet, mistenker at det er en kombinasjon av olje of frostvæske som har klumpet seg, så dette må jeg få ut på en måte. Jeg lurer da på noen stalltips om hvordan jeg kan få dette ut, og hvor er tappepluggen? Kan jeg kanskje bare kjøre den med frakoblet vannslange og prøve å få blåst det ut, og kanskje tilsette en systemrens? Andre forslag?

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Hvorfor mener du at 90-95 grader er alt for varmt? Vann med frostvæske under trykk koker da ikke før rundt 120 grader?

 

Jeg har selv driftstemperatur i samme området, dønn stabilt. Jeg kunne selvsagt skiftet til en termostat som åpner tidligere, men ser ikke noen grunn til det så lenge den ikke går over 100 med full belastning.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...