Jump to content

varm BMC 36hk i Joda 24.


fanntomas

Recommended Posts

Mulig det er ok, men har inntrykk av at BMC liker lavere temperaturer. Uansett, det jeg i første omgang er opptatt av er å få renset ut all dritten av systemet, og lurer på hvordan jeg kan få gjort det, og hvor en ev. tappeplugg er...

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Det lureste er å ta ut termostaten, og deretter løse den nederste store vannslangen mellom varmeveksler og motor. Spyl så fra termostathuset, da får du lettere løs eventuele urenheter da du spyler mot normal vannretning. Etter å ha spylt til det kommer rent vann, kan du montere og fylle på vann og systemrens eller evt radiatorrens. Kjør motoren godt varm igjen, tapp av og spyle på ny med van til det kun kommer rent vann ut. Angående tappeskruer så er det noen gnager slike, men på en gammel motor er de ofte bortimot umulige å få opp uten å ødelegge noe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en bmc 36 hk i en Joda 24.

Denne har ligget rundt 95 grader på mye gass, og her en dag spratt den over 100, men fort tilbake til 95, og så til over 100 igjen, dette skjedde flere ganger.

 

Jeg har maken motor i en Hanto-snekke fra 1978. Kjøpte den brukt i 1984 og fikk etter noen år akkurat de overopphetingsproblemene som du beskriver. Temperaturen gikk opp i 100 grader ved fullt turtall. I forbindelse med overhaling opplyste verkstedet at det var mye rask, blant annet blåskjell(!), der vannet går gjennom oljekjøleren. Da jeg fikk motoren tilbake, og alle kanaler på sjøvannssiden var rengjort, var alle problemer med overoppheting borte. Hvis du ikke har sjøvannsfilter etter inntaket, kan jeg sterkt anbefale å montere et slikt. Koster ikke noe større. Sjekk også silen på inntaket. På enkelte båter er den nesten igjenstoffet! At temperaturen stiger når du stopper motoren er helt normalt.Det er godset i motoren som varmer opp vannet en stund.

Link to post
Share on other sites

Så en liten oppdatering: har nå vært ute å prøvd snekka en tur, en Hanto som din Stephan. Først spylte jeg ut masse brunt vann, antageligvis rustvann fra fesrkvannsdelen. Tok ut termostaten som forøvrig var på 94°C, og fylte opp med rent vann, og hadde på en liten flaske med Biltema radiatorrens. Startet opp og lot dette gå en god stund, før jeg tappet det ut igjen, også denne gangen masse rustvann. btw, når jeg kjørte den uten termostat så la tempen på ca 60°C. Etter det så spylte jeg systemet godt igjen, helt til det kom ut blankt og fint vann. Nok en gang fylte jeg opp med ferskvann og lot den svive i sikkert 30 min mens jeg hentet en annen flaske med en annen type radiatorrens av bedre kvalitet angivelig, ihvertfall ikke Biltema, og lot den fortsette i ca 20 min. Tømte ut dette og spylte godt, vannet så ikke så galt ut nå. Monterte en ny termostat, også denne på 74°C, og helte på en kombi av blåtind frostvæske og vann på ca 40/60 forhold.

 

Etter dette tok jeg meg en 2-3 timers tur. Hvis jeg gav på høyt turtall, si 2500 rpm, så steg tempen til over 100°C, men sank til 90-95°C på 12-1500 rpm. Jeg sjekket om det kunne være lite kjølevæske på tanken, men den var full, så forøvrig at det hadde løsnet ytterligere litt rustvann, så litt urent ut. Interessant det du sier Stephan, men syntes det høres rart ut da det kommer en solid mengde saltvann ut sammen med eksosen min...

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Sjekk eksosbendet, der vannet går inn i eksosen. Her legger det seg ofte rust og dritt som begrenser vannmengden som går gjennom saltvannskretsen. Motoren blir rett og slett ikke kvitt vannet, og temperaturen stiger.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet i lik motor jeg hadde i min Moody 36, her fra problemet todelt, varmeveksleren som er tidligere beskrevet var ganske full av gørr, flere av kjølekanalene var mer eller mindre tette, men min motor hadde også en egen oljekjøler, denne var nesten helt tett (på saltvannsiden).

 

Jeg ville sjekket at saltvannsgjennomstrømningen er god nok, kan du se hvor mye vann som kommer ut av eksosen?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

EDIT: Den gamle termostaten var også på 74°C og ikke 94°C som oppgitt i forrige post. Tenkte å prøve å skifte temp-giver i første omgang, mulig den er blitt tæret på gjennom åra, og billig er den å...

Fat du ut av dette? er i samme sitvasjon nå. Tror termostat er defekt, da det er veldig varmt på termostathus, mens vesken i varmeveksler holder 60 grader- målt med steketermometer. Termostaen på båten sier 130 grader...
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...